Unghästchampionatet på Flyinge

Sv: Unghästchampionatet på Flyinge

Ja, det var det:)
Jag hittade en annan "klippare" till slut. Klippningen gick bra,utom benen där hon lyfte hela tiden och trodde kanske det var elaka flugor på henne. Lite känslig dam, det där.

A

oki, så även denna häst gick i pass i skritten o spände sig emot? Visst var det don dorn som var likadan?

Omgång 1 var hästen extremt spänd och tittig, den skulle absolut inte gå runt banan utan reste sig, sköt och försökte bara ta sig därifrån. Det såg knappt ut som att Mattias skulle kunna fullfölja ritten öht då den var så spänd och bara försökte fly. Den fick 3,0 på skritten, INTE pga av pass utan pga att den helt enkelt inte skrittade öht. Tror inte det är många svenska ryttare som hade löst situationen på ett sådant bra sätt som Mattias gjorde, oerhört skickligt.

Antar att hästen betedde sig likadant omg 2, den gick ju inte särskilt väl i F-bo heller.

Jag är hästskötare och har även haft äran att rida henne ett par gånger på hemmaplan :love: Den hästen har en ridbarhet som inte är av denna världen :bow:

KL

Men vad säger ni om Bella ? Som vann 4-års klassen i hoppning ?

Det är bland det bästa jag har sett, både ridningen (av en 15 åring) och hästen !

Jag såg också henne ! JÄTTEFIN ! Jag hoppas och tror att hon har en god chans till mycket bra placering !
Jag tycker det är så häftigt med en och samma visare som är så duktig på både dressyr och hopputbildning av de unga hästarna.
förmån att få jobba med en sån, eller hur !?

Vad kul att du tycker det också :D Vi har haft fullt upp med att fixa stallet och inridningshästarna innan vi for iväg, och direkt efter ritten var vi ju tvugna att byta om till löshoppningsfinalen så vi har inte hunnit kolla på en enda av de andra (ja, förrutom de som var samtidigt då).

Ja, jag är verkligen supernöjd med mitt jobb. Även om det är slitigt ibland så är det väldigt lärorikt :banana:

(Ett tag när vår hopphäst låg i ledningen skämtade vi om att hon kanske skulle bli tvungen att springa med en häst i var hand på Best in Show-en. Hade inte det varit fräckt ;) )

Det hade väl varit helt underbart !

Ja, ni ser ut att vara ett väl ihoptrimmat gäng och visar hästarna med pondus och lugn.

eran hopphäst var fin, men jag tycker att domarna missade att hon lag bakbenen på sned. Men å andra sidan tycker jag att den som vann hade hängiga framben.

Måste hålla med om att de är otroligt imponerande av en 15 årig tjej att visa hästarna på de viset.
Vinna 4 års och vara plac bland 6 åringarna.. strongt!

Vad kommer de bli av den tjejen tro?

Enligt mig är hon ej duktig men hennes häst Columba är helt fantastisk!!

Min vän som köpte henne o utbildade henne o sedan såldes hon till denna ägare som 4, 5 åring tror jag.

Hon går med vem som helst på vad som helst.

Hon är en av de som nu borde få ett kvartsamtal som de lovat att börja med efter Breeders. Denna häst kommer aldrig kunna visa sin fullständiga potential om inte ngt proffs utbildar henne.

De ska ju som ni säkert läst börja med kvartsamtal med de som har bra hästar o som själv ej har kap för att svensk hoppsport just behöver duktiga ryttare på unghästar som visar talang.

Även om tjejen inte rider super så tycker jag ändå att det är imponerande att som 15 åring gå in på den arenan med många av sveriges bättre ryttare (naturligtvis även blåbär på fina hästar)och hålla huvudet kallt och vinna samt placera sig.

Konkurrensen är ju hög oavsett om hästarna är radiostyrda, vilket jag ändå tvivlar på att dom är.
Finns nog många i samma ålder (även äldre) som lätt skulle kunna trassla till det ordentligt på de hästarna.

Jo, hopphästen lägger gärna bakbenen på sned, hon gjorde det inte i tisdags men var nog lite tröttare i ryggen i finalen.

Dressyrhästen blev iaf fjärdeplacerad och dessutom bästa sto :D Och storebror vann 5-årsfinalen :bow:

För att vara 15 gör tjejen bra ifrån sig! Sen är hästarna kanonhästar helt klart.

Tycker dock att Breeders borde ta steget mot Bundeschampionat och införa bedömning även på de äldre hästarna och inte bara 4-åringarna.. eller åtminstone någon slags blandning av bedömning och tävling.

Överhuvudtaget så borde svenska ryttare drillas hårdare med stilbedömningar a la USA´s Equitation.

Jag roade mig med att titta på Animal Planets "Road to McLay" efter att ha lyckats lura ut att min hästs halvsyster (samma mamma e. Contender) gick Equitation på Östkusten väldigt framgångsrikt.. där visas 2 lag som tävlar i equitation 2006.

Jag googlade ryttarna och av 10 ryttare som då var 14-16 år hittade jag nu att 4 vunnit eller plac i 1,45 GP hoppning.. det ni!

En fantastisk 3:e plats i Breeders blev Det för Cruzeiro de Vil! :love: Har fortfarande inte riktigt fattat det....

Ett pet i omhoppningen, första hindret dessutom. Vi som precis suttit och suckat när Svante rev samma hinder före Cruzeiro :D Han var i gott sällskap i alla fall!

Monika

Vad menar du Furioso ?

Att man ska sponsa sporten med en bra häst för någon annan tex domarkår inte anser att man kan utveckla hästen till fullo ?

Du anser att en 15 åring inte skulle få vara värd att få utveckla sig och hästen tillsammans för att pålle har kapacitet ?

En 15 åring som visat 2 hästar på Championatet med bra resultat kan jag nog tycka kan nog få utveckla sig tillsammans med detta hästmatrial .

Det tycker jag inte domarkåren har med att göra ...

Mia

*KL*

Grattis alla fina resultat med dressyrdjuren :love: Så trist att man inte kunde komma ner o kika. Var det någon som såg Zuidenwind som kan vara rar o ge ett litet utlåtande o rapport till oss nyfikna?

Grattis!!! Missade det men såg nu filmerna! Jättefin o var bara lite tom o oförberedd på räcket. Annars super!

Hoppas det blev prispengar nu då!

Vad jag menar? Exakt det jag skrev!

Har inget med domare att göra!:laugh:

Jag tror att detta ekipage är ett av de som Svenska hoppsporten kommer försöka få till kvartsamtal med.

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 763
Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att...
2
Svar
30
· Visningar
2 428
Senast: ako
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 489
Senast: Brynja
·
Ekonomi & Juridik är det nån som vet hur detta funkar? Jag har en uppfödning som blev T-märkt och såld som avelssto - nu har hon sålts två gånger till och...
Svar
16
· Visningar
2 833
Senast: MalanMjöl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka