Unikt att föda utan epidural?

Sv: Unikt att föda utan epidural?

Ibland undrar jag om jag ens hinner till förlossningen. Nåja det gick på 9 h från första värk till ute sist (å då med mega dubbelbedövning då som säkert fördröjde allting...) Nu ska vi hinna fixa barnvakt och hinna in... Hjälp. Grannen har fött i farstun och jag förstår varför... (det var också andra barnet) Men nej. Så snabb är jag inte. Men jag har förhoppning om att det går lite lagom snabbt så jag inte hinner tänka så mycket och fixar det på några krystvärkar. Det ska väl gå... ;)

Men... en bullfitta.... trodde jag var typ vaddering på utsidan? Inte att hålet var stort?

Det är precis så enligt google..

Framkjutet blygdben med lite mjuk vaddering på = extra fluffigt venusberg kan man kanske säga?

En fråga till er andra:
Ang krystvärkar.
Hur gick förloppet för er fullt öppen --> börja krysta?

För mig gick det snabbare än på en gång :) Från 4 cm till krystvärkar under 3 minuter :crazy:.
Från värk till bebis på under en timme... tur att jag åkte in för igångsättning :eek:

det är svårt att jämföra, men gör det ondare när det går så snabbt? Alltså kan man öppna sgi snabbt utan att det är värre. Om du förstår hur jag menar?

En fråga till er andra:
Ang krystvärkar.
Hur gick förloppet för er fullt öppen --> börja krysta?

Oj, vet inte riktigt säkert men för mig gick allt sketafort. När jag kom in till BB var jag nästan 7 cm öppen. 45 min senare gick vattnet, krystvärkarna satte igång och efter ytterligare 30 minuter var jag mamma.

Jag frågade om detta hos Klara-barnmorskan och snabba förlossningar verkar generellt vara intensivare men smärtan är väl densamma ? Kan tänka mig att det känns som det gör ondare om det är mer intensivt.

Som förstföderska önskar man sig att man visste precis vad som väntade sig men ni som omföderskor vet ju egentligen inte heller vad ni väntar er efter alla förlossningar är unika sägs det.

det är svårt att jämföra, men gör det ondare när det går så snabbt? Alltså kan man öppna sgi snabbt utan att det är värre. Om du förstår hur jag menar?

Jag har inte känt nått när jag öppat mig, det som vart jobbigt för mig är att ju större utgång ju tätare och starkare värkar. Men att dom gjorde ondare tycker jag inte. Visst var det lite så med Tilde men det var för hon pressa på främre bäckenfogen och ju djupare hon kom ju hårdare tryckte hon när värkarna blev intensivare men när hon kommit runt med skallen så försvann det.

Med Rasmus t.ex. trodde jag att vi skulle bli hemskickade :angel:

Jag frågade om detta hos Klara-barnmorskan och snabba förlossningar verkar generellt vara intensivare men smärtan är väl densamma ? Kan tänka mig att det känns som det gör ondare om det är mer intensivt.

Som förstföderska önskar man sig att man visste precis vad som väntade sig men ni som omföderskor vet ju egentligen inte heller vad ni väntar er efter alla förlossningar är unika sägs det.

Jag hade knappt paus mellan mina värkar och öppnandet (och hela förlossningen) gick fort, det jag minns mest är att jag var rädd för att det skulle göra så ont i utlovade 15-20 timmar som förstföderska. :grin:

Min mamma har också haft snabba förlossningar men hon tycker inte att det gjort speciellt ont. :) (:mad:)

Jag har inget att jämföra med, men jag har svårt att tänka mig att det generellt skulle vara så. Jag upplevde min snabba förlossning som... ja, när jag träffade barnmorskan på efterkontrollen höll jag på att säga att det fick "snabbt och smärtfritt". :rofl: Inte riktigt så, men det var oerhört mycket lättsammare än jag hade trott det skulle vara.

Tja, enligt BM så är det mest att man har större sannolikhet att spricka ... och de sista 2 värkarna innan krystningen (de som öppnade alla centimetrarna) gjorde sjukt ont, jag höll på att tuppa av, men jag vet ju inte hur det känts om det gått långsammare.
Har en vän som inte känner öppningsvärkarna, bara krystvärkarna :eek: (Hon har 3 barn...)

Kl

Det gick alldeles utmärkt att föda utan vare sig epidural eller lustgas. Min största skräck besannades alltså, men det gick så fort och krystvärkarna började precis när vi kommit till förlossningsrummet. Krystvärkarna gjorde inte ont alls, men var lite läskiga pga kraften.

Bm hann lägga en bäckenbottenbedövning pga att hon ville använda sugklocka. (Fast det behövdes aldrig) Den bedövningen gjorde att jag nästan inte kände nånting när han pluppade ut.

Öppningsvärkarna var väldigt intensiva på slutet och gjorde rejält ont, men jag trodde ju att det skulle bli 10 ggr värre och ta 10 timmar. Men i själva verket var det i princip klart.

Jag hade knappt paus mellan mina värkar och öppnandet (och hela förlossningen) gick fort, det jag minns mest är att jag var rädd för att det skulle göra så ont i utlovade 15-20 timmar som förstföderska. :grin:

Min mamma har också haft snabba förlossningar men hon tycker inte att det gjort speciellt ont. :) (:mad:)

Tror nog min mamma tyckte det gjorde ont men som hon har berättat så när hon födde brorsan gjorde hon det helt utan smärtlindring för det skulle ju bli värre? Med mig så använde hon lustgasen bara för att, inte för att hon behövde utan för att hon ville prova den eftersom alla hade pratat så mycket om den. Det är min mamma i nötskal.

Har en vän som inte känner öppningsvärkarna, bara krystvärkarna :eek: (Hon har 3 barn...)

Har hon fött sina barn hemma då? Känns ju lite riskabelt att inte känna ngt förrän det är dags att krysta. Fast iofs ganska skönt kan jag tänka mig.

Kl

Det gick alldeles utmärkt att föda utan vare sig epidural eller lustgas. Min största skräck besannades alltså, men det gick så fort och krystvärkarna började precis när vi kommit till förlossningsrummet. Krystvärkarna gjorde inte ont alls, men var lite läskiga pga kraften.

Bm hann lägga en bäckenbottenbedövning pga att hon ville använda sugklocka. (Fast det behövdes aldrig) Den bedövningen gjorde att jag nästan inte kände nånting när han pluppade ut.

Öppningsvärkarna var väldigt intensiva på slutet och gjorde rejält ont, men jag trodde ju att det skulle bli 10 ggr värre och ta 10 timmar. Men i själva verket var det i princip klart.

Varför ville de ta sugklockan? Jag tyckte din förlossning var så snabb att det inte borde ha behövts? Känns fortfarande bra att du fick en bra förlossning, det invaggar mig i en liten trygghet ;)

Varför ville de ta sugklockan? Jag tyckte din förlossning var så snabb att det inte borde ha behövts? Känns fortfarande bra att du fick en bra förlossning, det invaggar mig i en liten trygghet ;)
Hjärtljuden gick ner, så hon ville snabba på det ännu mer. Därför la hon bedövningen och kallade på barnläkaren. Men sen såg de att han återhämtade sig mellan värkarna när de påminde mig om att andas djupa andetag.

Nu vet jag att det är stick du är rädd för, men bäckenbottenbedövningen var jättebra! Jag kände vart huvudet befann sig, men det gjorde inte det minsta ont.

Har hon fött sina barn hemma då? Känns ju lite riskabelt att inte känna ngt förrän det är dags att krysta. Fast iofs ganska skönt kan jag tänka mig.

Nej, den andra kom i ambulansen (efter en enda lång pinvärk, ca 20 min) och den tredje blev hon igångsatt med. Den första minns jag inte riktigt... men han fastnade lite på vägen och krystandet höll på i över en halvtimme. Men jag vet inte hur hon kom in.

Jag var fullt öppen vid 5-6 pa morgonen, krystvärkarna började staxt efter 12. Da var jag ända uppe och gick nästan hela tiden (gjorde för ont att ligga) och fick massor värkstimulerade dropp. Sen hade jag krystvärkar i 25 min innan hon var ute.

Skogstomten- Jag är ocksa ganska kort (162cm) men inte gick det fort för det.

Senast ändrad:

Hjärtljuden gick ner, så hon ville snabba på det ännu mer. Därför la hon bedövningen och kallade på barnläkaren. Men sen såg de att han återhämtade sig mellan värkarna när de påminde mig om att andas djupa andetag.

Nu vet jag att det är stick du är rädd för, men bäckenbottenbedövningen var jättebra! Jag kände vart huvudet befann sig, men det gjorde inte det minsta ont.

Vad skönt ändå att du slapp sugklockan, heller skönt för Vilgot kanske? Tycker inte att det kan vara så skönt att få sugklockan fast på skallen och bli dragen i den.
Jag tar nog hellre förlossningssmärtan än blir stucken, fast jag kan ju inte lova det förrän jag är där men så känns det nu för så rädd är jag ;)

Nej, den andra kom i ambulansen (efter en enda lång pinvärk, ca 20 min) och den tredje blev hon igångsatt med. Den första minns jag inte riktigt... men han fastnade lite på vägen och krystandet höll på i över en halvtimme. Men jag vet inte hur hon kom in.

Hmm... läskigt ändå.

Harregud hur pallade hon ;):D
:angel:

Vad skönt ändå att du slapp sugklockan, heller skönt för Vilgot kanske? Tycker inte att det kan vara så skönt att få sugklockan fast på skallen och bli dragen i den.
Jo, det var bra att vi slapp sugklockan. Han fick dock en skalpelektrod på huvudet och hade några märken efter den, stackars liten.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Barn Förlossningsberättelse Tisdag 27 december på kvällen gick slemproppen och vad jag misstänker är sipper av fostervatten. Onsdagen...
Svar
10
· Visningar
2 015
Senast: Sanette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka