Uppdatering och snackistråd 4

Ingen fara :) Förstår att det är tufft. Var inte för hård mot dig själv bara, det är krångligt med kortison och ni är ute och går och springer. Hur länge har hon ätit kortison? Gillar hon att simma? Snart är det ju väder för det och då kan man ju jobba på hullet på ett väldigt roligt och skonsamt sätt.

Min svällde upp nästan ett kilo en gång när hon gick på en kort kur kortison. Låg dos dessutom. Det tog tid att bli kvitt det sen. Simning hjälpte oss mest.

Den här gången tappar hon vikt istället men då har dosen varit betydligt högre och kuren längre. Sen är det Medrol den här gången ifall det kan påverka.
Jag är inte så hård mot mig själv just nu, men man blir så less på allt när det bara blir en ond cirkel av alltihop.
Hon har ätit kortison (prednisolon 10mg) till och från i 3 år nu. 1,5 tbl varannan dag. Periodvis varje dag, (men då bara 1 tbl) främst på våren när allt pollen dyker upp.
Hon älskar att bada och simma, och det finns en riktigt bra strand här i närheten som vi brukar åka till, men jag borde kanske åka dit lite oftare.

Jag är inte så hård mot mig själv just nu, men man blir så less på allt när det bara blir en ond cirkel av alltihop.
Hon har ätit kortison (prednisolon 10mg) till och från i 3 år nu. 1,5 tbl varannan dag. Periodvis varje dag, (men då bara 1 tbl) främst på våren när allt pollen dyker upp.
Hon älskar att bada och simma, och det finns en riktigt bra strand här i närheten som vi brukar åka till, men jag borde kanske åka dit lite oftare.
Jag ger min 5 mg varje dag (på morgonen) och har gjort i många år. Min ena vet vill väldigt gärna att det ska ner på varannan dag, men låg dos varje dag funkar bättre. Min hund är i samma viktklass som din, så kanske ni ska diskutera dosen?

Att gå på promenad vissa tider på dygnet just nu är som ett träningspass av den värre graden och jag mår skitkasst just nu. Jycken kör någon slags dr Jekyll and mr hyde vid varje promenad och jag har god lust att skänka bort honom, men sen nä, för egentligen vill jag inte det, och jag vet att han hade fått det sämre hos någon annan. Jag vill kunna ta en promenad utan att behöva ha ögon i nacken och vara orolig för alla "faror". :arghh:

Är det någon som är bra på utfallshundar och skulle vilja bolla idéer och tankar med mig?

Jag ger min 5 mg varje dag (på morgonen) och har gjort i många år. Min ena vet vill väldigt gärna att det ska ner på varannan dag, men låg dos varje dag funkar bättre. Min hund är i samma viktklass som din, så kanske ni ska diskutera dosen?
Jag ska ta upp det med med honom på torsdag när vi ska in (om jag kommer dit, jag erbjöd linnsan den tiden, ifall hon inte får en tid fortare till valpen).
Vi har gått på lägre doser innan, men sen har vi fått öka. Speciellt på våren när allt pollen kommer, och sen ännu mer när Arion ändrade innehåll på fodret. Nu äter hon ju dock ett foder som hon ska tåla, så det kanske går att trappa ner. Så låg dos som möjligt är ju såklart det allra bästa. Men vill ju ha henne klådfri och eksemfri också :S
Men jag ska absolut ta upp det!

Jag ska ta upp det med med honom på torsdag när vi ska in (om jag kommer dit, jag erbjöd linnsan den tiden, ifall hon inte får en tid fortare till valpen).
Vi har gått på lägre doser innan, men sen har vi fått öka. Speciellt på våren när allt pollen kommer, och sen ännu mer när Arion ändrade innehåll på fodret. Nu äter hon ju dock ett foder som hon ska tåla, så det kanske går att trappa ner. Så låg dos som möjligt är ju såklart det allra bästa. Men vill ju ha henne klådfri och eksemfri också :S
Men jag ska absolut ta upp det!

Har ni provat Atopica istället för kortison?
Min allergihund blev i princip klådfri på det och inga mer utslag och infektioner.

Har ni provat Atopica istället för kortison?
Min allergihund blev i princip klådfri på det och inga mer utslag och infektioner.
Nej vi har inte provat. Var nån annan som frågade samma sak för nån dag sedan. Vi har haft uppe det för diskussion dock, men just då ansåg vet att Ixi kunde fortsätta på kortison då det fungerade bra. Bortsett från hungern och viktuppgången då.
Men det är nåt år sedan och mycket har ju hänt sen dess med foderändringar osv, så jag ska ta upp det igen :)

Skämmer väl ut mig lite här ;)
Har precis tagit en premiär runda i löpning med Ammo. Vi sprang väl typ 2 km (inkl gåpauser). Vi är båda helt slut. Jag för att jag har andningsproblem och Ammo för att han fick dra runt på en otränad tjockis! Vi hade iaf rätt roligt, och Ammo verkar mkt nöjd nu.
Kanske att vi kan lyckas göra detta ett par gånger i veckan nu i sommar..

Har precis tagit en premiär runda i löpning med Ammo. Vi sprang väl typ 2 km (inkl gåpauser). Vi är båda helt slut. Jag för att jag har andningsproblem och Ammo för att han fick dra runt på en otränad tjockis! Vi hade iaf rätt roligt, och Ammo verkar mkt nöjd nu.
Tycker då rakt inte du skämmer ut dig! Heja er! :bump:
Du skulle sett sist jag försökte "jogga" med Alice. Hon låg två steg bkom och sen trasslade jag i foten i kopplet och lyckades på något med att inte rasa rakt i backen! Vi gav upp där och då.

Tycker då rakt inte du skämmer ut dig! Heja er! :bump:
Du skulle sett sist jag försökte "jogga" med Alice. Hon låg två steg bkom och sen trasslade jag i foten i kopplet och lyckades på något med att inte rasa rakt i backen! Vi gav upp där och då.
Hah tack! Har en misstanke om att jag var röd som en tomat i ansiktet & med väsande andning när jag kom springande :o:rofl:

Skönt du inte trillade iaf :up:

Se vart du går din satans jäkla jnfvkdkscjn...! Ungefär så kände jag idag när hunden utan att blinka först luktade på, och sedermera trampade rakt i, en stor hög med hunddiarré... Det verkade inte bekomma honom det minsta utan han bara älgade på med näsan i buskarna. Blev tvångsbad så fort vi kom hem... badrummet luktar fortfarande hundskit trots att jag spolade hetvatten i avloppet efter att hunden fått tassarna tvättade.

Joggat :eek: Jag dog om jag provade ,gammal,rökare,0 kondis,svaga kotleder med tillhörande uttänjda ledband.:nailbiting:
Haha! Jag har något liknande astma, är en smula knubbig men ptja. Hunden drar ju bra så jag behöver bara tänka på att flytta mina egna fötter i någon form av takt :idea::D
Han är fö helt slut, vilket jag förstår :rofl:

Filmklippet fungerar inte för mig, men jag såg på instagram :D Fick mig att åter igen tänka på att köpa dragselar till hundarna och ge mig ut på joggingturer när det av olika anledningar inte går att ha dem lösa ute. Tidigare har jag cyklat med Aysu, men alltså, jag vågar inte ens tänka på att cykla med Ebrah, jag skulle slå ihjäl mig efter fem meter :o

Filmklippet fungerar inte för mig, men jag såg på instagram :D Fick mig att åter igen tänka på att köpa dragselar till hundarna och ge mig ut på joggingturer när det av olika anledningar inte går att ha dem lösa ute. Tidigare har jag cyklat med Aysu, men alltså, jag vågar inte ens tänka på att cykla med Ebrah, jag skulle slå ihjäl mig efter fem meter :o
Ah, det hade råkat hamna som enbart vänner. Det funkar kanske nu? (Mest så jag vet om det funkar för andra bukare)
Det ÄR faktiskt jäkligt roligt, trots att jag egentligen hatar att springa :P
Min plan är att köra kickbike i framtiden med Ammo, kanske skulle funka med dina med? Om inte annat är det lägre fallhöjd ;)

Om någon går in i mitt hem och min hund biter, vad gäller då? Gäller strikt ansvar ändå?
Det var ett barn på gården som gick in i fel dörr nyss - typ tre år. Hörde bara att dörren öppnades och sen en mammaröst "Nej, nej, nej! Det bor någon där!". Alice låg och sov och reagerade bara genom att resa sig och börja skälla - så det hände ju inget.
Men OM. Tänk om jag har en väldigt vaktig och reaktiv hund och bor i ett valigt hyreshus och någon okänd person råkar gå in. För när man får besök är man alltid själv med och kan avvärja, så man har kvar hunden. Går det då under ägaransvar att hålla dörren låst?

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
708
Senast: MML
·
Övr. Hund Fortfarande jätteung. Jag brukar rekommendera folk som är sugna på BC nr 2 i sitt lov att vänta tills den första tagit sitt VP, då har...
2 3
Svar
44
· Visningar
1 022
Senast: attheedge
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 909
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 210
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka