Unghästridning?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Ponnyryttaren_

Trådstartare
Är nyfiken på hur man utbildar unga hästar inom AR (eller vad man nu väljer att kalla det). Hur rider man det allra första?

Jag har fattat att det är mycket markarbete, att många vill att dom gör de mesta på töm, som skolor och så, men hur går ridningen till det allra första? Man har fått tillåtelse att kravla sig upp, den tolerar att man sitter där, men sen?

Vore glad om någon ville ta sig tid att förklara för en oinsatt = )
 
Sv: Unghästridning?

Det är nog väldigt olika mellan olika individer, vad man föredrar för träningsmetoder (lång töm, longering, arbete vid hand, eller kanske försöker göra det mesta uppsuttet tidigt) och vilken ordning man tar saker och ting i.
Har inte själv ridit in någon från scratch så jag kan bara svara på det jag sett på kurser bland annat. Där är det en del longering som gäller - men med fokus på att det är i inlärningsstadiet och inte för mycket kvantitet eller som motion, bland annat för att lära in kommandon och börja hitta lite grundform och grundbalans utan ryttare, även lite kommunikation. Korta pass.
Vissa väljer att arbeta en del för hand också, själv tycker jag det verkar rätt monotont i ett väldigt grönt stadie där man inte vill börja kräva så mycket precision, men visst går det.
Uppsuttet börjar man lära in lite knappar och grovstyrning, börja lära hästen följa ryttarens signaler och få lite bättre koll på sin kropp med ryttare uppepå. Skulle väl säga att man egentligen gör ungefär samma som under hela utbildningens gång men med mycket lägre krav och inga direkt krav på precision, för att sen kunna avancera lite i taget framåt i utbildningen utefter att hästen är mogen för nästa steg. Så från början kan det bli en hel del ridvägar och just att öva på att följa ryttarens signaler, lite övergångar, lite grovjobbet till att börja hitta en grundform och börja forma sig på böjda spår, även lite indivuduellt fokus beroende på ekipaget.
Varvat med ridning i skog och mark och kanske lite annat beroende på ryttarens intressen.

Sen finns det säkert massor med fler tillvägagångssätt och dimensioner i det.
 
Sv: Unghästridning?

Tack för svar!

Jag såg nämligen en video på en unghäst igår. I beskrivningen står det att den utbildas enligt dom klassiska principerna (vilket jag trodde att jag gjorde : P) så nu undrar jag om det är fler som kan berätta hur dom gör och kanske förklara syftet med det? (alltså vart är man om ett par månader med detta utgångsläget sas?) Jag vet ju hur jag utbildar, mål och syfte, hur gör ni här?

Länk borttagen av moderator
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Unghästridning?

Det här visar ju en liten del i ett signalsystem som kan vara väldigt olika för olika individer. Att man lär in de signaler man vill använda steg för steg och separerade känns ju självklart men det i klippet känns inte "typiskt AR" enligt mig (som i att det är en generell signal man lär in inom AR).
Det som däremot känns lite mer typiskt AR, tycker jag, är just att man vill lära hästen lossa vikt från innerbogen vilket de beskrev att signalen var till för. Fördela om vikten och helst då lite bakåt. Tyckte ändå de var tydliga i klippet med vad de gjorde och tänkte.
Vikten hamnar ju onekligen lätt på innerbogen på böjt spår innan hästen skolats, sen finns det olika tillvägagångssätt att komma förbi det.
 
Sv: Unghästridning?

Usch o fy för handridning:mad:

ryttaren har ingen insikt i biomekanik utan drivs bara av ett mantra att få bort den från att luta inåt. Sluta då att böja den i halsen!!!

Hur svårt ska det vara att rida rakt fram o i ett tempo där den jobbar o bär upp ryttaren med sina muskler:confused:

Någon formning av bålen är inte heller intressant eller att den får börja med basics.
hästn visar helt klart sitt missnöje- fin början:crazy: för samarbete- bara hästen som ska ge med sig trots en okänslig hand.
 
Sv: Unghästridning?

Flytta vikt bakåt på en häst med sänkt rygg...

det enda som händer är att den tar korta steg o bär ännu mindre vikt bak- bär bara upp lilla rumpan.

Sen är det så att man... tyvärr måste rida för att få hästen att engagera sig mer bak. Det finns inga genvägar! Tar man bort bjudningen så försvinner även bakbensengagemanget= aldrig någon samling annat än nästan stillastående.
 
Sv: Unghästridning?

Ja, jag trodde som sagt att jag red efter som klassiska principerna (vilket är helt tvärt emot det i videon) : P

Den här tjejen är typ granne, har jobbat som hästskötare några veckor där samt följer bloggen, så känner henne halvdant iaf : P men eh... vet att hon läser och försöker lära sig allt om AR (inte vanlig dressyr för det är skit typ) men hon har i princip ingen erfarenhet... Så när jag ser videon ser jag hennes försök att omvandla all den teori hon läst och hört till praktik och det är säkert viktiga/vettiga saker hon lärt sig.. men är det så det går till bland andra akademiska ryttare -på unghäst-? Hur mycket likt är det så som man utbildar inom AR och vad är hennes tolkning sas?
 
Sv: Unghästridning?

Har du frågat din granne om hon vill att du lägger ut videon på Buke?
 
Sv: Unghästridning?

Var det din enda reflektion- ett slags försvarstal?

Lägger man ut filmer på nätet är det för alla. Offentlig.

Förr red man med finlir o upprepade små förhållningar för att kommunicera med hästen, o nu är det NH-vis. Tryck tills hästen ger efter o först då ger man efter.
Är det att vara intelligent som en människa o kunnig?

Varför förkastar man kunskap sen århundraden tillbaka?

Inte ens militärerna red på detta viset.

Tro 17 att hästarna sen inte "går" att rida på vanligt tränsbett- av den okänsliga handen.
 
Sv: Unghästridning?

Man måste prata med hästen på ett sätt den förstår. Här ser jag inte logiken system, snabbhet och känslighet nog att belöna rätt eller att hästen förstår och förmår.
En ung häst/oskolad måste först kopplas ihop genom kroppen mha energi. Det görs i en lägre form i min värld.
Och vill man lära in ett signalsystem där hästen ska bort från tygel/höjd hand ska man vara medveten om att hästen är ett mottrycksdjur och av naturen följer handens tryck och alltså svänger in vid tryck i inner tygel. Gör att lära bort det utan att behöva dra så satans i munnen tar man från marken. Så man kan trycka mot bogen samtidigt och visa hästen vägen. Så slipper den hamna i pressat läge den inte förstår.

Jag tycker hästen bör ridas mer fram i en lägre form där den söker sig fram/ned till bettet och får ta längre kliv så den rör sig genom kroppen från bakbenen fram till hand genom aktiv rygg och buk. Nu ser jag en bromsas häst som är av på mitten och inte riktigt förstår eller förmår.
En yngre häst måste få länga steget mer. Det går att få upp hästen i fram genom att elevera manken och framför manken utan att dra upp huvudet. Huvudet kommer upp sen då hästen är stark nog om den sitter ihop i ryggen och vinklar mer bak. Nu orkar den inte vinkla. Och då spelar det ingen roll om man höjer huvudet så. För rygg och mage orkar inte hålla ihop och "tvinga" bakdelen att vinkla.
 
Sv: Unghästridning?

Ursäkta märkliga skriften ovan. Sitter på mob med stavningsprog. Orkade inte korr-läsa.

Axel: det tjejen försöker göra, men missar, användes långt innan militärerna red som man gör idag. Det användes på den tiden då man stred i närstrid och verkligen hade skolade hästar. Hästen räknades som inriden då den gick motsvarande GP. Så de hästarna var rätt mkt mer välridna än militärhästar idag. Det var tvunget. Annars dog man alt förlorade en jääävligt dyr och Välskolad häst.
Men då skolades hästar/ryttare av kunniga människor med erfarenhet.
 
Sv: Unghästridning?

men eh... vet att hon läser och försöker lära sig allt om AR (inte vanlig dressyr för det är skit typ) men hon har i princip ingen erfarenhet...
Men hur får hon ihop det då? Det är ju väldigt mycket som är lika . Dressyr är dressyr även om man har olika vägar att ta sig fram. Det ena kan ju inte vara skit och det andra jättebra. Blir ju nästan komiskt. Men du skriver ju även att hon är väldigt oerfaren. Om hon är intresserad och verkligen vill lära sig så kommer nog mycket att förändras på hennes resa.
Det man ser på filmen får mig att fundera. Det verkar som om ryttaren har en plan för sitt sätt att träna, men jag kan ändå inte låta bli att undra varför man sitter och försöker hitta pusselbitar/lära in detaljer, när hästen inte tillåts gå fram, få rörelse genom hela kroppen och hitta sin balans i en lång/låg form. Halsen använder hästen för sin balans och att sitta och hålla så i tyglarna och dessutom hålla upp hästens huvud högt förstör ju balansen effektivt. Jag skulle hellre lätta i handen, låta hästen få söka handen i en lång och låg form och rida framåt. Detta kanske fungerar för en mycket skicklig ryttare, men så skickliga är nog inte många.
 
Senast ändrad:
Sv: Unghästridning?

Försvarstal? I din fantasi.

Jag tycker att ridningen i filmen är mycket märklig, dessutom är det riskabelt för kindtänderna att sitta och dra i den vinkeln med ett tränsbett, och meningslöst att göra det med en kapson eftersom den i princip bara ger vettiga signaler när hästen arbetar med nosryggen nära lodplanet. Ridkapson är inte världens bästa redskap för våra naturhästar med lågt ansatt hals, de är gjorda för iberiska hästar som i stort sett är födda i rätt form.

I min värld innebär klassiska principer att man rider med en stilla hand som anger en ram och som i första hand inverkar genom att man rider fram hästen mor handen, i andra hand genom kramningar. Höja/sänka handen - då räknar vi centimetrar, inte decimetrar.

I övrigt tycker jag att Podhajskys Complete training of horse and rider ger en ganska bra beskrivning av en inridning enligt klassiska principer. Den som söker efter någon fantastisk "metod" i den boken lär dock bli besviken.
 
Sv: Unghästridning?

Du tycker att man gör så ja, och det finns hur många åsikter som helst beroende på hur du frågar. Det var lite det som var min poäng. Inte att jag själv tänker som personen på klippet.
 
Sv: Unghästridning?

Har du frågat din granne om hon vill att du lägger ut videon på Buke?

det undrar jag med. Världen är tillräckligt liten för att tilloch med folk som inte känner varandra men läggs ut av folk på bukefalos, ska kunna kännas igen och snart får höra av andra att de ligger ute på ett diskussions forum. I detta fallet är det lätt att spåra och identifiera personen då stallets namn finns publicerat i samband med filmen.

Ponnyryttaren: Jag hade ALDRIG hängt ut någon med beskrivning, film och dessutom den kritik du har, på bukefalos! Jag tror tillochmed att det käpprätt strider mot forumreglerna.
 
Senast ändrad:
Sv: Unghästridning?

***Delvis knapplån***

Diskutera inte enskilda personer, varken namngivna eller beskrivna så att någon förstår vem du menar.

Den meningen är hämtad från forumreglerna.

Jag har tagit bort länken till filmen, då det var lätt att identifiera personen ifråga.

TS: Varför inte fråga din granne hur h*n arbetar med unghästen, och hur h*n tänker i det här fallet?
Jag tror att h*n har bättre svar på det än vad vi har.

Immer
Moderator för Klassisk Ridkonst
 
Sv: Unghästridning?

Snabbt och snabbt.... det kan diskuteras. Jag borde sett länken för flera dagar sedan :o
Skyller på att "det är mycket just nu".
 
Sv: Unghästridning?

KL

Ber om ursäkt.....Inte alls min mening att lägga ut filmen som 'titta va dåligt' utan som 'här är en häst under utbildning', förstår att detta inte kom ut som jag tänkt mig....Klumpigt formulerat!! Jag fattar (för sent) att det är lätt att läsa i en helt annan ton än vad jag hörde i mitt huvud.

I alla fall, så ville jag ha uppe filmen som ett exempel, som förhoppningsvis skulle generera i fler exempel som kan jämföras och förklara mer om unghästridning på AR-vis. (Jag tycker ofta att nivån ligger rätt högt på forumet, det diskuteras gärna piaff ex. passage, nu levad, men detta är ju saker som är få förunnade att få genomföra, så jag hade tyckt det var roligt med en tråd som handlar om det mest grundläggande).
 
Sv: Unghästridning?

Även om de flesta här i tråden inte verkar känna sig hemma i vad som sågs på filmen så betyder ju inte det att det måste vara dåligt eller att det måste bli ett dåligt resultat längre fram. Bara att det är något vi inte är vana, inte känner igen och därigenom inte riktigt förstår. För mig är det svårt att hitta en logik när jag bara ser lite detaljer. Det skulle vara intressant att se detta ekipage längre fram för att se hur utbildningen gick längre fram. Jag såg flera saker som jag skulle vilja ställa frågor om till ryttaren. fick jag svaren kanske mycket skulle klarna?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
2 210
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 275
Senast: Enya
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 706
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp