Uppdatering och snackistråd 4

Nu har båda hundarna fått fästingmedel! Inte hittat någon ännu, men brukar sätta på runt 1:a april då det är lätt att komma ihåg den första i månaden. Dessutom har jag hört från flera olika hundägare att de hittat fästingar redan och inte alla nätter som har minusgrader längre här i fästingregionen (Stockholm).
Hatar fästingar!!!! Sen vi flyttade från Småland har vi dock sluppit eländet. Behöver inte behandla varken hundar eller hästar längre. Minns med fasa när jag och maken varit ute i skogen med hundarna när vi bodde där nere, efteråt plockade jag över 20 stycken var på hundarna som kröp omkring i pälsen på dom...för att inte tala om de gånger man själv legat i sängen och plötsligt sett ett sånt där jäkla kryp knata omkring på lakanen...:nailbiting:

...för övrigt är min hund i onåd! När jag skulle sova inför den här vaknatten drog hon igång och skällde. Kunde inte somna alls efter det så det blev typ, 20 minuters slummer bara. Jag är skittrött nu! Tur det är sista natten, är sen ledig till onsdag kväll. :cautious:

Senast ändrad:
När man går ut med valpen för morgonkissen efter nattjobb och inser att han bestämmer sig för att skita två gånger, vilket han inte gjort före frukost hittills. Inser att man har fel jacka efter febrilt letande och ingen påse. Går in ger frukost och hittar visst en påse i jackan. :banghead:
Tar med sig flera påsar ut nästa gång och när man plockat upp den gamla skiten och precis knutit ihop påsen så skiter han två gånger till:banghead: då var matte rätt less.
När valpen senare äntligen somnat och jag tänker att nu kan jag sova. Då bestämmer vuxna hunden sig för att börja pipa och när jag säger åt honom att vara tyst så ställer han sig upp istället och det blir full fart på valpen :grin: cirkus på morgonen nu mera!:rofl:

Vilket använder du? Vi har aldrig haft något medel då mira får så få, valpen vet jag ju inte såklart. Men kanske kan testa så att få blir till typ 0 :)

Jag köper Pulvex via nätet (på petduka) samma som Exspot men billigare och faktiskt effektivare! Använt det i fyra år nu och är helnöjd. Funderat fram och tillbaka om jag ska prova Bravecto, men vill ha något avstötande som skyddar direkt och inte efter flera timmar när fästingen redan sugit sig fast.

Fortfarande lite sur efter gårdagens kurs, vi fick byta kursdag pga lydnadstävling i måndags och fick dela plan med träningsgruppen i lydnad igår. Till saken hör att vi har en gigantisk plan, men det är klubbat att rallyn ska hålla till närmast stugan pga kånket av skyltar etc. Igår blev det ett jäkla liv, det svors om att vi tog upp hela planen, rally var ett jävla trams etc etc.

Så jäkla trist att det fortfarandes ska ältas om detta, att folk inte kan acceptera och vara trevliga mot varandra! Dessutom när det gäller kursverksamhet som bör gå först i alla lägen. Rallyn drar dessutom in mest pengar vid tävlingar etc men ändå får man detta hivat i fejjan när man ska hålla kurs. Suck, är alla klubbar lika mycket gnäll om diverse? Vi hade iaf tur med vädret och kursarna är supetrevliga och duktiga :)

Fortfarande lite sur efter gårdagens kurs, vi fick byta kursdag pga lydnadstävling i måndags och fick dela plan med träningsgruppen i lydnad igår. Till saken hör att vi har en gigantisk plan, men det är klubbat att rallyn ska hålla till närmast stugan pga kånket av skyltar etc. Igår blev det ett jäkla liv, det svors om att vi tog upp hela planen, rally var ett jävla trams etc etc.

Så jäkla trist att det fortfarandes ska ältas om detta, att folk inte kan acceptera och vara trevliga mot varandra! Dessutom när det gäller kursverksamhet som bör gå först i alla lägen. Rallyn drar dessutom in mest pengar vid tävlingar etc men ändå får man detta hivat i fejjan när man ska hålla kurs. Suck, är alla klubbar lika mycket gnäll om diverse? Vi hade iaf tur med vädret och kursarna är supetrevliga och duktiga :)
Jag var med när agilityn drog igång på allvar i min dåvarande brukshundsklubb och lydnadsfolket klagade konstant, vi var för glada, vi var för många, det blev för många medlemmar i klubben, på ett årsmöte hade de som förslag att lägga ner agilityn för att locka fler till lydnad... :banghead: Jag påpekade om de kanske kunde vara trevliga mot nya medlemmar så kanske det var fler som ville börja träna lydnad med dem men när man skäller ut folk för att de skrattar tillsammans så är det svårt att få folk intresserade... Idag har jag ingen koll men det verkar som om lydnadssektionen nästan är utdöende men rallylydnad och agilitysektionen verkar ha fullt upp med kurser nästan alla dagar i veckan. ;)

Jag var med när agilityn drog igång på allvar i min dåvarande brukshundsklubb och lydnadsfolket klagade konstant, vi var för glada, vi var för många, det blev för många medlemmar i klubben, på ett årsmöte hade de som förslag att lägga ner agilityn för att locka fler till lydnad... :banghead: Jag påpekade om de kanske kunde vara trevliga mot nya medlemmar så kanske det var fler som ville börja träna lydnad med dem men när man skäller ut folk för att de skrattar tillsammans så är det svårt att få folk intresserade... Idag har jag ingen koll men det verkar som om lydnadssektionen nästan är utdöende men rallylydnad och agilitysektionen verkar ha fullt upp med kurser nästan alla dagar i veckan. ;)

Ja det är lite så det är hos oss. Fattar inte varför man inte kan ta tillvara på alla verksamheter. Inte precis som brukshundsklubbarna är nersprungna med medlemmar eller folk som vill engagera sig :meh:

I min erfarenhet är typ lydnadsfolket som drar ner statusen på SBK. Har aldrig träffat en lydnadsmänniska på en klubb som inte har en gigantisk stör uppkörd i röven :wtf: Speciellt som de har bruksraser.
Har iofs även haft en otrevlig agilitytränare på SBK (tyipsk översittar-mansgris) som i princip sa "Men varför går du kurs då?!" när jag sa att jag inte var intresserad av tävling. :rage:

Så jag, som är otroligt mesig och konflikträdd, har hållt mig borta från SBK och gått kurser hos andra företag istället..

På tal om brukshundklubbar och andra sporter. För min del får man gärna hålla på med rally o agility men det är tråkigt att brukset dör ut.. Vi måste åka till en annan stad xx mil bort för att få tag på en spårkurs. Vi har ju trots allt en brukshundklubb och en lokal klubb, plus flera privata, i vår stad. Vore roligt om brukshundsklubben kunde satsa mer på brukset.. Man behöver inte nödvändigtvis dra ner på de andra sporterna för det, men om man måste så finns det ju fler ställen att gå andra kurser på.. Och det handlar inte om ointresse eller brist på engagemang, när det är flera pers som åker flera mil i veckan för att gå kurs...

På tal om brukshundklubbar och andra sporter. För min del får man gärna hålla på med rally o agility men det är tråkigt att brukset dör ut.. Vi måste åka till en annan stad xx mil bort för att få tag på en spårkurs. Vi har ju trots allt en brukshundklubb och en lokal klubb, plus flera privata, i vår stad. Vore roligt om brukshundsklubben kunde satsa mer på brukset.. Man behöver inte nödvändigtvis dra ner på de andra sporterna för det, men om man måste så finns det ju fler ställen att gå andra kurser på.. Och det handlar inte om ointresse eller brist på engagemang, när det är flera pers som åker flera mil i veckan för att gå kurs...

Ja jag håller med, har själv velat gå spårkurs i evighet. Problemet på vår klubb är att det är så svårt att få tag på marker till brukset, vi finns i Skåne och där är rätt tufft att få mark. Vi håller ett par tävlingar om året iaf men kurser är det skralt med. Tyvärr verkar det vara en trend med brukset på de flesta klubbar :(

När man går ut med valpen för morgonkissen efter nattjobb och inser att han bestämmer sig för att skita två gånger, vilket han inte gjort före frukost hittills. Inser att man har fel jacka efter febrilt letande och ingen påse. Går in ger frukost och hittar visst en påse i jackan. :banghead:
Tar med sig flera påsar ut nästa gång och när man plockat upp den gamla skiten och precis knutit ihop påsen så skiter han två gånger till:banghead: då var matte rätt less.
När valpen senare äntligen somnat och jag tänker att nu kan jag sova. Då bestämmer vuxna hunden sig för att börja pipa och när jag säger åt honom att vara tyst så ställer han sig upp istället och det blir full fart på valpen :grin: cirkus på morgonen nu mera!:rofl:

Kära nån! :laugh:

Jag är hemma förkyld, och har varit tacksam för min 11-åring som kan tycka att jag är en tråkmåns när jag mest ligger i soffan, men ändå acceptera det. Nu blev jag ännu mer tacksam. :D

Det är jättetråkigt om brukset dör ut, men utövarna måste se sin del i det hela och försöka vara trevliga och locka folk att prova på, uppenbarligen verkar många ha blivit illa bemötta av "bruksfolket" och då måste man fundera på vad som är problemet. Folk vill hålla på och träna med sina hundar men när bruksgrenarna ständigt väljs bort så måste man kanske fundera över vad man ska göra.

lydnadsfolket klagade konstant, vi var för glada... man skäller ut folk för att de skrattar tillsammans... det verkar som om lydnadssektionen nästan är utdöende men rallylydnad och agilitysektionen verkar ha fullt upp med kurser nästan alla dagar i veckan.
Ser ut som en positiv utveckling. Fram för mer glädje tillsammans med våra hundar. :bump:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
703
Senast: MML
·
Övr. Hund Fortfarande jätteung. Jag brukar rekommendera folk som är sugna på BC nr 2 i sitt lov att vänta tills den första tagit sitt VP, då har...
2 3
Svar
44
· Visningar
1 022
Senast: attheedge
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 906
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 206
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023