Unikt att föda utan epidural?

Sv: Unikt att föda utan epidural?

Vad är eran uppfattning och vad använde ni för smärtlindring?

Med nr 1 var jag så överrumplad, drogad på insomningstablett och rädd att jag behövde epidural för att klara av de mycket täta och intensiva värkarna. Trots vad alla hade sagt om äldre förstagångsföderskor var han ute på aningen drygt 4 timmar. Jag spände mig av rädsla och hamnade i otakt och allt blev jättejobbigt pga de intensiva smärtorna. Förmodligen hade jag klarat av det bättre om huvudet varit mindre groggy pga insomningstabletten jag fick strax före. De trodde inte det var på gång och skickade hem mig med sömnmedel som jag fick ta på plats.

Med nr 2 blev jag fylleillamående av lustgasen så jag fimpade den raskt. Andade mig igenom värkarna, även den här gången mycket täta och intensiva direkt från början. Men nu var jag pigg och klar i huvudet! Klarade av att äta ca en halv portion lunch mellan förlossningsvärkarna, kokt kyckling med ris och currysås. När en värk kom fick jag antingen svälja fort som attan eller bara sluta tugga och andas istället. De varar ju max 90 sekunder i taget, även om man tror man ska dö snart när det börjar närma sig. :angel:

Satt en stund på pilatesbollen och det var synnerligen effektivt! När jag inte pallade mer och ringde på barnmorskorna och krävde epidural, så undersökte de mig snabbt och sa sen åt mig att krysta. ;) Först blev jag chockad och förvånad över att det redan var dags, sen krystade jag i 15 min liggandes på sidan. Nr 2 var ute på ca 2½ timme, kl 14:15. :) Helt utan bedövning. Och den bästa av mina två förlossningar! Är så stolt över mig själv. Sov över en natt med min nyföding, ensam.

Sen körde jag bilen hem själv, knappt ett dygn efteråt. Vi hade lyckats köra dubbelt och min man tyckte det var för jobbigt att försöka ordna med någon som kunde hjälpa till att hämta den andra bilen i efterhand och jag var pigg och fräsch, om dock lite trött kanske. Jag sprack ju inget alls och behövde inte sys. Första gången fick jag två ytliga stygn. Å andra sidan spräckte jag svanskotan första gången.

Skulle kunna tänka mig dina förlossningar bortsett från svanskotan då ;) Drömmen för mig är ju att klara mig på att andningen och ev. lustgas men det är ju mer för att jag är så envist rädd för sprutorna.

Nu börjar det närma sig med stormsteg för mig, 1 vecka kvar till BF, käns läskigt och övermäktigt.

Blir barnen gula av sen avnavling?

Jag vet inte hur ettan avnavlades, men lite lite gulsot hade han.

Han var iofs gul rätt så länge men min doktor sa att det går bort långsammare när man ammar också.
Men det lät skumt - jag har fått höra att man ska amma massor massor för att få bort bilirubinet (gulheten) snabbt! Jag har haft två DAT-positiva barn, då kan de bli gula men då var de mycket nöjda med att min mjölk kom igång snabbt och bra så att jag kunde "amma bort det". Eller ja, det är ju inte amningen i sig utan att bilirubinet åker ut med bajset helt enkelt, men mycket mat iaf :laugh: (Gud vad osammanhängande det blev känner jag :o)

På Akademiska sjukhuset i Uppsala där jag ska föda fick jag svaret att de alltid ger det och att det görs precis när barnet är ute, utan att man informerar. Vill man inte ha det får man isf säga till innan.

Jag fick ingen spruta med Tilde, fick det med Rasmus. Räckte fram handen åt BM när hon höll på å frågade om hon skulle ge mig sprutan men hon sa att det inte behövdes.

De tror att det kommer mycket slaggprodukter från moderkakan som kan göra dem gula vid sen avnavling.

Båda mina barn har vart gula, men klarat sig från att sola. Första avnavlades ganska omgående, andra bad jag dom vänta för moderkakan lossnar lättare då.
Jag har fått höra att de vart gula för jag haft så höga hb-värden hela graviditeten och ungarnas lever inte hunnit bryta ner det. Ja nått sånt sa barnmorskan/bvc när jag fick Rasmus.

Fast de använder ändå det argumentet för att få göra tidig avnavling. Det och att de inte kan (har svårt) ta prov på pulserande navelsträng :grin: Jag och brorsan blev också gula och jag har ingen aning om när var och hur vi blev avnavlade för det minns inte mamma. Verkar ganska vanligt med lite gula bebisar.

Mitt järn har nog aldrig gått över 110 så jag tror inte att det berodde på mitt höga järnvärde! :D Han behövde inte heller sola något.

Jag var också nålrädd och rädd för smärta innan förlossningen, men började tänka igenom min förlossning när man skulle skriva ett fl.brev. Jag skrev inget, för jag kunde inte föreställa mig hur det kommer att bli eller kännas.
Hade i stort sett bara hört skräckhistorier och var nästan beredd att boka kejsarsnitt direkt! :eek:
Så jag tog det som det kom! :)
Jag födde min son med hjälp av TENS, varmt bad, epidural (som de satte in mitt i värk och jag märkte det inte ens) och lustgas. Hela förlossningsförloppet tog 6 timmar och jag hade inga bristningar. Och kände mig hur pigg som helst efteråt!

Liknande trådar

• Låst
Övr. Barn Förlossningsberättelse Tisdag 27 december på kvällen gick slemproppen och vad jag misstänker är sipper av fostervatten. Onsdagen...
Svar
10
· Visningar
2 015
Senast: Sanette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka