Unghästmönstring!!!2008

Gullan86

Trådstartare
sökte men hittade ingen vettig tråd.

men vart kan man se alla ställen som det kommer finnas unghästmönstering på i år?

hur går det till? släpps de in en och en på banan lösa eller skall man springa brevid(då behövs det ju träning innan osv)

vad kostar det osv.

berätta gärna ni som varit eller ska i år kanske? vi ses kanske t.o.m!

tänkte försöka åka med min hingst Glampi!

Sv: Unghästmönstring!!!2008

Jag tror inte att det finns någon samlad lista över unghästmönstringar.

En sökning på Google ger att det ordnas en utanför Ängelholm 6 september. http://www.backadals.se/ klicka på "på gång"

Jag har själv aldrig varit på någon unghästmönstring, men jag tror att hästen visas lös i ridhus. Det är naturligtvis en klar fördel med en unghäst som är ledvan.

Ofta står det på SIF:s hemsida om det blir unghästmönstring.
har en tanke att visa min senare till sensommaren/hösten via föreningen Garpur. Du kan även, via SIF:s hemsida titta på de klubbar som är närmast dej.

Jag ska ev visa Skuggi på Friggs unghästmönstring i Hanaskede 21 september.

Det brukar vara mönstring i Virestorp, mellan Vrigstad och Jönköping, i september/oktober.

Förra året var det mönstring i Lekeryd.

Man visar först hästen vid hand, uppställd och i skritt och ev trav, sedan släpps den lös.

hur går det till? släpps de in en och en på banan lösa eller skall man springa brevid(då behövs det ju träning innan osv)

Dels visar man dem uppställda, och dels skall man leda dem fram och tillbaka i skritt och trav på en rak linje. Det är absolut inte lika höga krav på att hästen skall stå korrekt som på en vanlig visning. Domaren klämmer och känner en del på hästen och lyfter antagligen på en hov eller två, så det är bra om den tål beröring av främlingar och kan lyfta på benen. Nu var det ganska länge sedan jag var på fölmönstring, men jag tror att jag ledde hästen i både skritt och trav. Bra att träna innan. Sedan släpps de lösa och det kan också vara bra att träna på, så att hästen går att driva fram och inte bara står stilla eller gömmer sig i något hörn.

På den mönstring jag var på var hästarna ensamma i ridhuset under själva mönstringen. Och allihop uppställda tillsammans på slutet. (= ganska stor risk för "cirkuskonster". Glöm inte handskar även om du har en snäll häst)

Det ska vara två st utanför Växjö, 18 okt.

Det blir även en "officiell" mönstring arrangerad av Geysir hos Lotta Viltarv-Järnland i Vetlanda runt den 20 september.

Sen kommer säkert Strokkur också att hålla en mönstring också. Planer fanns väl på att hålla den på Stormbos islandshästar i år igen, men vet inte hur det blir. Bara att hålla utkik på Strokkurs hemsida för mer info.

Garpur har fölmönstring i Åtvidaberg 20 september. Välkommen! :)

Är det någon unghästmönstring på gång i närheten av Stockholm?

oj nej va kul denna tråden hade jag glömt tur ja hittade den igen.

tack alla som svarat.

just nu står hingsten/9månader i fråga i Oskarshamn så det är frågan vad som är närmast.

ojdå men visas hingstar och ston samma dag men de släpps inte ihop väl?

brukar det vara ridhus?.

okej får nog träna lite, men de föl som brukar visas är väl inte gammla, men de som är född samma år som visningen visas med mamman väl? och lösa?.

men min "ettåring" och äldre visas alltså i grimma och grimmskaft och så som ni beskrev.

får man ha spö?

hjälm och handskar låter som ett bra förslag.

oj spännande, måste träna lite då hihi.
han är kanonsnäll att lyfta hovar och inte rädd så om någon går emot han men om ja ska springa med han i trav, haha de kan bli spännande.
och ja vet inte överhuvudtaget hur han reagerar lös....det måste jag testa nästa gång.

hm kan en ca 115-117 liten skithingt hoppa över ett paddock staket in till ston:) haha...

Vindur annordnar unghästmönstring i September, dock ligger klubben i Skellefteå så det blir kanske lite långt för er att åka :angel:

Det blir även en "officiell" mönstring arrangerad av Geysir hos Lotta Viltarv-Järnland i Vetlanda runt den 20 september.

Sen kommer säkert Strokkur också att hålla en mönstring också. Planer fanns väl på att hålla den på Stormbos islandshästar i år igen, men vet inte hur det blir. Bara att hålla utkik på Strokkurs hemsida för mer info.

okej vad menas med officiell visning då? kan man visa på nåt annat sätt vad heter det då?.
och vad är skillnaden då?

okej det ska jag göra, men e de långt i köra te de ställena?
han står ju i oskarshamn.

Strokkur har 2 fölmönstringar: 14 september i Stormbo Västerviktrakten. 4 oktober på Häradsvallen i Mönsterås.
Där ska även en saluhäst och hingstvisning anordnas i samband med detta. Info om dessa läggs upp på: www.strokkur.com

okej vad menas med officiell visning då? kan man visa på nåt annat sätt vad heter det då?.
och vad är skillnaden då?

okej det ska jag göra, men e de långt i köra te de ställena?
han står ju i oskarshamn.

Det var just därför jag skrev officell inom "". Det är bara det att mönstringarna på Marklanda och i Åboda främst är privata, alltså det är först och främst deras egna hästar som visas och sedan finns det ett fåtal platser för hästar som kommer utifrån (bl.a. Elins Salka).
Den i Vetlanda anordnas i samband med Geysirs höstmöte, men såklart är alla välkomna.
Närmast för dig Gullan måste vara någon av Strokkurs mönstringar antingen i Ankarsrum eller i Mönsterås som pemblan tipsade om.

Kommer det bli några föl/unghästmönstringar Skåne/Halland(södra sverige)?:)

Det blir ingen visning av Skuggi. Men hans storasyster Álma ska visas.

Jag skall åka med min 3 åriga sto på Landis unghästmönstring den 4e oktober.

Någon som vet hur det brukar gå till?
Brukar det bli både lössläppt och visad vid hand ?

Hanaskede. Fast det är inte vi som visar Álma.

För att det är jobbigt. Och han är inte så snygg för tillfället.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 642
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 201
Senast: malumbub
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 020
Senast: Farao
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 554
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar