Uppdatera ännu mera, del 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
Inatt var det TRÅNGT i sängen. Vi hade ett sånt där riktigt smällande och brakande åskoväder precis ovanför huset. Först vaknade bägge barnen och skulle ligga hos oss och sen kom bägge hundarna och knöla in sig i mitten. Karin försökte tränga sig upp för att ligga på en kudde:meh:

Någon som har tips på köttig belöning för små hundar?

Har mest gett henne små kalkonbitar som belöning, men tycker det är något av ett aber när man inte kan ha det i fickan för att det kladdar.
Har därför gett henne fodret jag fick från uppföddaren, trots att det ska vara ett bättre foder har en bajsvolym tredubblats. Så det känns inte reko att ge henne det.

När hon blir lite äldre har jag Emmzo tärnat godis som väntar. Men tills dess. Tips?
Kan man torka egen kyckling i ugnen/ annat kött?
Jag vill kunna ha godis på lite olika ställen hemma, extra i bilen vid behov. Så det behöver hålla i rumstemperatur en vecka åtminstone.

@Red_Chili Vad använder du t.ex.?
Jag kör kattgodis eller Lamb Cubes från Four Friends eller skivade, torkade kycklinghjärtan (de blir dock ibland lite feta på ytan)

Om det inte ändrats nyligen så behöver man vara medlem iaf. Vet att uppfödarna diskuterade det på avelskonferensen, att det var dåligt att Danmarks inte var öppet som vi o Norge och Finland har!

Trist att de har stängt isf. Det förlorar ju bara alla på.

Jag kör kattgodis eller Lamb Cubes från Four Friends eller skivade, torkade kycklinghjärtan (de blir dock ibland lite feta på ytan)
Jag försöker köra svenskt i största möjliga mån (eller nordiskt i.a.f.) men det borde finnas svenskt kattgodis! Så långt hade jag inte tänkt. :)

Bestämde mig för att övernatta istället för att köra hem då jag inte visste hur pigg jag skulle vara. Ångrar mig redan. En slags parstuga. Grannen hade lagt ut mögelost på trappen som jag inte såg för det finns ingen belysning så hundarna hann få i sig. Och det är lyhört, hörde upprörda röster när jag spolade på toan typ. Och sängen är mini så alla hundar ryms inte och valpen kommer inte till ro. Kul natt, vad skulle jag få för mig det här för?! :rofl:

Men varför lägger man ut mögelost på trappen?! :rofl:

Visst ar det stressande med stora arbetande hundar med stor integritet? Miss Mandy talar om for andra hundar hur tydligt som helst att hon inte ar interesserad av att motas riktigt nara. Inte alls. Henne's kroppssprak riktigt skriker, "KOM INTE HIT".
Hur manga (sarskilt sma) hundar respekterar det? inte manga. Alls. Om jag tappar uppmarksamheten bara nagra sekunder missar jag signalerna och den lilla hunden, sedan nar den anda kommer fram RYTER Miss Mandy ett avgrundsvral i ansiktet pa den. :o Agarna blir vansinniga och hunden traumatized. :crazy: Miss Mandy kanner sig nojd :angel: och jag far forsoka ljuta olja pa vagorna. :banghead:
Ammo har eg inte så stor integritet, men han gillar inte andra grabbar. Så länge de håller sig på sin kan bryr han sig sällan om dem på typ tåg och så - men kommer de fram till honom blir han rätt arg.
Tikar och valpar får gäääääärna komma fram tycker han ;)

Har mest gett henne små kalkonbitar som belöning, men tycker det är något av ett aber när man inte kan ha det i fickan för att det kladdar.
Har därför gett henne fodret jag fick från uppföddaren, trots att det ska vara ett bättre foder har en bajsvolym tredubblats. Så det känns inte reko att ge henne det.

När hon blir lite äldre har jag Emmzo tärnat godis som väntar. Men tills dess. Tips?
Jag vill kunna ha godis på lite olika ställen hemma, extra i bilen vid behov. Så det behöver hålla i rumstemperatur en vecka åtminstone.

Varför inte ge av Emmzo-godiset nu?

Ofta är jag lat och ger av torrfoder som hundarna vunnit på tävlingar, köper lite små olika godisar i butik m.m. Bryr mig inte speciellt mycket om innehållet så länge hundarna verkligen tar godiset som belöning. Ger hellre något superduperjättegott som har dåligt innehåll än bra godis som de inte är överförtjusta i :p

Men, när jag gör som jag vill göra, då torkar jag eget godis. Oftast genom att köpa något kött, skära det i små bitar, koka om det är fett (det torkar snabbare då) annars raka vägen till plåten. In i ugnen på ca 100 grader. Jag har luckan stängd men med halvtimmes mellanrum öppnar jag, drar ut plåten lite, vänder och flyttar runt godiset med en stekspade och stänger luckan igen.

Allt godis ligger utvräkt i en stor, men tillplattad hög. Vissa gör prydliga rader med godisbitarna en och en, men det är så otroligt ineffektivt att jag numera vägrar göra så.

Four Friends har numera belöningsgodis i form av torkad anka, lamm eller kyckling i små små kuber (mindre än deras kattgodis), de heter Lamb Cube, Duck Cube eller Chicken Cube.
Tycker de är jättebra till mina små hundar och väldigt låga i fett.
Annars är Orijens kattgodis också poppis men det innehåller väldigt mycket fett och min ena behöver äta fettsnålt.

@Red_Chili Hon är för liten, väger knappt 3 kg. Det tar lång tid för henne att äta vilket gör det ointressant för henne i kombination med att hon blir mätt på ett par bitar.
Eftersom hon är så liten så ska det inte mycket till innan det blir för onyttigt.
Kalkonen hon får är 1*5*5 mm och den storleken är bra, men kladdigt.

Men då ska jag testa att torka själv! :)

@Malibu_Stacy Tack! Det ska jag titta på, kom även på att Granngården numer ska ha ett "valpgodis" som är mindre bitar rent kött.
Hon är ju åt det tunnare hållet, men samtidigt när vi shejpar och är i stallet så är det rätt hög belöningsfrekvens.

Själv älskar jag "hundgodis" på tub.
Lätt att portionera jättelite så gör inte mkt om det inte är så nyttigt.
Slipper bli kladdig om fingrarna och strula m påsar.
Kan enkelt välja hur lång tid hunden ska ägna sig åt ätandet(snarare slickandet) utan att nödvändigtvis ge den mer.
Perfekt godis om man tränar hunden på att hålla käften också..

Men varför lägger man ut mögelost på trappen?! :rofl:
Jag tror att han försökte mata katten som de tror är hemlös. Den satt där när jag checkade in, och imorse när jag kom ut med hundarna höll jag på att flyga utför trappen för då var kissen där igen...tänker att han kanske inte fattar?!

Idag är kroppen död. En komois och jag cyklade iväg till skogen, där jag i måndags såg svarta trumpetsvampar. Två timmar senare hade vi fått ihop ca 2,5-3 kg vardera :nailbiting: Det tog på ryggen kan jag säga och än mer när jag kom hem och skulle rensa eländet :arghh:
Skalman är prillig till tusen nu av för lite aktivitet, men det får han ta idag - matte är slut i dumma kroppen så här ska slappas resten av kvällen nu och vila dumma knät:D

Tränade lite rallylydnad i morsans vardagsrum i väntan på att mitt te skulle svalna och bli drickbart :p

Ebrah var otroligt pepp och duktig! Vi tränade lite mer på kommandot "stanna" och det gick helt klart ok. I övriga moment var hon jätteduktig och jäklar vad snyggt hon följde i svängarna.

Aysu är tydligt bättre i sitt ben nu, för nu kunde hon äntligen utföra alla moment stabilt och bra! Full fart, otroligt stadig i fotgåendet på både höger och vänster sida, och för första gången fick vi till ett snyggt backande i fotposition :love: Hon var galet pigg och glad och började vid ett tillfälle studsa runt på bakbenen för att hon blev då ivrig och ville göra allt samtidigt :p När hon väl var på marken igen så fortsatte hon skitsnyggt genom alla momenten. Så fantastisk hon är! (Och så galet tävlingssugen jag är!)

Lilleman fyller 2 idag :love:
GlOgJoE.jpg

Det blev visst en 3 timmar lång promenad för oss :) Ebrah fick springa lös, var jätteduktig och sprang jättejättemycket (och badade i lerigt vatten..). Aysu var glad i alla fall, och jag funderar på att låta henne springa lös lite i morgon. Det skulle i så fall vara första gången sedan skadan... Det BORDE inte vara några problem. Hon rör sig mycket bra och sprattlar gärna runt, busar med Ebrah osv inomhus eller i koppel. Men ja.. så läskigt att jag mår illa av att tänka på det. Jag VET att alla benbitar i knät hade läkt ihop redan i början av augusti, men ja...

En liten mobilbild blev det på Ebrah idag också.
21740181_914542862027428_7739285950480705527_n.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 103
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
726
Senast: MML
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 121
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 919

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka