Sv: Unghästmönstring!!!2008
Har varit på 3 mönstringar och Nina var domare alla gånger.
Stona blev indelade i åldersgrupper, låt säga att de började med 1-åringarna och då en i taget. Man ställer upp hästen med den "snyggaste"
sidan framför domaren, domaren kollar benställning, extriör, lynne.
Sedan får man skritta pållen fram och tillbaka under domarens översyn, efter det släpps pållen i ridhuset och du får hämta ett ridspö med en påse på så ett det blir lite action, var beredd på att du får förlåta pålle för jakten efteråt...fick jag göra.
"Koppla" pålle och invänta Ninas bedömning som läses upp högt inför publik. Ställ gärna upp pållen med sidan mot publiken så att de kan se vad Nina menar, OCH...Nina talar om i sin bedömningen om du har en häst som är tjock eller som rent ut sagt inte ens ska ridas...det hände på senaste mönstringen med en pålla.
Hingstarna visades sist...de blev sååå vackra när de fick lukta på damernas efterlämningar...uj uj. En hingst slet sig och for som en projektil genom stallet...det gick bra tillslut...huga.
När en grupp har visats så får alla i den ålderskategorin samlas tillsammans i ridhuset och en "vinnare" utses....gissa vem som vann
Det finns inga krav på hur du ska klä dig men jag hade mörk tröja vita byxor, svarta handskar, ridstövlar och håret uppsatt...persoligen tycker jag att man ska se lite proper ut iallafall.
Glöm inte handskar det kan gå vilt till om det vill sig illa. Det är var och ens ansvar att hålla koll på sin pålle, hingsten som slet sig hade en 100 kilos man som husse.
Lycka till alla mönstringspållar