Michellan95
Trådstartare
Sv: Unikt att föda utan epidural?
Vet du, skicka över instruktionerna så får jag kika på dem i alla fall!
Som jag har fatta med epiduralen så hjälper den mot öppningsvärkarna men man känner krystvärkarna eller nåt sånt? Jag kanske har missuppfattat men om det är så är det ännu större anledning till att inte bli stucken för öppningsvärkarna om det inte hjälper under krystvärkarna, då kan jag lika gärna pinas under öppningsskedet också.
Har dessutom blivit peppad att om man klarar öppningsskedet så känns krystvärkarna okej för att de är annorlunda.
Jaja, ska till Klara-mottagningen idag igen på spec.mvc så de får reda ut mina tankar som ni alla har satt i gågn i huvudet på mig
Det var precis så jag också gjorde. Förnekade, stoppade huvudet i sanden, hoppades på att gå över 2-3 veckor för att slippa föda barn, grinade så fort jag läste någonting om förlossningen överhuvudtaget. Det där med "drömförlossningen" fick mej att tvinga mej tänka igenom steg för steg hur förlossningen skulle kunna se ut. Väldigt nyktert men med inslag av "sen kommer bebisen och jag blir glad" .
Jag vet att det låter flummigt men det är det absolut inte.
Sorry, nu känns det som om jag prackar på dej nånting "Halva priset kompis, bara idag! One size fits all!"
Mvh Miks
Vet du, skicka över instruktionerna så får jag kika på dem i alla fall!
Bland mina bekanta är det fifty-fifty epidural eller inte. Jag har själv använt det båda gångerna för jag har haft rätt långa förlossningar. Har man en kvick förlossning är det inte så lönt att sätta EDA, för då ska de först kalla in en narkosläkare, sen är det lite trassel med att stickas och så ska den hinna börja verka. Dessutom så hjälper inte EDA så bra under krystvärkarna heller. Så det är därför en del får höra att det är för sent att ge den.
Det jag gissar att din BM försöker göra med pratet om epidural är att förbereda dig på att du *kanske* vill ha det. Bara så att du inte är helt blockerad inför tanken på det under själva förlossningen, eller så att du inte tycker det är ett misslyckande att vilja ha det.
Och angående lustgas så var den min bästa vän en stor del av förlossningen. Jag blev inte illamående alls. När jag testade den i början av förlossningen och inte hade så ont så blev jag full och glad, typ. När smärtan blev jobbig så gjorde lustgasen att jag kunde koppla bort den. Smärtan fanns fortfarande där men jag blev avtrubbad och försvann bort från den. Lustgasen har dessutom fördelen att när du slutar andas in den är du klar och vaken igen efter några sekunder. Fina grejer! Och du, lycka till med din förlossning!
Som jag har fatta med epiduralen så hjälper den mot öppningsvärkarna men man känner krystvärkarna eller nåt sånt? Jag kanske har missuppfattat men om det är så är det ännu större anledning till att inte bli stucken för öppningsvärkarna om det inte hjälper under krystvärkarna, då kan jag lika gärna pinas under öppningsskedet också.
Har dessutom blivit peppad att om man klarar öppningsskedet så känns krystvärkarna okej för att de är annorlunda.
Jaja, ska till Klara-mottagningen idag igen på spec.mvc så de får reda ut mina tankar som ni alla har satt i gågn i huvudet på mig