Unghästchampionatet på Flyinge

Sv: Unghästchampionatet på Flyinge

Tack! Ja det är nog första gången jag tjänat något på hästeriet! :angel: ;)

Grattis till bästa 3åriga sto! :laugh:
Såg mycket trevlig ut, speciellt på slutet efter galoppen när hon slappnade av och kom igång genom ryggen lite mer och i bakbenen. Och vilket temperament!:love: Jag satt och tittade på henne på prisutdelningen, där hon stod och vilade på ena bak (utan ledare) medan de andra hästarna dansade på runtomkring :D
(min fölunge ser ut att bli lika cool, så det kanske kommer från pappsen)

Kl
Stort grattis till alla andra lyckade resultat med!

Jag såg bara honom på equipes film och det är inte så att jag är missnöjd med mitt val förra året. En himla trevlig hingst. Har du inte sett filmen så rekommenderar jag det ;).

Ett annat betäcknigsval jag gjorde som känns roligt varje gång hingsten kommer ut och tävlar är Wladimir. Pernilla och Wladde passar så himla bra ihop, tror verkligen att det kan gå hur bra som helst för dessa. Ska snart ut och prata allvar med grodden i Ninas mage, den får inte så många syskon nästa år och det gör bäst i att hålla sig fast..

Det är riktigt roligt att så många hingstar kommer ut och tävlar, Santiago såg också riktigt fin ut..för att inte tala om Bellagio..

Tack, så roligt att det gick bra för honom, tycker det är mycket imponerande gjort av en så ung hingst som betäckt såpass mycket som han har gjort med. Då ska jag kika på den filmen, tänkte inte på att man kunde titta där :o
Wladimir är en väldigt fin hingst med, förstår att du inte ångrar dej, håller tummarna för att du ska få en liten knoddW nästa år! Visst är det roligt att de kommer ut o visar sej o presterar på banorna hingstarna, och inte bara går runt o är vackra :D

Varesej Santiago eller Bellagio är några som jag har tittat två gånger åt, men ska kanske ge dem en chans till ändå, nu när det går så bra för dem :p

Jag håller inte med !
Hon är skitduktig inte minst med tanke på att hon bara är 15 år.

Sätt flickan i träning hos ett proffs, varför skulle inte hon kunna utveckla hästen ? Hon rider lugnt och fint, lätt sits med mjuk hand.
I min bok mycket, mycket trevligare ridning än många av proffsens ridning.

i Sverige har vi en önskan från olika håll att få fram bra hästar så att vi tex kan tävla i Super league o vara med i de stora sammanhangen. Därför har man nu tänkt att införa kvartsamtal för de som rider bra hästar så att man kanske hittar lösningar så att de kan komma till toppen istället för 1.40. Detta skall nu göras för första gången för de hästar man ser är talangfulla.

Sen gör ju ägarna som de vill!!!!!

Att utbilda en häst är Otroligt krävande. Min häst utbildades av 2 proffs tex men går ej att jämföra med Jessicas utbildningssystem riktigt...( fast en av dem är iofs duktig men har inte samma stab med dressyrruttare som filar hemma när denne är i väg på tävl) En amatör red henne bra i början o är otroligt duktig men kunde ej utbilda henne.

Alla gör dom de vill men de som har bildat grupper nu för att försöka få fram bättre hästar i Sverige Innan de förstörs av amatörer ska försöka fånga upp dem Innan...Vi får se.

I holland har man ett system där man får vara med o äga delar av ett antal bra hästar som går till Proffs ( utbildat mer än 2 hästar upp till 1.60 tex) me det fungerar kanske ej i Sverige.

Tycker hon är duktig för att vara 15!!!!

Intressant upplägg... är det så att svensk hoppsport går in och sponsrar betalningen till proffset som skall utbilda hästen oxå eller skall ägaren få äran att slänga upp en 10 lapp i månaden oxå, ja förutom då att först ha blivit kränkt och ansedd som obegåvad :o

Har man placerat 2 hopphästar i BT så kan man ju inte vara totalt kass, det är en talang att INTE förstöra hästar och det kan man ju inte klandra den här 15-åriga tjejen för iallafall :)

*kl*

Ett stort jättegrattis till er alla duktiga bukeuppfödare/ägare/visare/ryttare som har haft framgångar i helgen!!

alla hästar som ej blir utbildade av de som kan brukar förr eller senare bli förstörda menar proffsen på. ( Lär sig att riva mm).

Minns ej upplägget men de har ej exakt sagt hur det går till.

Om det var enkelt skulle många kunna utb hästar upp till 1.60 men det är tyvärr bara några stycken som klarar i Sverige!

Jag förstår naturligtvis tanken men om svensk-hoppsport vill ha hästarna får dom ju gå in och betala isåfall. Antingen som delägare eller att dom betalar utbildningskostnaden/tävlingskostnaden. Så jäkla kul är det ju inte för en ryttare på lägre nivå tom 140(och som aldrig kan hoppa 1.60 då enligt svensk hoppsport) att sitta och betala för en häst som någon annan skall tävla. Vad finns intresset i det för denna ryttare?? Då säljer man ju hellre.

Det måste ju finnas någon morot för ägaren till hästen mer än att få äran att bli utvald och betala ? Lämna bort hästar till proffs kan man ju göra ändå menar jag.

Självklart! ingen skulle väl gå med på ett avtal o upplägg man ej vill??

Många vill att deras uppfödningar skall gå vidare till duktiga utbildare så det går nog att lösas. Men är hästen såld till en amatör som själv vill tävla så..är det ju en annan sak!

Detta är inget konstigt tycker jag att de olika grupper som bildats försöker komma på kreativa lösningar på de problem vi har!

I Holland har man låtit de som har råd o lust gå in i delar av hästar o folk står på kö för att vara med.

I sverige fungerar kanske just det upplägget ej så bra så då försöker man hitta på andra olika lösningar.

Inom avel försöker man nu oxå förändra. Att få människor att avla på Bra ston istället för dåliga o det är ju oxå en självklarhet!!! Men vi får se hur det lyckas!

Trojka heter dressyrens projekt.
Där låter man unga talangfulla hästar gå till duktiga dressyr ryttare som mot att de utbildar (och står för kostnader?) får del (halva?) i hästen.

Har för mig att jag läste att de nu istallet riktar in sig på unghästutbildare då de mer etablerade ryttarna inte var så intresserade av unga hästar.

*KL*

Det var verkligen roligt att få se Wisse igen! Såg hon om sist som 1-åring, och nu 3 år och stooor! Jättefin och duktig va han (trots att stallet blåste sönder innan:eek:), men räckte inte till final den här gången.

Ska bli fantastiskt roligt att följa honom (och hans ryttare) i framtiden!

*kl*

Ett stort jättegrattis till er alla duktiga bukeuppfödare/ägare/visare/ryttare som har haft framgångar i helgen!!

Instämmer :bow:

Vad glad man blir över att det år efter år blir bättre och bättre kvalitet på både ryttarfonten, hästarna och förberedelserna av hästarna. :)

Ingen bild ;)

Mia

Såklart! Hur kunde jag missa?? ;)

33669_456851372864_778987864_5310535_5817442_n.jpg

37169_456863482864_778987864_5310633_3368806_n.jpg

Kram till "gamla matte" <3
71866_456851862864_778987864_5310544_1346057_n.jpg

Och här kan man läsa mer

Vad fin han ser ut :love:

Grattis till dig för din fina uppfödning ;)

Ps funderar på att lämna Dinah till Troeds iår så vi kanske syns ?

Mia

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 763
Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att...
2
Svar
30
· Visningar
2 428
Senast: ako
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 489
Senast: Brynja
·
Ekonomi & Juridik är det nån som vet hur detta funkar? Jag har en uppfödning som blev T-märkt och såld som avelssto - nu har hon sålts två gånger till och...
Svar
16
· Visningar
2 833
Senast: MalanMjöl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka