Uppdatering och snackistråd 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså, jag är ju kass på att ensamhetsträna mina hundar, inte minst för att jag kan ha med dem på jobbet. Trots det så går det utmärkt att lämna dem en stund hos min mor (även när hon inte är hemma alltså) och nu behövde jag lite oplanerat lämna dem hemma en stund igen. Trots att de inte fått göra så jättemycket idag så var det helt lugnt när jag kom hem. Aysu låg i samma ställning som när jag gick, Ebrah hade flyttat sig i bädden men drömde när jag kom in i sovrummet, så ja, hon var avslappnad ;) Idag är båda mina hundar tokigt duktiga :D

Någon härinne som har en äggboll eller en jordnötsboll/dubbelboll? Skulle vilja investera i en sådan och önskar tips om var de säljs. Vill inte ha en vanlig pilatesboll.

Idag har bushunden gått på vattenbandet för sista gången.
DSC_0262_zpsaeekncdq.jpg

DSC_0264_zpsq9tk5ovl.jpg

Såhär glad blir man när man får syn på en bit köttbulle. :D

Alltså, jag är ju kass på att ensamhetsträna mina hundar, inte minst för att jag kan ha med dem på jobbet. Trots det så går det utmärkt att lämna dem en stund hos min mor (även när hon inte är hemma alltså) och nu behövde jag lite oplanerat lämna dem hemma en stund igen. Trots att de inte fått göra så jättemycket idag så var det helt lugnt när jag kom hem. Aysu låg i samma ställning som när jag gick, Ebrah hade flyttat sig i bädden men drömde när jag kom in i sovrummet, så ja, hon var avslappnad ;) Idag är båda mina hundar tokigt duktiga :D
Min generella erfarenhet är att om hunden är trygg i sig själv och trygg i sin miljö så får man sällan problem med t.ex. att lämna dem ensamma. Speciellt inte om man inte gör någon affär av det själv utan helt sonika bara går ut utan att hålla på och gulla och ha sig så att hunden går upp i varv som satan.

Dom borde ju gå att ställa,det var ju ingen som förbjöd långsvansar med gamla rasbesk. Och hund som kommer från land där det är ok att kup född före 010108 har även fått ställas.
Nej, men nu blir det ju "förbjudet" med kuperat enligt standarden.
Jo det vet jag att de har fått, frågan är ju hur det blir nu :)

Vad kostar nosework kurs hos er? Jag har varit sugen på testa kurs med herr pudel, men det är så dyrt!!

Allt ifrån 950 kr till 1800 kr, beroende på hos vilken instruktör och om de kör kursen "hos sig" eller ex i samarbete med brukshundsklubben. Det varierar med antal tillfällen beroende på, men i snitt 5-6 stycken, alternativt helgkurs på 12 timmar totalt. Jag kommer gå hos den billigaste (nyutex), då jag dessutom vunnit presentkort hos henne.

Min generella erfarenhet är att om hunden är trygg i sig själv och trygg i sin miljö så får man sällan problem med t.ex. att lämna dem ensamma. Speciellt inte om man inte gör någon affär av det själv utan helt sonika bara går ut utan att hålla på och gulla och ha sig så att hunden går upp i varv som satan.
Min erfarenhet är att om de är trygga i sig själva och i sin miljö så passar de på att leka när de lämnas hemma (vilket innebär att äta upp inredning, för att det är kul, inte pga stress över att bli lämnad), därför är jag väldigt glad när det fungerar :p

Jag har pussat liten bichon havanais idag :D alltså, den dag jag blir för skruttig själv för att kunna ha hundar med lite krut i, då ska jag nog ha en liten fånig bichon av något slag. Den jag känner är så löjlig att det blir charmigt :p

Blev en skogstur på 7,7 km idag. Blåste som tusan. Lite obehagligt. Trodde nästan jag skulle få ett träd i skallen. Men fick bara en kotte!! Men den kändes den med :rage:
Det var otroligt vått och tungt att gå. De första 2 km är nästan bara uppför. Soffbordet fick gå kopplad i uppförsbackarna och dra på mig för att bränna ett par extra kalorier. I nedförsbackarna lät jag henne traska före och så ropade jag upp henne så hon fick ta varje backe ett par extra gånger. Har slängt ut pinnar i ris, snår och ut för slänter så fettot har fått röra lite extra på sig. Passade på att ge henne lite naturlig vattentrask i diken och större vattenpölar. Orken har hon iaf kvar för hon har då glatt sprungit och hållit igång :up:
Vi var helt ensamma i skogen och hundarna kunde springa lösa hela vägen. Jätteskönt!!
Tyvärr mår min kropp inte så bra av det här vädret ihop med ansträngningen så det får bli lite vila med dogsen i soffan ett tag.

På tal om det där med att ha många hundprylar... Jag sorterade nu ut sådant som jag inte använder. En del hamnade i en kartong för att jag ska sy om det, annat hamnade i en låda med saker jag ska sälja om jag inte använt det till nästa höst (för då har Ebrah blivit stor osv).

I lådan med saker som eventuellt ska säljas/slängas så blev det: 2 täcken, 2 fleeceoveraller, 12(!) halsband, 5 nylonkoppel, 3 läderkoppel, någon reflexgrej och en dragsele.

Inte så konstigt egentligen.. Till Zala och Wahidah använde jag länge bara halsband och overallerna är deras. Nu använder jag aldrig halsband och jag har hittat/gjort overaller som sitter bättre. Kopplen... Flera har jag fått och så har jag senare köpt nya som passar bättre. Nu skulle jag vilja ha bredare läderkoppel, varken Aysu eller Ebrah går så prydligt i koppel att smala läderkoppel är lockande längre och Aysu är så vild på LC att jag bara vågar ha rejäla nylonkoppel... :p

Idag är jag så less på lillpumin. Han har hängt mig i jackärmen större delen av dagen känns det som. Planen var att han skulle vara lite sliten efter gårdagen och nöja sig med en långpromenad och lite klickerträning. Nä, nu på eftermiddagen har han varit allmänt skitjobbig. Trodde han var nödig så har gått ut med honom två tjugominutrar "i onödan". Jag som har tenta att plugga till! Vet inte om han var överstimulerad eller bara fick ett tonårsryck. Nu satte jag mig för att borsta honom och efter det gick han och la sig i hallen :confused: Håll tummarna att han sover hela kvällen. Och ännu mer att jag fått tillbaka min nästan vuxna hund imorgon! Blir nästan lite orolig, nojig som jag är...

Av olika anledningar har hundarna bara fått max 4 km kopplade med maken en hel vecka och bara några ggr. Kan säga att det var som att släppa greyhounds ur sin startbur när jag släppte dem lösa idag. Att det var halv storm gjorde inget. Och nej det var inte 1-åringen utan snart 8-åringen som var helvild. De är för roliga mina två. Sedan fick han rådjursdoft i näsan. Hejdå säger han men kommer tillbaka och vi går lite till och där kommer rådjuren lite lagom springandes 2 m ifrån oss och Melvin som känt av dem stannar hos mig och glor medans lillen tyst ränner efter det roliga men kommer efter 20 sekunder. Om nu Melvin inte bryr sig varför blir han tänd på doften? Dessa hundar...

Allt ifrån 950 kr till 1800 kr, beroende på hos vilken instruktör och om de kör kursen "hos sig" eller ex i samarbete med brukshundsklubben. Det varierar med antal tillfällen beroende på, men i snitt 5-6 stycken, alternativt helgkurs på 12 timmar totalt. Jag kommer gå hos den billigaste (nyutex), då jag dessutom vunnit presentkort hos henne.

Det skulle jag verkligen kunna betala! Här går en noseworkkurs (6 tillfällen) på 2400... saftigaste laget för min tunna plånbok :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Gamla tråden full :) tror siffrorna blev rätt? 😁
8 9 10
Svar
192
· Visningar
9 163
Senast: Scandi
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
1 063
Senast: Niyama
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 027
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd