Understimulerad hund utomhus

Silkisif

Trådstartare
Hej alla, rubriken blev sådär.
Min familj har en isländsk fårhund. Han är understimulerad, i alla fall i tankeverkstaden. Det uttrycker sig genom att han skäller på våra hästar, väldigt ofta.

Nu kämpar jag för att vi ska sätta upp staket ute så han kan gå fritt i trädgården. De hävdar dock att han bara kommer att stå och skälla där, och att han kommer att hoppa över.

Om man har ett 120 staket, hoppar han då?

Tror ni att han skulle bli mindre understimulerad av att vara ute, få lyssna på allt som händer osv osv? Det är i alla fall vad jag hävdar. Vi har gått kurser med honom tidigare och det märks så tydligt när han är "mättad" i huvudet. Mycket lugnare när det kommer till att han skäller.

Jag hävdar dessutom att vi barn kommer att leka mycket mer med honom ute, eftersom man då kan ha honom lös utan att ständigt behöva oroa sig. Det blir roligare då, nu får han inte gå lös för vi är oroliga att han ska sticka. Han lyssnar inte särskilt bra, säkert ytterligare ett men efter att vara understimulerad! :crazy:

Luddigt, men vad tror ni? :crazy:
Skulle det gå att ha staket?

Sv: Understimulerad hund utomhus

Varför inte aktivera hunden istället?

En understimulerad hund lös i en inhägnad trädgård kommer med största sannolikhet att skälla och vakta tomten ännu värre. Kuta fram och tillbaka och skälla på allt som rör sig.

För att han inte är chippad/etc så någon kurs hos bruks är det inte talan om. Och ingen vet riktigt hur man går vidare. :crazy:

Fråga mig inte varför, skrev tråden direkt efter ett bråk med crew om just samma sak :crazy::cry:

Jag vill ju att hunden ska må bra. Men jag vet inte hur man gör! :(
Har lärt honom massa tricks, och det fungerar ju tills han kan dem. Nu kan jag inte komma på fler som man kan göra.

Men det är väl bara o vaccinera då, om det var det som var problemet? Om man vet vad problemet är...gör något åt det! Börja spåra kanske? Eller träna freestyle? Båda är ju jättelätta att träna själv.. finns liksom ingen ursäkt känner jag.

Nosarbete är grymt för alla understimulerade hundar :)
du kan alltid gå upp en ca 1x1 meter stor ruta. Kasta sedan ut mat i rutan, då blir det svårare för hunden, för din doft " förstör ".
Balansgång ger också mental träning :)

Sen saker som att leka kurragömma, och välta burkar med godis under osv.

Stimulera han!
Det mår han bra av :)

Varför är han inte chippad? Det och registrerad hos jordbruksverket måste alla hundar vara.

Om ni inhägnar trädgården och verkligen aktiverar honom där så tror jag det kan vara bra men det löser ju inte själva aktiveringsbehovet. Det måste man ju göra oavsett om man har inhägnad trädgård eller inte. Att bara få springa lös gör ju inte att hundens tankeverksamhet får vad den behöver menar jag. Däremot är det ju enklare att träna lydnad och inkallning på inhägnat område.

Vad gäller höjden, jag har en korsning jack russel-dansksvensk gårdshund och vårt staket är 120 cm högt. Det är vad som behövs för att han säkert inte ska hoppa över. Nu är han ju väldigt bra på att hoppa min hund så ni får väl helt enkelt ta reda på hur högt eran kan hoppa för att veta hur högt ett ev. staket behöver vara.

Har du testat att gömma godis (vi brukade köra med ost, skinka etc) i huset? Låt hunden vara i ett annat rum, så gömmer du godbitar i ett annat rum - i låga hyllor, på stolar, på element, handtag och så vidare? Vi brukade som sagt göra så med vår, och han tyckte att det var superkul!

Detta fungerar även att göra i trädgården, vi kunde sätta fast skinkbitar i grenar och liknande, så fick han jobba massor med nosen för att hitta den, sen fundera ut ett sätt att få tag på skinkan (självklart började vi med att ha allt på marken, men när han lärt sig vad det handlade om så gick det att lägga i träd som han fick ställa sig med framben mot för att nå).
Om du inte kan ha honom lös så kan du ju ha långlina på, så kan han ändå vara långtifrån dig och leta.

Testa även med lätta plastburkar eller plastmuggar, lägg en godisbit under och låt hunden fundera och försöka få bort det som är ivägen för godiset.

Lägg ner några godisbitar, eller lite torrfoder, i en vattenflaska, låt bli att sätta på korken och ställ flaskan på golvet. Skaka den lite så att hunden vet att det finns något i den och låt honom leka med flaskan tills godisbitarna ramlar ut. Tar ett tag innan dom inser hur man gör för att få ut allt på snabbast sätt. När vår insett hur man gjorde så rusade han runt i köket och smällde till flaskan med tassen så det flög torrfoder över halva golvet.. Han hade kul iaf =D

Lycka till!

Senast ändrad av en moderator:

Kom på en grej till..
Om han äter torrfoder och ni sätter upp staket, testa att sprida ut hans mat i gräset när han ska få mat, så får han leta sig till sin middag. Så har han något att göra ett tag, och får i sig sin mat samtidigt! (:

Låter jättebra med en egen "hage" till hunden! Skönt för den att kunna vara ute på insidan av ett säkert staket :)

Plus stimulering för skallen! Bättre kan det nog inte bli.

Jag har också en isländsk fårhund. Vi har fårnät på 1m runt vår tomt, han hoppar inte över, han hade mycket väl kunnat fysiskt om han hade velat. Men gör det inte ens om han ser rådjur utanför, är en jaktidiot... Har de väl lärt sig att de kan ta sig över så får staketet vara mycket högt för att de inte ska lyckas men om de ser staketet som ett för stort hinder, så som vår gör så håller de sig på rätt sida. Svårt att veta, det är olika från hund till hund.

När det kommer till skällandet på hästarna så är jag rätt övertygad på att han kommer att fortsätta med det. Islänningen är en skallande vallhund och i alla fall vår blir oerhört stimulerad av saker som rör sig. Sen om det är en fågel som flyger eller en katt, häst, rådjur... kvittar. Vi lyckades träna bort mycket av skällandet när vi bodde i stan, men det var jobbigt. Han fick helt enkelt inte vara ute om han så skällde en gång så åkte han in. Tog ett tag och vi fick vara stenhårda. När vi flyttade ut på landet blev vi slappa och lät honom skälla så nu är vi tillbaka till ruta 1.

Jag röstar också för mer mental stimulans, det är det enda som tröttar ut vår... Sen om det blir enklare att stimulera honom med en inhägnad tomt så kan det vara bra.

De hävdar dock att han bara kommer att stå och skälla där, och att han kommer att hoppa över.

Det är klart att det går att ha staket. Hunden kommer förmodligen fortsätta skälla. Men det jag undrar är, vad säger övriga i familjen om hur hundens aktiveringsproblem uppstått och hur det borde lösas? Om ingen i familjen vill ägna sig mer åt hunden så kanske ni borde överväga att omplacera den?

Renrasig o registrerad eller tveksam härstamning?
Finns ingen seriös uppfödare som säljer en omärkt hund idag det är ju både mot reglerna o olagligt.
Hur som helst kan ni ju alltid chipa o registrera hos sjv o sen gå kurs.
PL

Senast ändrad:

Ni har en isländsk fårhund! En av de mest skälliga raserna. En isländsk fårhund kan jobba många, många timmar. En sån här hund måste man lära att inte skälla, liksom alla skalldrivande hundar. Det måste tränas mycket!!

Jag kan säga att problemet kommer inte att lösas genom att ni sätter upp ett staket utan ni måste aktivt träna på att hunden ska vara tyst.

Ang staketets höjd så kan hunden komma ut om den verkligen, verkligen skulle vilja, då spelar det inte så stor roll hur högt staket ni har. Tänk på att den kan gräva sig ut med. Akta er för att hunden blir uttråkad i trädgården och har anledning att rymma.. ex till löptik, annan hund, hare eller liknande.

Jag har corgisar som också är skällande vallhundar (heelers). Jag kan aktivera hundarna i timmar, men lika fullt står dom och skäller på hästarna och jagar/vallar runt dom. Tyvärr :).

Aldrig varit med om att dom kollar chip och vaccinering på kurser? Är det någon ny bestämmelse att dom måste kolla alla kurshundar?

Är det en ras som skäller mycket är det nog svårt att få bort skällandet, men med mycket träning borde det gå att få hunden att källa mindre i alla fall.
Understimulerad kommer ju hunden fortsätta vara om inget händer även om hunden ä ute.
Prova rallylydnad? Det finns banor att skriva ut från internet.
Låt hunden få leta saker.
Kan ni ha hunden lös utan att oroa er om det finns staket så tycker jag att det är en bra idé. Men aktivera också med andra saker än bara lek, så att han får tänka.

För att han inte är chippad/etc så någon kurs hos bruks är det inte talan om. Och ingen vet riktigt hur man går vidare. :crazy:

Jag tränar min hund psykiskt flera dagar i veckan och har aldrig satt min fot på bruks. Finns privata tränare :)

Jag är inte riktigt säker på att jag fattar, vill du ha hjälp med att stimulera din hund, eller vill du veta om det räcker med ett staket för att hålla den hemma?

På en rymmningsbenägen hund hjälper inga 120, funkar det inte att hoppa kan man klättra eller gräva. På en icke rymmningsbenägen kan det funka med ett vanligt tomt-staket.

Om du vill ha hjälp att stimulera är det alltid lättast att börja med hundens "yrke". Du har en vallare. Du skulle jag fokusera på det, tex låta hunden valla bollar, det finns som nån sorts ny sport kommer inte ihåg namnet just nu.

Om du vill ha hjälp att stimulera är det alltid lättast att börja med hundens "yrke". Du har en vallare. Du skulle jag fokusera på det, tex låta hunden valla bollar, det finns som nån sorts ny sport kommer inte ihåg namnet just nu.

Den sporten heter Treibball, verkar ju kul :D

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 801
Senast: Maniac123
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 987
Senast: Sesca
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 050
Senast: Liran
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 349
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka