Uppdatering och snackistråd 4

@Viva, jag håller med @iNHALE, köp inte på dig problem! Är det inget som är väldigt speciellt med den här hunden (någon väldigt ovanlig ras, ovanlig mentalitet som passar dig perfekt osv) så lär det gå utmärkt att hitta en minst lika bra hund, utan hälsoproblem.

Jag har ju nu en hund som är lätt på alla sätt och vis, alltså löjligt enkel. Simpel i all hantering, går fint i koppel, går bra att ha lös, kan vara ensam hemma, lätt med andra hundar (efter att hon lärt känna dem, hon är osäker på nya hundar, framförallt stora), otroligt mysig, rolig att träna med och dessutom fantastiskt duktig på tävlingar. Sund och frisk också, fryser visserligen ovanligt lätt, men det är ju enkelt åtgärdat med täcken vid behov. Den hunden överraskar mig varje dag med att vara mer fantastisk än jag någonsin tänkt mig att en hund alls kan vara. Det är hon som visat mig hur livet känns när saker faktiskt är enkla och flyter på.

Det enda tråkiga hon någonsin ger mig när det gäller vad jag tänker på eller oroar mig för, det är när jag ibland slås av tanken på att jag inte kommer få dela resten av mitt liv med henne. Ärligt talat vet jag inte hur jag alls ska kunna andas utan henne vid min sida.

Och den hunden, denna fantastiska, varelse, det är en omplacering som flyttade till mig precis innan hon skulle fylla 2 år. Med andra ord, nöj dig inte med något som "bara fungerar" bara för att det är en omplacering du letar. Leta efter den hunden som passar dig perfekt. Det kan ta tid, men det är värt det.

@Viva, jag håller med @iNHALE, köp inte på dig problem! Är det inget som är väldigt speciellt med den här hunden (någon väldigt ovanlig ras, ovanlig mentalitet som passar dig perfekt osv) så lär det gå utmärkt att hitta en minst lika bra hund, utan hälsoproblem.

Jag har ju nu en hund som är lätt på alla sätt och vis, alltså löjligt enkel. Simpel i all hantering, går fint i koppel, går bra att ha lös, kan vara ensam hemma, lätt med andra hundar (efter att hon lärt känna dem, hon är osäker på nya hundar, framförallt stora), otroligt mysig, rolig att träna med och dessutom fantastiskt duktig på tävlingar. Sund och frisk också, fryser visserligen ovanligt lätt, men det är ju enkelt åtgärdat med täcken vid behov. Den hunden överraskar mig varje dag med att vara mer fantastisk än jag någonsin tänkt mig att en hund alls kan vara. Det är hon som visat mig hur livet känns när saker faktiskt är enkla och flyter på.

Det enda tråkiga hon någonsin ger mig när det gäller vad jag tänker på eller oroar mig för, det är när jag ibland slås av tanken på att jag inte kommer få dela resten av mitt liv med henne. Ärligt talat vet jag inte hur jag alls ska kunna andas utan henne vid min sida.

Och den hunden, denna fantastiska, varelse, det är en omplacering som flyttade till mig precis innan hon skulle fylla 2 år. Med andra ord, nöj dig inte med något som "bara fungerar" bara för att det är en omplacering du letar. Leta efter den hunden som passar dig perfekt. Det kan ta tid, men det är värt det.
+ @iNHALE. Jag vet att ni har rätt, jag tänker samma sak. Men det är mycket lättare när man inte har en söt hund framför sig. Dessutom är det en mycket trevlig hund. Jag skulle säga att det är en riktigt bra hund. Funderar bra med min hund, och alla hundar, älskar människor okända som kända. Väldigt trygg, kan vara ensam hemma, inga problem att ha lös och kommer på inkallning, har lite jakt och älskar att ligga och gosa under täcket. Hon är väldigt mycket av vad jag vill ha i en hund. Och att överhuvudtaget hitta en omplacering verkar som sagt vara otroligt svårt. Men, allergi. Det skrämmer mig. Nu kan veterinären inte säga säkert att det är det hon har, men mycket tyder på det. Jag vet heller inte om det är allt hon har eftersom hon ex. inte är HD/AD röntgad.

+ @iNHALE. Jag vet att ni har rätt, jag tänker samma sak. Men det är mycket lättare när man inte har en söt hund framför sig. Dessutom är det en mycket trevlig hund. Jag skulle säga att det är en riktigt bra hund. Funderar bra med min hund, och alla hundar, älskar människor okända som kända. Väldigt trygg, kan vara ensam hemma, inga problem att ha lös och kommer på inkallning, har lite jakt och älskar att ligga och gosa under täcket. Hon är väldigt mycket av vad jag vill ha i en hund. Och att överhuvudtaget hitta en omplacering verkar som sagt vara otroligt svårt. Men, allergi. Det skrämmer mig. Nu kan veterinären inte säga säkert att det är det hon har, men mycket tyder på det. Jag vet heller inte om det är allt hon har eftersom hon ex. inte är HD/AD röntgad vilket är något jag tänkt göra i så fall.

Jag tror mig veta att jag frågat förut, men vad är det för typ av hund du letar efter? Ålder osv? Tänker att någon här på buke kanske vet någon omplacering som kan passa dig.

Jag tror mig veta att jag frågat förut, men vad är det för typ av hund du letar efter? Ålder osv? Tänker att någon här på buke kanske vet någon omplacering som kan passa dig.
Jag vill ha en vuxen hund men vill ändå ha hunden några år så inte allt för gammal. Mindre än nuvarande (30 kg), allra helst inte en liten hund men inser att jag antagligen kommer få kompromissa där. Sen verkar tyvärr många backa på grund av min hund när det kommer till mindre hundar. Aktiv sällskapshund, jag älskar att gå kurser. Tränat Agility, Freestyle men fastnat mest för Rally. Nu till våren blir det en kurs i Specialsök och så hoppas jag kunna gå en i Nosework. Hanen älskar att lära sig nya saker och är jätte rolig att träna med men tror att jag skulle vilja testa något med lite mer will-to-pelase med nästa hund. Ingen stor jaktlust, dels för att jag vill ha möjlighet att ha hunden lös men främst för att jag har smådjur. Vill hemskt gärna ha en hund som vill vara nära och ligga i sängen. Lekfullhet är också ett stort plus, gärna lite fysiskt. Vill inte ha en socialt osäker hund, ingen hund som har problem med andra hundar. Jag har redan en sådan och även om jag älskar honom otroligt så vill jag inte ha en till. Föredrar nog en hund som är öppen och tillgänglig men det är inte en dealbreaker. Måste vara tik eller kastrerad hane, vilket minskar urvalet en del känns som jag mest hittar hanhundar.

Har en fråga som inte är värd en egen tråd. Ser att många skriver att de har hund och pluggar distans. Vad är det för något alla pluggar då? Är intresserad av distansstudier innan mitt högskoleplugg nämligen. På så sätt kan jag kanske även övertala sambon till en hund :angel::D
Jag har läst fristående kurser på distans, både inom området jag pluggat och inom hund. Och lite annat smått och gott.

2½ timme på klubben idag. Lydnadsträning för Stoja och träningskompisen, rally för Sigge. Sen promenad ner till sjön, lyckliga hundar! Träningskompisens golden är lite samma skrot och korn som Stoja när det kommer till att leka på promenader, så de har stort utbyte av varandra. Badat har det också gjorts... Och Stoja lyckades få ett sår mellan trampdynorna :/

Fick försäkringsbrev från Agria idag också, med ännu högre premie. Tjohej :meh:

Gubben har bott ett par dagar hos min bror igen den här veckan, medan jag lämnat lillpumin dagtid hos en bekant medan jag haft massa jobb och plugg. När gubben är borta blir det så himla tomt i sängen och soffan :p Lillpumin kan ligga i soffan en liten stund, men han har inte alls samma behov av att vara nära - vill helst bara ha kel och sen är han nöjd :cautious: Största fördelen när gubben är borta är att lillpumin inte alls har bråttom ut på morgonen. Nu har jag hunnit äta frukost i lugn och ro framför buke innan morgonpromenaden!

Snacka om att jag är trött idag. Ebrah väckte mig för att hon behövde ut, så vi tog en halvlång rastningsrunda.

Och allts, jag minns inte om jag plockade upp Aysus bajs eller glömde det :o Grejen är att jag under den där rastningsrundan inte har allt för många soptunnor, så jag plockar allt i samma påse tills vi kommer till en soptunna och jag kan inte tänka "ah, jag bär två påsar, då har båda bajsat". Jag höll på att somna ståendes under väntan på att Aysu skulle göra sitt och ungefär 200m senare började jag fundera på om bajset låg kvar eller inte :rofl:

Nåja. OM bajset ligger kvar, då är det i ett litet dike mellan bilväg och gångväg. Jag kan inte tänka mig att någon riskerar att trampa i det åtminstone, det bara ser otrevligt ut för den som eventuellt ser det. Får traska förbi där senare idag och plocka upp det som eventuellt är där.

Orolig :(
Tikens löp har börjat ebba ut. Blivit mindre...ljusare, nästan avtagit helt. Precis som det ska.
Men i dag har hon börjat blöda igen. Mycket och mörkt.
Hon är typen som sölar mycket vid löp och nu är det som när hon brukar blöda som värst under löpet.

Fan....är det nått missfall?

Tikens löp har börjat ebba ut. Blivit mindre...ljusare, nästan avtagit helt. Precis som det ska.
Hon är typen som sölar mycket vid löp och nu är det som när hon brukar blöda som värst under löpet.

Pyo?

Jag vill ha en vuxen hund men vill ändå ha hunden några år så inte allt för gammal. Mindre än nuvarande (30 kg), allra helst inte en liten hund men inser att jag antagligen kommer få kompromissa där. Sen verkar tyvärr många backa på grund av min hund när det kommer till mindre hundar. Aktiv sällskapshund, jag älskar att gå kurser. Tränat Agility, Freestyle men fastnat mest för Rally. Nu till våren blir det en kurs i Specialsök och så hoppas jag kunna gå en i Nosework. Hanen älskar att lära sig nya saker och är jätte rolig att träna med men tror att jag skulle vilja testa något med lite mer will-to-pelase med nästa hund. Ingen stor jaktlust, dels för att jag vill ha möjlighet att ha hunden lös men främst för att jag har smådjur. Vill hemskt gärna ha en hund som vill vara nära och ligga i sängen. Lekfullhet är också ett stort plus, gärna lite fysiskt. Vill inte ha en socialt osäker hund, ingen hund som har problem med andra hundar. Jag har redan en sådan och även om jag älskar honom otroligt så vill jag inte ha en till. Föredrar nog en hund som är öppen och tillgänglig men det är inte en dealbreaker. Måste vara tik eller kastrerad hane, vilket minskar urvalet en del känns som jag mest hittar hanhundar.

Jag vet en uppfödare som har en sheltie-tik som behöver omplaceras då hon inte ska gå i avel. Kan det vara något?

Huuu....säg inte så!

Hon är sig själv. Har ingen feber. Äter och dricker som vanligt. Pigg. Googlat och hittat att de kan få ett mörkare löp i slutet. Det är inte normalt för just henne men....

Ghaaa....man blir så nojig när förra tiken gick tom och vi har flera köpare som står och stampar.

Huuu....säg inte så!

Hon är sig själv. Har ingen feber. Äter och dricker som vanligt. Pigg. Googlat och hittat att de kan få ett mörkare löp i slutet. Det är inte normalt för just henne men....

Ghaaa....man blir så nojig när förra tiken gick tom och vi har flera köpare som står och stampar.

Avvakta, slutar det inte efter helgen skulle jag åka in för undersökning och UL. Håller tummarna att det bara är tillfälligt!

Men är det inte sluttampen på löpet då ? Mina har ju superljust nästan genomskinligt blod under höglöpet, för att blodet sen ska mörkna till nästan rödsvart dom sista (ungefär) 4 dagarna i löpet - oavsett om dom varit parade eller inte :)

Testade Zalas gamla dragsele på Ebrah nu. Jag tror inte att Ebrah kommer växa i den... Nog för att hon inte hunnit bli ens 9 månader gammal än, men det känns som om hon behöver bli mycket grövre för att fylla ut den ordentligt där fram. Även om jag absolut inte är proffs på dragselar kunde jag ju se att den gled ner på skulderbladen och bandet under magen åker lätt så att det hamnar snett. Säkert fler fel än så på den, hela selen är väl för lång också... Och nu drog hon inte ens överdrivet hårt. Börjar jag springa med henne mot slutet av sommaren lär hon dra mer.
12890903_622543467894037_2808444884797683845_o_zpsnvnggn1q.jpg

Såå senare i år ska jag köpa en till henne. Men då skulle jag nog behöva något med band runt själva bröstkorgen på något vis, för att få den att sitta lite stadigare. Och så behöver jag sy till en rem som går rakt under magen ungefär, så att den inte kan dras av framåt lika enkelt utan att knäppas upp. Har för mig att @Migo gjort något sådant på sina selar?

Men är det inte sluttampen på löpet då ? Mina har ju superljust nästan genomskinligt blod under höglöpet, för att blodet sen ska mörkna till nästan rödsvart dom sista (ungefär) 4 dagarna i löpet - oavsett om dom varit parade eller inte :)
Jo, tidmässigt så är det ju det och hanen har slutat bry sig osv. Och blodet är sådär rödsvart som du nämnde.
I vanliga fall brukar hon inte "ta fart" och blöda igen efter minskningen i höglöpet. Därför blev vi så nojiga nu.
Husse blev väldigt bekymrad och inombords har han nog målat fan på väggen ;)

Vi kan inte göra mer än vänta och se. Frustrerande:arghh:

Jo, tidmässigt så är det ju det och hanen har slutat bry sig osv. Och blodet är sådär rödsvart som du nämnde.
I vanliga fall brukar hon inte "ta fart" och blöda igen efter minskningen i höglöpet. Därför blev vi så nojiga nu.
Husse blev väldigt bekymrad och inombords har han nog målat fan på väggen ;)

Vi kan inte göra mer än vänta och se. Frustrerande:arghh:
Håller tummen att allt är lugnt och som det ska :)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
710
Senast: MML
·
Övr. Hund Fortfarande jätteung. Jag brukar rekommendera folk som är sugna på BC nr 2 i sitt lov att vänta tills den första tagit sitt VP, då har...
2 3
Svar
44
· Visningar
1 022
Senast: attheedge
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 909
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 211
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka