Unghästmönstring!!!2008

Sv: Unghästmönstring!!!2008

Jag var också intresserad av att se stam på dom:)
Konstigt att dom inte lagt ut det:confused:

Har varit på 3 mönstringar och Nina var domare alla gånger.

Stona blev indelade i åldersgrupper, låt säga att de började med 1-åringarna och då en i taget. Man ställer upp hästen med den "snyggaste";) sidan framför domaren, domaren kollar benställning, extriör, lynne.

Sedan får man skritta pållen fram och tillbaka under domarens översyn, efter det släpps pållen i ridhuset och du får hämta ett ridspö med en påse på så ett det blir lite action, var beredd på att du får förlåta pålle för jakten efteråt...fick jag göra.

"Koppla" pålle och invänta Ninas bedömning som läses upp högt inför publik. Ställ gärna upp pållen med sidan mot publiken så att de kan se vad Nina menar, OCH...Nina talar om i sin bedömningen om du har en häst som är tjock eller som rent ut sagt inte ens ska ridas...det hände på senaste mönstringen med en pålla.

Hingstarna visades sist...de blev sååå vackra när de fick lukta på damernas efterlämningar...uj uj. En hingst slet sig och for som en projektil genom stallet...det gick bra tillslut...huga.

När en grupp har visats så får alla i den ålderskategorin samlas tillsammans i ridhuset och en "vinnare" utses....gissa vem som vann:love:

Det finns inga krav på hur du ska klä dig men jag hade mörk tröja vita byxor, svarta handskar, ridstövlar och håret uppsatt...persoligen tycker jag att man ska se lite proper ut iallafall.
Glöm inte handskar det kan gå vilt till om det vill sig illa. Det är var och ens ansvar att hålla koll på sin pålle, hingsten som slet sig hade en 100 kilos man som husse.
Lycka till alla mönstringspållar:laugh:

ja jag och glampi ska på en fölmönstring utanför växjö 18okt...

spännande blir det, så man får alltså ha ett spö med påse på??? för jag har tränat lite i hagen och pållen reagerar starkt på viftande påse:) skitbra.

men han är endå inte rädd för den om han får nosa. och inte rädd att komma fram sen när man jagat lite på han heller.

men vilken sida är snyggast då?

vad ska man ha på hästen? en vanlig grimma och grimskaft eller?

hur brukar ni snygga till dem? några bra tips? ni badar dem väl inte? min glampi är ju rätt ljus men just nu har han inga fläckar iaf men det är ju ett tag kvar till oktober.

Grimma och grimskaft räcker. Nummerlappar att fästa på grimman kan behövas. Jag hade en lädertygel som grimskaft när jag visade Kná, och henne borstade jag och fluffade jag till med pälsglans inför mönstringen. :)

Man får ha spö med påse, men det är kanske lite onödigt, de blir ganska alerta och uppspända ändå i den situationen. Särskilt hingstar.

tack för infon:) hur gick det när du visade henne då? bilder?omdöme?

visade du henne vid hand alltså utan att släppa lös?

Hej,

På båda mönstringarna jag varit på visades hästarna både lösa och vid hand (förutom fölen). (I skritt) De äldre hästarna visades också i trav vid hand. Ledandet handlade om att hålla i när domaren kikade på hästen, och sedan skritta fram och tillbaka mot domaren på rak linje, och leda ett varv runt "spåret". Hon skötte sig exemplariskt, stod stilla när hon skulle, och lät sig ledas med slakt grimskaft bredvid mig. Kná fick det här omdömet:

”Litet uttrycksfullt ungsto med slank och välrest hals, bra rygg och kors. Väl markerade senor, rör sig något tåvid fram. Visar trav med mycket spänstiga rörelser, samt galopp och lite tölt. Mycket vaken och uppmärksam. Lovande”

knaposerar1ar.jpg

knauppst2.jpg

jag har inga bilder från själva mönstringen, men de är iallafall tagna samma dag när hon var borstad och fluffig. :)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 643
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 201
Senast: malumbub
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 020
Senast: Farao
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 554
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar