Jag är så irriterad... jag var in på Arken Zoo idag för att köpa kattmat. En dam med två chihuahuor står framför mig i kön. Noll koll på de små (långt koppel på båda så de försökte trassla in mig i det ). Sedan kommer en kvinna med en pointer och en av dem kastar sig mot den och skäller varpå den andra hänger på. Inte en rörelse för att försöka få eländena att sluta, inte en ursäkt. Tillslut lyckas hon släpa ut hundarna och kassarna medans de skäller hela tiden (pointern gör inget, säger inget).
Efter detta debacle kommer en man med ett dvärgskägg som gör ett utfall mot pointern och tom jag som icke-hundmänniska kan se att han var på väg att göra det Karln i kopplet säger ett halvhjärtat "nej"
Pointern gjorde fortfarande inget så jag var väldigt imponerad men VARFÖR tar man in hundar som inte klarar hundmöten på ett vettigt sätt i en djuraffär och varför försöker man inte ens kontrollera dem?! Hade jag haft pointern hade jag varit vansinnig.
När jag skulle in i djuraffär för några dagar sedan så hann vi inte ens komma in i den förrän vi hörde att det någonstans bland hyllorna var minst två hundar som lät allt annat än glada... Jag vågade inte ens gå in i djuraffären då, utan vi stod utanför och väntade lite, lyssnade och gick in först när det hade blivit tyst. Aysu var med och blev så stressad att hon började skälla på ett barn som stod i närheten, hon såg inga hundar och är skeptisk till barn, så tja... Väl inne i affären så var det ändå lugnt, det var några andra hundar där inne men alla höll hundarna kort som tur är.
Den enda gången jag varit med om att småhundar sprungit runt och betett sig ohyfsat mot andra, då har det varit personalens hundar i en av butikerna som jag nu för tiden väldigt sällan går in i... Ok om kunder har dålig koll, men att personalhundar springer runt lösa och vrålskäller på kunders hundar känns inte sådär jätteseriöst
Det är bara att vackert titta på, så det är ju klokt att inte ta fodertik från annat än en uppfödare med vettigt avelstänk! Däremot kan du ju se till att vara noga med att berätta för uppfödaren hur du upplever tiken, noga motivera varför en hane känns olämplig och hålla tummarna för att uppfödaren lyssnar.Fråga till er som är insatta i avel!
Om jag har en fodertik från en uppfödare, har jag då något att säga till om som fodervärd (heter det så i hundvärlden) då? Angående parningen alltså. Låt oss säga att jag har stora invändningar mot hanen i fråga, eller att jag tycker tiken är direkt olämplig att ta valpar på. Har jag något att sätta emot eller får jag vackert titta på?
Förhoppningsvis har man ju en uppfödare man delar värderingar med och litar på! Men om det skulle skära sig efter hand.
Min unga tik är en fodertik och OM hon ska ha valpar sedan så vill uppfödarna gärna veta om jag sett någon lämplig hane osv. Det gillar jag Vi har å andra sidan haft diskussioner om många av deras parningar och redan när jag var ny inom rasen frågade de mig vad jag tyckte om vissa hundar, bara för att de var nyfikna på mina åsikter. Sedan håller de inte med mig alla gånger, men ja, jag hade aldrig vågat ta fodertik från någon som inte alls lyssnade på mina tankar kring avel och hundar i stort.