Idag är det snöstorm på västlandet, så jag har ägnat 1½ timme åt att ge hundarna nån slags stimulans inomhus. Man kommer ju ganska långt med en klicker och en påse leversnittar, till Ales stora förtjusning har jag även packat med en fleecefläta. Nu kan Frodo och Ale stå på bakbenen, Fritte sitta fint (från första lyftet av framtassen till signalkontroll på 10 minuter - I love him!) och stackars Karla håller på att lära sig förstå vad en target är.
Suget efter nosarbete ökade igen när jag lyckades köpa hem en plattform förra veckan, så jag letade fram ett par gamla påsar med nått örtte som låg i gömmorna i mitt lånehus. Gömde en påse i ett av rummen vi inte använder, gav Fritte en smeller (med enbart social förstärkning när han luktade på den) och skickade in honom på ett rumssök. Och visst sjutton både hittade och markerade han gömman! Det är nog ett år sedan han gjorde presentationssök med ny doft sist!
Fantastiska smarta hundar
Suget efter nosarbete ökade igen när jag lyckades köpa hem en plattform förra veckan, så jag letade fram ett par gamla påsar med nått örtte som låg i gömmorna i mitt lånehus. Gömde en påse i ett av rummen vi inte använder, gav Fritte en smeller (med enbart social förstärkning när han luktade på den) och skickade in honom på ett rumssök. Och visst sjutton både hittade och markerade han gömman! Det är nog ett år sedan han gjorde presentationssök med ny doft sist!
Fantastiska smarta hundar