Uppdatering och snackistråd 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ska debutera i rallylydnad med Aysu imorgon. Känner mig INTE förberedd och är sugen på att stanna hemma istället, men jag vet att jag aldrig kommer känna mig redo om jag inte tvingar mig ut på någon tävling... Måste nog hitta något rimligt mål... är mest tveksam till vad Aysu kommer tänka om alla andra hundar. Tycker hon bara att hon kan fokusera på mig trots dem så kan vi nog ta oss genom banan hyfsat i alla fall.

Tror att det åtminstone inte skulle vara några schäfrar med, vilket är bra, för just schäfrar har vi väldiga problem med. Hade ju fått det nästan bra, men då blev hon såklart jagad av en ny skitschäfer och de två som bor nära oss gör det inte(!) lättare att träna. Den ena är galen och skäller konstant (inomhus, utomhus, när det är lugnt, när den gör något... Alltid). Den andra går alltid lös och även om matte har koll på den så ser den jäkligt otrevlig ut i sitt kroppsspråk. Senast igår gick de efter oss en lång bit trots att jag bara försökte komma undan och matte mycket väl visste vart vi skulle då hon vet var vi bor... Gah.

Fick ta till tipset jag fick på valpkursen idag.

Satt och övade på att Tonto skulle ligga lugnt är folk gick förbi med sina hundar/barn/bilar. En idiot skulle släppa fram sin hund till min.

"Får dom hälsa?"
"Nej, jag vill inte att dom ska hälsa."
"Men dom måste få hälsa."
"Nej, det måste dom inte."
"Varför då? Dom vill ju bara leka!"

Då böjer sig människan för att ta av kopplet på hunden.

"Min hund har skabb och löss."

Då jävlar blev det fart på människan. :laugh:

Det har tagit mig tva dagar att ta mig igenom hela traden :p ... Hoppas att det ar okay att jag hoppar in.:)

Nike och dotter var på andra träffen på valpkursen! Dottern klagade på att godiset var FÖR gott (jag hade hackat blodpudding och kört i ugnen) Nike hade tydligen varit lite väl ivrig :D<snip>.

En hund kan inte har for mycket "drive" ... Man kan alltid "tamja" deras drive, men det ar mycket svart att bygga upp den om den inte finns. Mycket drive betyder att hunden har mycket att jobba for.:cool:

<snip>
Känns som om jag ska spricka när jag försöker komma fram till hur mycket jag älskar mina hundar, jag räcker inte till riktigt. De är bara rakt igenom totalfantastiska.

Jag hoppas verkligen att alla hundägare får uppleva sådant någon gång, hur underbart det kan vara att ha hund. Möter ofta folk som bara har hund, där hunden mest är något som hänger med och som lika gärna kunnat vara... Jag vet inte, något lite vad som helst som varit lite mysigt att ha i hemmet. Det är som om de delar hem, utan att riktigt dela livet. Jag tycker synd om alla som har det så...

Yep, jag kanner igen kanslan :love:

Alltså jag blir så ledsen :cry: på att folk som inte har ovillkorlig inkallning inte kan hålla sina hundar i koppel. För det är jag/min hund som får ta all skit när han försvarar sig från hundar som kommer rusandes bakifrån :cry:

I morse lag en katt pa min trapp och skrek hogt. Lange. Nar det var dags for oss att ga ut la jag tjejerna pa plats precis innanfor dorren innan jag oppnade den. Det blev en rivstart pa katten och kattens agare skrek hysteriskt ... jag ar osaker pa vem han skrek till, om det var till katten eller oss eller bara for sig sjalv ... Det han sa var helt oforstabart, men om man ska domma efter blicken var det oss han var arg pa ... En liten tant och tva rottisar som lag och tittade efter hans katt som sprang.:confused:

Nar vi nagra timmar senare gick ut passerade vi 4-5 hast trailers dar ryttarna var ute i skogen. Bakom den sista trailern satt nagra och darifran kom 3 chihuahuas villt skallande och morrande mot mina tva. Mandy har blivit pahoppad flera ganger och har lite svart for hundar som kommer i "attack mode" ... de har hade dock husse bakom som skrek tamligen hysteriskt och med mycket arg rost, "Get back here! Get back! I'm telling you, get back!"
Mandy sorterade genast bort de sma som hot och focuserade pa gubben:crazy: Han kom mot oss och skrek argt och hon AR en vaktande ras. suck. Chihuaorna valde att andra kurs och gomma sig for husse i stallet och jag sa till gubben att han nastan skramt livet ur mig, "Jag vill verkligen inte ha en hund som bitit ihjal ett okant antal smahundar som ar aggressiva" sa jag.:devil: Han sag mycket stalld ut ... jag hoppas att han tankte till.

Sedan gick vi 5 meter till och jag kopplade loss tjejerna och vi gick vidare. Vi horde gubben skrika, "Get back here" med samma arga rost hela vagen runt det stora faltet ... sakert i narmare 10 minuter. Vi tog en annan vag tillbaka.:p

Fick ta till tipset jag fick på valpkursen idag.

Satt och övade på att Tonto skulle ligga lugnt är folk gick förbi med sina hundar/barn/bilar. En idiot skulle släppa fram sin hund till min.

"Får dom hälsa?"
"Nej, jag vill inte att dom ska hälsa."
"Men dom måste få hälsa."
"Nej, det måste dom inte."
"Varför då? Dom vill ju bara leka!"

Då böjer sig människan för att ta av kopplet på hunden.

"Min hund har skabb och löss."

Då jävlar blev det fart på människan. :laugh:
Verkligen hatar sånt. Mötte en gubbe med en liten JKR liknande hund för ett tag sedan som propsade på att våra hundar skulle hälsa. Det slutade med att jag fick säga att min kommer bita ihjäl hans hund om han släpper fram den, då var det plötsligt inte lika aktuellt att dom skulle hälsa längre. Det känns inte helt kul att behöva ljuga, men ibland har man inte mycket till val.

Verkligen hatar sånt. Mötte en gubbe med en liten JKR liknande hund för ett tag sedan som propsade på att våra hundar skulle hälsa. Det slutade med att jag fick säga att min kommer bita ihjäl hans hund om han släpper fram den, då var det plötsligt inte lika aktuellt att dom skulle hälsa längre. Det känns inte helt kul att behöva ljuga, men ibland har man inte mycket till val.
Ungefär som här då. Förutom att min hund faktiskt biter ihjäl hunden om han får chansen ;)

Äntligen har mattes bättre hälft åkt hem så herr Myrslok kan återgå till att ligga i soffan. Han har vankat runt i lägenheten och pipit och gnällt hela morgonen för att han inte fått vara i soffan, så nu är lyckan total och han är upprullad i favorithörnet med huvudet hängande över kanten, sovandes. Livet är hårt ibland.

Har äntligen(!) debuterat i rallylydnad med Aysu, och det gick ungefär en miljard gånger bättre än väntat :banana: Pga ren träningsmiss från min sida fick vi fel övning på ett moment och jag själv gjorde ett dumt beslut sedan som gav oss fel övning igen. De två missarna hade vi kunnat undvika och då hade vi haft 20p mer. Nu landade vi på 63p, endast 7p från kvalificerande resultat alltså! Och känslan inne på banan, den var underbar (åtminstone jämfört med vad jag hade väntat mig). Inga avdrag på helheten och kommentar från domaren om att vi hade fin kontakt :D

Ebrah var också med, såklart. Hon fick hålla sig lite avsides eftersom hon är så liten, men hon tyckte det var spännande att titta på andra hundar, kul att busa runt lite allmänt och hon fick hälsa på en lagottovalp som bodde bredvid tävlingsplatsen och kom dit för att vara publik. På hemvägen fick hon springa lite i en skogsdunge och väl hemma fick både Aysu och Ebrah varsitt stort broskben som slukades med god aptit.

Det händer mig mycket sällan att folk inte håller avstånd, men skulle en hund komma fram är min mellanhund mycket tydlig med vad hon tycker om det:D
Världen är full av diverse idioter som absolut inte borde ha hund. Eller djur överhuvudtaget.

Det händer mig mycket sällan att folk inte håller avstånd, men skulle en hund komma fram är min mellanhund mycket tydlig med vad hon tycker om det:D
Världen är full av diverse idioter som absolut inte borde ha hund. Eller djur överhuvudtaget.
När min var valp hände det oftare. Även om han var hög som en schäfer redan vid 4-5 månader så såg man ändå på hela uppsynen att det var en valp. Nu när han är 1½ med nästan full vuxenpäls och hela kittet händer det mer sällan, men det förekommer ändå.

Jag gar med tva rottisar och ANDA hander det att folk tycker att "de maste ju fa halsa pa min lilla fluff". :banghead:
Eller skriker pa langt avstand nar hunden kommer rusande mot oss, "Han ar snall, han ar snaaaalll". Varpa jag skriker tillbaka, "Det ar inte min":devil: ... Det ar de bada, de vill inget hellre an att leka, men forhoppningsvis lar sig matte eller husse nagot nar de hysteriskt skrikande springer efter sin alskling.:cautious:

Måste säga att jag var imponerad av grabben igår! :eek:

Vi testade Agility för första gången och när allt var färdignosat, så var det dags att testa första hindret. Hade inte det "godaste godiset" och förväntade mig inte så mycket ("Herr Selektiv-Hörsel"), men det var verkligen fokus och bra kontakt mellan oss! Behövde knappt visa eller säga något förrän han fattade vad han skulle göra och gjorde det fint upprepade gånger, förutom att han slarvade kanske en gång. Han verkade ha riktigt kul, t.om så att tikvalpen i den närliggande hundrastgården inte var så lika intressant som tikar normalt brukar vara (tikar verkar ju vara allting just nu)! Får hålla tummarna att det håller i och vi kan köra på med agility mer ordentligt senare i framtiden. :D

Gårdagens sökträning gick fint! Mitt lilla får, vad han är duktig. Första skicket var han inte helt på det klara med vad han skulle göra, men dom andra så gick det superbra. Han har börjat ta rullen helt självmant, utan att figuranten behöver röra på den, och han håller den hela vägen tillbaka. En gång var den nog lite hal, för han tappade den typ 4 ggr på tillbakavägen, men han plockar snabbt och entusiastiskt upp den igen varje gång. :)

Vi har haft en super helg och varit Stockholm - Uppsala hälsat på syskon/ halvsyskon till mitt 5 månadersbusfrö. Min va minst i kullen men har nu vuxit ifatt och förbi sina syskon. Kul att jämföra dom :)

Idag e det rallylydnadskurs med Buster. Funderar fram och tillbaka om man ska ta med tricken och träna honom innan. Men blir två timmar för honom i bil ensam.

Fungerar problemfritt just nu mellan hundarna. Morrar den ena nu flyttar sig den andra direkt.

Fick en komplimang angående Håkon och hans beteende, då han kan sitta tyst och fint när han väntar med mig. Alltid kul att få!

Har planer att köra mentalbeskrivning (eller vad det heter nuförtiden) eventuellt när han är lite äldre. Var vid skjutbanan när de skulle skjuta lerduvor. Han brydde sig inte ett enda skvatt, fast de sköt rejält. Fanns ju faktiskt roligare saker, som att nosa efter tikar! Bry sig om skott då. :D

Måste säga ang. folk som har otur med andra som hela tiden ska trycka på sina hundar att hälsa - ni borde skaffa er en liten Håkon-klon att ha med! Han är en äkta "deflector". Folk håller oftast i kopplet när de går förbi. T.om att folk med större hundar som tvekar att ändå låta sin hund hälsa på min grabb ifall "något händer deras hund" och om han faktiskt är snäll. :confused:

Notera att norska lundehundar är rätt så små hundar, och Håkon ligger väl något i mittimellan-storleken för en hane.

Fick hjärtat i halsgropen när jag kom hem från jobbet. Normalt så kommer Myrsloken och hälsar glatt vid dörren så fort jag kommer in, men idag gjorde han inte det. Gick in, stängde dörren, låste, klev ur skorna, hängde av väskan, fortfarande inget. Har haft en häst som dött av kolik/magomvridning över en natt, så det är i princip min värsta mardröm, att man ska komma in och så ligger ens älskling död eller svårt sjuk. Vågade nästan inte titta när jag rundade hörnet in till vardagsrummet, men i samma stund som jag gjorde det kom han flängande i vanlig ordning. Det visade sig att han legat och sovit så tungt att han inte hört att jag kommit hem först, så jag hann stöka i hallen innan han vaknade till och lyckades masa sig ur soffan. Hade hjärtklappning en bra stund efteråt...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
791
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 110
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 023
Senast: Milosari
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 014
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka