Uppdatering och snackistråd 4

Jag tränar inte med godis alls (rider inte hästar med tillhyggen heller) bara med munlädret,just för att belöningen inte ska komma fel eller icke belöning kommer 10sek för sent.
Kan hon monentet tycker jag att du ska ställa kravet högt och skippa godiset så blir du av med det tramset som kommer av förväntan.
Menar du att jag ska ta bort belöning helt? Hur ska hon då veta när hon gör rätt?

Menar du att jag ska ta bort belöning helt? Hur ska hon då veta när hon gör rätt?
Ge godis varannan gång och pip i falsett varannan gång,pipet är belöning nog för något hon kan,det gör förhoppningsvis att hon blir mer dämpad när inte hjärnan blir rörig pga godisförväntan.

Ge godis varannan gång och pip i falsett varannan gång,pipet är belöning nog för något hon kan,det gör förhoppningsvis att hon blir mer dämpad när inte hjärnan blir rörig pga godisförväntan.
Jaja, ja precis. Trodde du menade att jag skulle ta bort all sorts belöning :D Men ja, hon godtar "Bra!" eller bara ett klick som belöning - klicket behöver inte följas upp med godis. Så ska försöka göra mer sånt :)

Va jobbigt det är att vänta på att andra ska ta kontakt och man kan bara vänta!!!
Väntar på två samtal, förhoppningsvis idag.
-Bekräftelse på datumet för korning av kull. De som är anmälda vill ju veta....
-Samtal om vi får valp ur sista kullen vi började kika på i går.

Hyffsat vårväder ute så hundarna fick en timmes promenad i skogen medans vi har väntat.
Vänta är inte min grej..... :meh:

:D Vi tog en cykeltur idag, vanliga selen, hade inga planer på att det skulle bli en dragrunda. Men det hade Skäggis andra tankar om och drog som en galning hela rundan! :confused::love: Det blev inte så långt (3,6 km varav 1 km uppvärmning i låångsamt tempo), men med tanke på att ingen av oss är i förra dragsäsongens form tycker jag det var rätt bra :p Ungefär 50 minuter tog det och Malte var redo att springa mer! :D

Träffade faktiskt två salukisar idag när vi var ute för ovanlighetens skull. Fy satan vad den ena skulle hålla låda när den fick syn på oss, vrålade och hade sig.

Dagen för oss började ju rätt kasst. Jag var fruktansvärt osugen på att åka på träning med lillpumin, men jag hade lovat en bekant att hänga på. Väl där var det massa ljud; ungar som spelade fotboll och nåt som lät som skott på långt avstånd. Lillpumin ville först bara därifrån, men numera vet jag att så länge han inte har panik är det okej att vänta lite. Han sansar sig om jag klappar lite på honom och ger en köttbulle. Eller två. Eller tre. Ja... När de andra hundarna dök upp blev han distraherad av dem lite. Träningen i sig var väl okej, han skiftade mellan att vara övertaggad av ljuden och distraherad av dem. Efter 40 min kände jag att det gick såpass bra att det var bäst att sluta. Jättenöjd :)

Nu på kvällen tänkte jag kvällsrasta för en halvtimme sen. Kopplade gubben. Lillpumin la sig demonstrativt ner :rofl: Han slapp gå ut.

Nu har båda hundarna fått fästingmedel! Inte hittat någon ännu, men brukar sätta på runt 1:a april då det är lätt att komma ihåg den första i månaden. Dessutom har jag hört från flera olika hundägare att de hittat fästingar redan och inte alla nätter som har minusgrader längre här i fästingregionen (Stockholm).

Jag har haft fästingar krypande på labben @Malibu_Stacy . Dock ingen som satt sig fast ännu. Finns norr om Stockholm.
Ska prova ge Nexgard för första gången nästa vecka, när det kommer på posten. Får se hur det fungerar. Har haft Seresto förut och tycker det fungerat bra, men han är lite känslig då han troligen är allergiker så han kliar rätt mycket av det.

Nu har båda hundarna fått fästingmedel! Inte hittat någon ännu, men brukar sätta på runt 1:a april då det är lätt att komma ihåg den första i månaden. Dessutom har jag hört från flera olika hundägare att de hittat fästingar redan och inte alla nätter som har minusgrader längre här i fästingregionen (Stockholm).

Vilket använder du? Vi har aldrig haft något medel då mira får så få, valpen vet jag ju inte såklart. Men kanske kan testa så att få blir till typ 0 :)

Tog en fästing på gammelkatten i går så det blir till att ringa veterinären och få Bravecto utskrivet. Var oerhört nöjd med det förra året som ju var ett hemskt fästingår här.

Träffade faktiskt två salukisar idag när vi var ute för ovanlighetens skull. Fy satan vad den ena skulle hålla låda när den fick syn på oss, vrålade och hade sig.
Låter nästan som om du skulle ha kunnat träffa mig och mina dårar :angel:

Jag plockade en krypande fästing på Ebrah igår... :wtf: Hoppas dock på att vi klarar oss utan fästingmedel även i år.

Jag gav bravecto i dag. Han har haft flera fästingar på bara ett par dag. Två har hunnit suga sig fast. Vi bor i fästingland 10 mil norr om sthlm.

Jag har inte sett några fästingar här än,men dom 4a nykomlingarna har alla fått Bravecto, Gissa fick det förra året så hon ska få det i år igen.

Önskar att de kunde komma på något lika fiffigt, smidigt och effektivt som Bravecto till katt.
Halsband krånglar sig gammelkatten ur och det där med droppar är ett himla passande. Inte lätt när han kommer och går som han vill genom kattluckan och det kan gå många dagar innan vi ser honom.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
705
Senast: MML
·
Övr. Hund Fortfarande jätteung. Jag brukar rekommendera folk som är sugna på BC nr 2 i sitt lov att vänta tills den första tagit sitt VP, då har...
2 3
Svar
44
· Visningar
1 022
Senast: attheedge
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 906
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 208
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025