Undran om utställning...

Y

yogurt76

Hej har en lite en liten fråga ang anmälan till utställning.. Har aldrig tidigare ställt ut så detta är nytt för mig.. Vill inte verka dum men vad är det som gäller..? Räcker det med att bara vara medlem i SKK/rasklubb eller skall man både vara medlem i både och? Gäller detta både för Inoff/officiella tävlingar? Berätta snälla den som vet..

Sv: Undran om utställning...

Ska du ställa ut på SKK's utställningar så måste du vara medlem i SKK. Ska du ställa ut i en rasklubb så ska du vara medlem i den klubben.
Inofficiella utställningar behöver du inte vara medlem.

Ska du ställa ut på SKK's utställningar så måste du vara medlem i SKK. Ska du ställa ut i en rasklubb så ska du vara medlem i den klubben.
Inofficiella utställningar behöver du inte vara medlem.

Så då räcker det alltså inte med att vara medlem i SKK om man vill ställa ut i rasutställning? hur är det då om man är medlem i en Brukshundsklubb? Tycker att det verkar som om man måste vara med i så många klubbar för att få ställa ut på så olika ställen.. kan någon förklara..

det räcker att vara medlem i skk.

på frågan antar jag. Man får ställa ut i ras utsälling om man bara är medlem i skk. behöver altså inte vara medlem i rasklubben. Men där emot räcker det inte att vara medlem i rasklubb om man vill ställa ut på skk,s utställning. Så vill man slippa betala 100 olika medlemskap så kan man bara vara med i skk och får då ställa överallt, men naturligtvis kan man ju även lösa medlemskap i rasklubben om man nu vill det.

Fast det där stämmer ju inte riktigt..

Om jag ska ställa på utställningar anordnade av terrierklubben, så måste jag vara medlem där.

Ska jag ställa på utställning anordnad av aussieklubben måste jag vara medlem där.

Ska jag ställa på utställning anordnad av älghundklubben måste jag vara medlem där.

Ska jag ställa på utställning anordnad av specialklubben för skällande fågelhundar måste jag vara medlem där.

För att få ställa på rasklubbarnas utställningar måste du vara med i dem, att vara med i skk räcker inte.

..och ginst och grana

Vid inofficiella uställningar gäller följande:
Inget medlemskap behövs, dock undantag för SGDK´s färgutställning, då medlemskap i SGDK krävs.
Vid officiella utställningar gäller följande:
Du måste vara medlem i SKK eller i Svenska Grand Danois Klubben för att deltaga. OBS! Detta gäller ej för våra utländska utställare.

Så säger "min" ena rasklubb...alltså jag behöver inget medlemskap i klubben utan bara skk med undantag se ovan.

efter lite letande hittade jag även det här på skks regelverk:

I utställning anordnad av SKKs specialklubbar
får endast hundar ägda av medlemmar
i arrangerande klubb delta. Om så angivits
vid utställningens kungörande och i utställningsprogrammet
kan dock medlem i
SKK/länsklubb, SKK/specialklubb, Sveriges
Hundungdom eller i erkänd utländsk kennelklubb
delta utan krav på medlemskap i
arrangerande klubb. Arrangören kan i sådant
fall ta ut högre anmälningsavgift.

Slutsats...rasklubbarna gör som de vill om de vill kräva medlemsskap eller ej. jag har dock inte råkat ut för det då "mina" klubbar inte kräver detta, och troligen är det många klubbar som inte gör detta då klubben tjänar på stort deltagande.

Senast ändrad av en moderator:

På inofficiella ja. Där behöver du inte vara medlem nånstans, men det skrev jag när jag svarade första gången.
Jag vet inte en enda rasklubb som inte vill att man är medlem för ställa ut hos dom. Och då menar jag officiella utställningar.

Senast ändrad:

Läs en gång till...

Vid officiella utställningar gäller följande:
Du måste vara medlem i SKK eller i Svenska Grand Danois Klubben för att deltaga. OBS! Detta gäller ej för våra utländska utställare

Då kan jag säga att GD-klubben är ett undantag.
Så då får du skriva till TS att i gd klubben gäller detta, men inte i alla rasklubbar. Som sagt så vet jag ingen mer rasklubb som man inte måste vara medlem i för ställa ut. Finns säkert. Men jag tror de tjänar mer pengar på kräva medlemskap än att tro man ska kunna leva på en utställning.
Behöver inte GD ägara vara medlemmar, hur får de då klubben att gå runt?

Det är möjligt att det är ett undantag. Det vet jag inte ,Är ju inte på så många andra rasklubbar och kollar upp deras regelverk. Rottweilerklubben har jag inte funderat på för där är (var)jag medlem ändå. Men ingen av oss hade visst varken riktigt rätt eller riktigt fel, bara olika erfarenheter :)

Men som svar till TS kan jag ju säga.
Kolla med arrangören innan anmälan om medlemskap krävs, troligen kan du betala det i samband med anmälan om det är så att du måste göra det.;) lycka till!

Rottweiler kräver medlemskap.

Ja, vi får säga till TS att kolla med arrangören om hon ska ställa ut i rasklubb. Även om jag är ganska så säker på att GD är ett undantag ;)

Ja, är helt ok att bli medlem samtidigt som anmälan...

Grana som nu ska försöka gå ut lite, fast jag dör av värmeslag snart pust...

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 248
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 790
Senast: Maniac123
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 037
Senast: valpköpare
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 760
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?