Unikt att föda utan epidural?

Sv: Unikt att föda utan epidural?

Båda gångerna har bm sagt att med eda förlängs förlossningen 1½-2 timmar och att krystningen tar längre tid, risken för komplikationer ökar och även att förlossningen slutar med sugklocka/snitt!

Mina vänner som tagit eda har hållt på i 2-3 dagar och man misstänkt att de kanske skulle sluta med snitt så lika bra då att det satt klart i ryggen.

Men finns det verkligen belägg för detta eller är det bara hörsägen???

Jag sattes igång kl halv nio, fick eda kl 11 och kl 14 var han född. Jag hade krystverkar i knappa 10 min och inte en sugklocka i närheten

Ingen som jag känner som fått eda har man behövt sugklocka eller att det tagit längre tid

Dock när jag ser till mig själv så fick jag bara en dos eda och eg så var allt borta vid själva krystningen men den tog bort de enorma värkar jag fick när jag behövde den

3 förlossningar och ingen gång smärtlindring. Har gått tämligen bra ändå.

Jag skulle dock tippa på att det är extremt individuellt och att man som mamma tar det som det kommer när förlossningen är igång.

Tycker dock det verkar märkligt att du betraktas som unik för att du inte vill ha epidural..

mina barn e redan 18,16 o 14, men alla tre kom med sådan fart att jag inte hann få nån smärtlindring över huvudtaget,,det gick bra ändå.
eller så bra det nu kan gå, klart det känns, men det var inte så, att det kändes att jag inte klarar det utan.utan jag hade koll på situationen.
jag är oxo (var ) nålrädd, det har tackolov blivit ganska bra.
men när jag skulle operera knät,fanns inga andra alternativ än epidural (eller det var väl en spinalbedövning,eller vad det nu heter..)men en nål ialla fall, o tanken på den i ryggen var inte alls trevlig.
jag blev verkligen positivt överraskad,för det kändes inte alls! varken ont eller obehagligt..jag hade varit rädd helt i onödan..

ta det lungt o ta det som det kommer, bestäm längs vägen ,kanske du tycker du klarar dej bra utan, kanske ,när du väl e där,inte tycker att det e så farligt med en epidural.. LYCKA TILL!

Jag är också extremt spruträdd.
Jag använder bedövningsplåster vid blodprov, klarar inte av att se på sprutor på TV. Senaste vaccinationen fick jag ett hysteriskt utbrott av rädsla.

Min förra förlossning tog lång tid (start mån eftermiddag- klart ons kväll), större delen använde jag lustgas, men när värkarna var så täta som 2 i minuten så klarade jag inte mer. BM var förberedd på att jag var spruträdd och allt förklarades in i detalj vad som skedde där i ryggen på mig.
Jag brydde mig inte ett smack och sticket, för det var bara bedövningssticket som kändes, vid det andra "riktiga" sticket är det ju bedövat.
Mest jobbigt var det att behöva ligga helt stilla samtidigt som jag hade värkar.

När Edan sen verkade var det himmelriket!

Efter att edan hade satts kunde jag vila lite och sen drog krystandet igång och det tog inte särskilt lång tid tills att Alice var ute.

Jag är helt inställd på att ta Eda denna gången med.

kl

Jag hade epidual, och kände inte när den sattes öht.
Vill du inte ha den, säg det på förlossningen. Ingen kommer sätta den mot din vilja.

fast det är ju olika hur känsiga vi är i livmodertappen/halsen, så smärta för en är ju inte alls samma för andra.

För mig stämde det som din BM sa. Hade hållt på i 3 ½ dygn med värkar, sen tog det ytterligare 14 timmar efter EDA som hon kom ut. Men visst jag öppnade mig skitsakta redan innan, från 2 till 4cm på 12 timmar, från 2 - 10cm på 20 timmar. Så om EDAn gjorde nån skillnad vet jag inte. Smärtan gjorde den INGEN skillnad på iaf! :D

Bada gjorde allt mycket mycket värre för mig.
Lustgas knarkade jag järnet i 19 timmar:D

Senast ändrad:

nix, kanske såg de hur stora ögon han fick när han såg slangen som skulle in:angel:

Jag har för mig att på föreläsningen på Karolinska Huddinge sa de att epidural är väldigt vanligt, andvänds vid ungefär 50% av förlossningarna. De sa också att det i princip är lika med att sätta in värkstimulerande dropp, minns inte vilken procent de sa där.

Men finns det verkligen belägg för detta eller är det bara hörsägen???

Källa: Vårdguiden

Nackdelar och risker med ryggbedövning
Födande kvinnor löper låg risk att få allvarliga biverkningar vid ryggbedövning, men för fullständighetens skull tar vi här upp även mycket ovanliga biverkningar. En del mindre besvärande biverkningar är vanliga. Några biverkningar har nästan helt försvunnit sedan stå-upp-epiduralen började användas.

Klåda
Klåda är en vanlig biverkning när morfinliknande medel ges i ryggbedövningar. Upp till hälften av dem som fått ryggbedövning får klåda, ibland över hela kroppen. Men klådan är oftast mild och kräver ingen särskild behandling.

Svårigheter att kissa
En av tio har svårt att kissa efter ryggbedövningen och därför kontrollerar barnmorskan regelbundet urinblåsan under förlossningen så att den inte blir överfull.

Påverkan på muskelkraften
En av tio kvinnor tycker att benen känns tunga och har svårt att stå eller gå efter att de fått ryggbedövning. Risken ökar med antalet doser eller mängden bedövningsmedel som givits. Men det här är en ofarlig bieffekt som oftast försvinner inom en till två timmar.

Påverkan på förlossningsförloppet
Värkarbetet kan dämpas och förlossningsförloppet förlängas något. I sådana fall kan värkstimulerande medel ges i dropp. Krystreflexen kan påverkas och därför händer det något oftare att man behöver använda sugklocka. De här bieffekterna har minskat betydligt sedan man började använda stå-upp-epiduraler, och därför är det störst chans att det blir en helt vanlig förlossning även om den födande kvinnan väljer ryggbedövning. Sannolikheten för att förlossningen måste avslutas med kejsarsnitt ökar inte vid ryggbedövning.

Otillräcklig smärtlindrande effekt
Vissa gånger blir effekten av ryggbedövningen inte den förväntade. Den kanske bara tar på ena sidan eller lämnar vissa områden obedövade. Ofta kan man komma till rätta med detta genom att ändra doseringen eller ändra något på epiduralslangens läge. Ibland behöver ryggbedövningen läggas om. Det händer cirka en person på 100.

Huvudvärk
Svår huvudvärk efter ryggbedövning beror oftast på så kallad durapunktion, vilket innebär att epiduralnålen oavsiktligt orsakat ett hål i den hårda ryggmärgshinnan. Det händer en person på 100 och ungefär hälften av dem får huvudvärk. Typiskt för den här huvudvärken är att den kommer i stående eller sittande ställning men försvinner när man ligger ned. Smärtan är ofta intensiv och om den inte går över inom ett dygn genom att man dricker rikligt med vätska och tar värktabletter brukar den behandlas med så kallad blood-patch. Det innebär att lite av kvinnans eget blod sprutas in i epiduralrummet för att täta hålet i ryggmärgshinnan. Lindringen brukar komma snabbt och är oftast god. I enstaka fall kan behandlingen behöva upprepas.

Blodtrycksfall
Några kvinnor får blodtrycksfall, men risken är mycket liten med den nya lågdostekniken och det är i regel lätt att behandla med dropp eller blodtryckshöjande medicin. Detta drabbar ungefär en person av 1 000.

Ryggont
Ryggsmärtor är vanliga efter förlossning. Flera nyare studier visar att risken för långvariga ryggbesvär inte ökar efter ryggbedövning. Däremot beskriver många en lokal ömhet i ryggen och ibland ett blåmärke vid platsen för sticket. Blåmärket försvinner och ömheten går över av sig själv, oftast inom några dagar.

Skakningar
Några kvinnor får lindriga skakningar under en kortare tid efter att de fått ryggbedövning – det känns ungefär som om man huttrar. Men det är helt ofarligt och går över av sig självt.

Temperaturstegring
Nyare studier har visat att kvinnan kan få något högre kroppstemperatur om epiduralbedövning används under många timmar.

Påverkan på barnets hjärtljud
Tillfälliga förändringar i hjärtfrekvens hos det ofödda barnet har rapporterats efter smärtlindring med ryggbedövning – liksom efter varje form av effektiv smärtlindring. Det beror troligen på den snabba sänkningen av halten stresshormoner i kvinnans blod till följd av en effektiv smärtlindring.

Risk för överdosering
Om läkemedlet avsett för epiduralbedövning av misstag sprutas in i ryggmärgsvätskan eller i ett blodkärl finns risk för överdosering. Detta är mycket ovanligt – risken är en per 10 000 bedövningar – och går i regel lätt att behandla.

Skador på nervrötter eller ryggmärg
Övergående nervpåverkan, som orsakas av att barnets huvud trycker på de nervstammar som löper på bäckenbenets insida, är inte helt ovanligt efter en förlossning och har inget samband med ryggbedövningen. Allvarlig och bestående nervpåverkan av ryggbedövningen i sig, genom att nålen eller slangen ger en blödning, nervskada eller infektion i ryggkanalen är mycket sällsynt. I Sverige är risken cirka en per 200 000 bedövningar. Feber, huvudvärk och/eller ryggsmärtor upp till tre veckor efter ryggbedövning kan vara tecken på allvarlig infektion och bör bedömas av läkare.

Jag sattes igång kl halv nio, fick eda kl 11 och kl 14 var han född. Jag hade krystverkar i knappa 10 min och inte en sugklocka i närheten
Men då hade du ju redan fått medicin som håller igång förlossningen?

Dock när jag ser till mig själv så fick jag bara en dos eda
Man har ju börjat ge flera små doser för att man ser att biverkningarna minskar då. Ju fler doser man får ju större blir risk att man blir en av de 1/100 eller 1/1000 som får biverkningarna.

Comfort skrev:
från 2 - 10cm på 20 timmar
Jag tog 4 cm - bebis ute på 20 minuter ;)
Jag tycker även fast mina förlossningar var väldigt lika att dom var väldigt olika ändå.

Man ska nog inte bestämma sig för hur man vill föda, utan istället ha flera olika planer på hur man kan göra och vad man vill och inte vill testa. Framför allt att ens partner eller den som följer med vet vad man vill och inte vill. Ifall man själv inte kan prata och jag tror faktiskt Bm ställde lite frågor till maken när jag födde Tilde, har något sånt i bakhuvudet att hon frågade honom lite saker.
Sen såklart att man trivs med sin bm och litar på henne, och att man säger till om det inte känns bra.
Bm första förlossningen hjälpte mig massor, medans Bm andra gången bara fick göra som jag sa åt henne att göra ;)

Jag använde epidural båda gångerna. Första gången var det jäkligt skönt, jag kunde nästan sova i två timmar mellan värkarna. Andra gången kunde det kvitta. Det gjorde så jäkla ont och det hjälpte bara i typ en halvtimme med epiduralen. Hade jag vetat det hade jag skitit i den andra gången men jag trodde den skulle hjälpa bättre.

Lustgasen smakade skit första gången, använde den inte alls. Andra gången kunde jag inte släppa den, så skönt att koncentrera sig på något annat! Andades in den på väg upp i värkarna, sen var det lugnt när den väl hade toppat.

Det är nog lika vanligt att föda utan epidural som med. Kör på utan om du inte vill ha den!

På de barnmorskor jag har pratat med verkar man vara unik (kanske lite konstig?) som inte vill ha epidural och att ALLA tar epidural och man klarar sig inte utan den.
Min uppfattning har alltid varit att de flesta klarar sig på t.ex. lustagasen. Jag trodde nog att epiduralen var ngt man tog vid långa jobbiga förlossningar och vet ingen i min närhet (vänner, släktingar m.fl) som har använt sig av epidural.

Vad är eran uppfattning och vad använde ni för smärtlindring?

Min uppfattning ligger mittemellan barnmorskornas och din. Jag tror att epidural är ganska vanligt, men att det oxå finns många som INTE vill ha epidural.

Jag tror inte att barnmorskorna tycker att man är konstig ifall man inte vill ha epidural, men de vet kanske att en del som sagt nej till epidural ångrar sig under förlossningen. Dina barnmorskor kanske vill förbereda dig på det?

Jag hade TENS och lustgas. Andningen, som vi fick träna på föräldrautbildningen, var oxå till stor hjälp. Mina värkar varade ungefär 50 sekunder. Min man hade koll på tiden och sa till när det hade gått 30 sekunder. Då visste jag att det bara var högst 5 sekunder kvar, innan smärtan minskade igen. 5 sekunder kan man ju stå ut utan att bli tokig. Att liksom möta varje värk med fokus och kontroll hjälpte mig mycket.

*kl*

Jag sa direkt när jag kom in att jag ville ha epidural, men fick jag det, nejdå. Pga mysko barnmorskor så låg jag där med enbart lustgas och det gjorde så fruuuktansvärt ont. Tänk om de bara lyssnat på mig? Jag vet bäst själv hur jag hanterar smärta. Fem gånger sa jag till barnmorskan att jag ville ha epiduralen, varje gång sa hon: Men du är så stark, du fixar det med enbart lustgasen, men är du helt säker så hämtar jag läkaren.

Jag sa varje gång: Jag vill ha den!

Sjätte gången när hon kom in så var det tydligen försent att ge epidural, ursäkta mig men den j---a kärringen gjorde min förlossning till en ren tortyr. Jag tror att man känner bäst själv under förlossningen. Alla är vi olika. Men lustgas är helt OK, hade den i 5 timmar och slängde iväg den sista timman. För jag ville se klart när jag fick min bäbis (var helt borta, kunde inte ens sitta själv).

Jag har haft ryggbedövning vid en av två förlossningar. Bland mina vänner har de flesta fött utan epidural faktiskt. Några har haft det, men de flesta inte så du är absolut inte unik om du inte vill ha den. Alla ska få ha det som de vill i så stor utsträckning som möjligt tycker jag.
För mig var ryggbedövningen som att komma till himlen, men vissa har ju stor hjälp av lustgas. Den ger mig bara panik. tycker det är vidrigt, medan andra tycker det är jättebra. Det är så olika hur man reagerar. Lyssna på din kropp.

Jag fick vansinnigt ont av värkarna direkt och jag vill inte ligga så i hela öppningsskedet. Jag hade så ont att jag inte ens märkte att narkosgubben kom in. Helt plötsligt stod han bara där.

Epiduralen var PRIMA! Jag halvsov mig igenom hela öppningsskedet och kände inte ett dugg. Det var hur trevligt som helst!

Min syrra hade bara "lite mensvärk" när hon var öppen 8 cm. Så man har olika grader av smärta vid en förlossning. Man får känna sig fram.

Vet inte riktigt vem jag ska svara

För mig tog det väldigt lang tid att öppna mig till, efter jag fatt edan och kunde slappna av gick det fort. Men fran att jag var öppen 10 cm till krystvärkarna startade tog det 6h, trots stora mängder värkstimulerade dropp. När sen väl krystvärkarna startade var hon ute pa 20 min.
Jag hade ngn slags pump som gav edan i sma doser, tror det räckte i 8h.

Sambon är inte ett dugg rädd för sprutor, blod eller sant, men just edan tyckte han var läskig att se. Jag märkte som sagt inte av den nästan alls, lite jobbigt att ligga helt still bara.

Jag har väldans nålskräck jag. Men har nog aldrig i mitt liv blivit så stucken som jag blev på förlossningen.:p

BM rådde mig ta ryggbedövning, då jag inte sovit på länge och jag skulle sättas igång pga att jag inte öppnade mig ordentligt, för att jag skulle orka. Hade helst sett att jag sluppit detta men men, på något sätt så lyckades jag ta mig samman. Var ju lite borta av lustgasen och av tröttheten.

Det gjorde inte särskilt ont av bedövningssprutan och inte var det så obehagligt heller när ryggbedövningen sattes i heller.

Sen fick jag ju värkförstärkande dropp, sattes i handen. Men då gnällde jag lite efter emblakräm för jag är så himla jönsig med stick. Det fick jag inte.

Och så får man ju bedövningsspruta i fjutteluttan om man har spruckit och behöver sys.

Förlossning är inte roligt om man är spruträdd direkt.:crazy: Men jag lyckades på något underligt vänster ta mig samman. Fick ju även morfinspruta i baken innan för att kunna sova och en spruta på samma ställe efteråt eftersom vi hade olika plus å minus på blodgrupperna jag o Norpan.

Gah, jag ryser av blotta tanken. Men man är annorlunda när det väl gäller. Man fixar det tydligen.;)

Jag klarade mig bra på lustgas första 6 timmarna på förlossningen. Tog sedan epidural och märkte inte att dom stack mig ens, jag satt med lustgasen och var så borta att jag inte kände det överhuvudtaget. Man tänker inte riktigt på hur ont det gör att få ett stick av en nål när man har sådana fruktansvärda värkar.

Du kan ju berätta när du kommer in att du är nålrädd och helst vill undvika stick så långt det går.

Jag hann bara med lustgas på de sista 2 barnen.

Innan den sista ville jag att de skulle ge allt, men då vattnet gick och de inte visste om huvudet var fixerat så gick allt väldigt snabbt så vi hann inte prata om smärtlindringen.
Jag tog lustgas och när jag undrade om jag skulle få mer så var det redan på gång ut, så jag hann inte.

Men, med den första skulle de ge, men det kom blod i slangen så de blev tvungna att dra ut den, vilket inte var trevligt, och kan säga att när man väl ligger där så tänker man inte på sprutskräck, bara att det ska bli klart och att smärtan ska försvinna.

Jag skulle säga att jag vill klara mej utan så mkt som möjligt, men om det blir jobbigt så är jag öppen för det som verkar rätt då.

En förlossning är ju svår att planera i detalj och särskilt första gången, då man inte vet hur man reagerar för smärtan beroende på hur många timmar som går, om man hunnit sova innan osv.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Barn Förlossningsberättelse Tisdag 27 december på kvällen gick slemproppen och vad jag misstänker är sipper av fostervatten. Onsdagen...
Svar
10
· Visningar
2 015
Senast: Sanette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka