Uppdatering och snackistråd 4

Nu måste ni förklara en sak till för mig.. Det här med "rutan". Vad ÄR det? Jag har förstått att det är en lydnadsgrej och sett många som tränar det på insta. Att hundarna ska springa in i rutan och stanna, osv. Men kan någon förklara hur momentet går till? Vad gör man i rutan, egentligen? Hur funkar det? Och varför?!
Jag förstår ingenting.

I klass 2 ska hunden från 10 m springa in i rutan och på kommando stanna i rutan sen är momentet slut och hunden hämtas i rutan.
I klass 3 är det längre avstånd man skickar hunden från plus att den ska lägga sig i rutan på kommando från föraren. Föraren ska sen gå i ett visst mönster enligt tävlingsledarens kommentering för att sen kalla in hund i fotposition.
I elit är det samma som i 3:an fast man skicka hunden till en kon först.
Hittar ingen bra film på elitrutan men här är 2:an och 3:ans ruta!

I klass 2 ska hunden från 10 m springa in i rutan och på kommando stanna i rutan sen är momentet slut och hunden hämtas i rutan.
I klass 3 är det längre avstånd man skickar hunden från plus att den ska lägga sig i rutan på kommando från föraren. Föraren ska sen gå i ett visst mönster enligt tävlingsledarens kommentering för att sen kalla in hund i fotposition.
I elit är det samma som i 3:an fast man skicka hunden till en kon först.
Hittar ingen bra film på elitrutan men här är 2:an och 3:ans ruta!

Ah, tack! Så i elit ska hunden först stanna vid en kon som är runt rutan? Eller en helt annat kon och sen springa och lägga sig i rutan?

Tack @TantAgda! Såg att i klass 1 var det tandvisning med. Vet du (eller någon annan) någon gren där man inte behöver interagera med domaren eller annat folk? Gör man det i rallyn?
Inte för att jag tror jag och Alice någonsin kommer tävla i något, men om vi skulle få för oss det.. Så vet vi ju redan att lydnaden inte är aktuell.

Tack @TantAgda! Såg att i klass 1 var det tandvisning med. Vet du (eller någon annan) någon gren där man inte behöver interagera med domaren eller annat folk? Gör man det i rallyn?
Inte för att jag tror jag och Alice någonsin kommer tävla i något, men om vi skulle få för oss det.. Så vet vi ju redan att lydnaden inte är aktuell.

Det blir en stor regelrevidering till årsskiftet och då kommer tandvisningen försvinna i startklass (motsvarande klass 1 idag).

Här har du länk till reglerna:
http://www.brukshundklubben.se/Docu... 2017/regelforslag_2017_lydnad_startklass.pdf

Tycker Admin är väldigt otrevlig många gånger... Kör något slags förhör och dumförklarar folk.

Såg du tråden om personen som hade tillkallat polis till en plats med vanvårdade hundar? :banghead:Fattar inte hur han kan tro att det är ok att bete sig så som han gör, förhörde TS och ringde till polisstation för att höra om dom fått in ärendet osv.

Men alltså... Om nu admin är så galen, varför skriver folk alls i den gruppen? Varför inte starta en ny där alla kan vara med (förutom den där galningen) och diskutera på ett trevligare sätt?

Nu har vi varit ute i 2 1/2 timme :) Gick till en tom hage där hundarna fick springa. Det fanns en liten vattensamling där också där Ebrah skuttade runt en stund. Otroligt varmt och skönt ute idag, fast vi var inte ute när det var som varmast. Hade tänkt gå ut för att vara ute när det var riktigt varmt, men Ebrah blev så rastlös att jag inte orkade vänta... Det blev fint ändå!

Nu har vi ätit lunch och hundarna sover. Ska gå till min mor om en stund men känner mig dum om jag väcker hundarna för det nu när de faktiskt sover.

I rallyn är man helt själv inne på banan och domaren står ofta i något hörn, ibland gömd i ett tält. Så där är det ingen interaktion varken med andra hundar eller människor.
Efter årsskiftet försvinner även det moment där ett annat ekipage står bredvid banan och utför moment ("honnören") vilket i dagens regler finns med i de två högsta klasserna.

Alice var lite loj på promenad idag. Kanske träningsvärk från kampandet? :D Så vi har mest kört inomhusaktivering idag. Lite lek och bus och en del träning. Bland annat har vi shejpat in detta tramsiga trick! När Alice blir frustrerad så brukar hon slå med ena frambenet - så vi bejakade det och utvecklade ett trick. :D

Normalt sett är jag inte alls förtjust i när vi blir omringade av barn som ska fråga en miljoner frågor, vill klappa och fråga om man kan rida på hunden. Men idag var det faktiskt ett positivt möte med en grupp småpojkar i 6-7 års åldern. Det går en cykelbana parallellt med trottoaren och ungarna gick stillsamt och lugnt på cykelbanan bredvid oss medan vi gick på trottoaren. Inget skrikande, springande, tjoande och stimmande. De var hemskt fascinerade av hunden och hade massor med frågor om hur snabb han är och hur stor han är när han står på bakbenen, men ingen som ville klappa eller rida på hunden, det tackar vi för :bow: Sådana barn borde det finnas fler av här i detta området, speciellt i närheten av min port...

Vi är på plats i Norge. Hundarna gillar vädret...
12494933_10153629504498666_194885260626146141_n.jpg

12278949_10153629504188666_6847757332147543507_n.jpg

12418079_10153629505098666_5492484742469898436_n.jpg

12439304_10153629505198666_4390740526508008053_n.jpg

Påskfirande hos mina föräldrar blev det idag och vi passade som vanligt på med skogspromenad när vi var där. (dom bor så fint på landet vid en sjö) men snopna blev vi när stora delar av vår favoritrunda blivit kalhygge. Lego flöt smidigt över riset, jag och sambon tog dock inga smidighetspoäng ;)

Sitter hos min mor nu och hoppas att hundarna är nöjda med sin dag. Ordentlig långpromenad med lösspring i tom hage, mot slutet satt vi på en gräsmatta så att de fick tugga lite på pinnar. Några hundmöten blev det, men de gick oväntat bra.

Sedan fick de vara ensamma hemma en liten stund när jag handlade. De sov när jag kom tillbaka :) När de senare vaknade så gick vi en liten rastningsrunda och gömde godisar i ett träd. Promenad till min mor och nu sover de igen. Det känns som om jag borde ha tränat lite rallylydnad och klippt klor, men det kan vi nog ta imorgon.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
708
Senast: MML
·
Övr. Hund Fortfarande jätteung. Jag brukar rekommendera folk som är sugna på BC nr 2 i sitt lov att vänta tills den första tagit sitt VP, då har...
2 3
Svar
44
· Visningar
1 022
Senast: attheedge
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 909
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 210
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka