Uppdatering och snackistråd 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, bajskorven är uppfödare :p Senaste kullen avlades det på C-höfter, men hunden hade ju så vacker ögonfärg så det vägde ju upp :up::banghead: Då kan ju min hunds stenar kanske vägas upp med att han är friröntgad, OCH har vacker ögonfärg? :)

Hahaha ja det hade jag ju kunnat gjort. Mycket intressant med tanke på att jag vet minst en hane som har en hel kull valpar reggade efter sig, trots att han har haft stenar ;) Nu raderade jag kommentaren och blockade bajskorven. Försöker radera den negativiteten ur mitt liv. Men såklart det sticker i ögonen på folk när jag bryter mot jantelagen, jag är extremt stolt och nöjd över min hund.

Börjar fundera på vad det är för sorts uppfödare jag har runt omkring mig egentligen.. Denna bajskorv är dock ingen jag har runt omkring mig, har aldrig pratat varken med eller om människan innan.

Tja, du får se det som en komplimang. Din hund är så enastående vacker, frisk och exemplariskt avelsmattrial att han enbart kan konkurrera ut hela hennes avel.
Klart hon måste skydda sig med alla medel:angel:

Jag träffade precis en bekant som skaffat sig en sheltie valp, och när jag satt och klappade den lilla krabaten så såg jag att den hade kluddbitar på/i öronen. Frågade min bekanta varför hon satt kludd i öronen på hunden och fick svaret att det var för hans öron inte ville lägga sig ner.
Vet ju att sheltie har "vikta" öron, men kom ändå att fundera på, är det vanligt att man gör så?

Nu kan jag inget om rasen ska tilläggas och vet inte hur pass viktigt det är med liggande kontra stående ögon, men är inte det en form av defekt då om öronen inte vill lägga sig naturligt? Liksom, man "fuskar" till sig en "korrekt" hund genom att tynga ner dem i förhoppning att de ska stanna där?:p

En kvälls fundering från en nyfiken:p

Det är vanligt inom både collie och sheltie. Vanligt är att man har det under en period medan unghunden växer, för då är det vanligt att öronen får för sig lite allt möjligt. Du kan aldrig "tvinga" ner helt inkorrekta öron - de kommer att ställa sig så fort du tar bort tyngderna. Personligen tycker jag att det är ett icke-problem, speciellt som rasens fokus borde vara vad hunden har mellan öronen, inte öronen i sig. Min hunds öron hade gärna fått stå om de ville, bara de vek sig hyfsat till exteriörbeskrivningen. :sneaky: Nu har han korrekta öron som tur är.

Var det här man kunde utannonsera hundar billigt... :meh: Huliganen är väldigt billig just nu även om jag kanske får skylla mig själv också... :angel: Hämtade daghunden och var på väg hemåt, huliganen sniffade runt och jag hade inte tillräckligt fokus på honom när en katt fräste upp framför nosen på honom och han kastade sig efter. Det regnar, så kopplet var halt och jag höll bara med fingertopparna eftersom han hemskt gärna ville kolla lite längre bort än vad jag ville gå... Kattjakt i en minut med en svärande matte efter... Sen kom han på sig själv och kom lommande tillbaka... :meh:Så nu har jag ont i två fingrar efter att ha försökt hålla kvar kopplet och känner mig sur över att jag inte hade bättre koll, jag vet ju att katteländet håller till där om kring....

Jag är trött, seg, hängig, eländig, mosig och förvirrad, och om en timme är det kurs... :cautious:
Jag vill inte! Helst vill jag inte må som en bakfull luffare, men måste jag det så vill jag inte till klubben i regnet och blåsten. Men Monsterstackaren bara tittar på mig och drar tunga suckar hela tiden, så det är nog bara att masa sig iväg.

Någon som har någon superpeppkur? :meh:

Blir knäpp på ena vovven (den krulliga). Ger bägge två varsitt tuggben. Labben dansar runt med sitt, kastar lite med det och äter sen.
Krullisen tar sitt, gräver ner det i filten i buren och kissar :banghead:
När labben ätit klart sitt tar hon fram sitt eget igen och funderar ett tag innan hon på nytt gräver ner det i filten. Då tog jag fram det och gav det till labben som :bump:och åt upp det. Krullis fick ett par kex istället ;).

@Jenka @dobbis @Red_Chili @inverterad
Tack för svaren:) Kan som sagt ingenting om rasen, utan det med öronen blev bara förmålet för min fundering nu när jag träffade på den lilla sheltievalpen. ( Som föresten är förskräckligt söt:love:)

Funderingen väcktes i kombination med att uppfödaren till min golden gav rådet att jag skulle duscha och sätta på honom en tröja efteråt för att få slät päls, väckte funderingar kring hur mycket man "fixar" till sina hundar utefter rasstandarden. ( Min golden var krullig som liten= icke önskvärt.) Är utställnings och avels intresserad, och minns att jag tänkte att det blir ju galet, framför allt om man tänker ur avels synpunkt. Låt säga att min golden skulle få otaliga titlar i utställningsringen, ( vill även bara tillägga att jag tycker det finns betydligt viktigare aspekter att ta med i fundering om hurvida en individ ska tas i avel än utställnings meriter), så skulle ju då den krulliga pälsen ändå nedärvas. Den delen i hans gener försvinner ju inte bara för att jag fixat till pälsen med en åtsittande tröja så att säga.

På rehab med gubben idag. Skäms lite, för han vägde bara 9,2! Jag måste varit hemmablind... Han ser så vid ut för att han är lite omusklad på bakdelen också har han massa hår som står ut på sidorna. I idealform har han legat på ca 10 Fast nu blir han väl nöjd iaf när det blir lite extra mat ;)

Ta't lugnt. Kräks hon inte mer än en gång är det säkert något litet hon satt i sig, valpar har en förmåga att äta allt.
Tror ju att hon ska dö för minsta lilla. :nailbiting::angel: Nu sover hon och det verkar lugnt. Hon dricker iaf och så hoppas jag hon äter sin frukost som hon ska. Det har varit lite si och så med maten senaste dagarna. :cautious:

Diva driver mig till vansinne :banghead: :banghead: :banghead: Hon kan INTE vara stilla i mer an en secund i taget. Jag ar helt slut ... hon ar pigg som en virvelvind. gaaaahhhhh

Åkte iväg och lämnade bilen på verkstad nu på morgonen. Hade med hundarna och tog en långpromenad hem. Inte världens charmigaste promenadväg, men vi kanske inte dör av att gå någon annanstans än i skogen någon gång ibland :p

Hur som helst, en bit av gångvägen hade liten skog på ena sidan och öppna gräsytor på andra sidan. Där fick Ebrah vara lös och där dök det också upp någon annan människa då och då. Perfekt tillfälle att träna på att kalla in henne när jag ville och inte bara passa på när hon ändå springer mot mig. Det gick jättebra! Sista gången gick tyvärr sämst, då sprang hon runt några varv innan hon lät sig fångas. Det var en joggare som kom en bit bort och jag blev nog lite stressad av det eftersom jag kommer ihåg hur pinsamt det var när hon jagade en joggare för en vecka sedan... Idag blev det som tur var inget sådant ;)

Sambon är med tiken hos uppfödaren för att se hur hundarna reagerar på varandra. Om höglöpet är över. Och det har tydligen varit noll intresse. Bara lek.
Så nu är det bara att vänta.
Jag har mailat de som är på listan att det är parat nu och gett ett preliminärt datum. Uppdaterar dem igen om/när dräktigheten är konstaterad. Uppdaterat hemsidan också.
Skitväder här och skägget vägrar gå ut. Har påbörjat en renovering av honom. Han har lurvat igen. Ullkammat och klippt klor. Ska ta och klippa ner honom inom de närmaste dagarna.
Tiken ska duschas i kväll så hon är fräsch tills i morgon då hon åker hem till sina ägare igen. Och så ska vi hämta hem gammeltiken. Åh vad hon har varit saknad!

Mina jävla förkylning satt stopp för sista jakthelgen för året... :arghh: Ingen som helst energi att gå och hostan från helvetet gör sig inte på pass... :meh: Men huliganen fick komma ut med husse, tyvärr inget skjutet för honom men han fick driva åtminstone... Nu är det bara en lång tråkig transportsträcka till nästa jaktsäsong :down:;) Nåja lite energi till spår borde vi kunna få ihop åtminstone! :D

Och lilleman har fått ett sår på sidan av bröstkorgen. Gissar att han hoppat på en pinne eller något som legat gömt under snön. Det är typ stort som min lillfingernagel men jag har rakat bort päls runt omkring och tvättat det. Försökt få tag i en tratt, har ingen som passar honom och det är stängt nu hos vet. Och djurbutikerna.

Känns ju skrutt.

Och lilleman har fått ett sår på sidan av bröstkorgen. Gissar att han hoppat på en pinne eller något som legat gömt under snön. Det är typ stort som min lillfingernagel men jag har rakat bort päls runt omkring och tvättat det. Försökt få tag i en tratt, har ingen som passar honom och det är stängt nu hos vet. Och djurbutikerna.

Känns ju skrutt.

Är det ett hål in i kroppen eller bara något ytligt? Om det bara är ytligt så kan du ju, om han bryr sig om såret, sätta på en tröja eller något så att han inte kommer åt att tvätta. Sedan är det bara att hålla rent och vänta på att det läker.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Gamla tråden full :) tror siffrorna blev rätt? 😁
8 9 10
Svar
192
· Visningar
9 217
Senast: Scandi
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
1 063
Senast: Niyama
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 033
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈