Uppdatering och snackistråd 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hemma efter en av de jobbigaste tävlingarna jag varit på. Kom dit 9:30, åkte hem strax innan kl 17 och då hade de inte ens haft prisutdelning än. ALLT strulade idag och jag ryckte in som "funktionär" och ordnade med sådant som inte krävde utbildning (tex fixa fram krattor och kratta fältet så att vi alls kunde köra...). När jag åkte så hade de många lopp kvar och ingen fungerande maskin... Kan konstatera att årets LC-säsong varit den absolut tråkigaste jag varit med om, där inte en enda tävling blivit riktigt bra. (Visst, Aysu vann de två första och blev champion på den första, men känslan var inte bra efter de tävlingarna trots det)

Hade det inte varit för att hundarna fullständigt älskar lure coursingen så hade jag gett upp nu.

De där proven... vad är det för något? Går det att förklara kortfattat? Annars tar jag gärna länk till någon sida som förklarar :p
Det är ett behörighetsprov i lydnad plus en miljöbit. Det krävs för att tävla sedan i IPO.

Hunden ska gå i fri följe, röra sig i grupp utan att tappa sin förare, hänga med i tempoväxlingar, platsläggning mm. Mycket av bedömningen hänger på själva kontakten och ekipagets helhet.
Man vill se att föraren kan föra sin hund säkert och med god kontakt innan man släpps vidare till IPOt.

Lillpumin väckte mig för första gången kl 5 imorse :meh: Hopplöst att somna om. Men vägrade gå upp innan 6 och så länge brukar han sova i vanliga fall också. Har verkligen varit noggrann med att inte gå upp när han gnäller, men ändå slutar han inte väcka mig *suck*. Funderar nu på att lägga om morgonrutinerna och inte köra frukost+rastning på en gång. Det är frukosten han suktar efter, när de ätit och vi varit ute somnar båda hundarna om så gott så... Gah, kröp iaf tillbaka ner i sängen och planerar att stanna här ett tag till.

Min lilla norrman har blivit 1 år så igår gjorde vi BPH. Gillar hur han löste det hela. Som testledaren sa, han är en energisk, glad kille som tycker att livet är en fest även när man försöker skrämma honom. :D:love:
Sen är han fruktansvärt omogen och en riktig slyngel vilket han såklart visade testet igenom. Han var mest intresserad av att springa runt och leka. :angel:
På den närmande personen hittade han en handske i gräset som han sprang runt och lekte med istället för att gå fram och hälsa. :D

wpid-wp-1443777194209.jpg

Här är en liten film. Det är BPH och inte mentaltest, det är min sambo som laddade upp filmen och han har ingen aning om vad skillnaden är. ;)

Grattis! Din sambo har dock inte helt fel, ett BPH är ett mentaltest, även om det inte är samma som brukshundklubbens MT. Så egentligen är det ju fel av SBK att lägga beslag på titeln mentaltest.

Tack. Det är otroligt frustrerande att kastas mellan hopp och förtvivlan hela tiden. Bortsett från tumören som de inte vet något om har diagnoserna varierat hela tiden. Har fortfarande ingen klar diagnos, bortsett från att det verkar allvarligt och inte kommer gå vägen. *suck*

Skriver min fundering här istället för en egen tråd;
Min ena hund har nu två kvällar i rad haft kli i ena örat och skakar på huvudet. MEN hela dagen idag har han varit precis som vanligt, utan huvudskakande. Borde inte en eventuell inflammation klia dygnet runt?

Grattis! Din sambo har dock inte helt fel, ett BPH är ett mentaltest, även om det inte är samma som brukshundklubbens MT. Så egentligen är det ju fel av SBK att lägga beslag på titeln mentaltest.

Jag är så van folk som totalt dumförklarar människor som råkar säga mentaltest om bph och Mh att jag garderade mig av gammal vana. ^^

Alltså hörrni: vad har ni för jacka nu när det är höst? Försöker hitta något bra men vet inte riktigt vad jag ska leta efter. Jag är ganska varm av mig, jag har en vinterjacka och den är för varm nu. Jag har också en arrak-väst men den är för kall och jag tycker det blir otympligt att knöla in dubbla tröjor under den. Skulle vilja ha en mittemellanjacka och gärna som är tänkt åt hundförare så den har bra fickor. Men det kan ju såklart finnas andra jackor som har bra med fickor också. Någon som har nått tips?

Alltså hörrni: vad har ni för jacka nu när det är höst? Försöker hitta något bra men vet inte riktigt vad jag ska leta efter. Jag är ganska varm av mig, jag har en vinterjacka och den är för varm nu. Jag har också en arrak-väst men den är för kall och jag tycker det blir otympligt att knöla in dubbla tröjor under den. Skulle vilja ha en mittemellanjacka och gärna som är tänkt åt hundförare så den har bra fickor. Men det kan ju såklart finnas andra jackor som har bra med fickor också. Någon som har nått tips?

På engelssons finns en jacka som heter hundförarjacka nordkap. Den använder jag så fort det inte är sommar. Helt otroligt tokbra jacka. Enda nackdelen enligt mig är "ryggfickan" (rumpficka :p) som gör att jackan är ofodrad där och därför blir det kallt om baken.

Engelsons har en bra skaljacka för hundförare. Jag har en ganska stor storlek i mina så jag får plats med en tjockare fleece under. Många (nästan lite för många) fickor, bla ryggficka.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
791
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 110
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 023
Senast: Milosari
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 014
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka