Uppdatering och snackistråd 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sitter och följer den stora förvirringen över exakt hur ändringen av rasstandard kommer påverka dobermann. Allting verkar oklart just nu, antagligen då även SKK o SBK fick veta om ändringen nyligen.

Vad har ändrats? Eller är det det som är oklart? :confused:
Det är ju numera inte godkänt med kupering enligt rasstandarden (eller det träder i kraft i Augusti) och nu är det lite oklart hur det påverkar allt annat. Dvs, kommer det bli övergångsregler på uts eller är det helt borta även för hundar kuperade innan det datumet, kommer de kunna bli godkända på extriördelen på korningen och kommer de kunna tävla bruks. Sådana saker är inte klart än :)

Nu på förmiddagen tänkte jag göra slut på hundarnas energi, så de sover gott när jag är borta i eftermiddag. Långpromenad + en rejäl träningsstund i parken. Ja, promenaden blev som jag tänkte. När det blev träningsdags nosade gubben bara i backen när det blev hans tur. Lillpumin sa ungefär "Matte, jag går inte fot mer än två meter för de där hundkexen!". Ja, jag borde haft nåt bra godare :banghead:

Ja, så bestämde mig för att köra uppletande igen, så gick bort till en liten skog i närheten. Gubben gjorde ett fantastiskt jobb, särskilt vid ett tillfälle letade han fokuserat efter leksaken i säkert 2-3 minuter och jobbade väldigt bra bort från mig!! Lillpumin skötte sig också bra, tills det var dags att skicka honom för tredje och sista gången. Gubben ligger plats på sin filt, jag skickar lillpumin. Han hittar grejen på typ tio sekunder, hade gömt lätt för att han skulle lyckas. Och sen? Ärevarv! Och plötsligt har gubben brutit platsliggningen och rusat efter. Jag ropade en gång, men det var ingen idé. De hade ju superkul! Sprang uppemot tio varv runt mig. Ärligt talat skrattade jag bara åt dem, de hade ju så himla roligt. När de tillslut var trötta i benen (tillfälligt) så gick vi hem, kändes inte som att det var läge att fortsätta ;)

Rastat soffbordet och skägget. Men fick nöja mig med att rasta dom här hemma för alla koppel och selar ligger i den bilen sambon har till jobbet :banghead:
När jag skulle åka och handla insåg jag att även plånboken ligger i den bilen :banghead::banghead:

Dagen får istället ägnas åt att börja få ordning på skäggets päls för han ser ut som ett utegångsfår!

Rastat soffbordet och skägget. Men fick nöja mig med att rasta dom här hemma för alla koppel och selar ligger i den bilen sambon har till jobbet :banghead:
När jag skulle åka och handla insåg jag att även plånboken ligger i den bilen :banghead::banghead:

Dagen får istället ägnas åt att börja få ordning på skäggets päls för han ser ut som ett utegångsfår!
Där ser du varför det är bra att ha mycket hundgrejer ;)

Där ser du varför det är bra att ha mycket hundgrejer ;)
Hahahaha
Ja, tydligen.
Jag har expanderkopplen hemma men skägget är för liten för att gå och släpa på ett sånt och mitt förarbälte är på lagning. Ogillar att gå med expander som vanligt koppel och framförallt i halsband:(

Det är ju numera inte godkänt med kupering enligt rasstandarden (eller det träder i kraft i Augusti) och nu är det lite oklart hur det påverkar allt annat. Dvs, kommer det bli övergångsregler på uts eller är det helt borta även för hundar kuperade innan det datumet, kommer de kunna bli godkända på extriördelen på korningen och kommer de kunna tävla bruks. Sådana saker är inte klart än :)
Trodde det varit stopp för allt sådant för kuperingsraserna i flera år? Undantaget MH/Korning för utländska hundar för att kunna regga avkomma efter dem, samt nån stående fågelhund eller liknande med trasiga svansar.

Solen tittar fram och jag tänkte att vovve skulle få sin morgonrastning i skogen. -4 grader så klädde inte på mig så mycket, vi skulle ju inte vara ute så länge. Fick en snilleblixt och tänkte att om vi viker av rätt in i skogen här så borde vi komma fram till stigen vi kom ifrån... Nej! :banghead:
Vilse..tillslut kom vi fram till någons gräsmatta som vi kunde gena över och ta oss ut på en väg så jag kunde lokalisera vars vi var. Husse fick komma och hämta oss för då frös jag! Så det kan gå när man har en matte med världens sämsta lokalsinne :angel: Hunden är dock asnöjd! :laugh:

Dags att åka till veterinären med Bentley, hans öga krånglar. Vi var där för två veckor sedan och veterinären hittade inget fel så vi testade med kortisondroppar en vecka utan effekt, sedan gav jag det ytterligare en vecka för att se om det skulle ge sig men icke. Han är inte påverkad alls, kliar eller blinkar inte, men blinkhinnan är framme och den blir röd till och från under dagen. Hoppas att vi får ordning på det.

Trodde det varit stopp för allt sådant för kuperingsraserna i flera år? Undantaget MH/Korning för utländska hundar för att kunna regga avkomma efter dem, samt nån stående fågelhund eller liknande med trasiga svansar.
Du har inte fått ställa hundar födda efter 01/01/2008 (förutom på internationella uts?) men de har varit berättigade till 1 exteriör bedömning till tex korningen. Nu är ju fråga om de kommer kunna göra det och isf om de automatiskt blir ickegodkända då de inte längre följer standarden.
Du har kunnat tävla bruks med kuperad hund så länge den kommit från land där det är lagligt.

Du har inte fått ställa hundar födda efter 01/01/2008 (förutom på internationella uts?) men de har varit berättigade till 1 exteriör bedömning till tex korningen. Nu är ju fråga om de kommer kunna göra det och isf om de automatiskt blir ickegodkända då de inte längre följer standarden.
Du har kunnat tävla bruks med kuperad hund så länge den kommit från land där det är lagligt.
Dom borde ju gå att ställa,det var ju ingen som förbjöd långsvansar med gamla rasbesk. Och hund som kommer från land där det är ok att kup född före 010108 har även fått ställas.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Gamla tråden full :) tror siffrorna blev rätt? 😁
8 9 10
Svar
192
· Visningar
9 168
Senast: Scandi
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
1 063
Senast: Niyama
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 027
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar