Unikt att föda utan epidural?

Sv: Unikt att föda utan epidural?

Haha och jag smsade med en kompis hela natten. Hon var så engagerad att hon inte kunde sova :D

Sorry, men det där tror jag inte på... Jag tror det är samma grej som när folk piercar/tatuerar sig, hör ofta folk som säger att det inte kändes. Kan man tatuera/pierca sig/föda barn utan att det gör ont så har man något fel på sin känsel. Sen är folk givetvis olika känsliga men att tex sticka hål i öronen och säga att det inte gör ont är inte normalt...

Men jag upplevde det inte som ont det jag kände när jag födde barn, förlossningssmärtan är verkligen en känsla man bara känner just när man föder barn och det går inte att jämföra med något annat.
För mig gjorde det inte ont som ont när man hästen hoppar jämfota och landar med brodden mitt på foten, eller man bränner sig på kokande vatten.

Och jag rekomederar inte en snabb "plopp" förlossning för det psykiska, för fysiskt är det ju kanon för kroppen. Men att inte hänga med psykiskt är mkt jobbigare. Det är lättare att sy 3 styng och läka det för sen är det borta, men man kan inte direkt sy psyket.

zody skrev:
Helt OT men; sa dom något om användning av laptop och mobil, mobilt internet och så?
På akademiska kan man köpa internet för 17 kr om dagen, men jag körde med comviq surf. Hade inte med datorn till förlossningen men mobilen.
Dom har aldrig sagt åt oss att stänga av telefonerna. Och direkt efter att Rasmus föddes så sa dom att "Nu lämnar vi er en stund så får ni ringa..."

På bb låg jag i sängen med datorn och surfade hela tiden. Personalen sa ingenting om det.

De kommer inte sätta ngn nål i handen på mig så länge det inte behövs så förhoppningsvis klarar jag mig ifrån den :)

Jag har fått en spruta i handen när allt är klart innan moderkakan kommit ut för att blöda mindre. Men då har jag vart så upptagen av bebisen att jag inte märkt den utan BM sagt det efteråt ;)

Med Tilde satt dom en infart i handen eftersom vi planerade EDA och jag fick dropp.

olgaklara skrev:
Jag fick inte och det var 7 mån sedan.
Tror det beror på hur mkt bakterier sjukhuset har i sitt vatten, sen om badkaret är upptaget eller inte.

Michellan95 skrev:
Alltså jag som inte vill bli stucken tänker ju försöka gå in i mig själv och försöka med avslappning, andning m.m. och då är det inte läge att bli störd av irritationsmoment.
Jag gick in så i mig själv andra gången att ingen fick röra vid mig och det skulle vara tyst. BM skulle bara fint göra som jag sa åt henne.

Första gången ringde makens telefon kanske 10 min innan Rasmus föddes (hans kollega som undra vart han var någonstans :rofl: ) men jag var så full av lustgasen att jag inte brydde mig, det ringde utanför min lilla lustgasbubbla ;)

Fast du verkar inte direkt vara rädd för att bli stucken heller så jag förstår att du inte märkte det :) Mig kommer de inte ge såna sprutor om de inte anser att de verkligen behövs och det är jag tacksam för!
För mig vore det perfekt med ett plopp eftersom jag är paniskt rädd för att bli sydd också ;) men plopp kan det ju säga även om man har haft 10 timmars värkarbete.

Jag rekomenderar heller inte kvaddlarna, de gjorde ONT att få och hjälpte bara marginellt, värken flyttade på sig istället...

Jag hade inte vetat om sprutan om hon inte sagt något, jag reagerade inte ens på vad hon höll på med. Hade hon inte sagt något hade jag inte vetat om det alls, så inne i bebisen var jag! Märkte inte ens att hon tog på mig "armbandet" med mitt personnummer.

Jag rekomenderar heller inte kvaddlarna, de gjorde ONT att få och hjälpte bara marginellt, värken flyttade på sig istället...

Nej det gjorde inte barnmorskan på Klara-mottagningen (spec.mvc.) heller. Hon sa det rakt ut att sticket gör inte ont eftersom det är så ytligt men att spruta in vätskan är tydligen ingen hit.

De på spec.mvc har hjälpt mig en hel del, vi har kommit fram till TENS och sedan lustgas så sent som möjligt in i öppningsfasen (fast jag har förstås alla alternativ öppna). På spec. verkar de inte ha samma filosofi som min bm men ändå så pratar de väldigt varmt om epidural.
Jag vill verkligen inte och kommer kämpa som f*n för att slippa den.

Jag hade långt innan min förlossning bestämt att jag inte ville ha epidural, av flera olika skäl. Detta skrv min BM med i mina "önskemål" inför förlossningen. När vi väl kom in till förlossningen sa jag ändå till BM som tog emot oss att jag inte ville ha den, men hon skrattade nästan och sa att "ja, vi kommer då inte tvinga dig!" Jag tror de är "glada" om man avstår, de slipper ju onödigt utdragna förlossningar då.

Jag hade inte vetat om sprutan om hon inte sagt något, jag reagerade inte ens på vad hon höll på med. Hade hon inte sagt något hade jag inte vetat om det alls, så inne i bebisen var jag! Märkte inte ens att hon tog på mig "armbandet" med mitt personnummer.

Jag märkte flera TIMMAR efter att lillen kom ut att jag hade en kanyl som de hade satt fast i handen. Märkte inte när de gjorde det, och sen tog det ju ganska lång tid innan jag ens såg den...;)

Faktiskt så sa Klara-barnmorskan att om en förlossning står stilla kan man prova ge epiduralen (när man har gjort allt annat) för att då slappnar mamman av och öppningsskedet kan komma igång igen. Så den ger nog inte bara utdragna förlossningar.

Hehe här sitter jag och fösvarar min "fiende" ;)

Det tycker jag du gör rätt i. För det betyder att du ser sakligt på det hela.
Det finns alltid olika upplevelser på saker och du kommer att uppleva det på ditt sätt.
:idea:

Det tycker jag du gör rätt i. För det betyder att du ser sakligt på det hela.
Det finns alltid olika upplevelser på saker och du kommer att uppleva det på ditt sätt.
:idea:

Ja jag har säkert ställt en miljon frågor om epiduralen i fall jag skulle behöva den, måste jag gå emot min fobi så vill jag veta vad jag ger mig in på.

Jag har fött 3 barn utan epidural.
Efter att ha tagit prov i ryggen ett antal gånger så vet jag att jag blir jättesjuk av att bli stucken i ryggen.
Och det är inte värt det.
Vid första förlossningen så fick jag petidin och använde sedan lustgas med bra effekt.
De fick också lokalbedöva allra längst ner.
Dock blev jag värksvag av petidinet och lustgasen vilket gjorde utdrivningsskedet väldigt ansträngande.
Jag fick jobba hårt på egen hand trots värkstimulerande dropp.
Vid de andra förlossningarna så gick det så fort att det bara blev lustgas.

Fort är bra.
Man är också oerhört fräsch efteråt om man har sluppit en massa droger.

Kan man tatuera/pierca sig/föda barn utan att det gör ont så har man något fel på sin känsel. Sen är folk givetvis olika känsliga men att tex sticka hål i öronen och säga att det inte gör ont är inte normalt...

Jag tror att olika människor har olika besvär av smärta.
Så det som för mig känns obehagligt skulle för någon annan göra jätteont.
Det är alltså inte själva smärtsystemet som är olika utan hur man sedan upplever det.

Smärtan vid förlossning är på ett totalt annat sätt än smärtan från en skada.
Den signalerar inte "Trasig kropp" på samma vis.
Det gör visserligen ont men det är utan skade-pådrag.

Jag har brutit ett revben en gång, det gick av på två ställen.
Den smärtan var gräslig och i det närmaste outhärdlig.
Medan normal förlossningssmärta är fullständigt hanterbar.

Smärtan vid förlossning är på ett totalt annat sätt än smärtan från en skada.

Medan normal förlossningssmärta är fullständigt hanterbar.
Men hur känns förlossningssmärta? Är det som mensvärkskramp, "sticka kniven i-känsla" eller vad? Vad har jag att vänta? :crazy:

Men hur känns förlossningssmärta? Är det som mensvärkskramp, "sticka kniven i-känsla" eller vad? Vad har jag att vänta? :crazy:

Jag tyckte att det kändes som en kombination av värsta mensvärken och magsjuka med tarmkramp.
Alltså den där gräsliga magknipen man kan få när man ätit något olämpligt.

Och så skall man på det skita ut en melon.
Det går men det är trångt.

Då var jag inte helt fel ute iaf. Hade tänkt mig både och, även om magknip och mensvärk känns på olika sätt. Snart får jag veta iaf. Mindre än en vecka kvar till bf. :crazy: :banana:

Jag tyckte att det kändes som en kombination av värsta mensvärken och magsjuka med tarmkramp.
Alltså den där gräsliga magknipen man kan få när man ätit något olämpligt.

Och så skall man på det skita ut en melon.
Det går men det är trångt.

:rofl::bump::bow:

En smärta du aldrig kännt förut och som inte går att beskriva riktigt.

Jag spolade för någon vecka ur en ficka i munnen av visdomstanden och det är det närmsta jag kommit.
Det tryckte och spände i käken när dom spolade och så ilade det i tänderna.
Så kände jag i främre fogen när Tilde skulle födas men krystade jag emot då så kunde jag trycka bort smärtan.

Med Rasmus var det mest obehagligt för man inte visste vad som skulle hända och kroppen körde sitt rejs. Det kändes som tusen nålar mellan benen men när bm hade varma handdukar emot kändes det inte längre.

Trycka ut dom har vart de enklaste och det som känts minst konstigt nog, men så har inte mina haft speciellt stora huvuden heller.

TS:
Jag fick lustgas. Men som någon tiodigare i tråden skrev. Vet i tusan om jag tycker det hjälpte hehe;) Fick även akupunktur men tyckte inte det hjälpte heller!

Jag hade bestämt mig för att inte få epidural innan flörlossningen. Men efter några timmar med helvetiska värkar med bara 1 min emellan sa jag att jag vile ha det. Men det hanns inte. Och jag är glad för att de inte hann. För jag ville verkligen inte ha den igentligen.

Gå på känslan när du kommer till den dagen! Man blir en helt annan person och saker som man aldrig skulle sagt/gjort innan kan komma upp till ytan!

Lycka till!

Liknande trådar

• Låst
Övr. Barn Förlossningsberättelse Tisdag 27 december på kvällen gick slemproppen och vad jag misstänker är sipper av fostervatten. Onsdagen...
Svar
10
· Visningar
2 015
Senast: Sanette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka