Unikt att föda utan epidural?

Sv: Unikt att föda utan epidural?

Bara lite nyfiken, var dina lika din farmors?
Det var lite "kul" faktiskt, vet inte hur förloppet gick, men detjag vet från min farmor som fasen är kortare än vad jag är (är inte ens 158 cm lång) så fick hon rätt stora barn, pappa som var henne sförsta barn har jag för mig var stor, rejält stor till på köpet.
Själv var jag ju liten när jag föddes 2 veckor efter beräknad tid, ca 2400 har jag för mig och lite kuvös storlek, men för pigg.

Vår son kom v 38 +? minns inte exakt och han vägde ju 3500 något (hm borde sova och inte yra här)
Än mer komiskt med dottern som kom i v 36 och vägde ungefär 2900 har jag för mig. Tänk va hon hade vägt om hon var fullgången :crazy:''

Så sova nu isället för att dumm yra på Buke kanske :angel:

Har inte läst de andra svaren... men svarar med egen erfarenhet.

Under tiden jag var gravid läst jag mycket om all möjlig smärtlindring och gick även med på de 4 "mammakurser" som anordnades.

Jag kom fram till att jag INTE ville använda smärstillande som skulle påverka mitt barn för mycket.

Därför var jag inställd på:

*Bad (erbjöds bubbelbad men jag fick inte nyttja detta då mitt vatten gått när jag kom in).
* Lustgas.
* Akupunktur.
* Sterilakvaddar (men jag var lite så där ang. dessa då smärtan tydligen ska vara hög då de läggs men de är ju bättre än annat).

Dock "hann" jag bara använda lustgasen, de höjde från det lägst till snäppet högre men då höll jag på att söva mig själv så min son kom till världen medans hans mamma andades den lättaste graden lustgas.

Jag blir ibland riktigt arg då alla är snabba med att berätta om de svåra, långa och smärtfyllda förlossningarna men igen berättar att det kan gå lättare.

Jag som förstafödderska fick höra att det skulle ta lång tid (tog 7 timmar och 24 min från det att mitt vatten gick tills han var ute. Hadde krystvärkar 47 min).

Men mitt strösta råd är att LYSSNA på din kropp... kan du bara lita på din kropp och lyssna till den så kommer den ge dig mycket hjälp!
ANDAS! Din kropp kommer be dig om att andas och lyssnar du på den så kommer det funka...Det värsta du kan göra är att hyperventilera och spänna dig... Tänk: ANDAS OCH SLAPPNA AV hela tiden som ett mentra så går det säkert bra!
Själv kände jag riktigt hur jag slöt mig i mig själv när värkarna kom och jag bara fokuserade på mig själv, min kropp och min andning och det hjälpte jätte mycke...

Fast hur vet man att man ska krysta om man inte får några krystvärkar? Jobbar kroppen på som vanligt då ändå och föder fram barnet?
Läskigt med att föda barn i ambulansen men jag förstår dig om det var så annorlunda andra gången. Har ju hört om omföderskor som inte fattar att vattnet har gått också så ;)

kokkorn - Ingen har sagt något om förlossningens längd till mig. Det enda man får höra är ju att man kommer vilja ha all bedövning som finns för det är ju så fruktansvärd smärta - jag tackar jag för den infon, inte alls stressad ändå av att föda mitt barn.
Tack för råden :)

jag födde utan ngn smärtlindring. det hanns inte med eftersom det hela gick så fort, hans huvud var redan ute när vi kom till bb...men ja.. hade jag kunnat välja hade jag valt att få allt man kan. gör sjukt ont men de e klart det går utan.

jag håller med....jag började få ont klockan tre på em o betsämde mig för att åka in till bb..15.57 blev vi inskrivna o 16.02 var ungen ute...huvudet var dock ute redan när vi kom in till bb.

Fast hur vet man att man ska krysta om man inte får några krystvärkar? Jobbar kroppen på som vanligt då ändå och föder fram barnet?
Läskigt med att föda barn i ambulansen men jag förstår dig om det var så annorlunda andra gången. Har ju hört om omföderskor som inte fattar att vattnet har gått också så ;)

Ja du, det visste i alla fall inte jag förrän rätt människa som kom lite in i bilden och konstaterade att jag inte hade några riktigta krystvärkar.
Mja alltså jag fick väl ta i på något vis, ungeföär som när du gör nummer 2:o
Något sådant, minns inte så noga.

Ja dom var rätt olika, första barnet gick vattnet på så då var det ju tydligt att det var på gång ändå.
Andra barnet hade jag ju bara ont i ryggen typ, var inte förrän kallsvetten rann under öppningsvärkarna som jag insåg på riktigt att det nog var dags och inte bara fjanteri från min sida.
Men det var helt klart jätte häftigt med riktiga krystvärkar gång 2, snacka om att kroppen skötte sig själv då. :banana:

Jag kände enorm skillnad på krystvärkar och öppningsvärkar. Hade ju starka krystvärkar och krystade i ca 10min vilket jag förstår är rät kort tid

På förlossningen i Västerås har de tydligen börjat med dropp på epiduralen för att det ska bli en jämn nivå och man aldrig ska bli utan. Som sagt jag vet en del även om jag inte vill veta av den ;)

ok jag fick en liten dosa som de klistrade fast på axeln, kan faktiskt erkänna att jag ville ha mer eda men eftersom jag var öppen så mkt och skulle börja krysta fick jag det inte. När krystvärkarna började så gjorde det inte ont alls utan det var mer som att man behövde gå på toa väldigt väldigt akut ;)

Det var skithäftigt att föda barn :D Och nej det gjorde inte så ont som jag trodde, i vart fall inte efter det jag fick eda

Med droppet så har du epiduralen även under krystningarna som jag fattade det.

Fast ryggbedövningen hjälper inte mot krystvärkarna. Det var därför jag fick bäckenbottenbedövning också :D Jag lovar att det kändes när det gick över till krystvärkar!

Med droppet så har du epiduralen även under krystningarna som jag fattade det.

Till mig sa de att den inte hjälpte och att man skulle känna sina krystvärkar, så påfyllning av eda fick jag inte och så fint som det står i journalen så accepterade jag det :rofl:.

Krystvärkarna var helt otroligt häftiga, för mig gjorde de inte ont utan det var bara enorm kraft :D

Jag blir ibland riktigt arg då alla är snabba med att berätta om de svåra, långa och smärtfyllda förlossningarna men igen berättar att det kan gå lättare.

Tycker du? Jag tycker att säkert hälften här i tråden berättar att de klarat sig på bara lustgas, om ens det och de har ändå tryckt ut flertalet ungar. De pratar om mensvärk och magknip. Är det skräckhistorier??

Jag hör väl till en av de som gnällt och jag har låg smärttröskel och kan inte hantera smärta. Det säger väl en del som mig som person också??

Sen är det många som sagt just det att man får känna sig fram för man kommer inte veta hur just man själv reagerar.

TS har väl fått svar på att det går utmärkt att föda utan EDA för det är många i tråden som gjort det och som varit nöjda.

Jag tror att olika människor har olika besvär av smärta.
Så det som för mig känns obehagligt skulle för någon annan göra jätteont.
Det är alltså inte själva smärtsystemet som är olika utan hur man sedan upplever det.

Smärtan vid förlossning är på ett totalt annat sätt än smärtan från en skada.
Den signalerar inte "Trasig kropp" på samma vis.
Det gör visserligen ont men det är utan skade-pådrag.

Jag har brutit ett revben en gång, det gick av på två ställen.
Den smärtan var gräslig och i det närmaste outhärdlig.
Medan normal förlossningssmärta är fullständigt hanterbar.

Jag önskar att jag kunde skriva under på det där. Jag fick vansinnigt ont och redan efter första värken (!) låg jag ned och bara skakade helt okontrollerbart. Vi fick åka in direkt. Å andra sidan startade jag direkt med 2-3 minuters värkar, det var liksom inget som kom sakta utan bara pang på.

Men jag håller med om det du skriver först, dvs. HUR man upplever smärtan. Jag har haft mycket ont i magen i mina dagarn för jag har problem med tarmen. Ett par gånger har jag haft så ont att jag svimmat. Men otaliga gånger har jag haft så ont att jag velat dö. Det påverkar mig så klart, för jag får panik direkt det börjar göra ont i magen. Jag ääälskade alla bedövningar och fick en helt superb förlossning som jag gärna gör igen och igen.

Fast ryggbedövningen hjälper inte mot krystvärkarna. Det var därför jag fick bäckenbottenbedövning också :D Jag lovar att det kändes när det gick över till krystvärkar!

Till mig sa de att den inte hjälpte och att man skulle känna sina krystvärkar, så påfyllning av eda fick jag inte och så fint som det står i journalen så accepterade jag det :rofl:.

Krystvärkarna var helt otroligt häftiga, för mig gjorde de inte ont utan det var bara enorm kraft :D

Ja jag har ju inte provat den och vill inte ha den men så sa barnmorskan och jag kan ju bara återberätta vad hon har sagt, har inga egna erfarenheter. Hon försökte säkert lura mig för att jag skulle ev. våga ta den ;)

he he, men det är så att det bara hjälper mot öppningsvärkarna :) Det är därför det är försent för en del att få EDA. Jag hade inte läst på något alls innan om de olika alternativen. Jag tycker det är bra ett du gör det!

Samma här, krystvärkarna gjorde rejält ont samtidigt som det kändes som att jag höll på att bajsa på mig. Snacka om att jag blev arg över att smärtan pang bom kom tillbaka efter att EDA:n tagit bort allt det jobbiga. Så jag vrålade mig igenom de första krystvärkarna i ren frustration, sen tog jag tag i att börja jobba. Krystade en timme med första barnet, någonstans under en kvart med andra.

Ingen har sagt något om förlossningens längd till mig. Det enda man får höra är ju att man kommer vilja ha all bedövning som finns för det är ju så fruktansvärd smärta - jag tackar jag för den infon, inte alls stressad ändå av att föda mitt barn.
Tack för råden :)

Längd på förlossning är så otroligt olika. Och varifrån man räknar. Jag kände första lätta värken 37 timmar innan Norpan var ute. Men de första tio timmarna var väl som vanlig mensvärk. Inget värre än så.

Och njae, för mig var inte smärtan så fruktansvärd. Den gick att andas igenom. Ryggbedövning fick jag eftersom jag skulle sättas igång och inte hade sovit på över ett dygn. Sköterskan rekomenderade det för att jag skulle orka. Efter ryggbedövningen var ju allt enkelt. Hade ö h t ingen smärta mer efter det.

Jag tål inget i vanliga fall, varken smärta eller nålar. Men förlossning är något jag ser fram emot att genomgå igen. Den smärtan är något helt annat. Jag måste berätta, hade lite molande värk nere i magen för ett tag sen, den påminde lite om värkarna och jag blev så nostalgisk att jag fick tårar i ögonen. Larvigt kanske men jag tyckte att det var så roligt att föda barn.

Den inställningen har jag haft båda gångerna jag åkt till förlossningen, att nu j*vlar kommer det vara de värst smärtsamma jag vart med om, men så plupp har barnen kommit ut.

Ingen har sagt något om förlossningens längd till mig. Det enda man får höra är ju att man kommer vilja ha all bedövning som finns för det är ju så fruktansvärd smärta -

Jag räknade ut för ett tag sen att Jerseyko skulle hinna få ut runt 30 barn under tiden som det tog för min dotter att komma ut, så det kan vara väldigt olika:D

jag vaknade av mina värkar natten mot onsdag, gjorde skitont redan från början och alvedon hjälpte inte nämnvärt. Kom 10 minuter mellan, nästan på sekunden.

En fråga till er andra:
Ang krystvärkar.
Hur gick förloppet för er fullt öppen --> börja krysta?
Jag trodde att när man var fullt öppen skulle krystvärkarna komma i princip omedelbart, men det blev ju inte så alls..
kl 17 var jag öppen helt, kl 19 blev det ett rejält tryck neråt, men hon var fortfarande för högt upp i kanalen så jag fick stå upp med det där bordet/ varva med att stå på knä i sängen.
Fick stå så till 21 då jag fick krysta stående för att försöka få ner henne (hela tiden var jag övertygat av att jag skulle gå av på mitten:D), sen fick jag ÄNTLIGEN lägga mig och krysta "riktigt" vid 23.15 och efter 1 ½ timme var hon ute natten mot lördag.

Är detta en normal fortskridning eller följde den hela min förlossnings mönster?:p

Liknande trådar

• Låst
Övr. Barn Förlossningsberättelse Tisdag 27 december på kvällen gick slemproppen och vad jag misstänker är sipper av fostervatten. Onsdagen...
Svar
10
· Visningar
2 015
Senast: Sanette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka