Uppdatering och snackistråd 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Låter jobbigt! Jag går en odlingsutbildning och odlar själv hemma så det är ju tur att jag inte har en sån stark fobi för maskar :D
När jag var i skolåldern vägrade jag gå hem från skolan om det hade regnat och det låg maskar på vägen. I dag fixar jag att gå ut men jag går runt dom :wtf:

Nyss hemkommen från månadshandling, stort hål under hundgårdens grind, ingen Houdini i sikte. Ringer 11414 o hamnar i kö. Under tiden täpper jag till hålet o medans jag väntar på svar så kommer Leon hem i polisbil.
Pust suck o stön, trodde han börjat växa ifrån sånt. Farbror blå var både hundkunnig o kunde franska men hade gissat på Belgisk vallhund.
Ibland bara älskar jag polisen o deras handhavande av upphittade hundar!
:bow::love::bow:

Absolut inte. Som uppfödare är det ju de bästa tikarna man vill se gå i avel. Jag hade ju bara sett det som positivt att en fin tik fortsatte i avel efter våra två kullar. Sen får man ju hoppas att fodervärden avlar med förstånd. Jag hade gärna varit "mentor" åt en avelsintresserad fodervärd. Vi har själva "mentors" i de uppfödare vår äldsta tik kommer ifrån och vi ser inte varandra som konkurrenter utan samarbetar även om vi har skillnader också. Speciellt i början är det guld värt med erfarenheten från både tik och uppfödare. Och som uppfödare är det ett strålande sätt att se sina linjer gå vidare.
Förvirrad som jag är har jag förmodligen halkat in på ett bananskal i fel tråd. Det tog mig cirkus 4 år från tanke till ny valp/hund/ras. I väntan på rätt kombination damp det ner en 10 månaders berger à face rase i mitt knä. Jag fick inte köpa honom eftersom importören villa ha 100% koll på vem var hur han ev skulle paras. Eftersom rasen var ny för mig så hade jag ändå aldrig kunnat avgöra sådant själv. Mig veterligen har han sin svendom i behåll.

Precis, det tycker jag också är viktigt, Jag vill vara med "hela vägen". Tanken med att ta en avelstik är i så fall att få en hund som jag senare kan avla på också, utan att behöva lära mig allt själv och att tiken inte är förstföderska då. Jag skulle inte ta en tik på foder om jag inte själv har tankar på att avla på henne - eller ta en valp från kommande kull. Så man kanske kan säga att jag skulle vilja ta en fodertik för att få en "mentor" i avel. Men det kanske är naivt att tänka att det finns uppfödare som ställer upp på sånt? :)
Inte alls naivt, precis så har jag också gjort. Perfekt att en erfaren uppfödare får ta ett par kullar på hunden så det går att utvärdera vad hon nedärver, innan det är dags för mig att välja hanhund!

Idag har jag varit på årsmöte för rasklubben. Eller ja.. Det blev inget årsmöte för det visade sig när vi kommit fram, efter att ha gått upp kl 4.30 och kört i 3,5 timmar, att årshandlingarna inte var kompletta. Det var tydligen meningen att allting skulle lösas på plats, men det gick ju inte eftersom ordförande var den enda styrelsemedlemmen som dök upp. :up:

Så det blev ett medlemsmöte istället där det bland annat framkom att ett medlem har lämnat in en stämningsansökan mot rasklubben och kräver skadestånd för att rasklubben har gått ut med namnet på dennes hund i en sjukdoms-undersökning. :cool:

Idag har jag varit på årsmöte för rasklubben. Eller ja.. Det blev inget årsmöte för det visade sig när vi kommit fram, efter att ha gått upp kl 4.30 och kört i 3,5 timmar, att årshandlingarna inte var kompletta. Det var tydligen meningen att allting skulle lösas på plats, men det gick ju inte eftersom ordförande var den enda styrelsemedlemmen som dök upp. :up:

Så det blev ett medlemsmöte istället där det bland annat framkom att ett medlem har lämnat in en stämningsansökan mot rasklubben och kräver skadestånd för att rasklubben har gått ut med namnet på dennes hund i en sjukdoms-undersökning. :cool:
En del gör vad som helst för att dölja sina "misstag" :banghead: Ska dom stämma skk med?

Körde klickerträning här hemma tidigare idag med båda hundarna lösa (brukar stänga in den som inte tränar). En fick ligga still och vänta, en fick köra lite tricks. Förvånande nog var det Stoja som skötte sig bäst. Sen platsligg och -sitt med båda bredvid varandra. Duktiga skruttar!

När jag var i skolåldern vägrade jag gå hem från skolan om det hade regnat och det låg maskar på vägen. I dag fixar jag att gå ut men jag går runt dom :wtf:
Mitt problem när jag gick i skolan var att jag skulle rädda alla maskar som höll på att drunkna i pölar. Jag kom hem flera timmar sent med händerna fulla av daggmaskar. Varför jag inte bara la dem i diket vet jag inte. Det var väl nåt tvångsmässigt.

I dag har vi varit klart upptagna igen. Vi kom till Santa Rosa i gar eftermiddag och pa morgonpromenaden i dag gick jag viss vilse. :angel: Hoppsan. Det blev en mycket lang promenad. Sedan har vi utforskat sta'n och gatt pa fler promenader, nagot kortare dock.:p
Nu ar middagen nastan klar i min crockpot, hundarna har blivit borstade och klorna fixade ... och maken och jag har ett glas vin for att ta igen oss efter svarigheterna att slipa klor;)

Sitter och väntar på att få köra ombord på färjan.
Vovve tyckte att vi steg upp åt helsike för tidigt och vägrade äta sin frukost.
Ska kolla om vi får boka till en hytt. Hundavdelningen var inte så rolig, och jag vill gärna sova :angel:

Jag är så fascinerad av Alice. Det slår mig nästan varje gång vi jobbar. Personen vi jobbar med har egenskaper/behov/vanor som gör att hen ofta blir väldigt arg och ledsen. Och Alice som är rädd för människor och tycker det är jobbigt med höjda röster och människor som uttrycker aggressivitet - speciellt mot mig. Men inte med personen vi jobbar med! Hade man bara sett Alice när vi jobbar hade man aldrig kunnat tro att hon har problematiken hon har! Hon har fungerat på jobbet från stund 1! Helhäftigt! Hade hon varit orädd hade hon nog blivit en fantastisk terapihund :love:

Gah jag blir tokig - men säkert hunden ännu mer. Har två behandlade mot fästing med Nexgard och det fungerar finfint. Körde Bravecto förra året, men ville ha korttidsverkande i år och provar detta. Verkar än så länge fungera precis lika bra som Bravecto. Tiken som är parad ville jag inte ge invärtes medel och nexgard är inte heller kontrollerat för dräktiga och digivande tikar. Köpte Frontline, som jag gett tidigare - men efter ett dygn börjar tiken klia sig massor. Nu har det gått 3 dygn och hon kliar sig fortfarande mycket. Tillfällighet att hon börjat fälla samtidigt eller är det pga Frontline ? Blir ett schampobad idag, med grundlig massage och se om det släpper - och hur mycket päls som släpper. Hon blir lite kliig när hon fäller, men det brukar aldrig komma över en natt och inte så här mycket så det känns som om det är Frontline hon blev kliig av :(

Så nu vete tusan hur jag ska göra. Luskamma/rolla med klädtejp/syna noggrant efter varje promenad eller om jag ska fixa Bravecto åt henne framöver. Blir galen på detta, då jag helst inte vill ge invärtes medel under ev dräktighet :meh:

Är det bara här skogarna/friluftsområdena invaderas av mountainbikescyklister? Jag blir galen på dem:rage:

Dels skrämmer de livet ur mina hästar när vi är ute och rider, de dyker ju nämligen upp från ingenstans, helt ljudlöst. Men, visst, hästarna vänjer sig ju i viss mån, men cyklar är ändå speciellt.
Nu har de börjat cykla på motionsspåren, så idag på min hundrunda (vi var väl ute 1,5 timme) fick jag hiva in hundarna kvickt som attan inte mindre än 5 gånger.

Jag stör mig inte ett dugg på att de existerar, jag stör mig på att de inte kan signalera och verkar tycka att de har nån slags företräde. Jag vill ju inte heller att de ska köra på nån av hundarna, både cyklist och hund kan ju bli skadade. Men det är otroligt svårt att vara hänsynsfull när de kommer i full fart och jag har 3 sekunder på mig att få in hundarna, ok med de unga, men den gamla är inte så reaktiv:angel: och då ska vi inte ens prata om när de kommer upp bakom en! Jag vet inte hur många gånger jag nästan kissat på mig av att det plötsligt är en cyklist 2 meter bakom mig, varför kan de inte ha ringklocka och plinga som alla andra!?!:rage:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
313
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
1 059
Senast: Niyama
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
700
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 906

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka