Uppdatering och snackistråd 4

Efter över 10 ratade kullar fick vi ett tips från vår uppfödare om en kombo som passar vår uppfödning.
Tyskland.
Enda problemet....kullen är 8 veckor nu så risken är stor att alla tikar är tingade.
Så nu väntar vi på svar :nailbiting:
Äsch...fanns inga tikar kvar. Är inte förvånad så här sent på.
Dags att fortsätta plöja igenom våra grannländer och en bit av Europa efter vår nästa avelsdrottning....

Haha, ja. Fast min utsikt på jobbet är mer en fårrygg, när jag sitter med armen instucken halvvägs till axeln i en fårstjärt. Pillandes med lammdelar i en enda röra... ;) Men det är helt magiskt att få vara här och jobba med det vi alla gillar bäst, i Slartibartfastland, under den finaste årstiden. Vi ska dessutom hit igen i sommar för att samla alla ~ 700 djuren på fjället och ta hem dem för vägning och behandling mot fästingar. Betalt för fjällvandring och vallning på ett högsommarfjäll. Kan det bli bättre? :D
Norge är ju galet vackert, så nej...det blir nog inte bättre :)

Morgongnäll: Är så fruktansvärt trött på ha två hundar man inte kan göra något med. Gubben är ju sjuk, nu senaste två veckorna har han dessutom känts mer sliten än vanligt :cry: När jag jämför vad han och lillpumin orkar... Lillpumin är ju som en "riktig" hund och skulle aldrig bli trött av promenader. Däremot är det så sjukt tråkigt att inte kunna åka till klubben med pumin hursomhelst pga. skotträdslan. Det är där mitt träningsgäng hänger oftast, där det "händer". Dessutom vågar jag inte ha honom lös där, utifall att det börjar smälla och han sticker = ingen agilityträning. Det här skulle ju bli min agilitychampion. Just idag vill jag bara byta ut båda två.

Okej. Klar. Nu ska vi strax gå en långpromenad och tänka på allt som funkar istället.

Sambon sa ja till att åka, bara jag mår bra sa han :D
Nu ska jag bara få svar på om det finns nån skjutbana i närheten, tycker mig se en trend i att många brukshundklubbar ligger nära skjutbanor. Lagotton är rätt skotträdd och det är trist att betala pengar om vi ändå inte kan tävla.
Tänkte du på tävlingar så brukar skjutbanorna och brukshundsklubbarna försöka komma överens, jag har varit engagerad i brukshundsklubben på min ort och är nu engagerad i skytteföreningen och brukshundsklubben ger oss datum på sina tävlingar och så får de datum på våra tävlingar för att kunna förvarna sina medlemmar om det är dagar när det är "extremt". Så när brukshundsklubben har tävling har vi skjutförbud på 6,5 skytte, korthåll med .22 hörs inte utanför byggnaden så den har jag väldigt svårt att se att den skulle störa. ;) Så även om det är skjutbanor i närheten av brukshundsklubbarna så behöver inte det betyda att det är skott på tävlingar.

Här har vi avnjutit en fantastisk vårdag. Hundarna har sprungit
12718370_10153645335418666_3838077177630137522_n.jpg

och sprungit
947001_10153645335408666_1790990830942718073_n.jpg

Och sprungit...
12472798_10153645335723666_2982459745187615763_n.jpg

Matte njuter mest av utsikten på vår lilla rastningsrunda. Inte fy skam :love:
12891659_10153645335948666_3865288356918411507_o.jpg
Alltså, du lägger ut helt underbara bilder på hundar i solen - i Norge!!! Du borde bli bannad av Gunnar någon vecka p.g.a. hur avundsjuka du gör oss andra. :arghh: :meh:

Jag har nog sett att du gjort det tidigare år också. :D Helt fantastiskt! Behöver du resesällskap nästa år ställer jag upp. ;)

Hjälp, jag har precis mailat en kennel för att bl.a. se om de har några fler planer på valpkullar framöver. :nailbiting:

Blev förvånad över hur svårt och nervöst det kändes att knåpa ihop mailet, sist var det ju en kennelinnehavare jag kände och en annan som var otroligt lätt att prata med. Lite lättare då än när man ska kontakta en helt ny person. :o

Nästa kennel på listan då ... :nailbiting:

En bra sak dock: jag är eventuellt inte alls styrd över när en intressant kull föds nästa gång. Det känns riktigt bra! :up:

Jaha,jag klagade kanske för tidigt på att jag tyckte den ena valpen hade bara godtagbar andning,tyckte hon hostade någon gång i gårkväll,idag låter hon som ett tröskverk och hennes bror hade helt igen guckade ögon i morse och börjar också låta lite gurglande,så vi ska tar en runda till vet. i em.
Skulle gissa på att dom blev förkylda på resan,om så är fallet blir jag skitglad för lillan är sååååååååååååååå söt,snygg och har en blodlinje jag vill ha.

Hallå, ni som tränar mycket! Hur taggar man ner tramset? :D Alice tramsande har fått ny kraft nu! Egentligen är det ju bra, glädje och initiativ är ju sånt vi vill ha, men lite svårt att träna när Hoppsnöre tycker det är så kul att hon håller på att krypa ur skinnet. Ska man göra träningen tråkigare? :D Vi tränar inte på svåra grejer utan sånt hon kan redan så det är nog inte frustration - utan bara JÄTTEROLIGT HELA TIDEN!!

Hallå, ni som tränar mycket! Hur taggar man ner tramset? :D Alice tramsande har fått ny kraft nu! Egentligen är det ju bra, glädje och initiativ är ju sånt vi vill ha, men lite svårt att träna när Hoppsnöre tycker det är så kul att hon håller på att krypa ur skinnet. Ska man göra träningen tråkigare? :D Vi tränar inte på svåra grejer utan sånt hon kan redan så det är nog inte frustration - utan bara JÄTTEROLIGT HELA TIDEN!!
På dobbis ingår tramset :D Så jag tränar genom att säga med lååååååååg,lugn och basröst ,braaaaaaaaaaaa! duuuuuuuuuuuuuktig! Mao inget pipande eller falsett röst

Vi kan kolla på det om vi ska träna på lördag? :p
Men jag håller med Dobbis!
Du kanske kan plocka ner förväntan med på något sätt? Att vara "tråkigare" liksom, inte FÖR tråkig men lite - så hom kan hålla sig i skinnet liksom :)

Sådär då.. Dagens veterinärbesök avklarat och jag vet inte riktigt vad jag ska känna just nu.
Förutom tandborttagningen så passade vi på att röntga höfter och ländryggen eftersom hon rör sig rätt stelt imellanåt och börjar få lite svårare att ta sig i/ur soffan och bilen.
Höger höft såg bättre ut än vänster. Men ingen av dom var väl speciellt bra.
Enda positiva med alltihop idag är att ryggen var fin, tänderna är fina och att hon bara vägde 37 kg.

Det jag gör när det blir för flamsigt är att välja lugna belöningar (ibland även tråkigare godisar om favoritgodiset ökar flamsigheten), lugn röst och tänka noga på vad jag belönar. Jag gör ofta så att jag börjar träningspassen med lek, sedan blir jag "tråkigare" och mer fokuserad på att saker ska utföras lugnt och prydligt, sedan leker vi igen eller som belöning för något som gick superjättebra.

Mer fart osv får vara med först när hundarna faktiskt förstår vad vi ska göra för något, men om mina hundar sprattlar runt, då är det för flamsigt för att de ska förstå något. Själva inlärningsfasen kan nog utifrån se väldigt tråkig ut för oss, men det är just för att vi måste ha något slags fokus.

På webkursen jag går nu pratas det mycket om gas och broms. T ex leka som en tok, sedan bli helt stilla, och inte förrän hunden ligger ner lugnt och har släppt tanken på leksaken, så blir det ny lek. Också shaping med leksak som belöning, så att de lär sig att lugn och fokus ger lek. Funkar på min lekgalning i alla fall, har fått bort pip och skall när vi tränar.

Det jag gör när det blir för flamsigt är att välja lugna belöningar (ibland även tråkigare godisar om favoritgodiset ökar flamsigheten), lugn röst och tänka noga på vad jag belönar. Jag gör ofta så att jag börjar träningspassen med lek, sedan blir jag "tråkigare" och mer fokuserad på att saker ska utföras lugnt och prydligt, sedan leker vi igen eller som belöning för något som gick superjättebra.

Mer fart osv får vara med först när hundarna faktiskt förstår vad vi ska göra för något, men om mina hundar sprattlar runt, då är det för flamsigt för att de ska förstå något. Själva inlärningsfasen kan nog utifrån se väldigt tråkig ut för oss, men det är just för att vi måste ha något slags fokus.

Jaa, Alice är ju taggad från start men det brukar ju eskalera. Upptäckte dock att fotgåendet gick bättre om jag gick lite fortare. Då hinner hon inte riktigt med att tramsa :D Har upptäckt att hon blir mer tramsig om vi tränar inomhus än utomhus. Och tror att gränsen mellan för lätt och frustration är hårfin - och att reaktionen på båda sakerna är trams. Så vet inte riktigt hur hård jag ska vara när jag tränar.
Men kanske borde kräva lite mer för belöning?

På webkursen jag går nu pratas det mycket om gas och broms. T ex leka som en tok, sedan bli helt stilla, och inte förrän hunden ligger ner lugnt och har släppt tanken på leksaken, så blir det ny lek. Också shaping med leksak som belöning, så att de lär sig att lugn och fokus ger lek. Funkar på min lekgalning i alla fall, har fått bort pip och skall när vi tränar.

Bra grej! Är det typ som ett omvänt lockande? Alice leker ju inte i träningssammanhang, så vet inte riktigt hur jag ska applicera det. T.ex om jag vill få in henne i sittande fotposition (vilket hon kan!) och hon sätter sig helt fel, så kommenderar jag igen och då blir det bara trams. Hur många gånger ska man göra om/vänta för att belöna? Det kan vara så att jag är alldeles för frikostig med belöning och hon blir frustrerad för att hon ibland får belöning för felaktig position

Bra grej! Är det typ som ett omvänt lockande? Alice leker ju inte i träningssammanhang, så vet inte riktigt hur jag ska applicera det. T.ex om jag vill få in henne i sittande fotposition (vilket hon kan!) och hon sätter sig helt fel, så kommenderar jag igen och då blir det bara trams. Hur många gånger ska man göra om/vänta för att belöna? Det kan vara så att jag är alldeles för frikostig med belöning och hon blir frustrerad för att hon ibland får belöning för felaktig position
Jag tränar inte med godis alls (rider inte hästar med tillhyggen heller) bara med munlädret,just för att belöningen inte ska komma fel eller icke belöning kommer 10sek för sent.
Kan hon monentet tycker jag att du ska ställa kravet högt och skippa godiset så blir du av med det tramset som kommer av förväntan.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
705
Senast: MML
·
Övr. Hund Fortfarande jätteung. Jag brukar rekommendera folk som är sugna på BC nr 2 i sitt lov att vänta tills den första tagit sitt VP, då har...
2 3
Svar
44
· Visningar
1 022
Senast: attheedge
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 906
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 208
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka