Unikt att föda utan epidural?

Sv: Unikt att föda utan epidural?

Faktiskt så sa Klara-barnmorskan att om en förlossning står stilla kan man prova ge epiduralen (när man har gjort allt annat) för att då slappnar mamman av och öppningsskedet kan komma igång igen. Så den ger nog inte bara utdragna förlossningar.

Hehe här sitter jag och fösvarar min "fiende" ;)

Din fiende var min bästa vän ;) Epiduralen alltså!

Lättnaden som jag kände när den verkade går inte att beskriva. Om jag skulle ha fler barn skulle jag absolut ta den igen. Jag kände inte ett dugg när de stack mig för de gjorde det i en värk och de gjorde ont

Fast föda barn var det absolut häftigaste jag någonsin gjort och själva förlossningen hade jag garanterat velat göra igen

svarar bara på TS Jag tog epidural med första barnet och de två andra klarade jag på alvedon och diklofenak. Jag tyckte inte att det var nödvändigt
med epiduralen de andra gångerna för det var nog jobbigt att försöka ligga stilla så att de kunde sticka mig i ryggen första gången, (andra gången höll de på att lägga den när jag fick krystvärkar och födde. Så sista gången bad jag inte ens om det.

TS:
Jag fick lustgas. Men som någon tiodigare i tråden skrev. Vet i tusan om jag tycker det hjälpte hehe;) Fick även akupunktur men tyckte inte det hjälpte heller!

Jag hade bestämt mig för att inte få epidural innan flörlossningen. Men efter några timmar med helvetiska värkar med bara 1 min emellan sa jag att jag vile ha det. Men det hanns inte. Och jag är glad för att de inte hann. För jag ville verkligen inte ha den igentligen.

Gå på känslan när du kommer till den dagen! Man blir en helt annan person och saker som man aldrig skulle sagt/gjort innan kan komma upp till ytan!

Lycka till!

Tack, ska bli spännande den dagen jag är uppe på förlossningen och se hur jag reagerar. Jag är envis som synden och vägrade morfinspruta i ambulansen när jag var riktigt illa skadad förra året. Har aldrig tagit så lång tid att åka in till stan som den gången. Inne på akuten hade jag inget att säga till om utan då helt plötsligt så blev jag stucken i båda armarna :grin:

Samtidigt som jag kan tänka mig att när man har haft värkar länge eller de kommer jätte tätt att man vill bli av med smärtan, så kan jag inte tänka mig ta epiduralen.
Jag får väl hoppas att jag får mammas snabba förlossninagr så jag inte behöver lida så länge ;)

Hur har din mammas förlossning/ar varit? Ofta är det ju lika.

Egentligen vill jag inte ha hennes förlossningar om jag ska vara ärlig. Vattnet har gått tidigt på morgonen, 3 timmar senare så har hon fått värkar och 3 timmar (3,5h med mig) senare så har vi varit ute men då har hon inte haft någon vila mellan värkarna. Så snabbheten kan jag tänka mig men inte att vara utan vila mellan värkarna, fast hon klarade det helt utan någon smärtlindring båda gångerna.

Egentligen vill jag inte ha hennes förlossningar om jag ska vara ärlig. Vattnet har gått tidigt på morgonen, 3 timmar senare så har hon fått värkar och 3 timmar (3,5h med mig) senare så har vi varit ute men då har hon inte haft någon vila mellan värkarna. Så snabbheten kan jag tänka mig men inte att vara utan vila mellan värkarna, fast hon klarade det helt utan någon smärtlindring båda gångerna.

Mina och mammas förlossningar har vart JÄTTE lika.
Rasmus och jag var t.om exakt lika stora när vi föddes (vikt, längd, huvudomfång)

Jag har bett om eda båda gångerna och med Rasmus just för värkarna kom efter varandra utan någon vila mellan.

Rasmus och jag var t.om exakt lika stora när vi föddes (vikt, längd, huvudomfång)

Jag har bett om eda båda gångerna och med Rasmus just för värkarna kom efter varandra utan någon vila mellan.

Oj då... är det vanligt att man får lika förlossning som sin mamma haft?

Roligt (häftigt) för övrigt att du och Rasmus var så exakt lika varandra när ni kom ut! :laugh:

Tillägg: Min mamma tog aldrig någon bedövning trots erbjudande och att hon innan förlossningen sa att hon skulle ha ALLT eftersom hon trodde hela tiden att det skulle bli värre :grin: värre än vad då?

Senast ändrad:

Jag tror det mer eller mindre, i alla fall bland mina kompisar.

Man tror ju det ska bli värre och värre, men det var i alla fall för mig otrolig skillnad på värkarna under öppningsskedet och under krystandet. Värkarna under krystningen gjorde inte ont.

Jag tror det mer eller mindre, i alla fall bland mina kompisar.

Man tror ju det ska bli värre och värre, men det var i alla fall för mig otrolig skillnad på värkarna under öppningsskedet och under krystandet. Värkarna under krystningen gjorde inte ont.

Ja jag håller med dig här, krystvärkarna gjorde inte ont och då var min eda slut

För mig var det också likadant som min mammas.

Men du, ge lustgasen en ärlig chans. Den funkar faktiskt jättebra (för vissa) och du bestämmer själv hur snurrig du vill bli. Å lycka till!

så fick jag. När det började göra lite ont drog de bara upp det. Från 3 ml/h till 5 ml/h. Siffrorna dock påhittade ;)

Min epidural var sån, så de bara skruvar på mer när den behövs. Jag som trodde Irland var bakom i allt :D

Usch... vet inte om jag vill ha mammas förlossning och det verkar ju som det brukar vara ganska vanligt att man har lika som sin mamma, måste höra hur mormors förlossningar har varit. Det enda jag vet om mormor är att hon kände sig stark, gick in i sig själv och "sa inte flaska" som hon uttrycker det.

Irland kan inte alltid vara bakom ;)

här fick man trycka på en knapp för påfyllning en gång var 15de minut, alldeles för sällan! jag tror att det var därför den inte tog på mig för jag behövde en större dos. Två påsar gick det åt, + värkstmulerande dropp som låg på 300ml/h i slutet.

Moa var på grammet lika stor som sin pappa, däremot var han 5 cm längre så han måste ha varit väldigt smal:laugh:

Min förlossning var så olik min mammas man kan komma.

Min var lång, utdragen och jag behövde värkstimulerande dropp. Den tog från mån eftermiddag när första värkarna började till ons morgon då jag sattes igång. På onsdagskvällen föddes vår dotter.

Mammas förlossningar har varit klara på 3-4 timmar.

Mammas förlossningar har inte varit särskilt lika min mormors....

Tyvärr så kan man ju inte spå hur ens förlossning kommer att bli, jag önskar att det gick för det skulle kännas bättre mentalt än detta abstrakta fenomen. Jag är inte direkt sugen på att få likadan förlossning som mamma har haft men om man skulle få det så skulle man ha ett hum om hur det blir.

Tror faktiskt mamma fick värkstimulerande när hon skulle föda mig för att sparka igång värkarna.

Har sjäv inte fött några barn men min lilla syster har fött två stycken, den första när hon var 14, helt utan några bedövningar. Tog några andeta i lusgasen annars sa hon INTE ETT ljud under själva förlossningen, INTE ett ljud! :eek:

Andra barnet, nu vid 17 års ålder, inte heller där någon bedövning av något slag förutom lite lustgas....dock lite mer skrik å gap!! :p

Samma här!!
Mamma fick ju bara ett barn, mig :p (stackarn)
inga direkta krystvärkar men jag kom ut, visserlgen rätt liten, men pigg.
Hon gick över 2 veckor och jag vägde inte ens 2,5 kg

Jag hade själv en rätt snabb förlossning med första barnet , ungefär som jerseyko, med första, men inga krystvärkar. Tog ett tag och rätt människa bara vid fotändan av sängen för att förstå det bara. Men med hennes guidning så gick det bra :love:

Med nummer 2 så var jag så trög så jag trodde inte det var dags (v 36) hade haft ont i ländryggen under dagen men tog det bara som fjant från mig själv. Sen blev det värre. :rofl:
Duschade, ramlade i säng och låg där och kved och var arg på mig själv som var så gnällig. :p
Då var öppningsvärkarna i fullgång.
Sen blev det ambulans in till bb. med fullt fungerande kropp som skötte sig själv, jag fattade knappt vad som hände när krystvärkarna satt igång och ambulansgubben klippte upp mina trosor när dottern tittade ut i full fart på E4'a :rofl:
Sista biten av lilla dottern tittade ut med bakluckan på ambulansen öppen och - 24 ute (kaaaaallt) precis utanför akuten . Men jo, hade jag kännt att jag hade varit en ok mamma till en till så hade jag gärna varit med om en förlossning till.

Hmm glömde, ingen bedövning eller lustgas eller något på något av barnen.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Barn Förlossningsberättelse Tisdag 27 december på kvällen gick slemproppen och vad jag misstänker är sipper av fostervatten. Onsdagen...
Svar
10
· Visningar
2 015
Senast: Sanette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka