Uppdatera ännu mera, del 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, jag vet inte. Jag tror som sagt att det framför allt är stoltheten som behöver repareras och därför kör jag "mellanmjölkslinjen". Jag har ju ett väldigt stort hjälpnät när det kommer till t ex bruks, oavsett vilken gren jag känner för. Jag tror att det finns en liten oro över att få en alltför tuff hund som jag måste förhandla med. Det stör min motivation.

Men fjäskiga retrievers är inte heller något för mig. Det handlar väl om att hitta det perfekta mellantinget.

Nu vet jag ju inte vilka raser du tittat på (?) eller vad du menar med tuff? Men en trevlig förarvänlig brukshund tror jag absolut inte är svårt att få tag på.

Sen vet jag inte, vissa sånadär supertuffa hundar tycker jag ofta det kryper fram att hanteringen har varit lite.. Well, hård. Om du menar hundar som svarar upp? Den där myten om att hårda hundar kräver hård hantering tror jag gör mer skada än nytta..

Vad är det för krav du tänker på?
Visst, vissa saker kommer du lätt undan med med en corgi, fast annat får du också lägga mer tid på. Fundera på vad du vill lägga mycket resp lite tid på i hunderiet, för en del saker får man också billigt med en brukshund :)

Det är nog mest fördomar kanske. Skulle jag skaffa en bruksschäfer hade ju morfar (gammal bruksräv) och träningskompisar blivit eld och lågor. Jag älskar Lasse för hans lättsamhet. Men nog saknar jag ett lite tuffare huvud, mer allvar och beslutsamhet. Lasse får man hjälpa varje steg på vägen, man är som en liten krycka :D. Likaså motivationen. Lite mer lättmotiverad hade varit trevligt. Lasse är snäll och rar, men väldigt vek. Nu har jag ju boxern att jämföra med så det är ju som natt och dag, men något mittemellan hade ju varit väldigt trevligt. Såg en video idag på en malle från sitt MT där den attackerade dumpen direkt och rejält - helt klart inte en hund för mig. O_o

Nu vet jag ju inte vilka raser du tittat på (?) eller vad du menar med tuff? Men en trevlig förarvänlig brukshund tror jag absolut inte är svårt att få tag på.

Sen vet jag inte, vissa sånadär supertuffa hundar tycker jag ofta det kryper fram att hanteringen har varit lite.. Well, hård. Om du menar hundar som svarar upp? Den där myten om att hårda hundar kräver hård hantering tror jag gör mer skada än nytta..

Jag tänker nog mer som boxern var, lite för egensinnig och därför var man tvungen att förhandla hela tiden. Hon var fantastisk på många sätt men vi klickade inte som träningskompisar helt enkelt.

Ja, det har jag erfarenhet av. Helt klart är det ofta så att det handlar om hårdhänta metoder från förare många gånger. Lite tråkigt att se.

Det är nog mest fördomar kanske. Skulle jag skaffa en bruksschäfer hade ju morfar (gammal bruksräv) och träningskompisar blivit eld och lågor. Jag älskar Lasse för hans lättsamhet. Men nog saknar jag ett lite tuffare huvud, mer allvar och beslutsamhet. Lasse får man hjälpa varje steg på vägen, man är som en liten krycka :D. Likaså motivationen. Lite mer lättmotiverad hade varit trevligt. Lasse är snäll och rar, men väldigt vek. Nu har jag ju boxern att jämföra med så det är ju som natt och dag, men något mittemellan hade ju varit väldigt trevligt. Såg en video idag på en malle från sitt MT där den attackerade dumpen direkt och rejält - helt klart inte en hund för mig. O_o
Dobermann kanske?
Är inte superinsatt i boxer, men jag tycker dobbisen generellt verkar lite mer lättjobbad. Mycket spring i benen och clownighet & så men mer förighet. Mer mjuka mot föraren med "hårda" utåt sas. De boxerhanar jag träffat lite mer har varit mindre förarveka en den generella dobbisen.
Men har som sagt inte träffat så många boxrar.

OM du saknar lite farten och "buset" från boxern tänker jag. Annars är väl en schäfer ett bra alternativ? :)

Brukar träna lite lydnad på gräsmattan bakom hyreshusen. Så när vi var påväg in igen, varit ute på promenad och träning i sammanlagt ca 1,5 h. Gräsmattan på höger sida, parkering rakt fram och ca 30 m fram sitter en katt och glor på oss. Gripa är extremt nyfiken samtidigt som hon tycker dom är lite obehagliga. Så hon har haft lite blandade känslor med rast ragg och skällande samtidigt som hon är nyfiken :D Har dock tränat lite och gett henne bollen när hon ser katter, vilket nu resulterat i att hon bara reser lite ragg :up:
Idag tog det dock en helt ny vändning. Hon kollade på katten, reste lite ragg, och drog sen snabbt och fort till höger där vi tränade en stund tidigare :laugh: Det var visst viktigare att försöka träna igen än att försöka gå till kissen :D Hon har uppenbarligen kul när vi tränar iaf haha.

Att hugga dumpen är inte ok och det är inte många brukshundar som gör, även om de finns.

Att hugga dumpen är inte ok och det är inte många brukshundar som gör, även om de finns.

Nä, så är det förstås! Mallens beteende hyllades i kommentarerna och jag har noll förståelse för varför. Det är verkligen inte vad jag kopplar till en riktigt bra brukshund. Fyfan för att gå runt hörn en mörk kväll i stan med den hunden. :crazy:

Jag skulle vilja ha något mjukt, kärvänligt men som ändå har lite huvud för krav. Som man inte måste locka på och förhandla med i varje steg (varannan är okej :D). Som kan ta liiite egna initiativ utan att matte måste visa vägen precis hela tiden. Äsch, svårt att förklara.

Dobermann kanske?
Är inte superinsatt i boxer, men jag tycker dobbisen generellt verkar lite mer lättjobbad. Mycket spring i benen och clownighet & så men mer förighet. Mer mjuka mot föraren med "hårda" utåt sas. De boxerhanar jag träffat lite mer har varit mindre förarveka en den generella dobbisen.
Men har som sagt inte träffat så många boxrar.

OM du saknar lite farten och "buset" från boxern tänker jag. Annars är väl en schäfer ett bra alternativ? :)

Nja. Lite för sjuka för min smak. Lite för drabbad av vänstervarvare. I alla mina träningar/kurser och som skrivare på tävlingar har jag inte mött en enda dobermann. Lite sorgligt.

Det är många zzzzz....i vår soffa nu. Alla hundar och sambon sover.

Mamma Mu och Calibra har krypit tätt ihop :heart
Kul lördagsgäng :D
DAjs5CJ.jpg

Mallar är väl lite kända för att agera innan de tänker :angel: sagt med glimten i ögat, så ingen tar illa upp:D

Jag hade inte heller tyckt att en sådan reaktion på dumpen känts bra. Den ska tänka och se vad den biter i. Och tänker den så hinner den även se att det bara är ett klädstycke, det ska den hinna se innan bett. Så tänker jag iaf.

Vad känner du själv är okej egenskaper att "ge efter" för? Att hunden är lättsam kring andra hundar och smådjur? Mindre? Eller oroar aktiviteten dig?

Nja. Lite för sjuka för min smak. Lite för drabbad av vänstervarvare. I alla mina träningar/kurser och som skrivare på tävlingar har jag inte mött en enda dobermann. Lite sorgligt.
Ah, jag är mest orolig för DCM. Utöver det så tkr jag inte de är så sjuka egentligen (mer än andra raser alltså).
Ja, det är för många som kör vänstervarv istället för att köra bruks/lydnad. Det är så ledsamt. :(

Nä, så är det förstås! Mallens beteende hyllades i kommentarerna och jag har noll förståelse för varför. Det är verkligen inte vad jag kopplar till en riktigt bra brukshund. Fyfan för att gå runt hörn en mörk kväll i stan med den hunden. :crazy:

Jag skulle vilja ha något mjukt, kärvänligt men som ändå har lite huvud för krav. Som man inte måste locka på och förhandla med i varje steg (varannan är okej :D). Som kan ta liiite egna initiativ utan att matte måste visa vägen precis hela tiden. Äsch, svårt att förklara.

Ok. Jag kan inte förstå varför man vill att en hund ska reagera direkt med bett. Men många tycker nog att det ser fräckt ut utan att fatta bättre, för hur kul är sånt i vardagen.
Jag har sett en hund hugga i overallen på en MT och testledaren blev icke nöjd!!
Såg detta även på ett L-test och den hunden blev inte godkänd pga detta. Så oroa dig inte för sånt, nervfasta hundar hugger inte före de tänker ;)

Nu är ju jag superpartisk, men Schäfer tycker jag är en bra första bruksras då de är ganska förlåtande. Sen finns det ett otroligt brett span mellan Schäfrar så där får man vara tydlig och noga med vad man söker.

Mallar är väl lite kända för att agera innan de tänker :angel: sagt med glimten i ögat, så ingen tar illa upp:D

Jag hade inte heller tyckt att en sådan reaktion på dumpen känts bra. Den ska tänka och se vad den biter i. Och tänker den så hinner den även se att det bara är ett klädstycke, det ska den hinna se innan bett. Så tänker jag iaf.

Vad känner du själv är okej egenskaper att "ge efter" för? Att hunden är lättsam kring andra hundar och smådjur? Mindre? Eller oroar aktiviteten dig?

Ja, så är det ju. Visst har jag träffat trevliga mallar men det är nog en sån ras där jag hade oroat mig för att få en för tuff hund.

Att hunden går att ha runt andra djur är lite av ett måste. Vi planerar gårdsdjur och har ju hund och katt sedan innan. Jag är van sedan boxern att ha lite nageln i ögat så fort det skulle hälsas på andra hundar men rasen är ju också känd för att inte komma överens/ha könsaggressivitet. Det tyckte jag faktiskt var något tråkigt. På plan vill jag att koncentrationen ska finnas på föraren, inte på det andra ekipaget 20 meter bort. Jag släpper aldrig ihop mina hundar med kreti och pleti så det har egentligen aldrig varit något bekymmer, men det är himla tråkigt om hunden låser sig för att det tränar andra hundar bredvid. Det accepterar jag inte. Aktiviteten oroar mig egentligen inte - jag vet att jag gör mycket med Lasse och han är en rastlös själ (vilket påminner mig - trevligt med en bra av/påknapp :meh:).

Ah, jag är mest orolig för DCM. Utöver det så tkr jag inte de är så sjuka egentligen (mer än andra raser alltså).
Ja, det är för många som kör vänstervarv istället för att köra bruks/lydnad. Det är så ledsamt. :(

Det är ju likadant inom boxer, upplever jag. För många vänstervarvare, för få inom bruks. Trist. De jag haft i kurser har ganska tidigt visat problembeteenden för att ägarna tycker sig ha köpt en "sällskaps-/familjehund".

Det är ju likadant inom boxer, upplever jag. För många vänstervarvare, för få inom bruks. Trist. De jag haft i kurser har ganska tidigt visat problembeteenden för att ägarna tycker sig ha köpt en "sällskaps-/familjehund".
Verkligen. Dessutom gör att det är svårt att sälja in rasen till folk, eftersom de inte syns på tävlingar.
De presterar dock bra inom IPO och skulle nog stå sig i konkurrensen mot andra raser i övriga grenar med, om folk bara vågade satsa lite.

Aktiveras de bara som de ska, så är de bra familjehundar. Betydligt mer förlåtande än mallen med, enligt folk som kör båda raserna.

Ok. Jag kan inte förstå varför man vill att en hund ska reagera direkt med bett. Men många tycker nog att det ser fräckt ut utan att fatta bättre, för hur kul är sånt i vardagen.
Jag har sett en hund hugga i overallen på en MT och testledaren blev icke nöjd!!
Såg detta även på ett L-test och den hunden blev inte godkänd pga detta. Så oroa dig inte för sånt, nervfasta hundar hugger inte före de tänker ;)

Nu är ju jag superpartisk, men Schäfer tycker jag är en bra första bruksras då de är ganska förlåtande. Sen finns det ett otroligt brett span mellan Schäfrar så där får man vara tydlig och noga med vad man söker.

Nä, det förstår inte jag heller. I mina ögon är det inte en trevlig hund. En sån hund behöver man ha ögon i nacken på hela tiden.

Haha, förstår att du är superpartisk. :D Min morfar har haft ett par riktigt trevliga (och otrevliga) schäfrar, men annars har jag mest erfarenhet av schäfer genom uppfödare och träningskompisar. En bra schäfer är ju bland det bästa som finns. Men ljudandet avskräcker mig en del - helvete vad vissa kan pipa sönder en hel tävling. Så trist att se (och höra).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Loggade in efter många år borta och insåg dels att jag var som mest aktiv här för 15-20 år sedan och dels att jag faktiskt har kontakt...
Svar
10
· Visningar
1 222
Övr. Hund Ja! Nu fick jag öppna tråden! Nu kör vi vidare här :heart 24 25 26
Svar
517
· Visningar
32 016
Senast: Viva
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad... 4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 304
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite... 2 3
Svar
50
· Visningar
3 263
Senast: Digbil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka