Uppdatering och snackistråd 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är lugnt! Han är 20 månader nu nästa månad (2:e) vi ska gå MH den 18:e

Men det känns ju för jävligt om han ska vara rädd också...
Avvakta tills dess och se. Jag tycker han är för gammal för att "spöka". Sen om humlan kan påverka, kan den säkert, men det är nästintill omöjligt att säga. Min ena hund blev jagad och stycken av (jord)getingar för några år sedan, det tog lite tid innan hon ville gå där de hade hoppat på henne. Men då visste jag säkert att hon hade blivit stucken.

Avvakta tills dess och se. Jag tycker han är för gammal för att "spöka". Sen om humlan kan påverka, kan den säkert, men det är nästintill omöjligt att säga. Min ena hund blev jagad och stycken av (jord)getingar för några år sedan, det tog lite tid innan hon ville gå där de hade hoppat på henne. Men då visste jag säkert att hon hade blivit stucken.

Ja, nånting var det som hände under den tidsramen, men ingen aning om vad, men påverkad är han. Innan dess var han helt normal. Ja... Får avvakta och se om han är bättre senare.

Antar att detta blir min sista post på Bukefalos :nailbiting: En bild på Maltes rygg. :angel:
13348697_633387543484817_2010701039_n.jpg

Färg som går bort vid kontakt med vatten!

Asså... Hur på påverkad kan man bli om man tuggar lite på en humla?

Vi är på besök hos föräldrarna och hundarna var ute i trädgården, och så kom en humla som Riley fångade i munnen men sen släppte för den var väl tvi. Han sa inget, tuggade bara lite avigt och så.

Sen skulle vi gå ut promenad och jag var i ett annat rum när min pappa skulle hämta något i sin bil och gick ut, Riley tänkte då hoppa upp och öppna dörren men min mamma kom och sa till honom (ingen aning hur "hårt" eller skrämt). Sen kom jag, och så plötsligt hade han svansen mellan benen - hunden som aldrig har svansen mellan benen? Han var orolig jämtemot dörren och mamma sa att han kanske hade bråttom ut, men inte har man väl svansen mellan benen för det? :confused: Riley var rätt så flämtig av sig och ville skynda när vi väl kom ut så jag tänkte att han kanske var otroligt nödig men, det var han inte.

Fortsatte promenaden i ett rätt så hetsigt tempo, nosen i backen och bomull i öronen.

Vi kom hem, och han var tveksam till dörren men han brukar vilja dra sig typ, "nääää kan jag inte få vars ite 5 minuter tiiiiill?" Men han följde med, bara för att tvärvända och nästan fly ned från trappan när jag öppnade dörren, svansen mellan benen igen... Han la sig tvärt på gräsmattan och ville inte alls följa med in, visade starkt att dörren var obehaglig som attan. Fick efter en tid (och många om och men) och godis in honom ändå, men dörren... Nix, han tycker den är obehaglig.

Nu är han allmänt tittig och flämtar och vill vara nära samtidigt som han försöker hålla koll överallt och reagerar för minsta lilla prassel, fast på ett skrämt sätt. :( Såhär har han aldrig varit förut.

Kan det vara humlan? Min mamma säger att hon sa bara "nej" bestämt när han försökte hoppa mot dörren, men åh. Lilla jycken. :(

Långt och mycket text, men ville mest få ut mig det.

Nej, vad tråkigt! Det låter ju tyvärr lite som om han har problem med avreaktionerna när det inte släpper ens efter en lång stund. :( Vad som skrämt honom är ju egentligen oväsentligt - det ska ju gå över så småningom när han märker att inget mer otäckt händer. Mitt råd är att försöka låtsas som ingenting, var som vanligt kring honom och kring de saker han reagerar på och hoppas att det går över. MH kommer nog ge dig många svar.

Svårt att förklara, men han har aldrig tagit åt sig av att bli tillsagd förut, och han har ju aldrig reagerat på skrammel och smällar hemma eller ute, det är ju vissa saker (typ mopeder som kör förbi på cykelväg i 190) och då brukar han bli arg på dom. Men nu är han nästan rädd för dörren, och det är helt olikt honom, det här är ett beteende jag aldrig sett förut hos honom.

Samtidigt konstigt om han avreagerat snabbt förut... lurigt. Har du kollat så ingenting sitter kvar i munnen på honom?

Åh, tråkigt. Fick just veta att min hunds kullsyster dött. Av 7 syskon finns nu två eller möjligen endast en (min alltså) kvar i livet, 11 år gamla. Jag börjar känna att... jag får se till att lösa det här med att kunna skaffa valp, för vips...

Valpus har träffat en människa som han inte tyckte om. En person som bryskt försökte busa igång honom det första hen gjorde efter att ha hälsat. Valpus skällde och höll avstånd. (Han var lös här på tomten tillsammans med mig och personen stod utanför staketet.)

Jag tyckte själv inte om personen (pga framfusigheten och okänsligheten), så det är möjligt att jag påverkade Valpus. Det jag gjorde var att sätta mig ner vid Valpus och lugna honom (var avsikten i alla fall) medan jag fortsatte att prata med personen.

Nu är frågan hur jag skulle ha agerat för att det skulle blivit så bra som möjligt för Valpus. Är det någon som har idéer eller tankar?

Valpus har träffat en människa som han inte tyckte om. En person som bryskt försökte busa igång honom det första hen gjorde efter att ha hälsat. Valpus skällde och höll avstånd. (Han var lös här på tomten tillsammans med mig och personen stod utanför staketet.)

Jag tyckte själv inte om personen (pga framfusigheten och okänsligheten), så det är möjligt att jag påverkade Valpus. Det jag gjorde var att sätta mig ner vid Valpus och lugna honom (var avsikten i alla fall) medan jag fortsatte att prata med personen.

Nu är frågan hur jag skulle ha agerat för att det skulle blivit så bra som möjligt för Valpus. Är det någon som har idéer eller tankar?
Jag hade bett personen sluta och ignorerat valpen i en sån situation :)

Låter klokt.

Har jag lärt Valpus att den personen är "farlig" nu? Eller har jag t o m lärt honom att den typen av människor är farliga? Eller vad?

Äh, valpar är tåliga och en gång är ingen gång. Se till att nästa möte med en främling på det stället blir trevligt så är saken ur världen sen.

Sen saknar en del personer hundvett, så är det bara. Med tiden kommer valpus lära sig att man inte behöver bli så upprörd över det. Om Valpus behöver kunna komma överens med just denna människa så skulle jag rigga ett möte mellan dem där personen har fått coachning i hur man hälsar på en valp.

Låter klokt.

Har jag lärt Valpus att den personen är "farlig" nu? Eller har jag t o m lärt honom att den typen av människor är farliga? Eller vad?
En gång är ingen gång, men om du gör så fler gånger skulle det kunna bli så i Valpus hjärna. Det är alltid bäst att ignorera en rädd hund. Bättre att Valpus lär sig att han inte behöver vara rädd för du får det läskiga att sluta, försvinna osv :)

Om Valpus behöver kunna komma överens med just denna människa
Näe, bevare mig väl! :yuck: Jag hoppas hen håller sig härifrån. När jag satte mig ner med Valpus och sa till henom att Valpus blev rädd, sa personen: -Vilken fjant, blir du rädd av det där?
Så jag tror inte att hen skulle göra annorlunda även om jag sa till ännu tydligare.

Det är den första människa han har ogillat och han har träffat alla möjliga sorters människor. Han tycker alla andra är helkul.

1,5 timmes väldigt skön och harmonisk promenad idag, och trötta hundar efteråt. De racade rejält trots värmen. Hade en plan på att åka upp till klubben och skotträna men hade verkligen ingen lust. Länge sen hon hörde riktiga skott (dvs inte smällare) men om hon mot förmodan plötsligt skulle reagera är det inget som går att träna bort inför MT på lördag oavsett.
Imorgon blir det lydnadsträning!

Näe, bevare mig väl! :yuck: Jag hoppas hen håller sig härifrån. När jag satte mig ner med Valpus och sa till henom att Valpus blev rädd, sa personen: -Vilken fjant, blir du rädd av det där?
Så jag tror inte att hen skulle göra annorlunda även om jag sa till ännu tydligare.

Det är den första människa han har ogillat och han har träffat alla möjliga sorters människor. Han tycker alla andra är helkul.

Då tror jag inte du behöver oroa dig. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
317
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
1 063
Senast: Niyama
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
705
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 906

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025

Hästrelaterat