Uppdatera vidare, del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså "träna skydd" är ju enormt stort område. Calibra har tex inte mycket till lydnad och är helt grön men gör lättare lekfulla bitövningar i kudde och skinn på lina som avslutas med lite lekkamp med figgen. Det finns ingen belastning el liknande. Med tiden kommer vissa kommandon läggas på men dit är det långt och givetvis sker träningen i koppel och sele.

Mamma Mu har däremot 100% lydnad.Henne kan man köra "lös" på planen och får bita i figge osv.

Det viktiga är att det finns förtroende och mycket god kommunikation mellan hund, förare och figge.

Det svåra är att hitta figgar som vill ta sig an ekipage som bara vill "köra lite" dvs inte har planer på att sattsa på regelbunden skyddsträning. Det är stor brist på figgar och det medför att de sällan har tid och ork för lightekipagen.

Under helgens kurs påbörjade 15 st figgar sin bana. Allt under mycket positiva och shyssta metoder. Otroligt mycket bygger på självbelöning och figgarna fick lägga stor tid på att läsa och analysera varje hund för att forma träningen mer individuellt. Inte alls så fyrkantigt som förr. Jag ser en stor förändring på metoder och tränare bara de sista två åren.

Det finns övningar inom skyddet för de flesta hundar och förare men allt är inte för alla givetvis.

I det här fallet handlar det heller inte om "nu ska du börja köra skydd, sätt igång, hejdå, du får hitta folket själv :grin:", utan om kontakt med en specifik person. Så svårt att hitta någon är liksom inte ens aktuellt...

Vad som är uppenbart oreko i skydd fattar jag. Tex el, stackel och bestraffningar.
Men mer? Hundarna belastas ju på div sett både i tävling och då givetvis även i träning. Är det reko el inte?

Har mött mycket fördommar baserat på okunskap i hur skydd fungerar och tränas och väldigt många tror både det ena och andra och tycker det är misshandel, oschysst mm.

+ @GardenAngel Kan ni förklara för en okunnig vad reko står för och innebär :confused::confused:

REKO är en förkortning för Respekt, Empati, Kunskap och Omtanke. Man kan säga en del om den rörelsen, men ofta blir den kritiserad utifrån genom att peka på tomtarna som identifierar sig som reko men tenderar att lyckas missa K:et... Typ "de där är ju inte riktigt kloka, de säger att man aldrig får neka en hund någonting och koppel är grymt och onaturligt, haha!". Vilket är ungefär lika rättvisande som att säga att klickertränare inte har några regler för sina hundar, eller att traditionella tränare hatar sina hundar och slår dem för nöjes skull.

REKO är en förkortning för Respekt, Empati, Kunskap och Omtanke. Man kan säga en del om den rörelsen, men ofta blir den kritiserad utifrån genom att peka på tomtarna som identifierar sig som reko men tenderar att lyckas missa K:et... Typ "de där är ju inte riktigt kloka, de säger att man aldrig får neka en hund någonting och koppel är grymt och onaturligt, haha!". Vilket är ungefär lika rättvisande som att säga att klickertränare inte har några regler för sina hundar, eller att traditionella tränare hatar sina hundar och slår dem för nöjes skull.
Tack för förklaring :bow:

Nu är lilla Klumpedumpe kastrerad. :) Allt har gått jättebra, det enda negativa är att hon mådde illa av den smärtstillande medicinen och dreglade mängder när jag hämtade henne men nu har det upphört. Hon traskar på fint ute men är väldigt trött när vi är inne så nu har vi bäddat ner i sängen, det uppskattas även av mig som tvingades upp kl. 4.30 idag. :wtf:

JAMEN kolla på honom :D :love: Nu ska vi "bara" få till det i samband med avlämningarna också :angel:
18252621_1680855158888895_302151640763334656_n.jpg

Vi vilar ut efter sista arbetsdagen i Norge. Alla hundarna har fått jobba några timmar vardera, och jag är nära utmattning efter fem veckors intensivt arbete med en enda ledig dag. Idag höll vi på från 07:30 till närmare 20:00. Sen städa ur huset, packa och vara lite social. Nu sova, imorgon 12 timmars bilkörning... !

Ammo har haft en aktiv dag, först 2h i rastgården med @TheaH och nu på kvällen har han sprungit 40-45 min med en kompis till mig. Enligt Ammo är det en skön och lagom dag, men att inte på något sätt är slutkörd. En runda eller två lös (eller lite skydd) hade inte varit fel. Det var rätt okej att få god middag när man kom in iaf.
Just nu är han dock upptagen med att ömt vårda sin tass efter att matte tidigare idag klippte pyttelite i pulpan. Det blödde i princip inte men han lyckades väl dra upp det lite när han var ute = tassen har aldrig varit renare. Antar att han snart däckar och låter det vara.. Matte får iaf inte vara där och pilla för då kanske tassen trillar av :meh:
18268238_10154251340991707_290225023536601157_n.jpg

Passar Benji och så tillskottet i familjen; Skorpan, en stor svart flat på 9 år. otroligt fräsch för en flat i den åldern. Frisk som en nötkärna, knappt ett grått hårstrå. Hon har verkligen bara glidit in i familjen, som att hon alltid varit där. Idag fick de tre hjälpa varandra att tvätta ren en ugnsform. Så himla okomplicerade hundar vi har ändå :love: 30 kvm och inga konstigheter, alla bara stortrivs ändå. Skorpan måste bara lära sig att det är lite lyhördare i min lägenhet än vad hon är van vid, och att man får så lov att hålla snattran även när det är folk ute och går i trappen :rofl:

Måste dock erkänna att jag kände mig lite maffig på kvällsprommisen. Där kommer jag, en liten blond flicksnärta med tre stora hundar :angel: (Eller ja, stora jämfört med resten av kvarterets hundar, förutom en GD :p)

Har svårt att lista ut hur jag ska hantera en granne och hennes minst sagt överdrivna känslor för min hund.
När hon ser honom ute börjar hon liksom tjuta av glädje och locka på honom (hallå, han är kopplad :meh:). Vovven får förstås världens stresspåslag direkt och hon kommer fram och spär på det hela ännu mer genom att prata "gulligt" med honom helt utan avbrott. Typ "Heeeej lilla gubben ja heeeej ja du är så fiiiin ja heeej lilla duuu jag hej älsklingeeeeen lilla sööööötis" osv i all evighet. :wtf:
Hon har alltid hörlurar på sig och går inte att nå fram till över huvud taget. Noll intresse av att lyssna på vad vi tycker om det hela.
Både sambon och jag försöker förstås undvika henne om vi hinner se henne innan hon ser oss. Om hon lyckas få tag på oss så försöker vi dämpa hennes tjutande och hetsande men det verkar vara helt omöjligt. Så det gäller bara att försöka ursäkta sig på rätt sätt och smita iväg så snabbt som möjligt. Men det är ju så att säga redan för sent. Vovven är ju redan uppe i varv och slår volter av upphetsning. Han är ganska lätt att tagga ner igen när hon väl är utom synhåll men det blir ändå en jävla massa onödig stress.

Nu har hon tyvärr upptäckt att vovven älskar att vara på balkongen också. Han älskar att sola, spana på saker och gosa ner sig i den nya bädden. Vi tycker att det är toppen för han verkar må bra av det och vi kan hela tiden se honom från våra vanliga platser i lägenheten. Nu har hon börjat promenera förbi varje gång hon är ute för att se om han är där och börjar förstås tjuta och locka och hålla på om han är det. Vad i hela friden är det för jävla beteende!? :rage:
Idag hade han redan varit lite stressad på grund av dålig tajming på precis allt senaste dygnet. Han gick ut och spanade, taggade ner och hade precis somnat i bädden när hon förstås dyker upp. Jag ropade direkt på sambon (för jag är så konflikträdd :down:) och sa att han måste be henne sluta, förklara att vovven behöver få slappna av och allt sånt... men hon lyssnar förstås inte. Hon varken ser eller hör nånting annat än vovven. Han bad mig ropa in honom från balkongen, vilket funkade, och trots att han sagt att de ska gå in och att vovve måste sova osv så kom det "Nejmen gååååår lilla gubben nuuu!? Neeeej vad trååååkigt KOM TILLBAKA SNÄLLAAAAA HUNDEEEN".

Åhh, jag blir så störd av precis allting hon gör och vi kan ju inte göra speciellt mycket åt det när hon inte uppfattar att vi existerar! :arghh:
Dumma hunden älskar ju uppmärksamhet och är jätteglad i folk också. Tänk om han bara kunde bestämma sig för att hon är jobbig och gå undan själv. Kan man träna in det tro? :grin:

Har svårt att lista ut hur jag ska hantera en granne och hennes minst sagt överdrivna känslor för min hund.
När hon ser honom ute börjar hon liksom tjuta av glädje och locka på honom (hallå, han är kopplad :meh:). Vovven får förstås världens stresspåslag direkt och hon kommer fram och spär på det hela ännu mer genom att prata "gulligt" med honom helt utan avbrott. Typ "Heeeej lilla gubben ja heeeej ja du är så fiiiin ja heeej lilla duuu jag hej älsklingeeeeen lilla sööööötis" osv i all evighet. :wtf:
Hon har alltid hörlurar på sig och går inte att nå fram till över huvud taget. Noll intresse av att lyssna på vad vi tycker om det hela.
Både sambon och jag försöker förstås undvika henne om vi hinner se henne innan hon ser oss. Om hon lyckas få tag på oss så försöker vi dämpa hennes tjutande och hetsande men det verkar vara helt omöjligt. Så det gäller bara att försöka ursäkta sig på rätt sätt och smita iväg så snabbt som möjligt. Men det är ju så att säga redan för sent. Vovven är ju redan uppe i varv och slår volter av upphetsning. Han är ganska lätt att tagga ner igen när hon väl är utom synhåll men det blir ändå en jävla massa onödig stress.

Nu har hon tyvärr upptäckt att vovven älskar att vara på balkongen också. Han älskar att sola, spana på saker och gosa ner sig i den nya bädden. Vi tycker att det är toppen för han verkar må bra av det och vi kan hela tiden se honom från våra vanliga platser i lägenheten. Nu har hon börjat promenera förbi varje gång hon är ute för att se om han är där och börjar förstås tjuta och locka och hålla på om han är det. Vad i hela friden är det för jävla beteende!? :rage:
Idag hade han redan varit lite stressad på grund av dålig tajming på precis allt senaste dygnet. Han gick ut och spanade, taggade ner och hade precis somnat i bädden när hon förstås dyker upp. Jag ropade direkt på sambon (för jag är så konflikträdd :down:) och sa att han måste be henne sluta, förklara att vovven behöver få slappna av och allt sånt... men hon lyssnar förstås inte. Hon varken ser eller hör nånting annat än vovven. Han bad mig ropa in honom från balkongen, vilket funkade, och trots att han sagt att de ska gå in och att vovve måste sova osv så kom det "Nejmen gååååår lilla gubben nuuu!? Neeeej vad trååååkigt KOM TILLBAKA SNÄLLAAAAA HUNDEEEN".

Åhh, jag blir så störd av precis allting hon gör och vi kan ju inte göra speciellt mycket åt det när hon inte uppfattar att vi existerar! :arghh:
Dumma hunden älskar ju uppmärksamhet och är jätteglad i folk också. Tänk om han bara kunde bestämma sig för att hon är jobbig och gå undan själv. Kan man träna in det tro? :grin:
Be sambon dra ut hörlurarna o tvinga damen att lyssna nästa gång ni träffas ute.
-Du stressar hunden
-Vi tränar på att inte hälsa på alla
-Vill du följa med på promenad o lära känna hunden? Under förutsättning att du beter dig OK.
-Du får absolut inte prata med/till hunden när han är på balkongen.

Var på veterinärkoll idag för hundarna. Gamla flatten på 9 år är superfin i lederna, jättefin i hullet, bästa och fräschaste gammelflatten veterinären sett på länge, enda problemet var en halsinfektion och så irritation i öronen (hunden hade öronskabb för inte jättelänge sedan).

Sen var det ju Benji då... Jag har ju vetat att allt inte stått rätt till. Han har inte riktigt varit sig själv, inte sprungit lika mycket, varit stelare, slickat på benen. Och ja, stackarn har rätt ont i höfterna, hela bakpartiet är mycket sämre musklat än fram för att han antagligen avlastar rätt mycket :( Han var otroligt mycket stelare än gammelflatten, och han är bara 6 år. Jättefin i hullet och bra musklad i övrigt, fina tänder, fina ögon, men även han hade lite irritation i öronen.

Men åh... Min fina Benji, går runt och har ont :( Man kan inte tro det, så som han far runt i skogen, men han har ju en väldigt hög smärttröskel. Har hört honom gnälla till typ en gång, och då högg en hund honom i ansiktet.. Sen gör han sig själv inga tjänster genom att alltid göra allting så väldans våldsamt. DUNS ner i ligg, DUNS ner för att rulla sig, OJ där small man in i ett träd.. Så nu är röntgen bokad på måndag. Lilla pojken.. Nu kan jag inte låta bli att stirra på när han går, och nej, han går inte speciellt snyggt. Väldigt svängigt i bakpartiet. Usch. Fasar lite inför röntgen :cry:

Vi vilar ut efter sista arbetsdagen i Norge. Alla hundarna har fått jobba några timmar vardera, och jag är nära utmattning efter fem veckors intensivt arbete med en enda ledig dag. Idag höll vi på från 07:30 till närmare 20:00. Sen städa ur huset, packa och vara lite social. Nu sova, imorgon 12 timmars bilkörning... !
Hoppas att du kan ta en riktig vilodag på söndag!

Större meningsskiljaktigheter med Hunds ägare idag. Jag har nu sagt att jag gärna går "hopp och lek" - kurser med Hund, men ägaren får sköta tuktandet själv. Jag gav upp när uttryck som att Hund "måste veta sin plats" och att jag måste "trycka ner henne när hon gör så" yttrades.

Har tröstat mig med att vara på inkallningskurs och att anmäla mig till ännu en kurs. I träningsutveckling.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 558
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 114
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Min storpudelhane är 2,5 år och lättstressad. Vi har nyligen flyttat från landet där det mest fanns katter rådjur och harar att nosa...
Svar
1
· Visningar
370
Senast: chimichanga
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 924

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka