Unikt att föda utan epidural?

Sv: Unikt att föda utan epidural?

ja jag fick 3-4 st låånga värkar, men min förlossning var ju supersegast och hade hur mycket värkstimulerande dropp som helst.

Jag mådde bara illa av lustgas så jag kunde inte använda den. En del av mina kompisar säger att det är det bästa de upplevt. Så det är bara att testa på! Jag var uppe och gick med ryggbedövningen. Inga problem och jag kände inget efteråt heller. Jag fick dessutom bäckenbottenbedövning så jag födde helt utan smärta. Jag kände inte av krystvärkarna och de sa till när sonens huvud var halvt ute. Jag kände inget ens då :) riktigt great! Önskar att det går så lätt nästa gång... Men då får jag kanske känna på det andra upplevt?? Det löser sig. Ut kommer de. :)

Drömförlossning? Splutt - bebis ute, kände ingenting, sprack ingenting och amningen är totalt smärtfri :p

Jag mådde bara illa av lustgas så jag kunde inte använda den. En del av mina kompisar säger att det är det bästa de upplevt. Så det är bara att testa på! Jag var uppe och gick med ryggbedövningen. Inga problem och jag kände inget efteråt heller. Jag fick dessutom bäckenbottenbedövning så jag födde helt utan smärta. Jag kände inte av krystvärkarna och de sa till när sonens huvud var halvt ute. Jag kände inget ens då :) riktigt great! Önskar att det går så lätt nästa gång... Men då får jag kanske känna på det andra upplevt?? Det löser sig. Ut kommer de. :)

Låter ju underbart men det känns inte underbart vägen till smärtfriheten. Usch vad nålar :(

*kl*

Blir man illamående av lustgasen eller blir man bara "borta"?

Jag blev stenhög faktiskt, och någon gång var jag helt borta och allt blev svart.

:D

Dock så hade jag mkt kraftiga värkar och dessutom väldigt snabba dvs de gick i topp direkt så lustgasen fick jag andas in typ hela tiden för att få någon effekt

Fast lustgas var nice ;)

Jag blev stenhög faktiskt, och någon gång var jag helt borta och allt blev svart.

:D

Dock så hade jag mkt kraftiga värkar och dessutom väldigt snabba dvs de gick i topp direkt så lustgasen fick jag andas in typ hela tiden för att få någon effekt

Fast lustgas var nice ;)

Oj.. de flesta verkar ju gilla lustgasen i alla fall.. Jag vet faktiskt vad jag gör om den inte fungerar hjälpligt på mig.

Ha ha, jo jag tackar. Hade ju inte varit helt fel. Som sagt, hojta till om du vill ha hela instruktionen :)

Mvh Miks

Tyvärr så är jag nog fel person eftersom jag inte kan tänka mig in i förlossningsituationen. Den är alldeles för abstrakt.

Jag har sprutskräck! Och ja, det blev ju en del provtagningar innan förlossningen.
När jag kom in på förlossningen fick jag en nål i handen. Brydde mig inte alls, tänkte bara att det hjälper mig ifall jag skulle behöva något.
Jag bad om smärlindring (epidural fick jag då) och ja, narkosläkaren stack nålen i ryggen precis mitt uppe i värk, så jag märkte inte något. Lustgasen fick mig att sväva lite i det blå, men den tog inte bort smärtan, utan snarare att stå ut med smärtan.
Ta det som det kommer.

Har du läst om dyktekniken? Jag tycker den beskriver väldigt konkret hur man ska tänka i värkarna. Den fungerade inte speciellt bra för mig dock, men för övrigt vill jag bara säga att det är URCOOLT att föda barn! Man behöver liksom inte kunna så mycket, kroppen fixar allt själv. Om du vill veta mer om dyktekniken är det bara att googla, jag läste mycket om den på familjeliv men jag vet att det finns andra sidor också, t ex dyktekniken.se eller nåt sånt.

Ang smärtan, såhär upplevde jag det: Det gjorde fortfarande jävligt ont, fast, längre bort på nåt vis. Typ som när man går och lägger sig för att sova när man fortfarande är rätt så full man är närvarande fast inte. Då kommer nån och hugger av benet på dig! det gör ont som fan, men du bryr dig inte:D

Exakt såhär upplevde jag också lustgasen!
Man tittar på benet och konstaterar att det är av, glömmer för en microsekund bort att det hänt för man är ju full, sen tittar man igen och, jo, ja det gör ju svinont men va faaaan.... *hick* ;)

Mellan de tre första inandningarna av lustgas blev jag as-plakat. Det var hysteriskt roligt och min sambo tar fortfarande upp det ibland. Hahaha...jag förklarade för honom på plats hur det kändes. Precis såhär: du är nykter och sveper i dig kanske 4 dl ren sprit. Så känner du, fortfarande nykter, hur asfyllan sveper över dig. :rofl: Jag babblade med barnmorskan och var allmänt pinsam, mao FULL. Men bara några minuter alltså, sen avtog fyllan.

Angående nålstick. Jag fick ett enda under min förlossning och det var förberedande för dropp, men som aldrig kom till användning. Så är man spruträdd kan man säkert be att få slippa den eftersom det förmodligen inte är absolut nödvändigt att sätta i den i förväg.

Jag började med lustgas vid 7-tiden då jag var öppen 6 cm.
Vid 8 cm sa jag till att jag ev. vill ha epidural, men provar lustgas lite till, det blev inte hemskt mycket värre än så så jag körde på med lustgasen och fick en väldigt bra förlossning. Krystade i 50 min och ut kom han kl 11.11.

Var lite orolig för hur det skulle kännas att sys, så jag "safade" lite och sög i mig lite lustgas, de sprayade på Xylocainspray som inte sved mkt alls, hettade till i nån sekund bara. Under syningen sa jag till kanske 2 ggr att det stacks, mera spray direkt och det var inte ALLS hemskt att sys. Inte heller när de klämde på magen för att snabba på moderkakan, klart obehagligt men inte ont. Inget av detta spelade någon som helst roll för hela tiden hade jag ett mirakel på mitt bröst! :love:

har inte läst tråden:

Det lät som att på akademiska i Uppsala använde ungefär 40 el 50% epidural.

BM sa att den var väldigt bra om det behövdes och att om det inte behövdes var det nästan ännu bättre.

Senast ändrad:

Jag har otroligt låg smärtgräns, hade skrivit i journalen att jag ville ha lustgas och om det behövdes - troligen- eda.
När vi kom in så bad jag om det direkt, då jag hade så ont. Men var öppen så mkt att de inte hann lägga eda innan det var dags att krysta.

Trots min rädsla för smärta så klarade jag det fint med bara lustgas!
Lustgasen gjorde mig inte illamående, men lite snurrig, dock medveten och kände värkarna väl. :p

Jag är i så förtjust i sprutor och jag hade bestämt mig innan att jag skulle inte ha någon eda.
Under förlossningen använde jag lustgas och det fungerade jätte bra. Kände inte att jag behövde något mer.
När de sedan skulle sy var jag inte glad och sa att jag inte ville att de skulle sy för jag ville inte ha några nål stick. Det gick dock jätte bra trots att de sydde mycket för de baddade med massa bedövningsspray innan de gav bedövningssprutor och sydde.

Jag var uppe och gick med ryggbedövningen. Inga problem och jag kände inget efteråt heller. Jag fick dessutom bäckenbottenbedövning så jag födde helt utan smärta.
Michellan, förlåt för trådkap, men jag måste bara höra mer om detta med bäckenbottenbedövningen.

Bad du om den och hur villiga var de att ge den ihop med eda:n? Har läst så mycket om att man just inte känner krystvärkarna så bra och att det därför inte är så bra. Därför har jag inte ens vågat fråga om det! :o Jag kanske ska säga till på en gång att jag vill ha det på slutet. Jag är nämligen jätteorolig för detta med smärtan...

Jag tror det bästa tipset jag kan ge dig är: PLANERA INTE SÅ MYCKET!

I mitt förlossningbrev hade jag skrivit : Öppen för förslag men vill vet i god tid innan det blir för sent till epidural. Jag och min sambo diskuterade mycket men jag kom fram till att "jag vill inte ha någon tapperhetsmedalj pga att jag klarade mig utan det och det..." jag ville hellre klara mig helskinnad och vara hyfsat pigg efteråt! :)

Jag var livrädd inför förlossingen och planerade veckor innan hur man skulle lyckas få kjejsarsnitt (jag trodde verkligen att detta skulle vara mycket bättre). Hur det än blev så ville min son ut några dagar tidigare än beräknat så jag hann aldrig gå och gruva mig så värst mycket! Men det absolut värsta i det hela tyckte jag skulle bli att "blotta mig".

Förlossningen kom och barnmorskan talade hela tiden om "hur jag låg till" jag kännde att jag hade full kontroll på smärtan. Hon gav mig olika alternativ och frågade om jag inte ville börja testa lustgasen iaf i god tid och se vad jag tyckte om den. Och jag ÄLSKADE :love: den! Snurrig i bollen och fick inte ut några ord, jag kan inte påstå att den tog bort smärtan men den fick mig att slappna av! Underbart! När det började vara nära att jag inte skulle hinna med epidural så sa barnmorskan "har du fixat det hittills så kommer du fixa resten" och någonstans så kännde jag att jag hade alla krafter i världen och att lustgasen var min bästa vän :)

Allt gick superbra och jag kommer nog ha ett liknade förlossningsbrev nästa gång!

Jag hade ingen smärtlindring första förlossningen (ren syrgas bara, men det är ju inte direkt någon smärtlindring).
Andra förlossningen hade jag TENS i bilen på väg in för att ha något att fokusera på, men vet inte om den gjorde någon skillnad. Hade även ren syrgas den förlossningen.

Tror inte det finns några drömförlossningar om jag ska vara ärlig :crazy: hur man än vrider och vänder sig så har man ju rumpan bak.

Jag planerar inte min förlossning, jag förnekar den.

Det var precis så jag också gjorde. Förnekade, stoppade huvudet i sanden, hoppades på att gå över 2-3 veckor för att slippa föda barn, grinade så fort jag läste någonting om förlossningen överhuvudtaget. Det där med "drömförlossningen" fick mej att tvinga mej tänka igenom steg för steg hur förlossningen skulle kunna se ut. Väldigt nyktert men med inslag av "sen kommer bebisen och jag blir glad" ;).
Jag vet att det låter flummigt men det är det absolut inte.

Sorry, nu känns det som om jag prackar på dej nånting "Halva priset kompis, bara idag! One size fits all!" :D

Mvh Miks

Bland mina bekanta är det fifty-fifty epidural eller inte. Jag har själv använt det båda gångerna för jag har haft rätt långa förlossningar. Har man en kvick förlossning är det inte så lönt att sätta EDA, för då ska de först kalla in en narkosläkare, sen är det lite trassel med att stickas och så ska den hinna börja verka. Dessutom så hjälper inte EDA så bra under krystvärkarna heller. Så det är därför en del får höra att det är för sent att ge den.

Det jag gissar att din BM försöker göra med pratet om epidural är att förbereda dig på att du *kanske* vill ha det. Bara så att du inte är helt blockerad inför tanken på det under själva förlossningen, eller så att du inte tycker det är ett misslyckande att vilja ha det.

Och angående lustgas så var den min bästa vän en stor del av förlossningen. Jag blev inte illamående alls. När jag testade den i början av förlossningen och inte hade så ont så blev jag full och glad, typ. När smärtan blev jobbig så gjorde lustgasen att jag kunde koppla bort den. Smärtan fanns fortfarande där men jag blev avtrubbad och försvann bort från den. Lustgasen har dessutom fördelen att när du slutar andas in den är du klar och vaken igen efter några sekunder. Fina grejer! Och du, lycka till med din förlossning! :)

Liknande trådar

• Låst
Övr. Barn Förlossningsberättelse Tisdag 27 december på kvällen gick slemproppen och vad jag misstänker är sipper av fostervatten. Onsdagen...
Svar
10
· Visningar
2 015
Senast: Sanette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII

Hund, Katt, Andra Djur