Uppdatera vidare, del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
"Språkförbistringen var total när alaskan husky-tiken Laiza försvann från hemmet i Mensträsk förra veckan. Laiza förstår bara franska, men i polisanmälan råkade det stå att hon var tyskspråkig.
Det är oklart om någon varit ute och ropat på tyska, men de franska försöken misslyckades totalt.
– Folk har ropat hennes namn, men haft fel uttal så hon har inte förstått, säger matte"

Men hon kom i alla fall hem efter en dryg vecka. Tur det!
Men alltså...

"Nu ska Laiza först vila upp sig, men planen är att hon ska ut och dra hundspann med en fransktalande kamrat innan snön försvinner.
Om hon förstår vad hon ska göra, vill säga.
Just nu kommunicerar matte med hundarna via en app som översätter och läser upp kommandon på franska.
– Den tidigare ägaren kom och försökte lära oss kommandon på franska – höger, vänster, rakt fram. Men det är ju skitsvårt! Det är första och sista gången vi tar en hund som talar ett annat språk."

Går det verkligen inte att lära om hunden till svenska (eller lära sig enstaka franska kommandon...)? Herrejösses.

Jag tycker inte alls att det är konstigt att det är svårt att lära hunden nya kommandon med ny musher, i ny miljö. Däremot hoppas jag att journalisten missuppfattat att de pratar med hunden via appen...

Jag tycker inte alls att det är konstigt att det är svårt att lära hunden nya kommandon med ny musher, i ny miljö. Däremot hoppas jag att journalisten missuppfattat att de pratar med hunden via appen...
Jag förstår absolut att det inte går att göra bara sådär. Och att även om man försöker härma hundens gamla kommandon kommer det blir konstigt också. Var väl mest appgrejen och "aldrig mer!" som gjorde att det kändes som att de gett upp lite väl lätt, och att de inte haft en tanke på detta innan köpet...

Jag förstår absolut att det inte går att göra bara sådär. Och att även om man försöker härma hundens gamla kommandon kommer det blir konstigt också. Var väl mest appgrejen och "aldrig mer!" som gjorde att det kändes som att de gett upp lite väl lätt, och att de inte haft en tanke på detta innan köpet...
Jag har haft både finsk och flamländsktalande hundar,det var enklast att lära sig deras komandon o så lära om med tiden,även om jag tävlade alla dom flamländska hundarna på deras eget språk,mina hundar tävlas oftast på engelska.

Går allt vägen så får Eurasiern stanna trots allt. Jag gillar henne otroligt mycket och många av hennes egenskaper väger upp att hon inte är någon vidare apportör eller räserhund. :angel:

Känner att jag då får en riktigt bra hund som jag kan lära mig en hel del av, men samtidigt ha det väldigt lugnt med när tider i livet är oförutsägbara. Hon är så anpassningsbar. Under tiden jag lär mig mer om hundar och hur allt fungerar har jag god tid på mig att undersöka var eventuellt hund nr 2 skulle kunna bli för något. Så behöver knappast känna någon stress för att skaffa en till. Tar nu allt med ro och hoppas att fluffet blir kvar. Har en liten hunddröm om en speciell ras i huvudet. Den första rasen jag föll på riktigt för men som jag fick backa för pga att det blev lite för hög aktivitetsnivå. Kanske, kanske om man hittar en bra uppfödare av den rasen så kan man skaffa en om något år. :nailbiting:;)

Jag har haft både finsk och flamländsktalande hundar,det var enklast att lära sig deras komandon o så lära om med tiden,även om jag tävlade alla dom flamländska hundarna på deras eget språk,mina hundar tävlas oftast på engelska.
Och jag har gett mig på att ändra visslorna på min nya, det är INTE gjort i en handvändning :nailbiting: Som tur är verkar hon förstå vad jag säger trots att jag är närking och inte dansk :rofl:

Och jag har gett mig på att ändra visslorna på min nya, det är INTE gjort i en handvändning :nailbiting: Som tur är verkar hon förstå vad jag säger trots att jag är närking och inte dansk :rofl:
Det är egentligen bara spring o dekk som skilljer svensk o dansk hund (med ord)

Går allt vägen så får Eurasiern stanna trots allt. Jag gillar henne otroligt mycket och många av hennes egenskaper väger upp att hon inte är någon vidare apportör eller räserhund. :angel:

Känner att jag då får en riktigt bra hund som jag kan lära mig en hel del av, men samtidigt ha det väldigt lugnt med när tider i livet är oförutsägbara. Hon är så anpassningsbar. Under tiden jag lär mig mer om hundar och hur allt fungerar har jag god tid på mig att undersöka var eventuellt hund nr 2 skulle kunna bli för något. Så behöver knappast känna någon stress för att skaffa en till. Tar nu allt med ro och hoppas att fluffet blir kvar. Har en liten hunddröm om en speciell ras i huvudet. Den första rasen jag föll på riktigt för men som jag fick backa för pga att det blev lite för hög aktivitetsnivå. Kanske, kanske om man hittar en bra uppfödare av den rasen så kan man skaffa en om något år. :nailbiting:;)

Nu blev man ju nyfiken! :D Vad var det för ras du föll för? Om man får fråga såklart!

Utvärderar gårdagens agilityträning. Är inne i en bra period nu när jag lyckas sammanfatta i träningsdagboken med ett par rader efter varje gång :p Hade en liten a-ha upplevelse igår när jag insåg att lillpumin har slutat vänta in mig. Om jag halkat efter, men ropar "däck" (eller vad det nu är) så struntar han numera i att jag inte kan vara bredvid och stötta. Han rusar fram för att ta det själv! Älskar den här nya "kan själv" attityden :love:

VI VANN!
18010749_10208331201945732_2646208683790860306_n.jpg

Vi vann hopploppet i vår allra första agilitytävling! Av typ 40 hundar! :eek:
Är helt sjukt stolt över min lilla tös :love: Hon gjorde så fint ifrån sig, trots att jag hamnade på efterkälken!
18033807_10208331202585748_2036484852396986448_n.jpg

0 fel och 33,93 sekunder, hela 5 sekunder snabbare än den som kom tvåa! :banana:
18034175_10208330660052185_3573447529605833385_n.jpg

Agilityloppet innan gick mindre bra, för jag hamnade efter och fanns inte där för att stödja henne in i slalom, så då samlade vi på oss 10 fel och hamnade på 19:e plats :angel:
18057938_10208331202545747_3365937768586387022_n.jpg
Kanondebut! Grattis!

Är det den vi pratade om? :D

Det hade inte jag heller fixat:D herregud, jag ska vara glad om jag säger rätt hundnamn:angel:
Men jag har en kompis (som har 8 hundar) där de importerade körs på engelska kommandon, jag är alltid full av förundran:love:

Skitsvårt ju :D
Jag är impad av de som klarar att köra sina hundar på namnen med, jag säger ju hundarnas namn hela tiden :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 564
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 133
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Min storpudelhane är 2,5 år och lättstressad. Vi har nyligen flyttat från landet där det mest fanns katter rådjur och harar att nosa...
Svar
1
· Visningar
370
Senast: chimichanga
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 926

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Gamla hösilagebollar
  • Dressyrsnack nummer 18
  • Strö i boxen