Uppdatering och snackistråd 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Blir så ledsen när folk lägger ut mat med något på som ska göra våra hundar sjuka eller t.o.m döda dom... Har hänt nu i mitt område där jag bor

Här där jag bor kom det larm om att de preparerat rastgårdarna med råttgift intryckt i köttbullar i somras. I andra delar av stan har det varit fiskekrokar i korv och fan och hans moster.

Jag gömmer händerna med godiset bakom ryggen. Fick göra om efter att ha insett att hunden har bättre kontakt med godiset än med mig. :rofl:

Det har jag provat, då har jag en hund bakom mig som hugger mig i armen ;)

Kan du inte lägga godiset någonstans? Jag brukar lägga det på köksbordet, diskbänken eller nåt sånt.
Det gör jag med Aysu, men det känns som om det skulle bli knepigt med Ebrah. Tror jag.

Jag har några tankar kring hur jag ska träna, men jag kan inte få ner det i skrift än :angel: ska försöka reda ut det helt för mig själv först så ska jag köra igång med galenpannan sedan. Blir nog inte bra om jag börjar med henne utan att veta riktigt vad som är tanken med det vi tränar.

Lillpumin har ägnat dagen åt att bevisa att han är tonåring... På långpromenaden efter att de fått springa lösa, sista biten hem där de brukar vara lugna och fina, blev han helt vild. Skällde, hoppade omkring och högg mig i jackärmen :cautious: Gubben stämde in med lite skönsång. Också dök det upp en kvinna med barnvagn just då såklart (klockan var typ nio på morgonen), som såg lite rädd ut :angel:

Lillpumin har överhuvudtaget haft massa energi idag. Tog ut honom själv en sväng nu på kvällen för att han var så himla pigg. Superbra fokus i fotgåendet :) Sen tänkte jag leka lite som belöning och ungefär en sekund senare hängde han i min jackärm.

Och igår när de var lösa tänkte jag "Vad skönt att vi kommit förbi det där med att han ska hoppa upp och bita i jackan!" Ja. Precis. :p

Blev ett lydnadsklass i eftermiddags med mamma och några av hennes träningskompisar, jag är med så ofta jag hinner men ofta krockar det med jobb. Idag kunde vi vara med och Lego var grymt taggad och riktigt duktig. Han är så rolig att träna med! Nu är vi laddade inför tävlingslydnadskursen som drar igång på torsdag!

Lego är dock rätt dryg just nu, granntikarna är i höglöp och vi har en riktig piporkester här hemma... Jag blir galen!

Så fort vi gör en aktivitet är han som vanligt och släpper helt tankarna på löp, i träningsgrupper idag var den en löptik med men det var inget han tog minsta notis om, så fort vi gör något så är han helt inne i det vi gör. Lite mindre på promenader då han är mer intresserad av att stanna vid kissfläckar men det är ju lätt som en plätt att avstyra. Men inne när han/vi är passiv så piper han, vankar omkring lite då och då och vill ut hela tiden.

Det är ett relativt nytt fenomen detta, men vi har rätt nyss flyttat och vi har inte bott grannar med löptikar på detta vis innan, (och det är först nu under deras höglöp han vart såhär) dessutom går dom inte så mycket promenader med sina hundar så det blir mycket pink precis här utanför, vilket ju inte underlättar.

Nu har vi avklarat kvällsrutinen och gått och lagt oss för det är först då han slappnar av och sover, så det blir tidiga kvällar med ipaden ett tag...

Åh, min lilla jäkla terrier :love: Fasen vad han kan vara jobbig och envis ibland men jag körde lite enkel rallylydnad här hemma ikväll och han bara gör allt jag ber om + lite till pga övertaggad ;) Men han är såå rolig att jobba med och har han lärt sig något kommer han ihåg det för alltid.

Lipton har gjort utfall mot förbipasserande bilar, cyklister och rullskidåkare så vi har tränat massor på det. Det händer inte när vi är i samhället utan bara längs vägen här hemma i spenaten.
Jag har bestämt att han ska sitta vid min sida och titta på mig när bil närmar sig. Det har fungerat jättebra och han har inte kastat sig mot något på flera månader. Jag har fått locka och vara väldigt aktiv i hela manövern men jag har ju inte kämpat precis, bara varit extremt konsekvent.
Döm om min förvåning när han idag hörde en bil före mig och självmant vände (han går i långlina) och kom och satte sig bredvid mig. Jag visste inte att det kunde bli så och är fortfarande i chock:confused::):love:

I dag körde vi hem tiken till hennes familj igen. Hon blev överlycklig över att träffa sina människor igen och de blev lika glada att se henne, speciellt deras lilla flicka:)

Samtidigt hämtade vi vår gammeltik som varit först hos svärmor och sen hos dom (vi är släkt)
Gammeltiken såg ut som ett soffbord så här blir bantning och hårdträning nu.

Men va skönt att ha vår gosetant hemma igen :heart

Lipton har gjort utfall mot förbipasserande bilar, cyklister och rullskidåkare så vi har tränat massor på det. Det händer inte när vi är i samhället utan bara längs vägen här hemma i spenaten.
Jag har bestämt att han ska sitta vid min sida och titta på mig när bil närmar sig. Det har fungerat jättebra och han har inte kastat sig mot något på flera månader. Jag har fått locka och vara väldigt aktiv i hela manövern men jag har ju inte kämpat precis, bara varit extremt konsekvent.
Döm om min förvåning när han idag hörde en bil före mig och självmant vände (han går i långlina) och kom och satte sig bredvid mig. Jag visste inte att det kunde bli så och är fortfarande i chock:confused::):love:
Duktig Lipton :love: Jag tror det kallas skvallerträning, det du lyckats åstadkomma :up:

I dag körde vi hem tiken till hennes familj igen. Hon blev överlycklig över att träffa sina människor igen och de blev lika glada att se henne, speciellt deras lilla flicka:)

Samtidigt hämtade vi vår gammeltik som varit först hos svärmor och sen hos dom (vi är släkt)
Gammeltiken såg ut som ett soffbord så här blir bantning och hårdträning nu.

Men va skönt att ha vår gosetant hemma igen :heart
Bild på soffbordet? :D

Imorgon börjar inkallningskursen med labben. Jag mitt nöt kom dock på idag att jag ju behandlar hundarna mot misstänkt rävskabb. Så imorgon blir det kurs utan hund fick jag meddela kursledaren. Det borde inte vara nån fara nu men tar inga risker, skulle själv bli väldigt arg om nån kom med sin hund och visste om det men inte sa nåt.
Det blir teori, sen skulle tränaren titta på ett ekipage i taget så det blir intressant att kunna titta i lugn och ro.

Har anmält bägge hundarna till träning i doftprov (nosework) i februari. Lagotton har visserligen klarat doftprov men det är alltid kul att träna och mamma kommer gå med henne och jag med labben (om vi inte turas om med bägge).

Vad kostar nosework kurs hos er? Jag har varit sugen på testa kurs med herr pudel, men det är så dyrt!!

:rofl::rofl::rofl: Såå illa kan det väl inte vara? Eller @Red_Chili Aysu var ju rätt fet :angel:
När jag hämtade Aysu på kenneln efter att ha köpt henne (det var uppfödarna som åkte och hämtade Aysu då) så sa de att vi skulle kunnat använda henne som middagsbord ;) Så ser hon inte ut nu, som tur är. Dagsfärska bilder finns förövrigt i bildtråden om du är nyfiken :)

När jag hämtade Aysu på kenneln efter att ha köpt henne (det var uppfödarna som åkte och hämtade Aysu då) så sa de att vi skulle kunnat använda henne som middagsbord ;) Så ser hon inte ut nu, som tur är. Dagsfärska bilder finns förövrigt i bildtråden om du är nyfiken :)
Ärligt talat tittade jag bara på Ebrah-bilderna :o

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Gamla tråden full :) tror siffrorna blev rätt? 😁
8 9 10
Svar
192
· Visningar
9 183
Senast: Scandi
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
1 063
Senast: Niyama
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 027
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30