Unikt att föda utan epidural?

Sv: Unikt att föda utan epidural?

*knapprån*

Nu har jag inte läst hela tråden. BAra ett tag i början o nu i slutet....

Min syster fick en spruta i rumpan när hon skulle föda ut sitt missfall. Den hjälpte jättemycket och var alltså inte epidural. Är det någon som vet vad det var- och om man kan få den i vilket fall? Alltså- även om barnet är friskt...

Jag har förstått att man får mer smärtstillande än vid en vanlig förlossning om man vill det vid missfall. Eftersom fostret inte kan ta mer skada och " det bara ska ut"
Syster min sa iaf att allt det onda i ryggen försvann av sprutan..

Jag gissar på morfin.
Det fick jag nämligen i ändan för att jag skulle få sova. Det skadar inte barnet i magen. Jag hade en normal förlossning och ett levande barn.

Tråkigt med din syster.:cry:

De sätter elektroden för att den visar säkrare än ctg.
ctgn registrerade inte alls på mig sista timmarna även att de ändrade dem, så de kom in och trodde att värkarna hade avtagit när det i själva verket gjorde hiskeligt ont!

Ja för att det var nödvändigt, inte bara för att de känner för det just då.

JAg tror inte det var morfin... Ska fråga henne innan jag ska träffa föräldragruppen på fredag. Vi skulle ha tänkt ut vilken smärtlindring vi ville ha då typ...
Själv tror jag att jag överlåter det till proffsen... Alltså de som ska hjälpa mig att föda barn. Men visst kan man ju kolla upp lite innan själv...

Jag fick petidin i rumpan, blev lagom såsig av den. Den ges inte allt för sent eftersom den kan påverka barnets andning när det är ute, men så länge barnet är i magen är det ingen fara, så om man har ett jobbigt öppningsskede kan man få lite petidin och så blir man glad igen.

Fast tror du att de skulle sätta en utan att det var nödvändigt? Det tror inte jag, känns inte etiskt att göra saker bara för att utan anledning.
Jo skalpelektrod sätts faktiskt rutinmässigt på många förlossningsavdelningar. På andra bara vid behov av extra koll på barnet. Det är väldigt olika det där (som mycket annat inom förlossningsvården).

Okej där ser man, jag vet i alla fall att där jag ska föda så är det inte rutin om man inte väljer just epidural för då sätter de den ganska ofta.

Det görs absolut sakr på förlossningen som inte är nödvändigt. Vad gäller elektrod vet jag inte, men det är ju så att det vid ett visst stadie under förlossningen ofta blir svårt att höra barnet en stund med ctg, och då sätter man nog elektrod även om barnets hjärtljud varit bra. Men det är mest en tanke. Säkert är det individuellt hur personalen agerar också och man har olika rutiner på olika sjukhus.

Men tex livmodersammandragande ges ju i förebyggande syfte, utan att man tillfrågas. Man kan också driva på förlossningsprocessen med värkstimulerande utan att det finns ngn medicinsk anledning. Jag har tom hört fall där man behövt vårdplatser til andra patienter och därför vill skynda på. Och man håller barnet under placenta 30 sekunder när det är nyfött ibland utan att situationen är akut. Vilket ju är onödigt också när barnet ju i första hand ska få komma till sin mammas famn så snart som möjligt.

Det handlar ju alltid om personalens personliga åsikt om saker och ting. Och man vill gärna göra saker i förebyggande syfte. Ge folsyra, järn, k-vitamin. Allt som inte anses "farligt". Trots att det kan finnas motsägelser som talar för att det faktiskt kan finnas nackdelar.

Hur man prioriterar på en förlossning är ganska olika. På vissa sjukhus använder man tex tidig avnavling/klampning med PH-prov som anledning. Något som är oviktigt för barnets del, utan bara är till för att hålla personalen om ryggen vad gäller barnets syresättning under förlossningen. Att man istället stryper tillförseln av syre till barnet genom att navla av tidigt tänker man inte på. :grin: Så min tilltro till personalens prioriteringar och beslut är inte 100%ig. Visst gör de saker som jag själv inte hade gjort.

Ja jag jobbar väl inom fel vård för att förstå det. Jobbar inom tandvård och där är det viktigt att man följer etiken och inte gör saker som inte är nödvändigt. Alla 6-åringar behöver man inte plasta tänderna på, all karies man ser behöver inte lagas som exempel. Känns tråkigt om det är som du säger att de gör saker bara för att, naturen borde väl ha sett till att det ordnar sig ändå.

Avnavlingen kan jag faktiskt inte säga ngt om, det är om tvistat lärde vad som är bra och som är nödvändigt. Vill man ha sen avnavling så kan man be om det när man kommer in på förlossningen, provet kan de ta på pulserande navelsträng om de nu vill ta det.

Jag upplever inte att det är på samma sätt inom tandvården. Men jag har ju bara erfarenhet som patient.

Ja avnavlingen kan diskuteras. Men jag som gravid upplever iaf att jag fått ganska dåligt bemötande från sjukvården när jag tagit upp ämnet med olika bm. Man vill inte diskutera saken, man ifrågasätter och hänvisar kort till farlig gulsot som enl den enda svenska undersökningen inte har ngt samband med sen avnavling - och vill inte höra ngt annat. Så det är inte bara att be om att få det. Det var tom så att min ointresserade sambo reagerade till slut på att det fanns ett allmänt motstånd. Livmodersammandragande medel har jag knappt vågat ta upp....

Tråkigt att de ska vara så.
Jag kommer nog framstå som en riktig ragata på förlossningen :o

Trakigt att det ska vara sa olika i olika landsting/sjukhus. I Linköping där min dotter föddes är det sen avnavling (iaf för 14 man sen). Jag uppfattade inte att livmodersammandragade ges pa rutin, jag fick det med först efter att en läkare tittat pa mig och bedömt att det behövdes.

När jag har varit på mina samtal så har jag fått uppfattning om att livmodersammandragande ger man bara om det behövs för att livmodern inte drar ihop sig som den ska. Eller så har jag en annan deal eftersom jag har de här samtalen?

Jag fick ingen sådan spruta i Västerås.
Det kanske är olika mellan landstingen.

Då lär jag inte få ngn jag heller om det inte behövs :) så mkt kan ju inte ha ändrats de senaste åren :idea:

I mitt landsting ges heller ingen sammandragande spruta på rutin. När jag födde för ca ett år sen så kunde BM inte godkänna moderkakan för en liten liten bit saknades. Då fick jag ta tabletter som skyndade på hopdragningen för att minska risk för blödningar, och det är väl ungefär samma grej som sprutan?

Haha, min sambo tyckte att mitt 3-sidiga förlossningsbrev var lite för mkt. Så jag vet vad du menar. :p Kan tillägga att jag skrivit ett nytt nu, taggat ner lite.

Det är kanske olika hur de gör med oxytocinet, men på Akademiska sjukhuset i Uppsala där jag ska föda fick jag svaret att de alltid ger det och att det görs precis när barnet är ute, utan att man informerar. Vill man inte ha det får man isf säga till innan.

Va helt bestämt på att epidural skulle jag ha, helt till jag såg sprutan och hörde förklaringen på föräldrautbildningen..
Kommer till BB, badar ngn timme, tyckte det hjälpte bra, får sen lustgas, vet ej hur mkt det hjälpte, men fick iaf något att fokusera på.
När jag ville ha mer var det oavsett för sent för epidural, fick då lite morfin, denna tog dom värsta topparna och hjälpte "ryttar"beckenmuskeln att slappna av.
2 timmar senare va min son född..

OT; min kompis hade svår förlossning och med en student till hjälp, när epidudralen skulle sättas stack de fel 4 ggr innan hon skrek at nån annan fick komma och sätta den. På 5 försök fick dom satt den..

lite kl

Sen avnavling kanske borde vara en egen tråd, men borde det inte egentligen vara upp till mamman själv hur hon vill ha det?

Jag bad om att få låta den vara kvar en stund och det var inga problem, Isaac låg på min mage i säkert tio minuter innan de klippte den. Det var supermysigt och jag kan fortfarande komma ihåg den där känslan, han som fortfarande satt kvar inuti mej och så låg vi där, svettig och kladdiga och bara tittade på varann. Han var iofs gul rätt så länge men min doktor sa att det går bort långsammare när man ammar också.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Barn Förlossningsberättelse Tisdag 27 december på kvällen gick slemproppen och vad jag misstänker är sipper av fostervatten. Onsdagen...
Svar
10
· Visningar
2 015
Senast: Sanette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka