Uppdatering och snackistråd 4

Jag träffade en boxer häromdagen och jösses vilken härlig hund. Så himla glad och fin och det där runda huvudet...underbar!!:love::love::love: Jag har alltid tyckt mycket om dem men det var länge sedan jag träffade någon på nära håll.
Hon som hade den hade bara haft friska boxrar. Hennes senaste blev 12 år. Jag blev onekligen sugen. Trots att det inte är en terrier.

Jag träffade en boxer häromdagen och jösses vilken härlig hund. Så himla glad och fin och det där runda huvudet...underbar!!:love::love::love: Jag har alltid tyckt mycket om dem men det var länge sedan jag träffade någon på nära håll.
Hon som hade den hade bara haft friska boxrar. Hennes senaste blev 12 år. Jag blev onekligen sugen. Trots att det inte är en terrier.
Känner inga boxrar sen många år tillbaka, utan har bara träffat några tillfälligt. Hade dock en arbetskamrat för sisådär en 30 år sedan som hade en enorm boxerhane - som alltid låg och sov ihoprullad tillsammans med deras marsvin och sov :love: Så rätt mysigt ut haha

Svårt att dölja glädjen över @Wingates påskpresent :laugh: (trots detta älskade han godiset!)
vmuMU8i.jpg

7xqhHnf.jpg

I dag uppfylldes Gissas största dröm tror jag, 2 gigantiska, plaskande,snabbåkande "fåglar" for runt på göta kanal, hon trodde inte sina ögon och än mindre öron när jag sa nej till jakt o bad av/med "fåglarna" En vit och en grön.
Gissa fågeln? ! :D

Lego är rätt nöjd med dagen.
Hästmotion stod på schemat så vi började med en tur på ca 3-4km med ponnytanten.

Sedan blev den en vända på 6km med kallblodet, stallkompisen och russet.
Lego hängde glatt med på båda vändorna. Och mellan turerna busande han loss med stallkompisens riesentik.

Sen direkt iväg till mina föräldrar där han busade lite med deras tre hundar, han var dock rätt svårflörtad, och ville nog hellre nosa runt på deras gård i godan ro men unghundarna var ihärdiga så lite bus blev det tillslut.

Kört specialsök ute idag igen, och det gick fantastiskt! På vägen hem fick Alice tokspel och leta fram en pinne som hon sprang runt med. Så vi lekte friskt i säkert 5 minuter. Aldrig varit med om att hon kampat med sån styrka! :love: Och vi var utomhus!! HON LEKER JU INTE UTOMHUS!!
Min hund alltså :love: :love: :love:

Kört specialsök ute idag igen, och det gick fantastiskt! På vägen hem fick Alice tokspel och leta fram en pinne som hon sprang runt med. Så vi lekte friskt i säkert 5 minuter. Aldrig varit med om att hon kampat med sån styrka! :love: Och vi var utomhus!! HON LEKER JU INTE UTOMHUS!!
Min hund alltså :love: :love: :love:
Åh! Det är en fantastisk känsla! :love:

Filimon är i någon slags spökålder... Han flög i luften som en skärrad kanin när när vi passerade ett par grabbar som kom bärande på papperskassar med mat och den ena råkade dänga till den ena kassen med benet så det prasslade till lite oväntat.

Åh! Det är en fantastisk känsla! :love:
Jaa! :love: Det kändes nästan som att kanska med en "vanlig" hund! Fick nästan ont i armen :D

Det är så fantastiskt att se hur fort hon utvecklas nu med medicinering och bra verktyg. Kan inte låta bli att tänka "tänk om vi fått dessa verktyg för 2 år sen". Tänk vad mycket smärta, stress och hjärtesorg det hade kunnat sparat oss. Och tänk var Alice hade kunnat varit i utveckligen nu.. Hon kanske hade varit "normal". Dumt att tänka så. Borde såklart vara glad för att vi fått dessa verktyg NU och att vi kanske har en ärlig chans att få ett fantastiskt liv, på riktigt, i framtiden. Men "tänk om".

Jag måste fråga er som har koll på avel. Är det okej att avla på C-höfter? I min värld känns det fel. Men sett många uppfödare av bla staffe och Golden som avlar på C! Uppfödare som "känns seriösa".

Jag måste fråga er som har koll på avel. Är det okej att avla på C-höfter? I min värld känns det fel. Men sett många uppfödare av bla staffe och Golden som avlar på C! Uppfödare som "känns seriösa".
Golden har HD-index, så C-höfter kan vara ok om indexet är bra ändå. Enligt rasklubben alltså.
Staffe vet jag inte kraven, men kolla rasklubben.
På min ras är en C-höft = ej avel.

Tja, vissa staffeuppfödare avlar på D-höfter vars syskon har HD E+ED2 så C-höft är bra :banghead:

Men nej, det är inte så super att avla på C enligt mig, men om hunden är "perfekt" annars antar jag att man kan överväga det.

Det är väldigt få raser där valparna får registreringsförbud om någon förälder (eller båda) har HD. På dessa raser är det naturligtvis inte OK. På alla andra raser så är det okej, du får ju regga valparna. Sen föredrar de flesta rasklubbar att man inte avlar på HD, många klubbar utesluter en från valphänvisningen. Sen finns det vissa raser, typ staffe, där man har nemas problemas med att avla på HD D och ED 2.. De uppfödare som avlar på HD och ED har såklart en (bort)förklaring för det.

Tillägg: Skulle hellre köpa en staffe än en golden från HD C-föräldrar. Det finns bra goldens utan HD-problem som skulle kunna gå i avel istället. Inom staffarna verkar det tyvärr inte finnas så många individer som är friröntgade och utan diverse andra problem, då är ju HD C rätt lindrigt.

Senast ändrad:
För mig känns det så märkligt att avla på C. Tänker att som uppfödare (och även som klubb!) borde man ju vilja föra rasen framåt, och då vill man väl ha en frisk ras.. Jag drar typ öronen åt mig om en förälder har B-höfter. Men känns som att jag kanske är sjåpig? För nästan alla staffeuppfödare jag har tittat på avlar iaf på B, många på C. Har dock, som tur är, inte stött på någon som avlat på sämre.

För mig känns det så märkligt att avla på C. Tänker att som uppfödare (och även som klubb!) borde man ju vilja föra rasen framåt, och då vill man väl ha en frisk ras.. Jag drar typ öronen åt mig om en förälder har B-höfter. Men känns som att jag kanske är sjåpig? För nästan alla staffeuppfödare jag har tittat på avlar iaf på B, många på C. Har dock, som tur är, inte stött på någon som avlat på sämre.
Du kan få ett PM om en uppfödare som avlar åt helvete som bor "granne" med mig :angel:

B är ju fritt. C är ju "bara" lindrig HD. Men man måste ju dra gränsen någonstans. Jag drar den mellan B och C, just för att där går gränsen mellan fri och inte. Men sen är ju inte arvsgången rakt nedstigande heller.. Man får ju ha koll på syskon och föräldrar osv. Min valps mamma har faktiskt en C-höft, trodde aldrig jag skulle göra ett sånt köp. Men halvsyskon till tiken, föräldrarna, föräldrarnas hel och halvsyskon är fria, plus alla på valpens pappa är fria. Så jag är inte orolig över min valp. Får hon HD så får hon. Har precis röntgats två hundar i min ras ur en kull med A föräldrar, helt utan HD i släkten. Båda hundarna fick C. Dessutom är det lite upp till avläsarna.. Min hane har B, hans syster har C. Veterinären sa, innan NKK läste av plåtarna, att tikens höfter ser bättre ut än hanens. Det tyckte inte avläsarna..

På min ras är c-höft=avelsspärr i sverige men tillåtet i de flesta länder. En del länder går på index.
Det har börjat diskuteras att gå på index ist. Jag, och många andra uppfödare i rasen hoppas att det inte blir av då raden äntligen har fått ordning på höfterna. Avelsbasen är tillräcklig för att utesluta c-höfter.

Är avelsbasen i en ras mycket smal kan jag ha viss förståelse om indexet är mycket bra.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
708
Senast: MML
·
Övr. Hund Fortfarande jätteung. Jag brukar rekommendera folk som är sugna på BC nr 2 i sitt lov att vänta tills den första tagit sitt VP, då har...
2 3
Svar
44
· Visningar
1 022
Senast: attheedge
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 909
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 210
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka