Uppdatering och snackistråd 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tränade nyss lite med hundarna eftersom valpen började kasta runt en boll i hela lägenheten :p Och alltså ÅH vad jag älskar att träna med dem :love:

Valpen börjar lära sig kommandot "fot" och snurrar in snyggt vid min vänstersida trots att jag inte vet riktigt varför hon börjat med det, hon kanske tagit efter när hon sett Aysu göra så? Har försökt mig på klossträning, men det är hon för sprattlig för, jag får inte till något bra där än, det börjar dock lossna lite. Nu försökte jag även få henne att dutta med nosen på en post it-lapp, men i vanlig ordning är hon så extremt fokuserad på min godishand att hon inte tänker på något annat alls. Vet inte riktigt hur jag ska komma runt det. Tråkigare godis kanske? När jag sprang runt lite i lägenheten för att få liten rolig paus från träningen så började hon springa skitsnyggt vid sidan på mig med viftande svans och ögonkontakt :D Finaste valpskrutten! Det belönades såklart.

Med Aysu så bestämde jag mig för att åter igen försöka shejpa in att apportera apportbocken. Det börjar faktiskt fungera nu! Efter en liten stund så började hon självmant hålla munnen öppen över apportbocken. Innan det duttade hon mest på den med nosen, men när hon inte längre fick belöning för det så provade hon att hålla nosen stilla mot den en stund :D Det är så kul att se hur hundarna tänker och funderar vid träningen! Det blev ett extremt kort träningspass med henne, men hon verkar nöjd.

Jag misstänker att det är någon tik i byn som löper. Bentley är lite orolig och gnällig trots att han borde vara trött och nöjd efter att ha pulsat runt i skogen med mig i ett par timmar. Dessutom ser han lite så där löjligt tom ut i blicken.

Det är dock inte värre än att vi säger åt honom att gå och lägga sig och så är det bra med det, vilket får mig att inse vilket helsike det måste vara med hanhundar som ylar och slutar äta av löptikar.

Är det ett hål in i kroppen eller bara något ytligt? Om det bara är ytligt så kan du ju, om han bryr sig om såret, sätta på en tröja eller något så att han inte kommer åt att tvätta. Sedan är det bara att hålla rent och vänta på att det läker.
Ja det är bara ytligt han är inte intresserad av att tvätta nu men jag har lånat en tratt nu men kan gå igenom barnens garderob och se om jag hittar någonting som passar. :)

Nu försökte jag även få henne att dutta med nosen på en post it-lapp, men i vanlig ordning är hon så extremt fokuserad på min godishand att hon inte tänker på något annat alls. Vet inte riktigt hur jag ska komma runt det.
Kan du inte lägga godiset någonstans? Jag brukar lägga det på köksbordet, diskbänken eller nåt sånt.

Tränade nyss lite med hundarna eftersom valpen började kasta runt en boll i hela lägenheten :p Och alltså ÅH vad jag älskar att träna med dem :love:

Valpen börjar lära sig kommandot "fot" och snurrar in snyggt vid min vänstersida trots att jag inte vet riktigt varför hon börjat med det, hon kanske tagit efter när hon sett Aysu göra så? Har försökt mig på klossträning, men det är hon för sprattlig för, jag får inte till något bra där än, det börjar dock lossna lite. Nu försökte jag även få henne att dutta med nosen på en post it-lapp, men i vanlig ordning är hon så extremt fokuserad på min godishand att hon inte tänker på något annat alls. Vet inte riktigt hur jag ska komma runt det. Tråkigare godis kanske? När jag sprang runt lite i lägenheten för att få liten rolig paus från träningen så började hon springa skitsnyggt vid sidan på mig med viftande svans och ögonkontakt :D Finaste valpskrutten! Det belönades såklart.

Med Aysu så bestämde jag mig för att åter igen försöka shejpa in att apportera apportbocken. Det börjar faktiskt fungera nu! Efter en liten stund så började hon självmant hålla munnen öppen över apportbocken. Innan det duttade hon mest på den med nosen, men när hon inte längre fick belöning för det så provade hon att hålla nosen stilla mot den en stund :D Det är så kul att se hur hundarna tänker och funderar vid träningen! Det blev ett extremt kort träningspass med henne, men hon verkar nöjd.

Jag gömmer händerna med godiset bakom ryggen. Fick göra om efter att ha insett att hunden har bättre kontakt med godiset än med mig. :rofl:

Jag försökte öva fot idag! Tonto kan fot och vet hur man gör. Idag sa jag "Fot". Han lägger sig ner, rullar runt, skäller och sätter sig fint framför mig. :up: Behöver jag säga att han pissar på varenda buske han ser med lyft ben och är en tonåring nu?

Jag är glad att jag har en hund som inte badar frivilligt :angel:

Min var en ål att klippa klorna på, jag får lägga ner honom i famnen på rygg för att kunna klippa dom och idag var jäkligt besvärlig och slingrade sig friskt. Inte läge att ramla ur famnen på matte när hon sitter på en stol och hundfan bara väger 4 kg.... Dom där pinnarna han har till ben går nog av rätt lätt om det vill sig illa :meh:

Synd bara att han inte förstår det själv....

Jag har också herr pudel på rygg i famnen vid kloklippning, men jag sitter alltid på golvet, just utifall han skulle få nått ålryck och glida ner :)

Precis inkommen efter världens jobbigaste nattpromenad. Rundan som skulle ta 30-40min om allt gick smidigt tog nog 1 timme... Totalt var det väl 1-2 minuter där båda hundarna uppförde sig bra samtidigt... Vi hann även med att möta en rejält otrevlig och stor hund som matte nästan tappade (när mina hundar morrade lite så gjorde den så hysteriskt utfall att jag trodde att jag snart skulle få åka till akuten med båda mina hundar och den hunden var dessutom lös fram tills matte fick se oss). Vi fick också två småhundar efter oss en bit och då tyckte valpen att hon inte kunde gå en meter, så jag fick slita med henne...

Nu ska jag äta sen middag och glömma bort den där promenaden.

Imorgon börjar inkallningskursen med labben. Jag mitt nöt kom dock på idag att jag ju behandlar hundarna mot misstänkt rävskabb. Så imorgon blir det kurs utan hund fick jag meddela kursledaren. Det borde inte vara nån fara nu men tar inga risker, skulle själv bli väldigt arg om nån kom med sin hund och visste om det men inte sa nåt.
Det blir teori, sen skulle tränaren titta på ett ekipage i taget så det blir intressant att kunna titta i lugn och ro.

Har anmält bägge hundarna till träning i doftprov (nosework) i februari. Lagotton har visserligen klarat doftprov men det är alltid kul att träna och mamma kommer gå med henne och jag med labben (om vi inte turas om med bägge).

Gissa vems hund jag har hemma just nu?
12626081_577798095710429_35181760_n.jpg

Mina jävla förkylning satt stopp för sista jakthelgen för året... :arghh: Ingen som helst energi att gå och hostan från helvetet gör sig inte på pass... :meh: Men huliganen fick komma ut med husse, tyvärr inget skjutet för honom men han fick driva åtminstone... Nu är det bara en lång tråkig transportsträcka till nästa jaktsäsong :down:;) Nåja lite energi till spår borde vi kunna få ihop åtminstone! :D

8 månader kvar till nästa släpp nu :cry:

Vi får nog köra lite hägnträning i vår, så jag står ut med gänget där hemma :p

Jahopp, sista jakthelgen är slut nu då :(
Det känns ofattbart långt till 1 oktober nu!

Ladda gick ett skogsprov i fredags, som gick skit. Det är ett prov som görs under praktiskt jakt, och totalt var det 5 hundar som startade. Alla utom Ladda gick för s-tecken, dvs vildsvinsprovet. INGEN blev godkänd :arghh:
Domaren anvisade mig att släppa på fel plats, så vi hade bara en smal remsa med gammal bokskog att släppa på. Ca 100m bred, med vatten på ena sidan och sedan grusväg + åker på andra sidan. För att få godkänt sök behöver de ut i både bredd och djup, vilket blir svårt när det är begränsat på bredden... Hon gör i regel inga enorma sökrundor i vanliga fall heller, men hon brukar åtminstone göra godkända rundor (3-5min), vilket hon inte gjorde i fredags tyvärr.
Det hällregnade och blåste rejält, så allt vilt stod i tätningar och inte i den öppna skogen där vi var. Till slut hittade hon lite dovhjort som hon drev bra i alla fall.
Segt med söket, men hon gjorde godkänt jobb på de övriga delarna åtminstone.
De andra hundarna jagade på riktigt bra, men för att bli godkända på vildsvin måste det vara synobs på drevdjuret, vilket ingen fick. Det sköts två vildsvin, varav det ena verkade komma för hund - men hunden vinklade ca 100m innan skytten och fortsatte jaga på en annan löpa... Troligtvis ett gäng grisar som delat på sig, men utan synobs på djuret blir de som sagt inte godkända...
En skitdag helt enkelt :p

Igår jagade vi hemma, och det var ju synd att vi inte hade någon domare med oss då :p
Hon gick bara en såt, men hade ett bra rådjursdrev på 10min som gick precis förbi oss, ett älgdrev på ca 15min med upptag 300m ut och ett vildsvinsdrev på ca 10min, upptag typ 200m ut :) Rådjuret var en get och inte lovlig så den fick passera (fick det på film dock!) och grisen gick i pass men kom snabbt över en väg så passkytten hann inte riktigt med.

Pappa gick med Otis i samma såt, och han hade tre bra drev på rådjur och ett fint sök :)

Så, en inte så rolig inledning på helgen, men fint avslut i alla fall!

Usch vad skitiga hundarna blir nu,lillan var grusvägsprickig ända upp på ryggen :eek: efter en normal promenadrunda.

Så drygt nu när de är sånt här väder :meh:
Därför får min stora ha sitt regntäcke på sig när vi är ute så blir han bara skitig lite om benen och tassarna

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Gamla tråden full :) tror siffrorna blev rätt? 😁
8 9 10
Svar
192
· Visningar
9 183
Senast: Scandi
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
1 063
Senast: Niyama
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 027
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30