Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tur för den ägaren att den inte hade en hund som surnar till över behandlingen och svarar uppHos mig är det faktiskt så
(när jag gått förbi brukshundklubben här så har jag sett tex hur en schäfer fick väldigt många och hårda ryck i strypkedjan och mycket skrik, för att den skulle lära sig fotgående... Det såg allt annat än trevligt ut och hunden såg bara ut att bli mer och mer stressad för varje sekund som gick, vilket bara resulterade i ännu mer ryck och skrik...)
Verkligen. Det jag tyckte var värst var att det stod någon bredvid som såg ut att vara någon typ av instruktör. Den personen tittade på (såklart) och sa att människan gjorde helt rätt med sin hund. Jag hoppas dock på att klubben blivit bättre de senaste åren. Tidigare såg jag någon form av otrevligheter nästan varje gång jag gick förbi där, men de gånger jag sett hundar på klubben senaste tiden så har det alltid sett helt ok ut och vissa som är där ser ut att vara både trevliga och duktiga.Tur för den ägaren att den inte hade en hund som surnar till över behandlingen och svarar upp
Så besviken ägaren ska bli när dommaren säger att hen önskat mer glädje och tryck i fotgåendet
Fråga om priset incl pass,exportstamtavla, sen Bookingfee (handpenning) när man bokar valpen,oftast vill dom även ha penagrna för pass o exportstamtavla då också ifall dom tar extra för det.Betalar resten vid hämtning ,oftast känner jag uppfödaren då brukar jag föra över hela summan med en gång.Ni som importerat....hur har upplägget med betalningen varit? Vad är kotym?
Skiljer kotymen mellan länder?
Vi har ju bara handlat svenskt innan. Handpenning...resterande betalning och kontrakt vid hämtningen.
Valpen vi har span på är 11 veckor, leverans vid 16 v så det är fem veckor kvar hos uppfödaren. Den kommer ev till en ort söder i Sverige med uppfödaren som ska hit och tävla och vi ska isf träffas där.
När skriver man kontraktet? Innan? Vid överlämnandet? När kommer betalningen in i bilden? Betalar man hela summan eller är det någon form av garant/handpenning?
Normalt för mig är handpenning+ ersättning för omkostnader och det administrativa. Resten vid levrans.
Usch så nojig jag blev inför det här med import nu
Pris inkls allt har vi fått. Har inget att invända alls om den. Och uppfödaren vill ha hela summan direkt vid bokningen av valpen. Känns...osäkert. Vad har vi för garantier att vi får nån hund om 5 veckor? Vi känner inte uppfödaren. Men vår uppfödare gör och är medlare. Och vi litar till 100% på våran uppfödare.Fråga om priset incl pass,exportstamtavla, sen Bookingfee (handpenning) när man bokar valpen,oftast vill dom även ha penagrna för pass o exportstamtavla då också ifall dom tar extra för det.Betalar resten vid hämtning ,oftast känner jag uppfödaren då brukar jag föra över hela summan med en gång.
Köpekontrakt på utländska hundar är sällsynt,tror jag har två.
Som sagt, har inte menat nått illa.Nejdå, jag mest suckar lite åt att de enda gånger du svarar på mina inlägg verkar vara när du vill komma med någon typ av negativ kommentar (förutom när jag frågat dig om vissa saker kring får eller vallhundar).
Kan hundar bli tjurigare med åren? Mira är 5 nu och alltid varit så "underlägsen" och snäll mot andra hundar, men upplever att hon lätt blir tjurig i rastgården och kan hugga ifrån. Typ som idag, då vi var där med en stor brun hane som visserligen var på henne en del men även när han bara kom fram för att nosa högg hon ifrån ibland. Anledning?
Hos mig är det faktiskt så
(när jag gått förbi brukshundklubben här så har jag sett tex hur en schäfer fick väldigt många och hårda ryck i strypkedjan och mycket skrik, för att den skulle lära sig fotgående... Det såg allt annat än trevligt ut och hunden såg bara ut att bli mer och mer stressad för varje sekund som gick, vilket bara resulterade i ännu mer ryck och skrik...)
Hoppas det gäller människor ocksåAbsolut - pondus tar lite tid att växa i
Nu har jag ju bara importerat vuxna hundar men..Ni som importerat....hur har upplägget med betalningen varit? Vad är kotym?
Skiljer kotymen mellan länder?
Vi har ju bara handlat svenskt innan. Handpenning...resterande betalning och kontrakt vid hämtningen.
Valpen vi har span på är 11 veckor, leverans vid 16 v så det är fem veckor kvar hos uppfödaren. Den kommer ev till en ort söder i Sverige med uppfödaren som ska hit och tävla och vi ska isf träffas där.
När skriver man kontraktet? Innan? Vid överlämnandet? När kommer betalningen in i bilden? Betalar man hela summan eller är det någon form av garant/handpenning?
Normalt för mig är handpenning+ ersättning för omkostnader och det administrativa. Resten vid levrans.
Usch så nojig jag blev inför det här med import nu
Skulle du tycka att det var okay att en frammande man kom fram for att studera dina brost? Formodligen hade du sagt ifran. Aven tikar har ratt att saga till nar hanhundar ar for nargangna.
TackarGRATTIS TILL VOFF PÅ HENNES DAG!!!!!
Ja inte är det så mycket bättre åt andra hållet heller, det var bättre i början men nu känns det som det är lika tjafsigt där också. jag har helt lämnat brukshundsklubben eftersom min inte när hålla på med agility som jag tycker är roligt och jag inte kände mig särskilt välkommen på lydnads sidan. Nu har de även rallylydnad men jag har inte ork med allt personligt drama som blir i en liten klubb i en liten stad... jag har tillräckligt med föreningsliv i andra områden.Jag tycker rally/agility folket verkar lika duktiga på att se ner på lydnad/bruks/ipo. Har fått höra att man är för hård och dum mot hundarna i de grenarna och att rally/agility är SÅÅ MKT TREVLIGARE mot hundarna.
Kan folk inte bara vara glada för att vi alla vill aktivera och ha roligt med våra hundar?
Det gäller även för människorHoppas det gäller människor också
Är alldeles för mesig för mitt eget bästa