Uppdatera ännu mera, del 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
När husse åker till klubben och lämnar dessa två hemma :D
Men det är belysning inför vintern som ska förbättras så det är ändå inget jobb för dem :)

pXK03XZ.jpg

Eller en brukshund? :D

Tanken har ju slagit mig (cirka fem gånger om dagen). :D Mina träningskompisar är väldigt förtjusta i Lasse men ett par stycken kan ju inte låta bli att pika med "när ska du skaffa en riktig hund då?". :angel: Jag är nog fortfarande lite bränd efter boxern och känner mig inte helt säker på att förvalta en brukshund igen. Än.

Criga hade ett skitskumt löp innan det riktiga drog igång. Jag har slutat förvånas :p

Jag trodde iaf jag skulle få röntga först. Vill ju slippa våndas mer än nödvändigt :D

Men ja, hon betedde sig likadant vid förra löpet.. Ville tugga mer på saker och blev lite gosigare haha

Tanken har ju slagit mig (cirka fem gånger om dagen). :D Mina träningskompisar är väldigt förtjusta i Lasse men ett par stycken kan ju inte låta bli att pika med "när ska du skaffa en riktig hund då?". :angel: Jag är nog fortfarande lite bränd efter boxern och känner mig inte helt säker på att förvalta en brukshund igen. Än.

Jag känner nog inte riktigt till vad det var med boxern?

@Voff Jag tror det är konkurransen i utställning som är boven.. Som hela tiden drar det mer extremt.. Syns ju hos andra populära raser där det är stor konkurrens och det måste vara något "extra" som sticker ut.. Sen blir det mer och mer normaliserat.. Jag tycker det är så jäkla tråkigt..

E-folket (bla Hans, men har hört från andra också) påstår att det är först nu som man har nått sina mål med schäferns exteriör och att de har haft samma mål hela tiden.. Vad ska man ens säga? Inte ens RS stämmer ju med de hundarna. Läser man vad som faktiskt står och tom RITAR ut vinklarna så är dom övervinklade. Hur kan man då fortsätta säga att dom är enligt standard? Dom ljuger ju sig själva rätt upp i ansiktet.

Det måste ju vara för att hon är så ful fattar du väl :angel:

Han...det är hanen. Och matte är inte främmande för att ställa honom. Vi har pratat om att ev ställa honom och Calibra på Mydog. Vore såååå skönt att kanske få knäppa Hans på näsan.

Mannen som är expert på avel trots att han bara tagit 5 kullar på en tik, för typ 10 år sen sist..och ingen avkomma har arbetsmeriter och några få har mediokra utställningstesultat. Leder och MH är und:angel:er medel. Men ändå är han bäst

Jag känner nog inte riktigt till vad det var med boxern?

Jag köpte en boxertik för några år sedan som min första egna brukshund. Men vi kom inte riktigt överens - jag hade för lite tålamod och hon var väldigt egensinnig. Hon fick leva ut sina sista år som gårdvar på hästgård istället för att vara tränings/tävlingshund. Gick bort i februari i år.

Han...det är hanen. Och matte är inte främmande för att ställa honom. Vi har pratat om att ev ställa honom och Calibra på Mydog. Vore såååå skönt att kanske få knäppa Hans på näsan.

Mannen som är expert på avel trots att han bara tagit 5 kullar på en tik, för typ 10 år sen sist..och ingen avkomma har arbetsmeriter och några få har mediokra utställningstesultat. Leder och MH är und:angel:er medel. Men ändå är han bäst

Haha vet inte varifrån jag fick att det var en tik..
Jag tänkte jag skulle försöka ställa Gripa så då kan vi vara minst 3 bruksisar :D

Jag köpte en boxertik för några år sedan som min första egna brukshund. Men vi kom inte riktigt överens - jag hade för lite tålamod och hon var väldigt egensinnig. Hon fick leva ut sina sista år som gårdvar på hästgård istället för att vara tränings/tävlingshund. Gick bort i februari i år.

Aj vad tråkigt att höra :(
Men tycker inte du ska bli skrämd av det, även om man nog lätt blir det..

Jag har fått intrycket av att du gör en hel del med Lasse, så vad är det som gör att du känner att du inte kan förvalta en brukshund? Är det tid och ork?
För resten har du ju absolut.

Aj vad tråkigt att höra :(
Men tycker inte du ska bli skrämd av det, även om man nog lätt blir det..

Jag har fått intrycket av att du gör en hel del med Lasse, så vad är det som gör att du känner att du inte kan förvalta en brukshund? Är det tid och ork?
För resten har du ju absolut.

Jag tror att stoltheten fick sig en törn, framför allt. Svårt att repa sig mot. :D

Jo, Lasse och jag gör ju en hel del. Säkra platser i både sök- och spårgrupper. Tävlingslydnad, brukslydnad och "hittepå" vid sidan om (vi börjar t ex Nosework slutet av september för att jag helt enkelt vill testa). Eftersom jag även är involverad som hjälpinstruktör så spenderar vi ju åtminstone 2-3 kvällar i veckan på brukshundklubben höst/vinter/vår. Men jag vet inte, det finns ändå något som får mig att tveka ändå, trots allt vi hittar på. Säger man att man har schäfer så är det ju helt andra krav som ställs på en. Med corgin kommer jag ju undan ganska lätt. :D

Jag tror att stoltheten fick sig en törn, framför allt. Svårt att repa sig mot. :D

Jo, Lasse och jag gör ju en hel del. Säkra platser i både sök- och spårgrupper. Tävlingslydnad, brukslydnad och "hittepå" vid sidan om (vi börjar t ex Nosework slutet av september för att jag helt enkelt vill testa). Eftersom jag även är involverad som hjälpinstruktör så spenderar vi ju åtminstone 2-3 kvällar i veckan på brukshundklubben höst/vinter/vår. Men jag vet inte, det finns ändå något som får mig att tveka ändå, trots allt vi hittar på. Säger man att man har schäfer så är det ju helt andra krav som ställs på en. Med corgin kommer jag ju undan ganska lätt. :D

Jag tror att du skulle passa bäst med en brukshund faktiskt. ;)

Pratade för en stund sedan med en kompis som bor i ett annat EU land.
Hennes JR har blivit attackerad av en större hund och får spendera natten på djursjukhuset. En annan hund blev ihjälbiten av samma hund strax innan. :cry:

Fyfan. Det är ju nått av det värsta som kan hända! :cry: :cry:

Äsch det finns så många som har brukshund utan att tävla (om du menar det med krav?). Framförallt schäfer som är så vanligt.

Jag har börjat tänka väldigt annorlunda kring mitt hundägande den senaste tiden faktiskt. Vilket jag tycker har hjälpt mycket.
Jag tänker bara att jag ska ha kul. Nu har jag en del planer med Gripa, men jag vill absolut inte känna någon press, för då är det så lätt att börja jämföra sig med andra och känna sig misslyckad. Vi tränar för att det är kul, sen får vi se vad som händer :D Jag tror även inställningen påverkar relationen positivt också.

Sålänge hunden faktiskt får jobba ordentligt så är den ju nöjd och dessutom ganska lättsam i vardagen, tycker jag :D Och hänger du så mycket på klubben och redan nu tycker om att träna kommer du nog inte träna mindre med en hund som älskar att träna ännu mer :angel:

Jag förstår vad du menar. :) Nu har ju vi haft flera boxrar i familjen innan den nuvarande, men det här är första gången jag verkligen försöker mig på att träna och boxer är inte lätt! Har tränat en hel del privat för en duktig instruktör och hon har flera gånger förvånats över hur envis Breeze kan vara. Satt och grinade i bilen när vi åkte från senaste tävlingsförsöket och skulle nog ha gett upp vid det här laget utan väldigt bra stöd från min kennel. Så det finns nog lättare bruksraser. ;)

Äsch det finns så många som har brukshund utan att tävla (om du menar det med krav?). Framförallt schäfer som är så vanligt.

Jag har börjat tänka väldigt annorlunda kring mitt hundägande den senaste tiden faktiskt. Vilket jag tycker har hjälpt mycket.
Jag tänker bara att jag ska ha kul. Nu har jag en del planer med Gripa, men jag vill absolut inte känna någon press, för då är det så lätt att börja jämföra sig med andra och känna sig misslyckad. Vi tränar för att det är kul, sen får vi se vad som händer :D Jag tror även inställningen påverkar relationen positivt också.

Sålänge hunden faktiskt får jobba ordentligt så är den ju nöjd och dessutom ganska lättsam i vardagen, tycker jag :D Och hänger du så mycket på klubben och redan nu tycker om att träna kommer du nog inte träna mindre med en hund som älskar att träna ännu mer :angel:

Ja, jag vet inte. Jag tror som sagt att det framför allt är stoltheten som behöver repareras och därför kör jag "mellanmjölkslinjen". Jag har ju ett väldigt stort hjälpnät när det kommer till t ex bruks, oavsett vilken gren jag känner för. Jag tror att det finns en liten oro över att få en alltför tuff hund som jag måste förhandla med. Det stör min motivation.

Men fjäskiga retrievers är inte heller något för mig. Det handlar väl om att hitta det perfekta mellantinget.

Jag förstår vad du menar. :) Nu har ju vi haft flera boxrar i familjen innan den nuvarande, men det här är första gången jag verkligen försöker mig på att träna och boxer är inte lätt! Har tränat en hel del privat för en duktig instruktör och hon har flera gånger förvånats över hur envis Breeze kan vara. Satt och grinade i bilen när vi åkte från senaste tävlingsförsöket och skulle nog ha gett upp vid det här laget utan väldigt bra stöd från min kennel. Så det finns nog lättare bruksraser. ;)

Haha ja, men boxer är ju boxer. :love: Jag sysslar en del med en av mina instruktörers/träningskompisars boxrar, och det är ömsom medömkan och ömsom tacksamhet över corgin... :angel:.

Vad är det för krav du tänker på?
Visst, vissa saker kommer du lätt undan med med en corgi, fast annat får du också lägga mer tid på. Fundera på vad du vill lägga mycket resp lite tid på i hunderiet, för en del saker får man också billigt med en brukshund :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 103
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
726
Senast: MML
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 121
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 919

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka