Eller hur! Jag hade aldrig stått ut med hundar som svarar "varför då?" när jag ber om sakerFast man får faktiskt mer träningssug om man har hundar som är lättränade
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Eller hur! Jag hade aldrig stått ut med hundar som svarar "varför då?" när jag ber om sakerFast man får faktiskt mer träningssug om man har hundar som är lättränade
Eller hur! Jag hade aldrig stått ut med hundar som svarar "varför då?" när jag ber om saker
Eller hur! Jag hade aldrig stått ut med hundar som svarar "varför då?" när jag ber om saker
Jo, jag kan tänka mig det! Det var först när jag fick träna med en dvärgschnauzer som jag fattade att det alls kunde vara kul att träna med hund, och då gav jag mig på att göra det med min dåvarande saluki. Men innan det... inte fattade jag varför man skulle hålla på med sådantFast man får faktiskt mer träningssug om man har hundar som är lättränade
Samtidigt tänker jag mig att det lätt blir stressande att ha en hund som aldrig får nog. Med mina dårar är det lätt. De får sin långpromenad och sitt lösspring och sedan sover de. Poff. De ber inte om något, tittar inte förväntansfullt på mig när jag rör mig hemma eller går nära dörren eller nära skåp där leksaker finns. Ingenting. Däremot om jag lockar till mig dem, leker lite och sedan tränar, då är de ju gärna med och tränar (i flera minuter innan deras koncentrationsförmåga försvinner).Helt rätt. Skägget dödade mitt intresse men Schäfrarna gav det tillbaka. Det är obetalbart med en hund som ber om jobb och som med full entusiasm hakar på alla påhitt
Jo, jag kan tänka mig det! Det var först när jag fick träna med en dvärgschnauzer som jag fattade att det alls kunde vara kul att träna med hund, och då gav jag mig på att göra det med min dåvarande saluki. Men innan det... inte fattade jag varför man skulle hålla på med sådant
Samtidigt tänker jag mig att det lätt blir stressande att ha en hund som aldrig får nog. Med mina dårar är det lätt. De får sin långpromenad och sitt lösspring och sedan sover de. Poff. De ber inte om något, tittar inte förväntansfullt på mig när jag rör mig hemma eller går nära dörren eller nära skåp där leksaker finns. Ingenting. Däremot om jag lockar till mig dem, leker lite och sedan tränar, då är de ju gärna med och tränar (i flera minuter innan deras koncentrationsförmåga försvinner).
Det gör att jag väldigt lätt kan koppla av också. När jag motionerat dem, då vet jag att nu är de "klara för dagen" och behöver inte mer än rastningsrundor vid lämpliga tider. De är nöjda ändå och jag kan fokusera på annat. Hade jag haft en hund som bara vill mer, mer, mer, mer hela tiden, då hade jag nog aldrig kunnat koppla av och ständigt haft dåligt samvete för att hunden aldrig känner sig "klar" med allt. Det är väl också därför som jag har mycket svårt att se mig med en annan typ av hund. Jag vill att de inte bara ska nöja sig med vad jag kan erbjuda, jag vill att de ska älska vad jag kan erbjuda och verkligen bli helt och hållet tillfredsställda med det utan att (just den dagen) önska sig ett dugg mer än vad de fått.
Jo, jag kan tänka mig det! Det var först när jag fick träna med en dvärgschnauzer som jag fattade att det alls kunde vara kul att träna med hund, och då gav jag mig på att göra det med min dåvarande saluki. Men innan det... inte fattade jag varför man skulle hålla på med sådant
Samtidigt tänker jag mig att det lätt blir stressande att ha en hund som aldrig får nog. Med mina dårar är det lätt. De får sin långpromenad och sitt lösspring och sedan sover de. Poff. De ber inte om något, tittar inte förväntansfullt på mig när jag rör mig hemma eller går nära dörren eller nära skåp där leksaker finns. Ingenting. Däremot om jag lockar till mig dem, leker lite och sedan tränar, då är de ju gärna med och tränar (i flera minuter innan deras koncentrationsförmåga försvinner).
Det gör att jag väldigt lätt kan koppla av också. När jag motionerat dem, då vet jag att nu är de "klara för dagen" och behöver inte mer än rastningsrundor vid lämpliga tider. De är nöjda ändå och jag kan fokusera på annat. Hade jag haft en hund som bara vill mer, mer, mer, mer hela tiden, då hade jag nog aldrig kunnat koppla av och ständigt haft dåligt samvete för att hunden aldrig känner sig "klar" med allt. Det är väl också därför som jag har mycket svårt att se mig med en annan typ av hund. Jag vill att de inte bara ska nöja sig med vad jag kan erbjuda, jag vill att de ska älska vad jag kan erbjuda och verkligen bli helt och hållet tillfredsställda med det utan att (just den dagen) önska sig ett dugg mer än vad de fått.
Fast så är det ju inte alls, att de aldrig får nog!
De har ju en av och påknapp. Det är ju i träning de är sådana att de vill. Alla våra är som vilka soffmysisar som helst och kan absolut slappna av. De kan ta flera dagar med "normalt hundliv" men de växlar direkt på när det är jobb.
Den beskrivningen som du ger här ovan låter mer som en brukshund med mycket stress.
Fast det där som du beskriver tycker jag är stress. Jag hade aldrig orkat med en hund som håller koll på mig så fort jag rör på mig.. Jag hade blivit knäpp, och blir knäpp av det. Sjukt stressande. De hundar som jag stött på som varit så har faktiskt varit hundar utan arbetslust men med stress/energi. De blir aldrig nöjda och har en inre stress som inte kan jobbas bort. Arbetande raser av utställningslinjer kan ibland bli så (bland flera andra såklart) då de har energin men inte fokus eller arbetslust.
En bra träningssugen hund, eller brukshund. Jobbar fokuserat när arbete ges och ligger sen och vilar eller sover.
Skillnaden är väl lite att en träningssugen hund KAN jobba och fokusera mer än vad den behöver för att må bra. Märker redan nu på Gripa hur fin arbetslust hon har, även när hon egentligen är nöjd och trött. De kan alltid lite till. Men det betyder absolut inte att de saknar något eller går runt och letar efter något, sålänge de får tillräckligt
Nu ska du väl kanske inte ha brukshund då men en lite piggare sällskapshund har du ju varit inne på? Det är absolut inte hundar som går runt och saknar arbete för att du inte tränar dom ordentligt. Mina små sällskapshundar KAN ju tränas en timme eller så om dagen, säkert mer, inte testat gränserna () men de är lika nöjda om de får springa av sig och bara vara med. Upplever inte att de saknar något alls de perioder det blir så. Så det tycker jag absolut inte du ska vara rädd för!
Det kan mycket väl vara så som ni säger. Jag har verkligen inte umgåtts speciellt mycket med andra hundägare öht senaste åren av olika anledningar. Den lilla dvärgschnauzern var ju gärna(!) knähund på kvällarna och kändes inte speciellt krävande alls, men jäklar vilket driv det var i henne när man tränade Vet dock inte hur rastypisk hon var, men sådant går väl att ta reda på.
Annars har jag väl mest träffat just brukshundar som varit igång mest hela tiden eller sällskapshundar som inte fått göra något alls. Inte så många "mittemellan-hundar" annat än på tävling och det ger ju ingen direkt bild av hur det är att leva med hunden. Sedan känns det som att alla hundar som skulle kunna vara något lämpligt mellanting är för håriga eller för buffliga till sättet (typ.. pudel eller staffe..).
BLÄ så svårt det är.
Men jag har aldrig träffat någon sådan ju! Vi får se till att ha buketräff någon gångOch här kommer jag med tips på löwchen igen
Väldigt lätt i alla sammanhang och "artig" i sättet mot hundar. Upplever att rasen generellt är så.
Att dom är pigga och roliga utan att vara krävande är inte fel heller!
Men jag har aldrig träffat någon sådan ju! Vi får se till att ha buketräff någon gång
Hehe, jag har en heeler som är så - men istället två som skriker efter "vi vill"Eller hur! Jag hade aldrig stått ut med hundar som svarar "varför då?" när jag ber om saker