Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
De uppfödare som inte är villiga att hjälpa sina valpköpare, oavsett om det gäller "hur får jag hunden att gå vettigt i koppel" eller "hur gör jag för att själv börja med hundavel?", de ser inte jag som seriösa. Så nej, jag tänker inte att det är naivt att tänka som du görPrecis, det tycker jag också är viktigt, Jag vill vara med "hela vägen". Tanken med att ta en avelstik är i så fall att få en hund som jag senare kan avla på också, utan att behöva lära mig allt själv och att tiken inte är förstföderska då. Jag skulle inte ta en tik på foder om jag inte själv har tankar på att avla på henne - eller ta en valp från kommande kull. Så man kanske kan säga att jag skulle vilja ta en fodertik för att få en "mentor" i avel. Men det kanske är naivt att tänka att det finns uppfödare som ställer upp på sånt?
Japp!Är det hunden på en hund/hästaffär utanför Malmö?
Okej! Jag har varit där ett par gånger, utan hund, och då har den varit hemskt trevlig och kärvänlig! Men då vet jag iaf att jag inte ska ta med Alice in i affären.Japp!
Absolut inte. Som uppfödare är det ju de bästa tikarna man vill se gå i avel. Jag hade ju bara sett det som positivt att en fin tik fortsatte i avel efter våra två kullar. Sen får man ju hoppas att fodervärden avlar med förstånd. Jag hade gärna varit "mentor" åt en avelsintresserad fodervärd. Vi har själva "mentors" i de uppfödare vår äldsta tik kommer ifrån och vi ser inte varandra som konkurrenter utan samarbetar även om vi har skillnader också. Speciellt i början är det guld värt med erfarenheten från både tik och uppfödare. Och som uppfödare är det ett strålande sätt att se sina linjer gå vidare.Precis, det tycker jag också är viktigt, Jag vill vara med "hela vägen". Tanken med att ta en avelstik är i så fall att få en hund som jag senare kan avla på också, utan att behöva lära mig allt själv och att tiken inte är förstföderska då. Jag skulle inte ta en tik på foder om jag inte själv har tankar på att avla på henne - eller ta en valp från kommande kull. Så man kanske kan säga att jag skulle vilja ta en fodertik för att få en "mentor" i avel. Men det kanske är naivt att tänka att det finns uppfödare som ställer upp på sånt?
Winzi är parad och jag har idag debuterar i Heelwork To Music med en höglöpande Dahlia.
Hade aldrig anmält om jag visste att hon skulle löpa nu tillsammans med Winzi (hon var beräknad med löp i juni) men när hon ändå var anmäld ville jag försöka. Är bara två tävlingar till i år inom rimligt avstånd. Det krävs tre uppflytt för diplom.
Hon var tyvärr seg och inte alls sig själv, hormoner i huvudet som spökar så misstänker att det inte riktigt räcker för uppflytt tyvärr.
Du kan få låna min ena när hon löper - hon är extra taggad och vill så mycket dåJa det blev uppflytt ändå!
Men kommer inte tävla något mer med höglöpande tik
Grattis!!Ja det blev uppflytt ändå!
Men kommer inte tävla något mer med höglöpande tik
Hur hade ni gjort? Katten hade kräkts och i kräket fanns en levande spolmask när jag hittade spyan. Innan jag upptäckte kräket har ena hunden slickat där. Hade ni avmaskat i förebyggande syfte eller avvaktat och hoppats på att hunden inte fick i sig någon mask?
Kul sätt att avsluta en fredagskväll
Blääää, jag avskyr mask,så här hade alla avmaskats och finns det en levande så finns det bergis ägg med.
Ja, så jäkla vidrigt Katten fick såklart maskmedel på studs. Vet ju inte om hunden fick i sig någon mask så därför jag är osäker på om jag ska avmaska honom eller inte...
Enl min vet så ska man avmaska om man vet att hunden tex ätit kattskit så då borde det även gälla kräk.Av vad jag fått lära mig från kattforumet här så delar typ katt och hund en enda specifik mask, mao är risken väldigt låg att alla skulle vara masksmittade.
Låter jobbigt! Jag går en odlingsutbildning och odlar själv hemma så det är ju tur att jag inte har en sån stark fobi för maskarJag har maskfobi. På riktigt. När någon av djuren har mask rör jag dom inte. Katten får inte ens komma in förens medlet har verkat.
Jag kan inte gräva i en rabatt ens.
Ja den är jättego mot människor men tyvärr inte mot alla hundar..Okej! Jag har varit där ett par gånger, utan hund, och då har den varit hemskt trevlig och kärvänlig! Men då vet jag iaf att jag inte ska ta med Alice in i affären.
Du kan få låna min ena när hon löper - hon är extra taggad och vill så mycket då
@FrauleinLeo och @dobbis Jag avmaskar (såklart) katten och hunden fick en dos igår för att döda eventuella maskar han fick i sig via kräket Men tror att han får nöja sig med en dos istället för tre som det står på medlet och som katten kommer att få.
Jag tror det var @TinyWiny som påpekade för mig att hund och katt bara delar en specifik spolmask och att den dessutom är ovanlig. Jag slentrianavmaskade hunden pga samma sak, men det gör jag inte igen. Måste tänka på eventuell resistens.
Okej, då får jag ge han full dosJa det var jag
Med tanke på citatet i ditt inlägg, alltså till @McFlurry så är det viktigt att ge efter doseringsanvisningarna när man väl avmaskar. Mindre dos än rekommenderad bidrar till resistensen eftersom ev. maskar då överlever.