Understimmulerad hund som inte kan springa lös längre!

M

Mariika

Jahaja, det är det här som kallas "slyngelåldern" :crazy:.
Jag skulle verkligen behöva lite tips och råd med vad tusan jag kan hitta på med min snart 10 månader gamla understimulerade vovve (schäfer/siberian husky).

Jag har tidigare nästan alltid låtit honom gå lös på promonaderna (där jag avgjort att det är "säkert"). Jag har blivit bortskämd med att han har varit väldigt lugn i sinnet och även lite feg :angel:.
När jag gått ute i skogen och vi har stött på ett möte så har han alltid stannat och väntat in mig. Har insett nu i efterhand att han haft ett beteende som jag inte borde ha tagit så mycket för givet som jag faktiskt har gjort :crazy:.

I och med att jag alltid har kunnat ha honom så mycket löst så har jag alltid lagt träningen där jag kan ha honom okopplad. Fram tills nu då...

Kenzo har nu börjat förstå det här med dofter och sånt. Han har blivit könsmogen alltså.

Han testar så jag ibland skulle vilja strypa honom (:devil:). Han ignorerar när jag ropar på honom, hoppar upp mot förbipasserande fotgängare, har visat aggrisivitet mot en annan hund (tidigare har han alltid lagt sig ner om någon morrar åt honom) ,och rusat fram till andra hundar när jag haft honom lös. Jag vågar därför helt enkelt inte ha honom lös längre då jag känner att jag inte har samma kontroll som förut :o.

Jag har hittat en hundklubb som ska starta upp en vardagslydnadskurs (fanns tyvärr igen unghundskurs), men den börjar inte förrän om en månad och jag skulle vilja ha hjälp redan nu då jag inser att det här är ett problem.

Jag märker att han är väldigt understimulerad då han mer än vanligt "plockar" uppmärksamhet. Jag har nu satsat mer på att han verkligen ska fokusera på mig under promenaderna och försöker hitta på lite saker, men jag tycker ofta att kopplet är i vägen :crazy:. Jag brukar även ta med honom och springa nån halvtimme varje dag (har honom i sele på joggingturerna), bara för att jag ska få lite lugn och ro :crazy:.

Redan på valpkursen rekomenderade valptränaren att Kenzo skulle springa lös minst två timmar om dagen, för att han skulle vara någolunda lugn på valplektionen. Han är en väldigt krävande ras, vilket märks, problemet är ju att jag inte kan låta honom börja dra än och inte heller längre ha honom så mycket lös (har iofs tagit ut honom i skogen kvällstid när det är kolsvart, har pannlampa, så han kan få springa av sig lite. Men jag är begränsad av batteriet i pannlampan)

Tips??? Skulle verkligen behöva lite råd nu :bow:
 
Sv: Understimmulerad hund som inte kan springa lös längre!

Det en jobbig ålder, tänk på det:). Träna positivt och låt honom använda huvudet. Du kan inte trötta ut honom fysiskt. Att låta honom springa och sådär är ju också viktigt, men att han får arbeta mentalt är nog det viktigaste. Klickertränar du? Prova det annars. Ett kul & bra sätt för dom att lära sig "tänka".

Låt honom spåra. Tröttar ut mentalt otroligt mycket.
Vilt, person, matolja whatever.

Prova att ha långlina på honom på promenaderna eller kanske flexi så kan han röra sig friare och du kan kasta tex bollar lite i alla fall...
Men TRÄNA att ha koppel. På vissa kurser på klubbarna kan dom vilja att alla har sina kopplade. Det är ju någonting du måste behärska helt enkelt!

Lycka till!

GatLyktan
 
Sv: Understimmulerad hund som inte kan springa lös längre!

Tack för tipsen, det är bara det att under valpkursen poängterade tränaren väldigt noga att man inte ska låta hundar under 1 år att träna spårning i större utsträckning. Max 1-2 ggr/vecka och sen inte heller om det är minusgrader (hunden drar in mycket kall luft och kan få problem med nosen).
Tränaren berättade även om flera hundar där ägarna tränat mycket spårning när dem varit små, vilket hade lett till att det tog lång tid att få dem att tycka om det som äldre igen.
Jag håller mig av dessa anledningar väldigt lätt till spårning (typ gömmen nån godisbit i en snöhög under promenaderna och dylikt).

Även insikten att Kenzo är väldigt otåolig när det kommer till spårning och fokuserar inte mer än några meter, innan han går på vindvittringen istället. Detta gör att jag tycker det är svårt att träna det effektivt, utan en mer kunnig person med mig som kan hjälpa mig att få det rätt.

Det måste väl finnas fler sätt att trötta ut en hund psykiskt än spårning? :confused:
 
Sv: Understimmulerad hund som inte kan springa lös längre!

Hur ser ledarskapet ut hemma? Det han inte klarar hemma finns det ingen chans att han klarar ute på promenad. Sitter det ordentligt att han inte får hoppa, inte gå utanför dörren innan du säger varsågod, inte äta innan du säger varsågod, sitta kvar i bilen innan du sagt varsågod, "gå och lägg dig", inte springa fram till gäster utan vänta på varsågod, inkallning hemma, även med störning?

Även om inlärningen ska vara postitiv måste han veta att inget av ovanstående är förhandlingsbart- det är du som bestämmer.

Angående spårning så måste man inte köra "på allvar" utan man kan göra det bara på kul. Man behöver inte köra en gång i veckan ens om man tycker det är för mycket. Min 9 mån älskar viltspår! Jag har lagt kanske sammanlagt 10 spår. Angående att din hund tar det på vittring, pröva att låta det ligga längre så lägger sig vittringen.

Visst finns det en massa andra grejer man kan göra. Leta godis i barken på trädstammar, lära sig apportera, tappa vanten på promenad och låta hunden hitta den och få en godis, trampa upp 1X1 meter med rutor (trampa i hela rutan, som ett stort fotspår) och lägga godis i dem och sedan låta hunden spåra/nosa upp godiset (som träning inför spårarbete).

Angående springa av sig så hade jag inte bekymrat mig så mycket om det. Varför ska hunden få lov att vara lös om den inte klarar av det? Du verkar gå ut mycket med den ändå och den psykiska stimulansen är ju också viktig.

Lycka till!
 
Sv: Understimmulerad hund som inte kan springa lös längre!

Tack för tipsen, det är bara det att under valpkursen poängterade tränaren väldigt noga att man inte ska låta hundar under 1 år att träna spårning i större utsträckning. Max 1-2 ggr/vecka och sen inte heller om det är minusgrader (hunden drar in mycket kall luft och kan få problem med nosen).
Tränaren berättade även om flera hundar där ägarna tränat mycket spårning när dem varit små, vilket hade lett till att det tog lång tid att få dem att tycka om det som äldre igen.
Jag håller mig av dessa anledningar väldigt lätt till spårning (typ gömmen nån godisbit i en snöhög under promenaderna och dylikt).

Det var ett konstigt uttalande av din tränare. Att valpen skulle dra in för mycket kall luft och få problem med nosen låter ju himla märkligt. När valparna inte går ett spår vi lagt så luktar det ju själv väldiggt mycket och läser av omgivningen.
Och att de inte skulle tycka om att spåra som vuxna låter också konstigt, det handlar ju om hur du motiverar hunden, hur kul du gör uppgiften.
 
Sv: Understimmulerad hund som inte kan springa lös längre!

Det var ett konstigt uttalande av din tränare. Att valpen skulle dra in för mycket kall luft och få problem med nosen låter ju himla märkligt. När valparna inte går ett spår vi lagt så luktar det ju själv väldiggt mycket och läser av omgivningen.
Och att de inte skulle tycka om att spåra som vuxna låter också konstigt, det handlar ju om hur du motiverar hunden, hur kul du gör uppgiften.

*kl*

Precis..

Vi börjar spåra med dom när dom bara är ett par månader. Att dom inte skulle tycka om det som vuxna?! Det handlar ju om motivation och den är det DIN uppgift att hålla på topp:)

Går han med nosen i vädret är spåret för lätt. Prova dig fram, både med vad du låter honom spåra, längd på spåret och antal vinklar. En erfaren hunds spår ska ligga minst ett dygn innan det läses av.
Hur länge låter du dina spår ligga?

Och du, fundera på att byt tränare.

Lycka till!

Gilly
 
Sv: Understimmulerad hund som inte kan springa lös längre!

Det var en konstig tränare du har..

Här får man gå spårkurs från det att hunden fyllt 6 månader och jag tvivlar på att jägare väntar med spår tills att hunden fyllt 1 ..

Åter till ämnet..

Jag skulle sätta på honom en långlina och låta hunden sträcka ut ordentligt ( träna samtidigt inkallning & att hunden ska vara uppmärksam ) och sedan träna kortare lydnadspass.

Ska du gå kurs med honom nu i vår ?

/C
 
Sv: Understimmulerad hund som inte kan springa lös längre!

Till alla;

Det verkar som det här med spårningens vara eller icke vara verkar skilja sig. I och med att jag än så länge bara gått en kurs (valpkurs), så har jag inte så många tränare att jämföra mellan. Jag hade iofs en "svävande" uppfattning om min tränare (det kunde ha varit bättre liksom). Men samtidigt så hade hon en del bra saker att komma med och som lät logiskt rätt. En av dessa aspekter var spårningen då.

Något jag iofs blev irriterad över var tillfället då vi fick prova på spårning och min tränares uppfattning var att han aldrig kommer lära sig spåra då han var för ivrig, så så mycket vägledning där fick jag tyvärr inte. Detta är däremot en tränare jag inte kommer fortsätta med (en anledning är ju att jag flyttat 100 mil :angel:).

I och med era svar så kan jag ju nu inte låta bli att fundera på om jag varit lite för överförsiktig med hans träning?. Usch nu känner jag mig lite dum :crazy:

Till Calazirya; Om du läste hela mitt inlägg så kanske du såg att jag skrev att jag anmält mig till en kurs, men att den inte börjar förrän en månad. Därav anledningen att jag rådfrågade här på buke :idea:

Till Gilly; i ich med att jag inte låter honom spåra "på allvar" så lpter jag inte spåren ligga, utan det jag har gjort är mest att ha gömt godis i snön och sånna saker :o.
 
Sv: Understimmulerad hund som inte kan springa lös längre!

Jag tycker att det är bara för dej att träna spårning. Jag gick spår med min jack russel när han var tre mån. Han var jätte ivrig och fatta noll hehe
Men nu är han 5 mån och tycker det är skit kul. Det spritter i hela hans kropp när vi ska gå spår hehe.
Så det är bara till att köra på och leka mycket med sin vovve.
 
Sv: Understimmulerad hund som inte kan springa lös längre!

Visst är det trevligt med aktiviteter, och som tidigare nämts spår är ju aldrig fel.
Men för att hantera fysik könsmognad, eller slyngelåldern som du kallar det, så handlar de ju som tidigare nämt, att stärka sitt ledarskap.

Tex, att strunta i att hälsa på hunden när du kommer hem. Att aldrig låta hunden sittar med er i soffan eller ligga i sängen.
Att om hunden inte är helt lugn, fullstädigt ignorera den när ni är hemma.
Passivitetsträning är viktigt i den åldern, att inte göra nånting.
 
Sv: Understimmulerad hund som inte kan springa lös längre!

Jag måste ha missat att du skrev att du skulle gå kurs, men jag skrev ju faktiskt förslag på vad du kunde göra också :confused:
 
Sv: Understimmulerad hund som inte kan springa lös längre!

Till Gilly; i ich med att jag inte låter honom spåra "på allvar" så lpter jag inte spåren ligga, utan det jag har gjort är mest att ha gömt godis i snön och sånna saker :o.

Då är det inte ett dugg konstigt att han går med näsan i vädret;)

Han går ju på dofttunneln; spåret har inte hunnit lägga sig.

Gilly
 
Sv: Understimmulerad hund som inte kan springa lös längre!

Det en jobbig ålder, tänk på det:). Träna positivt och låt honom använda huvudet. Du kan inte trötta ut honom fysiskt. Att låta honom springa och sådär är ju också viktigt, men att han får arbeta mentalt är nog det viktigaste. Klickertränar du? Prova det annars. Ett kul & bra sätt för dom att lära sig "tänka".

Låt honom spåra. Tröttar ut mentalt otroligt mycket.
Vilt, person, matolja whatever.

Prova att ha långlina på honom på promenaderna eller kanske flexi så kan han röra sig friare och du kan kasta tex bollar lite i alla fall...
Men TRÄNA att ha koppel. På vissa kurser på klubbarna kan dom vilja att alla har sina kopplade. Det är ju någonting du måste behärska helt enkelt!

Lycka till!

GatLyktan

Lånar tråden lite: Tycker det kul att spåra och min vovve älskar det!
Har blodspårat, personspårat, undrar nu (har aldrig)spårat med matolja!!??:confused: Hur gör man det? Verkar ju smidigt (lättare än blod).
 
Sv: Understimmulerad hund som inte kan springa lös längre!

Svarar åt gatlyktan då jag också spårat med matolja.

Hunden ska spåra det man säger åt den, oavsett om det är matolja, mina fotspår, en klöv eller diskmedel/whatever.

Gör på samma sätt som blod bara:)

BTW så använder jag vid viltspår aldrig blod, endast en-två gånger innan ett prov så det inte är helt 'nytt'.

Gilly
 
Sv: Understimmulerad hund som inte kan springa lös längre!

Svarar åt gatlyktan då jag också spårat med matolja.

Hunden ska spåra det man säger åt den, oavsett om det är matolja, mina fotspår, en klöv eller diskmedel/whatever.

Gör på samma sätt som blod bara:)

BTW så använder jag vid viltspår aldrig blod, endast en-två gånger innan ett prov så det inte är helt 'nytt'.

Gilly

Lägger man godis som avslut?:confused:
 
Sv: Understimmulerad hund som inte kan springa lös längre!

Jag måste ha missat att du skrev att du skulle gå kurs, men jag skrev ju faktiskt förslag på vad du kunde göra också :confused:

Jag läste dina förslag också. Tänkte om du inte läste hela inlägget.

Jag plockade faktiskt fram gamla flexikopplet idag och tog med ett kampsnöre som jag gömde i snön under promenaden, gick en bit och gick sen tillbaka och lätt honom leta upp det igen, inte så hemskt mycket spårning men han fick ju gräva (vilket han älskar) :idea:.
 
Sv: Understimmulerad hund som inte kan springa lös längre!

Då är det inte ett dugg konstigt att han går med näsan i vädret;)

Han går ju på dofttunneln; spåret har inte hunnit lägga sig.

Gilly

Nej, menade när vi fick träna på valpkursen, när han skulle leta upp mig t. ex. Formulerade mig nog lite klumpigt och skrev inte alla detaljer, sorry. Men det stämmer nog som du säger, att spåret inte hunnit lägga sig och det förmodligen berodde mycket på det även då.

Vad gällande godis så ser han ju vart jag lägger det, gäller ju mest att gräva fram det igen :angel:
 
Sv: Understimmulerad hund som inte kan springa lös längre!

Leta godis inne är suveränt när man ska trötta ut en knasig jycke.

Jag gömmer godis högt o lågt på möbler o under saker på golvet.

Naturligtvis ska det inte ta alltför lång stund för en yngre hund.
Min är tre år och söker systematiskt av huset på 20 min, tar en snabbrunda till för säkerhets skull och är sen mycket nöjd och lugn.
 
Sv: Understimmulerad hund som inte kan springa lös längre!

Slyngelåldern, blä :angel:

Min hund blandad med en siberian, då skulle jag ha varit död nu. Min schäfer har varit pest. Brukar säga att han varit en överaktiv hund men nu börjar han landa faktiskt.

Jag har massor av knep...;)

När jag är ute på promenad och "släpper" honom så han får spinga lös, då byter vi till sele och långlina. Han lärde sig snabbt att sitta still då, väldig belöning att få röra sig lite friare efter påklädning. Med linan uppnår jag väldigt mycket, lite säkerhet,aldrig ett misslyckat inkallande för jag kommer åt honom direkt om han inte lyder mitt kommando.
Vi promenerar mycket i skogen där jag gömmer godis i tallar (går bra att sätta fast dem där) och han klättrar högt och lågt. Sätter hunden vid stigen, knyter fast om det behövs. Sedan går jag en cirkel, kanske 20-30m i diameter där jag kastar godis lite huller om buller. Går tillbaka till hunden och tar bort kopplet och säger "sök godis". Hunden söker bra och väldigt länge, jag står på stigen och tittar bara. Nu när han blivit äldre så går jag en rektangulär- väldigt lång ca 50m och slänger en grej, leksak någonstans i den. Tillbaka till hunden och - sök. Detta älskar han, svansen går i ett. När han hittat kommer han och lämnar i handen med utbyte av godis. Jag kopplar igen och upprepar ca 3 ggr.

Inne gömmer vi leksak i olika rum när han sitter och väntar i köket och det fungerar super. Sen är vi med i en sökgrupp, samt att vi spårar och just spår är det bästa han vet.

Vi åker även till "stan" och promenerar som gör honom väldigt trött. Åker ibland till brukshundklubben och bara är, vilket gör honom också trött, ibland när det är tomt där får han vara lös och vi leker.

Listan kan göras lång, du lär fråga mer, jag har många knep. :D
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
26 27 28
Svar
551
· Visningar
20 830
Senast: hollypolly
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 616
Senast: fixi
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
848
Senast: igbest
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 532
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Att lämna i smyg
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp