Unikt att föda utan epidural?

Sv: Unikt att föda utan epidural?

Barnmorskan på Klara tror att jag kommer att bo i badet men jag har fått för mig att min förlossning kommer att starta med vattenavgång så vi får väl se! :)
När vi var på förlossningsinformationen förra veckan sa dom att man numera får bada även vid vattenavgång. :idea:

Jag har fött ett barn med EDA (och dropp, och sterila kvaddlar...). Och sen två barn utan någon annan smärtlindring än profylaxandning och det har funkat hur bra som helst. Inte en nål eller slang i sikte under de förlossningarna.

Jag kan verkligen rekommendera profylaxkurs, eller att man tränar på dyktekniken (för det var väl ganska mycket det det blev av min egen profylaxteknik).

Den profylaxteknik jag övar på är lite som dyktekniken, den är baserad på den. Hoppas att den fungerar!

Oregano: Jaha, men det är ju bra :) jag frågade aldrig om det eftersom de på föräldrar utb sa att man inte fick det men det är ju suveränt om man får det!

Helt OT men; sa dom något om användning av laptop och mobil, mobilt internet och så?

Det är inte alls unikt att föda utan epidural, det är ju bara ett av alla saker man kan få smärtlindring av under förlossningen. Jag har haft lustgas, tens, sterila kvaddlar och båda mina förlossningar har jag haft epidural och tycker det är världens bästa uppfinning!!
Alla förlossningar är olika, jag har haft väldigt lyhörda barnmorskor som hela tiden haft full respekt för vad jag velat. Jag är inte stickrädd och tycker inte att epiduralen gjort ont att få alls. Sterila kvaddlar skulle jag däremot inte rekommendera till någon som är stickrädd.
Min andra förlossning var underbar, det häftigaste jag varit med om och 5 min efter att allt var klart kände jag mig redo att göra om allt!

Ja, precis. De gick inte in på det något närmare, bara nämnde det när de visade bilden på badkaret.

Så var min första förlossning och jag rekommenderar det faktiskt inte.

Sorry, men det där tror jag inte på... Jag tror det är samma grej som när folk piercar/tatuerar sig, hör ofta folk som säger att det inte kändes. Kan man tatuera/pierca sig/föda barn utan att det gör ont så har man något fel på sin känsel. Sen är folk givetvis olika känsliga men att tex sticka hål i öronen och säga att det inte gör ont är inte normalt...

Vi fick använda mobil hur vi ville både på förlossningen och på BB.

Men vi hade telefonerna avstängda. Jag ville INTE bli störd. Vi ringde hem till våra föräldrar precis innan krystvärkarna och berättade att det var på G. Sen stängde vi av.

Jag har själv bara använt lustgas, det beror på att jag inte kan få epidural. Hade jag kunnat ta det vet jag inte hur jag gjort.

De jag känner som fött barn har klarat sig på lustgas.

Nej, tänk att ha mobilen på och alla som är nyfikna som ringer och stör! Skulle aldrig fixa det... vi hade tänkt att ringa till våra päron när vi åker in och sedan så får de vackert vänta tills allt är klart.

Bara höra hur sambons telefon vibrerer för att någon ringer gång på gång. Jag skulle blivit galen.

Han var förbjuden att tugga tuggummi också :angel:

Sen fick han knappt prata heller. Säg INGET som jag kan störa mig på.

Schysst...

Men han höll käft, tuggade inte tuggummi och hanterade syrgasen som en hel karl och jag var evigt tacksam efteråt. Det sa jag också :)

Alltså jag som inte vill bli stucken tänker ju försöka gå in i mig själv och försöka med avslappning, andning m.m. och då är det inte läge att bli störd av irritationsmoment.
Under en förlossning kan jag inte tänka mig att mannen (partner/stödperson) får ta illa vid sig av t.ex. tuggummiförbud med tanke på det jobb som krävs från kvinnans kropp.

Haha, nu var ju inte tanken att ha mobilerna på för att kunna bli nådd - utan mer för att kunna ringa/skicka iväg ett sms när det är klart. :laugh:

Nä han tog inte ett dugg illa upp av något jag sa. Han var dessutom väl härdad av de två sista veckorna i graviditeten.

Jag är så jävla irriterad skrek jag på honom. MEN INTE PÅ DIG. Men du får ta skiten. Förstår du??

Ja jag förstår sa han och försökte koppla bort mig tills jag lugnat mig igen. Han är rätt hårdhudad min sambo och tar INTE illa upp av sådana saker ;) Tjockskallig kan jag kalla honom för i andra situationer, men just då uppskattade jag hans egenskap till fullo :D (Han jobbar ju delvis med att kunna behålla lugn och stå på sig i jobbiga situationer så...)

Vi fick använda mobil hur vi ville både på förlossningen och på BB.

Men vi hade telefonerna avstängda. Jag ville INTE bli störd. Vi ringde hem till våra föräldrar precis innan krystvärkarna och berättade att det var på G. Sen stängde vi av.

Vi hade båda våra telefoner på och jag vet att jag retade mig på sambons telefon och att han faktiskt svarade i den :rofl:

Sedan brydde jag mig inte så mycket iof så svarade han inte heller i den, men min ringde hela tiden och nej jag svarade inte heller i den förutom efter och då visste jag inte vem jag pratade med :crazy:

Vi pratade med våra familjer på onsdagen, då hade jag haft värkar sedan samma natt men det berättade vi inte för dem. vi ville helt enlkelt inte att de skulle hålla på och ringa och höra om det var klart än, eller att de skulle gå hemma och vänta/oroa sig..
Vi sa inte heller till när vi åkte in på torsadgskvällen (för vi trodde ju att det skulle vara klart snart;)).

så de gick hemma och väntade ända tiils natten mot lördag, innan de fick samtal klockan tre på natten:D

Givetvis hade de förstått vad som var på G, eftersom vi inte hade gått att få tag på + att jag hade gått över 1 ½ vecka. Men de hade börjat bli oroliga eftersom de aldrig fick veta nåt, om det hade gått galet.

kontentan är att vi ville inte heller bli störda, mest var det jag som inte ville att vi skulle säga att det var dags för då skulle vi ju "känna oss tvungna" att säga när det var klart.

På BB startade vi bara mobilerna ett par gånger / dag, för att berätta för syskon och vänner, och motta 1850 grattis-sms från andra som nyheten spridits till:D
Jag ville bara sova, inte prata i telefon!:p

Jag pratade i telefon klockan 10, när jag hade värkar i full gång (fick Isaac 03.48). :D Dock så var jag snurrig av all lustgas så försökte prata med lustgasen framför munnen :P

Liknande trådar

• Låst
Övr. Barn Förlossningsberättelse Tisdag 27 december på kvällen gick slemproppen och vad jag misstänker är sipper av fostervatten. Onsdagen...
Svar
10
· Visningar
2 015
Senast: Sanette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka