Uppdatering och snackistråd 4

I dag uppfylldes Gissas största dröm tror jag, 2 gigantiska, plaskande,snabbåkande "fåglar" for runt på göta kanal, hon trodde inte sina ögon och än mindre öron när jag sa nej till jakt o bad av/med "fåglarna" En vit och en grön.
Gissa fågeln? ! :D
Ingen som kan gissa på vad det var för " pippi" Gissa storögt såg!`? :angel:

Jag måste fråga er som har koll på avel. Är det okej att avla på C-höfter? I min värld känns det fel. Men sett många uppfödare av bla staffe och Golden som avlar på C! Uppfödare som "känns seriösa".

Personligen säger jag nej till C-höfter inom staffeaveln, speciellt när man ser till hur statistiken ser ut inom rasen med knappt 1/3 som röntgar och ungefär 40-50% av dessa med C eller sämre. Var själv dum och köpte efter oröntgade föräldrar, där min tik har D/1 (med satt avelsspärr). Så definitivt bara efter friröntgade i fortsättningen!

Det är ju tur att Ebrah inte är allt för mesig av sig i alla fall... Vaknade vid kl 4 i morse. Då ville Ebrah komma upp i sängen och Aysu blev sur för att Ebrah var fräck nog att störa hennes sömn :banghead: Aysu låg vid min huvudkudde, Ebrah försökte gå upp i sängen vid fotändan där det fanns gott om plats, men ändå hoppade Aysu rakt över mig, ner på golvet och ställde sig för att morra på Ebrah.
Fick säga åt Aysu att gå iväg från Ebrah, sedan tog jag upp Ebrah i sängen, hade lite pusskalas och så somnade vi om allihop.

När vi vaknade någon timme senare hade alla pusskalas med alla. Det blir ju inga problem egentligen, men det händer någon gång då och då att Aysu blir sur på allt som råkar störa hennes sömn och jag blir så trött när det händer på nätterna, för då stör hon min sömn. Värst är nästan när grannens schäfer har skällt mitt i natten, för då flyger Aysu upp, springer runt i sängen med rest ragg och skäller som en tok.

Jag ska nog äta frukost nu innan jag tänker allt för mycket negativt om hundar :angel:

Personligen säger jag nej till C-höfter inom staffeaveln, speciellt när man ser till hur statistiken ser ut inom rasen med knappt 1/3 som röntgar och ungefär 40-50% av dessa med C eller sämre. Var själv dum och köpte efter oröntgade föräldrar, där min tik har D/1 (med satt avelsspärr). Så definitivt bara efter friröntgade i fortsättningen!

Jaa, det känns ju som att hos staffe borde det vara ännu mer prio att ha fria hundar, eftersom rasens hälsa ser ut som den gör. Hade jag tittat på lättare raser, typ kineser eller pinnar, så hade det kanske inte känts lika viktigt.

Igår blev det först en långpromenad i naturreservatet med några kollegor, sedan 1,5 timmars träning för hundarna på klubben. Winzi tränar nu för startklass i lydnad och Dahlia fick köra brukslydnad och sen nötte vi lite på rutan också. Avslutades med agility för båda och en tur i skogen bakom BK.
Idag får hundarna vara hos mamma några timmar medan jag hjälper en vän att ta bort hennes hund, och sen behöver jag hitta något tjusigt att klä mig i till nästa helg.
Tränade lite fotgående med tempoväxlingar innan frukost och i eftermiddag blir det lite ruta och framförgående om vädret håller i sig.
Glad påsk!

Jag dör lite gällande Vetbase på FB. Någon frågade om fästingmedlet Nexgard och det verkar inte populärt ? Tyckte admin hade lite otrevliga svar till TS och skrev det till honom där och det tog inte ens 5 sekunder innan jag fick privat PM om att läsa reglerna :meh: Nåja, jag svarade med två PM och sen blev det tyst, för jag hittade inget om att det var förbjudet att skriva om Nexgard där ;) Tydligen får folk fråga hur mycket dom vill om Bravecto, men inte om Nexgard och det stör mig:p

Jag dör lite gällande Vetbase på FB. Någon frågade om fästingmedlet Nexgard och det verkar inte populärt ? Tyckte admin hade lite otrevliga svar till TS och skrev det till honom där och det tog inte ens 5 sekunder innan jag fick privat PM om att läsa reglerna :meh: Nåja, jag svarade med två PM och sen blev det tyst, för jag hittade inget om att det var förbjudet att skriva om Nexgard där ;) Tydligen får folk fråga hur mycket dom vill om Bravecto, men inte om Nexgard och det stör mig:p

Tycker Admin är väldigt otrevlig många gånger... Kör något slags förhör och dumförklarar folk.

Såg du tråden om personen som hade tillkallat polis till en plats med vanvårdade hundar? :banghead:Fattar inte hur han kan tro att det är ok att bete sig så som han gör, förhörde TS och ringde till polisstation för att höra om dom fått in ärendet osv.

Tycker Admin är väldigt otrevlig många gånger... Kör något slags förhör och dumförklarar folk.

Såg du tråden om personen som hade tillkallat polis till en plats med vanvårdade hundar? :banghead:Fattar inte hur han kan tro att det är ok att bete sig så som han gör, förhörde TS och ringde till polisstation för att höra om dom fått in ärendet osv.
:eek:

Japp. Han frågade hur TS kunde var säker på att hundarna var vanvårdade, och om TS hade pratat med ägaren först. Han frågade om TS hade hört med polisen om varför de inte beslagtagit hundarna och TS skrev att hen var och jobbade varpå han frågade ungefär "varför?"

Efterfrågade stad gjorde han också och ringde polisen där för att förhöra dom med. :meh:

Nej missat den !

Fick PM om att vi kommit med på ännu ett elitspår igår (vilket är rätt svårt att göra pga lottningen) som vi fick lämna återbud till pga löp.... Så en elitlydnad, två ordinarie platser samt två reservplatser på elitspår har vi fått lämna återbud till. Dumma, töntiga löpregler :p !!

Men har anmält till ett gäng elitspår till efter löpet är slut, så nu hoppas vi på tur i lottningen så vi iaf får chans att säkra upp vår SM-kvalplats :nailbiting:

Nu måste ni förklara en sak till för mig.. Det här med "rutan". Vad ÄR det? Jag har förstått att det är en lydnadsgrej och sett många som tränar det på insta. Att hundarna ska springa in i rutan och stanna, osv. Men kan någon förklara hur momentet går till? Vad gör man i rutan, egentligen? Hur funkar det? Och varför?!
Jag förstår ingenting.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
708
Senast: MML
·
Övr. Hund Fortfarande jätteung. Jag brukar rekommendera folk som är sugna på BC nr 2 i sitt lov att vänta tills den första tagit sitt VP, då har...
2 3
Svar
44
· Visningar
1 022
Senast: attheedge
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 909
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 210
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka