Uppdatering och snackistråd 4

Kan hundar bli tjurigare med åren? Mira är 5 nu och alltid varit så "underlägsen" och snäll mot andra hundar, men upplever att hon lätt blir tjurig i rastgården och kan hugga ifrån. Typ som idag, då vi var där med en stor brun hane som visserligen var på henne en del men även när han bara kom fram för att nosa högg hon ifrån ibland. Anledning?

Det är jättetråkigt om brukset dör ut, men utövarna måste se sin del i det hela och försöka vara trevliga och locka folk att prova på, uppenbarligen verkar många ha blivit illa bemötta av "bruksfolket" och då måste man fundera på vad som är problemet. Folk vill hålla på och träna med sina hundar men när bruksgrenarna ständigt väljs bort så måste man kanske fundera över vad man ska göra.
Jag ser inte mig själv som "bruksfolk", jag hade gärna gjort det men när det inte ens finns möjlighet att gå en nybörjarkurs och lära sig grunderna så är det svårt.. Lydnad tränar jag, så "lydnadsfolk" är jag ;) Och jag har aldrig känt mig illa bemött av någon, trots att jag har "en ras som inte går att träna". Jag har heller aldrig bemött någon illa utan peppar alla att testa, oavsett vad man har för hund så tycker jag att det är jätteroligt att folk gör nånting. Jag brukar säga att man kan testa lydnad, gillar man inte det kan man ju testa rally eller något annat, huvudsaken är inte vad man gör utan att man gör något! Jag har anmält mig till att utbilda mig till skrivare, dock måste man ha tävlat lkl2 med godkänt poäng eller nånting o det har jag inte, främst pga mina egna nerver. Jag ska iallafall få gå kurs och utbilda mig till instruktör och jag ställer upp som funktionär på tävlingar. Jag skulle göra detsamma inom brukset, om jag kunde något. Men nu kan jag knappt något, eftersom det inte finns några kurser att gå o lära sig på..

Kan hundar bli tjurigare med åren? Mira är 5 nu och alltid varit så "underlägsen" och snäll mot andra hundar, men upplever att hon lätt blir tjurig i rastgården och kan hugga ifrån. Typ som idag, då vi var där med en stor brun hane som visserligen var på henne en del men även när han bara kom fram för att nosa högg hon ifrån ibland. Anledning?
Absolut - pondus tar lite tid att växa i :)

Idag efter jobbet åkte vi till favoritängarna, där jag tänkt fotografera nya, fina bilder på Ebrah. Planen var någon porträttbild och åtminstone en uppställningsbild eftersom hon blir 9 månader imorgon.
Men ja, efter att hon sprungit och lekt med Aysu så hittade hon sin lerpöl... :cautious: Visst fick jag roliga bilder, men inte de som jag planerat att ta :D

När vi nästan var klara ute på fälten fick jag syn på två människor med hundar. Kallade in hundarna och de var duktiga nog att komma bums på en gång trots att de var mitt uppe i lek då. Sedan kunde vi lugnt passera vad som visade sig vara ett hunddagis utan att någon av hundarna gjorde mer än tittade på dem (vi passerade på långt avstånd, men ändå, det kändes bra!).

Sedan var hundarna hemma när jag åkte iväg för att byta till sommardäck på bilen. De var helt lugna, tysta och duktiga hela tiden :D Jätteduktiga dårar!

Självklart finns det trevliga som håller på med bruks och lydnad, men tyvärr verkar den allmänna andan ute på brukshundsklubbarna vara väldigt uppdelad mellan antingen bruks/lydnad eller rally och agility och konflikter där emellan. Tyvärr verkar det även vara en anda av att "titta ner" på de som håller på med rally och agility istället för att kunna se att man kan lära av varandra, det var väl tänkt att rally skulle vara en ingång till lydnaden men tyvärr verkar det istället ha blivit ännu mer stängda dörrar. Hundsporten som helhet måste fundera på hur man kan engagera flera och kunna se likheter mer än skillnaderna och lära av varandra.
Hm det jag citerade kom inte med men det var tänkt som ett svar till @isafore

Jag tycker rally/agility folket verkar lika duktiga på att se ner på lydnad/bruks/ipo. Har fått höra att man är för hård och dum mot hundarna i de grenarna och att rally/agility är SÅÅ MKT TREVLIGARE mot hundarna.
Kan folk inte bara vara glada för att vi alla vill aktivera och ha roligt med våra hundar?

Jag tycker rally/agility folket verkar lika duktiga på att se ner på lydnad/bruks/ipo. Har fått höra att man är för hård och dum mot hundarna i de grenarna och att rally/agility är SÅÅ MKT TREVLIGARE mot hundarna.
Kan folk inte bara vara glada för att vi alla vill aktivera och ha roligt med våra hundar?
När jag träffade sambon och nämnde för en bruksvän att han höll på med IPO var första frågan som kom "kör han med schysta metoder?"
Hade god lust att svara "Nej, han plågar och kuvar sina hundar, men jag älskar honom ändå"

Finns otroligt mycket fördommar om skydd mm som hänger kvar sen gamla träningsmetoder och även okunskap i hur hundars drifter och egenskaper fungerar. Många tror att hundarna är aggressiva jämt och hetsas osv. Även skydds och IPO-folk hänger med i utvecklingen.....

Tonto har varit så omotiverad på sista tiden. Kan dom bli det i 10 månadersåldern eller kam det vara något som är knas med honom? Tänkte om det är hormoner kanske? Eller något som gör ont?

Hos mig är det faktiskt så :p
(när jag gått förbi brukshundklubben här så har jag sett tex hur en schäfer fick väldigt många och hårda ryck i strypkedjan och mycket skrik, för att den skulle lära sig fotgående... Det såg allt annat än trevligt ut och hunden såg bara ut att bli mer och mer stressad för varje sekund som gick, vilket bara resulterade i ännu mer ryck och skrik...)

Nähä... Ingen funktionärsutbildning för mig imorgon... Jag måste välja att antingen ha hundarna i bil i 4 timmar, utan att veta om det finns plats i skugga osv, eller ha dem hemma längre tid än vad de alls klarar sig utan rastning, eller ha dem i bur i en entréhall där det även kommer vara flera andra, okända hundar och inte heller där kommer det väl gå att se dem...

Menmen. Vi kan säkert hitta på roligheter på hemmaplan istället.

Hos mig är det faktiskt så :p
(när jag gått förbi brukshundklubben här så har jag sett tex hur en schäfer fick väldigt många och hårda ryck i strypkedjan och mycket skrik, för att den skulle lära sig fotgående... Det såg allt annat än trevligt ut och hunden såg bara ut att bli mer och mer stressad för varje sekund som gick, vilket bara resulterade i ännu mer ryck och skrik...)
Och därför är ALLA så ? ;)

Nähä... Ingen funktionärsutbildning för mig imorgon... Jag måste välja att antingen ha hundarna i bil i 4 timmar, utan att veta om det finns plats i skugga osv, eller ha dem hemma längre tid än vad de alls klarar sig utan rastning, eller ha dem i bur i en entréhall där det även kommer vara flera andra, okända hundar och inte heller där kommer det väl gå att se dem...

4 timmar i bil är väl ingen fara??

Nämen nog måste det ordna sig! Det är väl med hundfolk, de har nog full förståelse för om du måste gå och kolla till dem i bilen eller nåt. Klart du ska gå! Jag hade nog lämnat hemma t.o.m., men jag förstår om det inte känns bra.

Tillbaka till vanliga jobbrutiner idag, jag är trött som en gnutt, Filimon är lika glad som vanligt. Det hade jag också varit om jag kunnat ligga hemma och sova hela dagen...

Min tik är också 5 år och jag upplever absolut att hon börjat säga ifrån mer. Vilket jag iofs tycker är bra för hon var alldeles för mesig som unghund :p Hanhundar som tyckte att hon luktade gott kunde i princip lyfta upp henne underifrån i sitt försök att sniffa henne i rumpan. Nu snäser hon ifrån om dom är för stojiga eller för på.

Och därför är ALLA så ? ;)
Det har jag aldrig påstått (och jag har ju själv tävlat lydnad, men inte är jag någon elak galning för det hoppas jag :D )

4 timmar i bil är väl ingen fara??
Det beror ju helt på hur bilen står. Är den på en plats där jag inte vet hur solen rör sig så kan jag inte veta om bilen plötlsigt hamnar så att det blir för varmt för hundarna. Jag är dock glad åt att du inte verkar lägga allt för mycket energi på att memorera saker jag skriver (i tidigare trådar om hund i bil så har jag skrivit att mina hundar kan sitta i bil nästan hela dagen när det är tävlingar).

Nämen nog måste det ordna sig! Det är väl med hundfolk, de har nog full förståelse för om du måste gå och kolla till dem i bilen eller nåt. Klart du ska gå! Jag hade nog lämnat hemma t.o.m., men jag förstår om det inte känns bra.
Som jag skrev så skulle de i så fall behöva vara hemma längre tid än de alls kan hålla sig utan rastning eftersom det då tillkommer lång bilresa till och från platsen som vi ska vara på. Och jo, folk kommer ju ha med sig hundar, så på något vis löser det sig säkert, men den här gången hade jag frågat om det gick att ta med hundar och fick svaret att det var ok om de satt i bur. Först idag såg jag ett extramail där det stod att de måste vara i bur i entréhallen och då känner jag att jag har för dålig koll på läget för att vilja åka.

Det har jag aldrig påstått (och jag har ju själv tävlat lydnad, men inte är jag någon elak galning för det hoppas jag :D )

Det beror ju helt på hur bilen står. Är den på en plats där jag inte vet hur solen rör sig så kan jag inte veta om bilen plötlsigt hamnar så att det blir för varmt för hundarna. Jag är dock glad åt att du inte verkar lägga allt för mycket energi på att memorera saker jag skriver (i tidigare trådar om hund i bil så har jag skrivit att mina hundar kan sitta i bil nästan hela dagen när det är tävlingar).

Som jag skrev så skulle de i så fall behöva vara hemma längre tid än de alls kan hålla sig utan rastning eftersom det då tillkommer lång bilresa till och från platsen som vi ska vara på. Och jo, folk kommer ju ha med sig hundar, så på något vis löser det sig säkert, men den här gången hade jag frågat om det gick att ta med hundar och fick svaret att det var ok om de satt i bur. Först idag såg jag ett extramail där det stod att de måste vara i bur i entréhallen och då känner jag att jag har för dålig koll på läget för att vilja åka.
Nu har jag uppenbarligen lyckats trampa på någon tå, det var inte min avsikt.

Nu har jag uppenbarligen lyckats trampa på någon tå, det var inte min avsikt.
Nejdå, jag mest suckar lite åt att de enda gånger du svarar på mina inlägg verkar vara när du vill komma med någon typ av negativ kommentar (förutom när jag frågat dig om vissa saker kring får eller vallhundar).

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
703
Senast: MML
·
Övr. Hund Fortfarande jätteung. Jag brukar rekommendera folk som är sugna på BC nr 2 i sitt lov att vänta tills den första tagit sitt VP, då har...
2 3
Svar
44
· Visningar
1 022
Senast: attheedge
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 906
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 206
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023