Uppdatering och snackistråd 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har äntligen blivit med hund igen. Har ju inte varit utan hund på 25 år. Men efter att ha tagit bort båda gamlingar blev jag utan ett tag. Nu har jag äntligen fått hem min nya kompis. Hon är helt underbar!
Det är min sista vovves barnbarn och en 5-årig tjej som väger ynka 2,7 kg och alltså är den minsta pappi jag haft.
Hon har bott här sen i fredags och har bondat rejält med mig. Hon förföljer mig överallt och ska vara i knät så fort det är möjligt. På nätterna sover hon i min famn.
Hon är trevlig mot sambon. Men är helt klart redan nu min hund.
Hon är otroligt snabb och smidig och intelligent och känslig.
Jag tror det här blir en toppenhund till mig!

Här är bild på underverket:

I forrgar kvall kraktes lille Squid efter maten da han svaljer allt helt. Sa i gar kvall handmatade jag honom, foder kula for foder kula.:cautious: Framat morgonkvisten, vid 4:30 tiden vaknade jag av att en hund kraktes. Jag rusade upp, slet ut Squid's filt och la en ny i hans sang varpa jag vinglade tillbaka till sangen igen. Da forsov jag mig lite och nar jag vinglade upp och gjorde kaffe kraktes Diva harbollar. Det var alltsa "lillskiten" i natt ocksa. Inte undra pa att Squid sag sa overraskad ut nar jag plotsligt bytte filt at honom i natt.:p

Jag har äntligen blivit med hund igen. Har ju inte varit utan hund på 25 år. Men efter att ha tagit bort båda gamlingar blev jag utan ett tag. Nu har jag äntligen fått hem min nya kompis. Hon är helt underbar!
Det är min sista vovves barnbarn och en 5-årig tjej som väger ynka 2,7 kg och alltså är den minsta pappi jag haft.
Hon har bott här sen i fredags och har bondat rejält med mig. Hon förföljer mig överallt och ska vara i knät så fort det är möjligt. På nätterna sover hon i min famn.
Hon är trevlig mot sambon. Men är helt klart redan nu min hund.
Hon är otroligt snabb och smidig och intelligent och känslig.
Jag tror det här blir en toppenhund till mig!

Här är bild på underverket:

Åh så härligt för dig! Det måste ha varit hemskt tomt efter dina fina små.

Tonto har börjat vakta mig helt plötsligt. Mot allt och alla. Dags att se till att det inte fortsätter!

Går inte att göra bort sig när man ställer liten valp ;) Har du sett valpar på utställning någon gång? Jag har sett en del och tja, vissa leker rodeohästar, andra är bara galna på alla andra sätt. De gånger jag sett valpar som uppfört sig prydligt och ordentligt, de gångerna är sällsynta!

och du, här är en vuxen saluki på utställning ;) Domaren skrev något om att hunden behöver utställningstränas lite :p
1903984_900795946614052_5147319398333854137_n.jpg

Tonto beter sig som hunden på bilden. :angel:

Fotgående är han en liten stjärna på men jäklar vad roligt det är när matte börjar springa! Han blir helt till sig och flyger i luften och studsar och leker rodeo. :laugh:

Jag är så kär i min omplacering :love:

Hon är en osäker hund som inte miljötränats så mycket, bott med sin familj och äldre hund utan att behöva umgås med så många andra. När hon kom till oss kunde hon inte gå i koppel, gjorde utfall mot hundar hon inte kände (de flesta), skällde på allt som rörde sig på gatan utanför köksfönstret, att ha henne lös var inte att tänka på, katterna hemma flyttade upp en våning...

Nu kan hon gå i koppel utan att dra. :up: Fast jag får påminna ibland :D (tror inte jag sagt det förut men hon är weimaran)
I går var vi på "vår" äng och mötte en ny hund. Hon hälsade utan att ljuda :up: Det syntes ganska tydligt på henne att hon tyckte det var läskigt, men den nya hunden var klok och satt lugnt och tyst och väntade till hon själv kom fram. När hon väl hälsat älskar hon att leka, så även i går.
Jag kan släppa henne på ängen och inkallningen fungerar :up: även när hon får upp spår. Kommer säkert komma något tillfälle när det inte funkar, men vi jobbar vidare på att stärka både inkallning och att själv söka kontakt och komma och checka av var jag är.
Människor, hundar, katter och bilar kan passera på gatan utan att hon får totalt spel :up:
Våra egna katter går förbi henne på några centimeters håll när de vill gå in och ut genom dörren.:up: De ligger gärna i soffan bredvid oss på kvällarna, men fortfarande tillbringar de helst övrig tid på övervåningen.
Och vi har börjat på kurs :up: Nose Work. Känns jättebra att göra något där hon får använda sin nos och fokusera på en uppgift. Att hon dessutom får öva på att befinna sig i närheten av massa andra hundar utan att agera på dem är ett stort plus.

Vi jobbar vidare på att hitta lugnet på nya platser. Hon stressar lätt upp sig när vi åker till något nytt, oavsett vad det är.
Vi jobbar vidare med att möta hundar på ett lugnt och gärna tyst sätt. Även om den andra hunden skäller...
Vi jobbar vidare på att det kan ringa på dörren utan att världen går under...

Men framför allt så njuter jag av att kunna ta långa härliga promenader med en glad och nöjd hund som jag kan belöna ofta och mycket för att hon hela tiden vill göra rätt :heart

Sådär. Unghunden anmäld till BH-prov i Herrljunga på Lördag. Har tjatat på sambon som inte har det bästa självförtroendet när han kliver ut på banan. Så from ikväll ska det drillas här hemma. Såg fint utvi kväll iaf.
Gammeltiken fäller som bara en schäfer kan fälla. Tror jag borstat ur 3 fullvuxna hundar ur henne de sista tre dagarna :wtf:

Sådär. Unghunden anmäld till BH-prov i Herrljunga på Lördag. Har tjatat på sambon som inte har det bästa självförtroendet när han kliver ut på banan. Så from ikväll ska det drillas här hemma. Såg fint utvi kväll iaf.
Gammeltiken fäller som bara en schäfer kan fälla. Tror jag borstat ur 3 fullvuxna hundar ur henne de sista tre dagarna :wtf:
Här fälls det också. Stora tussar, ser ut som att jag inte dammsugit på ett år när det i själva verket gått ett dygn...

Här fälls det också. Stora tussar, ser ut som att jag inte dammsugit på ett år när det i själva verket gått ett dygn...
Stod ute på gräsmattan och borstade ur. Trots att jag försökte kratta upp efter mig så ser det ut som om något blivit flått där ute :(

Har ligger tre hundar och tuggar till lite trott da och da pa ett ben, efter en arbetsam dag med nos jobb, lek och mer arbete.

Der ar verkligen kul att se stora man som aldrig hallit i klicker forut ... och inte riktigt tror pa den ... gora helomvandning och borja undra vad mer an detection arbete man kan gora med klickern.:cool: Har har all detection arbete, vare sig det varit Militarens, polisens, eller brankarens hundar kort att detection arbete med boll (eller i vissa fall kong) och anser ofta att det absolut inte gar att trana pa nagra andra satt. I dag (dag 4 pa traningen. Varje hund gar tva ganger varje dag) hittade de som soker sedlar en hart hoprullad sedel mellan gummi mattorna pa golvet. Fran att alla utom en andrig har sokt nagon ting pa begaran av en manniska.

Sedan har vi en del "pet hundar" ocksa. Det ar lite skilnad i "drive" pa dem och Mallarna eller mina Rottisar:angel: Men de lar sig ocksa ... dock inte med samma fart, och intensitet. :p

Massor av förarmissar, galet svåra får och en hund som inte hade sin vanliga kraft. Men här är iaf en video från näst senaste starten vi gjorde. Trots allt krokande och stoppen så kom vi faktiskt på en 10-plats av 35 startande. Det var INTE lätt! ;)

Hah, vi har fått till TVÅ bra hundmöten med schäfrar nu :banana:
Det har dykt upp en ny valp i området och ägarna försöker faktiskt få kontakt med sin hund när de möter andra. Vi kunde därför gå till andra sidan gatan och i vår takt passera. Blev betydligt lugnare än vad det brukar kunna vara. I skogen idag mötte vi ännu en schäfer, en vuxen tik. Då gick vi långt ut bland snåren för att låta dem passera på stigen. Den tiken tittade lite men när jag förklarade för matte att min hund var rädd så tog de snabbt och lätt med sin hund. Blev även det betydligt bättre än vanligt. Visst, Aysu darrade som ett asplöv och skällde en gång, men det blev inget stormskällande med rest ragg där jag fick hålla hårt i kopplet för att hon inte ska fly som jag annars kan få göra. Möter jag dem igen ska jag fråga om vi inte kan ses och träna hundmöten någon dag.

Tror att jag packat allt inför morgondagens LC-KM nu... Munkorgen ligger kvar i bilen sedan förra tävlingen, jag har packat tävlingstäckena, skrivit en vägbeskrivning, packat ner kamerautrustning, stamtavlor och eh.. en grej att sätta i bilrutan som solskydd vid behov. Har även gjort matlådor till Aysu eftersom jag är petig med hennes mat under tävlingsdag. Min egna mat fixar jag imorgon innan vi åker.
Det känns som om jag glömt något... kan inte komma på vad bara... (Å andra sidan brukar jag känna så utan att ha glömt något)

Tror att jag packat allt inför morgondagens LC-KM nu... Munkorgen ligger kvar i bilen sedan förra tävlingen, jag har packat tävlingstäckena, skrivit en vägbeskrivning, packat ner kamerautrustning, stamtavlor och eh.. en grej att sätta i bilrutan som solskydd vid behov. Har även gjort matlådor till Aysu eftersom jag är petig med hennes mat under tävlingsdag. Min egna mat fixar jag imorgon innan vi åker.
Det känns som om jag glömt något... kan inte komma på vad bara... (Å andra sidan brukar jag känna så utan att ha glömt något)

Hundgodis? Behövs väl kanske inte till själva tävlandet i ditt fall dock. Och bajspåsar.
vatten
Var är det?

Hundgodis? Behövs väl kanske inte till själva tävlandet i ditt fall dock. Och bajspåsar.
vatten
Var är det?

Näe, inget godis behövs :) Bajspåsar har jag fullt av i bilen :p Vatten dricker de inte, men jag har haft i extra vatten i matlådorna för att de ska få i sig lite extra ändå.

Tävlingen är i Månkarbo, lite norr om Uppsala den här gången.

Låååång dag. Efter jobbet bar det av 8 mil enkel väg för genrep på klubben där morgondagens BH-prov ska ske. Såg riktigt bra ut för sambo och unghund. Jag tror de sätter det i morgon :heart

En av våra uppfödningar ska försöka ta IPO3 och det såg fint ut även för det ekipaget.
Gammeltiken som är pensionär nu mera fick busa lite skydd. Hoppsan så fort man kan springa då bara det finns skul och en figge. Annars har hon numera svart bälte i soffmys!

Håll tummarna nu för att provet fixas i morgon:up:

Jäääääjj. BH-provet fixat :banana::banana:

De var så duktiga och fina. Under platsläggningen kom lös hund framspringande till vår som otroligt nog låg kvar. Phu....där kunde det gått hur som helst men gick så bra det kunde.
I dag blev liten stor :heart

Jäääääjj. BH-provet fixat :banana::banana:

De var så duktiga och fina. Under platsläggningen kom lös hund framspringande till vår som otroligt nog låg kvar. Phu....där kunde det gått hur som helst men gick så bra det kunde.
I dag blev liten stor :heart

De där proven... vad är det för något? Går det att förklara kortfattat? Annars tar jag gärna länk till någon sida som förklarar :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
791
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 110
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 023
Senast: Milosari
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 014
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka