Uppdatering och snackistråd 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är det bara här skogarna/friluftsområdena invaderas av mountainbikescyklister? Jag blir galen på dem:rage:

Dels skrämmer de livet ur mina hästar när vi är ute och rider, de dyker ju nämligen upp från ingenstans, helt ljudlöst. Men, visst, hästarna vänjer sig ju i viss mån, men cyklar är ändå speciellt.
Nu har de börjat cykla på motionsspåren, så idag på min hundrunda (vi var väl ute 1,5 timme) fick jag hiva in hundarna kvickt som attan inte mindre än 5 gånger.

Jag stör mig inte ett dugg på att de existerar, jag stör mig på att de inte kan signalera och verkar tycka att de har nån slags företräde. Jag vill ju inte heller att de ska köra på nån av hundarna, både cyklist och hund kan ju bli skadade. Men det är otroligt svårt att vara hänsynsfull när de kommer i full fart och jag har 3 sekunder på mig att få in hundarna, ok med de unga, men den gamla är inte så reaktiv:angel: och då ska vi inte ens prata om när de kommer upp bakom en! Jag vet inte hur många gånger jag nästan kissat på mig av att det plötsligt är en cyklist 2 meter bakom mig, varför kan de inte ha ringklocka och plinga som alla andra!?!:rage:
Inte just mountainbike-cyklister, men cyklister i allmänhet. Jag går med ögon i nacken hela tiden, ser mig över axeln var 10'de meter för att kolla så att det inte kommer någon susande helt plötsligt. Nu är han inte så brydd av cyklister men många verkar inte fatta att hundar är impulsiva djur och att de ofta inte har någon förståelse för att om man står i vägen blir man påkörd. Detta resulterar ju i att de inte tar ut något avstånd i sidled när de passerar hundekipage utan susar förbi alldeles intill, som att det är självklart att hunden inte skulle bli skrämd eller vika ut åt sidan i fel ögonblick.

Jag har samma problem som er med livsfarliga cyklister,speciellt sommartid då vi ofta går på Göta kanal banken.

@lady_vip - samma problem här i skogarna, där det dom senaste 3-4åren dykt upp snubbar mellan 25-50 år på mountainbike. Dom flesta har lärt sig den hårda vägen att man är schysst från båda håll - för annars får man en heeler efter sig :p
Ett av de första möten vi hade för flera år sedan, var en tidig vår sent på kvällen i skymning när en hund nästan blir påkörda av en idiot. Vi var typ 6 människor och 8 hundar på en smal stig och idioten kör rätt igenom bland oss bakifrån - håller på att köra över en av mina hundar, som då blir skitförbannad och jagar honom i typ 1 km genom skogen. Att hunden sen är 1,5 äpple hög och inte så värst skrämmande är en annan sak.....:cautious:

Men numera stannar dom allra flesta om dom kommer där vi går med lösa hundar - vi hinner koppla upp på några sekunder och dom kan köra vidare med ett hejhej :) Men vi kommer säkert möta något pucko igen framöver :D
Mina får absolut inte jaga cyklister (en vill gärna ibland om matte inte har tummen i ögat och ger henne andra uppgifter) - men med visad hänsyn från båda håll så fungerar allting bra. När dom dyker upp i 390 och bara viner förbi på några centimeters avstånd så både jag och hundarna hoppar en halvmeter - det är då dom får skällande cykeljagande småskitar efter sig :devil: Om inte annat så är det vi hundägare i denna skog som trampat upp alla stigar under åren, så dom har någonstans att cykla på - så för böveln, dom ska vara schyssta :cool:

Djupfryst. Stått i stundvis ösregn sen kl 08.00 i morse. 3 hundar korade. Synd att ett par lämnade återbud pga datumstrulet. Men 428, 478 och 505 p blev det.
Hoppas nu att de som inte kunde vara med i dag gör egna försök :)

Djupfryst. Stått i stundvis ösregn sen kl 08.00 i morse. 3 hundar korade. Synd att ett par lämnade återbud pga datumstrulet. Men 428, 478 och 505 p blev det.
Hoppas nu att de som inte kunde vara med i dag gör egna försök :)
För en som inte vet något om korning :angel: Vad är godkänd/bra poäng? Vad är max?

Idag fick jag för mig att träna lite rallylydnad på en gräsmatta mot slutet av en rastningsrunda. Aysu fick bara göra något lätt trick, sedan sitta och vänta. Hon var inte uppbunden, så jag höll inte på så länge med Ebrah.

Det var gångvägar på båda sidor om vår lilla gräsplätt och det gick förbi någon större grupp pratande människor, en mamma med pratande dotter och lite annat.
Ebrah var trots detta otroligt duktig! Lite svårt med fokusen i början bara, men vi avslutade när det kändes bra. I fotgåendet hade hon fantastisk(!) position och på kommando ställde hon sig framför mig hur bra som helst. Aysu fick göra några till lätta trick och sedan gick vi in.

Och justja, när mamman och barnet gick förbi så hörde jag mamman säga "Ja, jättelydiga hundar" :D Jag älskar att höra främlingar prata om att mina hundar uppför sig bra :angel:

Mitt problem när jag gick i skolan var att jag skulle rädda alla maskar som höll på att drunkna i pölar. Jag kom hem flera timmar sent med händerna fulla av daggmaskar. Varför jag inte bara la dem i diket vet jag inte. Det var väl nåt tvångsmässigt.
Själv hade jag en förkärlek för sniglar. Mamma berättade att den stackars hunden gott fick vänta på mig på promenaderna om jag var med och sniglarna var framme, för jag skulle flytta dom över vägen och samla dom i skolklasser och allt möjligt :rofl:

Stod och plockade upp bajs för någon vecka sedan, Skägg stod ungefär 50 cm bort. Då kommer det en cyklist vinandes förbi utan att plinga (!!!) eller något alls, Malte blev skiträdd som vanligt och sprang in mellan mina ben. Sen stannade cyklisten två meter framför och började skälla på mig att jag måste ha bättre koll på saker runtomkring? :confused: Cyklister alltså :grin: Vissa är jättebra som tur är!

Stod och plockade upp bajs för någon vecka sedan, Skägg stod ungefär 50 cm bort. Då kommer det en cyklist vinandes förbi utan att plinga (!!!) eller något alls, Malte blev skiträdd som vanligt och sprang in mellan mina ben. Sen stannade cyklisten två meter framför och började skälla på mig att jag måste ha bättre koll på saker runtomkring? :confused: Cyklister alltså :grin: Vissa är jättebra som tur är!
Orkade du tjafsa tillbaka?

Jag själv hamnade i bråk med en f.d. vän förut, en som ofta cyklade (och hade hund). Han tyckte att mina hundar var fruktansvärt irriterande på promenader för att de inte gick som limmade vid min vänstersida precis hela tiden och att jag inte alltid gick som limmad mot vänsterkanten på gångvägarna, just för att det kan bli trassligt för cyklister då.

Själv tänker jag som så, att om jag går 3 timmar på breda(!) cykel- och gångvägar ute i naturreservatet och under den tiden blir passerad av kanske 2-3 cyklister, varför kan då inte mina hundar få lite frihet under den promenaden? Om cyklisterna saktar ner tempot lite och plingar i god tid så hinner jag utan problem korta upp hundarnas koppel. Cyklisterna kommer fram utan problem och vi får trevligare promenad. Men nej, "kommer man i 30-40km/h så är det väldigt irriterande att behöva sakta ner bara för att folk inte håller sig vid sidan av vägen! Och det går inte att plinga heller, för då börjar folk springa sicksack över vägen!".
:grin:

Orkade du tjafsa tillbaka?

Jag själv hamnade i bråk med en f.d. vän förut, en som ofta cyklade (och hade hund). Han tyckte att mina hundar var fruktansvärt irriterande på promenader för att de inte gick som limmade vid min vänstersida precis hela tiden och att jag inte alltid gick som limmad mot vänsterkanten på gångvägarna, just för att det kan bli trassligt för cyklister då.

Själv tänker jag som så, att om jag går 3 timmar på breda(!) cykel- och gångvägar ute i naturreservatet och under den tiden blir passerad av kanske 2-3 cyklister, varför kan då inte mina hundar få lite frihet under den promenaden? Om cyklisterna saktar ner tempot lite och plingar i god tid så hinner jag utan problem korta upp hundarnas koppel. Cyklisterna kommer fram utan problem och vi får trevligare promenad. Men nej, "kommer man i 30-40km/h så är det väldigt irriterande att behöva sakta ner bara för att folk inte håller sig vid sidan av vägen! Och det går inte att plinga heller, för då börjar folk springa sicksack över vägen!".
:grin:
Kan ha vrålat några mindre väl valda ord efter henne :angel:

:banghead: Just den diskussionen har jag haft med en cyklande släkting också, speciellt det där med "det är irriterande att behöva sakta ner" :banghead: När jag cyklar med Malte dragandes framför mig går det rätt snabbt också, men jag plingar som en galning, bromsar, och skriker "CYKEL" när jag passerar folk eller bara ska köra genom en korsning. Ser dumt ut och får många konstiga blickar men bäst att ta det säkra före det osäkra :p

Kan ha vrålat några mindre väl valda ord efter henne :angel:

:banghead: Just den diskussionen har jag haft med en cyklande släkting också, speciellt det där med "det är irriterande att behöva sakta ner" :banghead: När jag cyklar med Malte dragandes framför mig går det rätt snabbt också, men jag plingar som en galning, bromsar, och skriker "CYKEL" när jag passerar folk eller bara ska köra genom en korsning. Ser dumt ut och får många konstiga blickar men bäst att ta det säkra före det osäkra :p
Jag förklarade att inte ens när jag går utan hund så vill jag bli passerad av någon som cyklar i 30-40km/h, det är skitläskigt. Cykelvännen fattade absolut ingenting... Några minuter därefter gick vi åt olika håll (diskuterade under en hundpromenad) och hördes inte av på ett bra tag. Så populärt samtalsämne var det :p

Här hemma har cyklisterna kommit igång med och de svischar förbi på vägen fort som attan. Ibland tror jag att de kör fortare än de 50 km i timmen som är max för bilar :cautious: Och utan förvarning, bara svisch så åker de förbi. Nästan mer rädd att de ska köra på katten än en bil.

Jag förklarade att inte ens när jag går utan hund så vill jag bli passerad av någon som cyklar i 30-40km/h, det är skitläskigt. Cykelvännen fattade absolut ingenting... Några minuter därefter gick vi åt olika håll (diskuterade under en hundpromenad) och hördes inte av på ett bra tag. Så populärt samtalsämne var det :p
Här blir jag galen över att cyklister inte vet vad en ringklocka är. Hur tusan ska jag kunna sa i nacken om det kommer en i världens fart. Jag är livrädd att någon av hundarna ska kliva utåt och en cyklist ska köra på - eller nästan, så den kanske skäller och skrämmer cyklisten och då åker jag på skiten :rage:

För ganska exakt 4 år sedan syddes en sele till min älskade tant Zala. Den selen hann hon knappt använda och ingen annan hund jag haft hemma eller träffat efter det har riktigt kunnat använda selen. Den har inte suttit speciellt bra på dem helt enkelt.

Så ikväll hittade jag selen igen och testade den på Ebrah. Visst fick jag dra in ena bandet runt magen, men selen sitter nästan perfekt på henne!

Det känns lite märkligt, men samtidigt väldigt rätt. Om någon ska ärva Zalas saker så är det väl ändå hennes barnbarn.

Ebrah på övre bilden, Zala på nedre:
13015540_634317786716605_4396003954628383712_n.jpg

----

och nu fick jag veta att Zalas ena, fina barnbarnsbarn blev lure coursing-champion idag :D

Mina hundar (dvs jag) gjorde bort oss idag. Båda de yngsta löper. De är galna och knäppare än vanligt. Går ut för en snabbkiss, precis när vi kommer ut vid cykelvägen kommer en annan hundägare gåendes med sin hund. Sämsta stället ever att få möte på, pga vaktig hund som äger världen. Inser snabbt att va fasiken, bättre att bara hålla i och låta personen gå förbi, för jag hade noll mutor med mig. Hundarna beter sig som as (i mina ögon, spänner sig, vrålstirrar) och jag hoppas bara att personen ska gå förbi.
Då stannar personen och frågar hur gamla hundarna är och börjar småprata:nailbiting: gulligt, men då börjar unghunden skälla (!!!!) och hoppa rundor på hennes hund och mitt tålamod som redan var kört föll till noll. Hon lyckades dessutom trassla in sig fullständigt i ett koppel, som inte ens satt på henne. Personen fattade att det inte var läge att prata och gick. Men så pinsamt!
Så nu får mina hundar aldrig mer komma ut, jag har tagit in en bit gräsmatta:cautious:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
313
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
1 063
Senast: Niyama
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
701
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 906

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Autistisk bror
  • Badrumsrenovering

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat