Unikt att föda utan epidural?

Sv: Unikt att föda utan epidural?

Och så får man ju bedövningsspruta i fjutteluttan om man har spruckit och behöver sys.

Den sprayen jag fick när jag skulel sys var det värsta jag varit med om, där finns ingen spruta som kan göra mer ont. Sedan blev det inget sy för mig utan jag åkte upp till op istället och blev sydd under narkos :D

Jag har fött fyra barn vaginalt med enbart lustgas, det har hjälpt bra tycker jag.Jag är akutsnittad med ett barn, valde ryggbedövning och det kändes när läkaren stack in nålen...:crazy:

Fast jag hade bestämt att nu med femte så skulle jag ha eda och allt jag bara kunde få eller ett snitt istället och jodå jag skulle få allt. Min kropp sa däremot annorlunda :)
Kommer in med i princip mensvärksont och då var jag öppen 8 cm, Storm är född 15 minuter senare så jag hann ha lustgasen i några minuter :angel:

Lustgasen funkar också bra om man måste sys, jag har inte känt ett dugg av tråcklandet när jag fått ta ett eller två andetag i masken innan.

Jag kan inte se mig själv använda epidural som smärtlindring eftersom nålar är min stora skräck och ångest.

Hahahaha!:D Är det jag som skrivit det här?
Så där tänkte jag också, nu sitter jag här hemma med en febrig liten gosse på 2,5 år. Tro mig; de kommer ut mer eller utan epodural. Du har inget att säga till om ;)

Poängen är att jag är FRUKTANSVÄRT rädd för sjukhus/tandläkare/vita rockar/patienterna där inne/ allt. Så rädd att folk inte fattar att jag kunnat föda barn :angel:

Jag tog ingen epidural, klarade mig med lustgas. Tänkte som så att gör det så in i h*vete ont så bryr jag mig nog inte alls om ett stick i ryggen. Men de fick inte ens sätta nål i handen på mig:D De var jättebra och förstående.
Hoppas jag inte skrivit exakt som nån annan för jag har inte följt tråden...

Ha så kul! Det ÄR ROLIGT att få barn! Slappna av och LÅT kroppen göra det den är menad för!

*kram**~

*KL*

Tack alla för era svar och lyckönskningar :bow: Har faktiskt läst alla inlägg! (fast inte jerseykos biverkningar på epiduralen, känns inte smart just nu, ska inte skrämma upp mig mera om jag nu skulle behöva den)

Jag har inte planerat min förlossning ngt speciellt eftersom jag har förträngt den fram till förra veckan (vaddå kan man inte vara gravid resten av livet?!). I min journal finns det med skrivet att de kommer in i det längsta undvika nålar på mig men om det blir akut så skiter de ju i mina önskemål och min rädsla. Det viktigaste är ju att bebisen och jag klarar oss helskinnade.

Alltså jag har så mycket tankar som flaxar runt i mitt, för tillfället, relativa tomma huvud. Jag kan inte sätta mig in i situationen att föda barn, jag kan inte få in det i mitt huvud mer än att jag har ångest för allt runt omkring. Själva förlossningen är väldigt abstrakt för mig men nålar det kan jag. Jag är t.o.m. utbildad att lägga sprutor i folks munnar - ironiskt va?

Jag har en kompis som är sjuksköterska och tydligen jätteduktig pa att ta blodprover (tydligen henne dom ropar pa när ngn är svarstuken). Men hon är rädd för att ta sprutor själv.

Mitt tips för förlossningen är att ta det lugnt, läs pa om hur en förlossning gar till och om olika smärtlindringar men bestäm ingenting innan. Skriv däremot tydligt att du är spruträdd i förlossningsbrevet och säg det gärna direkt när du kommer in pa förlossningen.

Kanske just därför hon är duktig?

Jag läser faktiskt en bok "föda utan rädsla", jag tror på den, att lita på sin kropp o.s.v. men man skulle ju vilja ha facit redan nu hur det kommer att bli.

Jag ville ha allt jag kunde få, det sa jag på en gång. Inte för att jag är smärtkänslig, utan mest för att det kändes som att jag inte skulle behöva pinas i onödan. Min barnmorska sa att jag skulle få epidural sen, men hon bara ljög för att det blev försent för den sen. Inget jag är sur på egentligen eftersom jag klarade mig finfint på lustgasen. Blev mest snopen bara. Det går nog jättebra för dig utan epidural! Annars får du väl ha den som plan B om du får värkar från helvetet, men lustgas är annars en kanonbra uppfinning tyckte jag.

Märkligt det där med förlossningsbrev, jag fick med mig det hem i oläst skick. Det var ingen på förlossningen som var intresserad av det, kanske beroende på att jag ändå var där relativ kort tid, från 1 på natten till 10 på morgonen, men ändå...

fast det var nog inte så att hon ljög för dig. utan att du öppnade dig fortare än vad hon trodde du skulle göra.

Jag blev varken illamående eller "borta".
Den gjorde smärtan mindre. Men jag var fullt medveten och klar i huvudet.

Mhmm.... annars tycker jag de säger att de blir lite borta och därför inte bryr sig om värkarna.

*kl*

Blir man illamående av lustgasen eller blir man bara "borta"?

Det är väl ganska vanligt att man mår lite illa efter de första andetagen lustgas, men ofta går det över. För en del går det inte över utan de mår helt enkelt illa av lustgasen.

Lustgasen var nog den bästa fylla jag har haft, men den tog inte bort fokus från förlossningen. Jag kände fortfarande värkarna och krysade när det var dags. Gasen går ju ur snabbt och eftersom man (iaf jag) reglerar intaget av lustgas själv väljer man hur "groggy" man vill vara. Jag sög bara i mig när det blev som allra värst. När jag kände att en värk satte igång sög jag i mig gas.

jag mådde illa när fick mina 10 minutersvärkar, då var ju lustgasen vid munnen hela tiden.,

Ang smärtan, såhär upplevde jag det: Det gjorde fortfarande jävligt ont, fast, längre bort på nåt vis. Typ som när man går och lägger sig för att sova när man fortfarande är rätt så full man är närvarande fast inte. Då kommer nån och hugger av benet på dig! det gör ont som fan, men du bryr dig inte:D

ja det är väl ungefär så man förklarar hur lustgas fungerar? ;)

Med 10 minuters värkar, menar du då att de håller i sig i 10 minuter?

*kl*

Blir man illamående av lustgasen eller blir man bara "borta"?

Med Rasmus så blev jag lite "full" men absolut inte borta, jag var noga med att inte suga för mkt för jag ville ju vara klar i skallen när han kom ut. Efter mkt täta värkar och lustgas vart jag full låg och skratta och sa att jag inte hade nån känsel i fötterna ;) Jag kände ingen smärta alls.

Med Tilde smakade det bara skit och jag blev bara obehagligt snurrig i skallen. Långt ifrån samma effekt som med Rasmus så jag skippade den tidigt för det spelade lixom ingen roll. Drog lustgas sen när BM tryckte loss moderkakan, då smakade det bara illa och de kändes som jag åka alldeles för många karuseller på tivolit och ätit för dåligt.

Vart är facit när man behöver det? Konstigt att man kan reagera så olika, tycker ju samma person borde tycka det är lika båda gångerna.
Tror jag har fått lite mer kött på bena i alla fall och kan vara beredd på att reagera hur som helst på lustgasen.

Din kropp kommer veta vad den vill och behöver när det är dags, det är ganska skumt. Jag har lixom bara åkt med båda ggr min kropp skötte jobbet. Sen finns ju bm där för vägledning och råd på vägen.
Har du ctg på magen så ser man på displayen när en värk är på gång innan det börjar kännas.

Jag tror man ska vara beredd på att försöka fler än bara några andetag för att se hur den fungerar.
När jag låg på förlossningen så sa BM att det kan vara obehagligt i början men att man brukar vänja sig. Jag tyckte att det smakade lite sött på något konstigt plastigt vis och sen blev jag snurrig. Provade direkt igen och då blev jag packad. Sen fick jag ha den så mycket jag ville och kom då på snitsen och den blev min bästa vän. Skulle lätt velat ha en sån där tub hemma ;)

Ett tips som jag tyckte hjälpte mycket mot min förlossningsrädsla var att skriva ner min "drömförlossning". En väldigt jobbig process men oerhört nyttig. Jag och sambon låg kvar i sängen en söndag och gick igenom väldigt noggrant hur vi trodde och önskade hur det skulle bli. Jag grinade 3 timmar i sträck men vi skrev ner och var väldigt sakliga. Hojta till om du vill ha hela instruktionen om hur man skulle göra.

Mvh Miks

Liknande trådar

• Låst
Övr. Barn Förlossningsberättelse Tisdag 27 december på kvällen gick slemproppen och vad jag misstänker är sipper av fostervatten. Onsdagen...
Svar
10
· Visningar
2 015
Senast: Sanette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka