Unikt att föda utan epidural?

Sv: Unikt att föda utan epidural?

Det var precis så jag också gjorde. Förnekade, stoppade huvudet i sanden, hoppades på att gå över 2-3 veckor för att slippa föda barn, grinade så fort jag läste någonting om förlossningen överhuvudtaget. Det där med "drömförlossningen" fick mej att tvinga mej tänka igenom steg för steg hur förlossningen skulle kunna se ut. Väldigt nyktert men med inslag av "sen kommer bebisen och jag blir glad" ;).
Jag vet att det låter flummigt men det är det absolut inte.

Sorry, nu känns det som om jag prackar på dej nånting "Halva priset kompis, bara idag! One size fits all!" :D

Mvh Miks

Vet du, skicka över instruktionerna så får jag kika på dem i alla fall! :)

Bland mina bekanta är det fifty-fifty epidural eller inte. Jag har själv använt det båda gångerna för jag har haft rätt långa förlossningar. Har man en kvick förlossning är det inte så lönt att sätta EDA, för då ska de först kalla in en narkosläkare, sen är det lite trassel med att stickas och så ska den hinna börja verka. Dessutom så hjälper inte EDA så bra under krystvärkarna heller. Så det är därför en del får höra att det är för sent att ge den.

Det jag gissar att din BM försöker göra med pratet om epidural är att förbereda dig på att du *kanske* vill ha det. Bara så att du inte är helt blockerad inför tanken på det under själva förlossningen, eller så att du inte tycker det är ett misslyckande att vilja ha det.

Och angående lustgas så var den min bästa vän en stor del av förlossningen. Jag blev inte illamående alls. När jag testade den i början av förlossningen och inte hade så ont så blev jag full och glad, typ. När smärtan blev jobbig så gjorde lustgasen att jag kunde koppla bort den. Smärtan fanns fortfarande där men jag blev avtrubbad och försvann bort från den. Lustgasen har dessutom fördelen att när du slutar andas in den är du klar och vaken igen efter några sekunder. Fina grejer! Och du, lycka till med din förlossning! :)

Som jag har fatta med epiduralen så hjälper den mot öppningsvärkarna men man känner krystvärkarna eller nåt sånt? Jag kanske har missuppfattat men om det är så är det ännu större anledning till att inte bli stucken för öppningsvärkarna om det inte hjälper under krystvärkarna, då kan jag lika gärna pinas under öppningsskedet också.
Har dessutom blivit peppad att om man klarar öppningsskedet så känns krystvärkarna okej för att de är annorlunda.

Jaja, ska till Klara-mottagningen idag igen på spec.mvc så de får reda ut mina tankar som ni alla har satt i gågn i huvudet på mig ;)

Jag födde utan EP och det gick alldeles utmärkt. :)
För mig räckte det med lustgas

Som jag har fatta med epiduralen så hjälper den mot öppningsvärkarna men man känner krystvärkarna eller nåt sånt? Jag kanske har missuppfattat men om det är så är det ännu större anledning till att inte bli stucken för öppningsvärkarna om det inte hjälper under krystvärkarna, då kan jag lika gärna pinas under öppningsskedet också.
Har dessutom blivit peppad att om man klarar öppningsskedet så känns krystvärkarna okej för att de är annorlunda.

Jaja, ska till Klara-mottagningen idag igen på spec.mvc så de får reda ut mina tankar som ni alla har satt i gågn i huvudet på mig ;)

Fast krystvärkarna gör inte det minsta ont, det känns bara som man behöver gå och göra nr 2 fast enormt mkt. det trycker på liksom.

Det är öppningsvärkarna som gör ont och det är därför man får eda

hmm, jag minns allt när jag stod upp undr krystvärkarna i två timmar och hade så ont att det kändes som jag höll på att gå av på mitten;)

så det är nog olika:D

Nu har jag inte fött än - 4 veckor kvar till BF - men jag tycker att det verkar finnas ganska många som inte tagit eda. Det är absolut inget måste och handlar väl främst om hur förlossningen fortgår. Jag har fått uppfattningen från barnmorskor samt vid förlossningsvisningen att de främst försöker att erbjuda en andra saker innan de erbjuder eda. På förlossningen menade de på att eda är ju det starkaste de har och att det finns andra alternativ som fungerar bra också. Det finns ju nämligen en del nackdelar med att använda eda också - medan den i andra fall kan göra nytta.

Har man inställningen att man måste ha eda så blir det nog så. Inställning gör nog väldigt mycket för hur man hanterar sin förlossning. Jag försöker fokusera på förlossningsprocessen istället för på själva smärtan. Smärtan är ju bara en bieffekt av det som verkligen händer. Men vem vet, jag kanske skriker på eda redan innan jag kommit in. :D Tycker dock inte att man ska sprida den inställningen till förstföderskor. Så fort man pratar med någon som fött så säger de genast att man garanterat kommer att vilja ha eda och allt annat som de kan ge en. Men det måste väl ändå vara individuellt. Tycker att det är ganska oförskämt att säga på det sättet faktiskt.

Epiduralen hjälper i öpningsskedet. Det kan å andra sidan hålla på i många timmar. Något slags genomsnitt är 1cm/h och du ska öppnas 10 cm (=10 h) . Men det kan gå betydligt långsammare och betdyligt snabbare för en del. Det finns allt från 30 min förlossningar till 30 h förlossningar. En del har superont av öppningsvärkarna och en del har lite mensvärk. Så det finns ingen som kan förklara hur det kommer kännas just för dig. Det lär du märka.

Epidural hjälper inte mot krystvärkarna. Men det är det snabba skedet. Det kan gå från några värkar upp till 20-50 minuter. Men det finns alla varianter på det också. Det finns ingen som kan säga innan exakt hur länge det tar för dig eller hur du kommer känna. Innan barnet har passerat spinaltaggarna har jag för mig är det värsta. Är barnet förbi där ska det kännas bättre. Jag vet inte själv eftersom jag gav upp innan sonen passerade spinaltaggarna och fick bedövning innan dess.

Det bästa man kan göra är att läsa på vad det finns för olika alternativ och sen är det bara att vänta och se hur ont man får. Eller inte får.

jag håller med du, vet inte hur många gånger under graviditeten jag fick höra:

-Men lilla vän ta ryggbedövningen!

:crazy:

Ja det hade jag tänkt göra,
men det ska väl tex svärmors kompis skita i liksom?

Bad du om den och hur villiga var de att ge den ihop med eda:n? Har läst så mycket om att man just inte känner krystvärkarna så bra och att det därför inte är så bra. Därför har jag inte ens vågat fråga om det! :o Jag kanske ska säga till på en gång att jag vill ha det på slutet. Jag är nämligen jätteorolig för detta med smärtan...

Jag bad inte om bedövniningen utan jag ska bara till BM helt lugnt: Nu får jag panik.

Jag klarade heller inte av att krysta för jag tordes helt enkelt inte. Det gick bara inte. Så snabbt som attan lade hon bedövningen innan sonen kommit ned till spinaltaggarna.

Nej jag kände inte av värkarna ö h t. Jag hörde på apparaten att barnets hjärtljud gick upp och då visste jag att jag hade värk och då krystade jag. Sen frågade jag: Händer det något? Och ja han flyttade sig nedåt för varje gång jag krystade svarade de.

Jag måste säga att det var totalt helt underbart och jag önskar av hela mitt hjärta att jag kan få det nästa gång också. Det kanske beror på hur starka värkar man har? Ingen aning.

Vi får helt enkelt se hur det går och finns det möjlighet så får de avgöra om jag kan få det igen.

hmm, jag minns allt när jag stod upp undr krystvärkarna i två timmar och hade så ont att det kändes som jag höll på att gå av på mitten;)

så det är nog olika:D

:eek:

Jag kände inte ett jota mer än jag ville gå på toaletten, jag hade krystvärkar i ca 10 min

Jag var inte öppen fullt men försökte krysta ut honom på en pinnstol som de tvingade mig att sitta på :angel:

Rotar runt i minnet, nej jag tyckte inte krystvärkarna kändes ett dugg, men däremot de andra :crazy:

Epiduralen hjälper i öpningsskedet. Det kan å andra sidan hålla på i många timmar. Något slags genomsnitt är 1cm/h och du ska öppnas 10 cm (=10 h) . Men det kan gå betydligt långsammare och betdyligt snabbare för en del. Det finns allt från 30 min förlossningar till 30 h förlossningar. En del har superont av öppningsvärkarna och en del har lite mensvärk. Så det finns ingen som kan förklara hur det kommer kännas just för dig. Det lär du märka.

Epidural hjälper inte mot krystvärkarna. Men det är det snabba skedet. Det kan gå från några värkar upp till 20-50 minuter. Men det finns alla varianter på det också. Det finns ingen som kan säga innan exakt hur länge det tar för dig eller hur du kommer känna. Innan barnet har passerat spinaltaggarna har jag för mig är det värsta. Är barnet förbi där ska det kännas bättre. Jag vet inte själv eftersom jag gav upp innan sonen passerade spinaltaggarna och fick bedövning innan dess.

Det bästa man kan göra är att läsa på vad det finns för olika alternativ och sen är det bara att vänta och se hur ont man får. Eller inte får.

Ja jag håller med. Jag var redan 4cm öppen när jag sattes igång, vattnet hade gått ca 48 timmar tidigare och när de satte på droppet så slog mina värkar något enormt jag hade inte kullar utan det var alptoppar vassa som nålar på min kurva, de var väldigt intensiva och snabba så jag fick inte vila något alls mellan dem. Jag vet att jag ville ha påfyllning men fick inte det just pga att de visste att krystningen skulle komma igång snart. Jag höll på från halv nio till kl 14 så det gick väl ganska fort :D

Men summan av allt var att det var skithäftigt att föda barn och gjorde betydligt mindre ont än vad jag föreställt mig

Epidural hjälper inte mot krystvärkarna. Men det är det snabba skedet. Det kan gå från några värkar upp till 20-50 minuter.

Så jag är unik som hade krystvärkar i 5 timmar :D

Hade fått höra det, att krystvärkarna är de allra mest smärtsamma men också de som går över snabbast. Vilket jag inte håller med om. För mig gjorde lustgasen ingen skillnad så som jag tidigare skrivit, så slängde jag ifrån mig den. Jag blev stucken i handen vilket jag blev irriterad över, jag kan bli stucken överallt men rör inte mina händer, tycker det gör vansinnigt ont. Däremot i armvecket, inga problem.

Jag kunde fått EDA om jag haft en vettig barnmorska, men hon förhalade det ända tills det var försent. Och då bad jag om EDA i 5 timmar innan jag var tillräckligt öppen för att det inet ska hjälpa.

Men TS, under värkarna så är faktiskt inte ett nålstick så illa. Värkarna gör tillräckligt ont ;)

Fast, jag hade ändå en hyfsad förlossning. När jag fick min pojk, frisk & kry, ja - det är minsann värt all smärta i världen. Då var min graviditet hundra gånger värre.

Jag måste säga att det var totalt helt underbart och jag önskar av hela mitt hjärta att jag kan få det nästa gång också. Det kanske beror på hur starka värkar man har? Ingen aning.

Vi får helt enkelt se hur det går och finns det möjlighet så får de avgöra om jag kan få det igen.
Som det känns nu vill jag ha all smärtlindring jag kan få... 10 dagar kvar till bf.

Du citerade inte allt jag skrev. Jag skrev att det finns alla varianter på krystvärkar också. Det finns liksom inget facit. Varje förlossning är unik.

Så jag är unik som hade krystvärkar i 5 timmar :D

Stackars dig, känns ju lite fjuttigt med 10 minuter för mig då även om jag fick för mig att jag krystade flera timmar :rofl:

Hade fått höra det, att krystvärkarna är de allra mest smärtsamma men också de som går över snabbast. Vilket jag inte håller med om. För mig gjorde lustgasen ingen skillnad så som jag tidigare skrivit, så slängde jag ifrån mig den. Jag blev stucken i handen vilket jag blev irriterad över, jag kan bli stucken överallt men rör inte mina händer, tycker det gör vansinnigt ont. Däremot i armvecket, inga problem.

Lustgasen var min absolut bästa vän, den släppte jag inte ens när det var över utan tog ett par tag extra för säkerhetsskull.

Stucken överallt kan jag lova dig att jag var efter en vecka på avdelning med dropp. tror jag hade haft nål i alla vener som det gick på armarna. Ovansidan på båda händerna, armvecken, mitt på armen dvs ovanför handen mot armbågen (hua vad ont det gjorde) och det sista fick de sätta ovansidan av handleden vilket inte heller var så skönt. Tog aldrig bild på mina armar det ångrar jag lite faktiskt.

Krystvärkarna kommer jag verkligen inte ihåg att de gjorde ont, bara att jag ville trycka på som bara den, men ont nje :confused:

Jag kunde fått EDA om jag haft en vettig barnmorska, men hon förhalade det ända tills det var försent. Och då bad jag om EDA i 5 timmar innan jag var tillräckligt öppen för att det inet ska hjälpa.

Vad jobbigt. Grannen till mig på avd fick nästan sitt barn på rummet för att de inte hade plats nere på förlossningen så jag kan lugnt säga att jag ville inte föda barn efter ha varit med om det, jag ringde även hem och sa att jag nu skulle åka ifrån avd för att jag absolut inte skulle ha ett barn :crazy: Dock gick även det bra för henne men helt utan ngt vilket hon inte uppskattade så värst. och när mina egna värkar gick igång på kvällen så glömde jag bort min hysteri tidigare på dagen.

Men TS, under värkarna så är faktiskt inte ett nålstick så illa. Värkarna gör tillräckligt ont ;)

Kan verkligen hålla med. Jag kände inte ens när de satte eda på mig bara att jag visste att de gjorde det. har heller inte haft några som helst problem av det efter även om de glömde att ta bort min slang efter op. Jag vaknade upp morgonen efter och undrade vad det var för dosa som satt på min axel :rofl:

Jag hade lustgas på förlossningen och den var helt underbar :love: Blev härligt borta av den :angel: Efter att jag legat i badet i en timme så bad jag om EDA men vi undersökningen så visade det sig att jag var fullt öppen, så det var ingen idé att ta den då den enbart hjälper vid öppningsskedet enligt barnmorskan. Strax efter fick jag krystvärkar och efter 20 minuter var dottern född :love:

Om några veckor vid andra förlossningen så är min tanke att ha lustgas och ev bada om inte vattnet gått och blir det för jobbigt så kommer jag be om EDA. Men det är så det känns nu innan, hur det blir när väl förlossningen är igång är en annan sak.

Barnmorskan på Klara tror att jag kommer att bo i badet men jag har fått för mig att min förlossning kommer att starta med vattenavgång så vi får väl se! :)

Jag har fött ett barn med EDA (och dropp, och sterila kvaddlar...). Och sen två barn utan någon annan smärtlindring än profylaxandning och det har funkat hur bra som helst. Inte en nål eller slang i sikte under de förlossningarna.

Jag kan verkligen rekommendera profylaxkurs, eller att man tränar på dyktekniken (för det var väl ganska mycket det det blev av min egen profylaxteknik).

Liknande trådar

• Låst
Övr. Barn Förlossningsberättelse Tisdag 27 december på kvällen gick slemproppen och vad jag misstänker är sipper av fostervatten. Onsdagen...
Svar
10
· Visningar
2 015
Senast: Sanette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII

Hund, Katt, Andra Djur