undersökning! När tar du in din totto från hagen?

Sv: undersökning! När tar du in din totto från hagen?

Anledningen till at de "hänger" vid grinden är ju för att det är vana att gå in då. Hästar är vanedjur och känner av sånt exakt. Det är ju inte för att de hemskt gärna vill gå in då.....
Så där gjorde en av min med när vi fick honom. Exakt kl 16 ställde han sig och väntade på att få komma in......
När han sedan märkte att han inte behövde komma in då så slutade han givetvis med det, han går ute 24/7 och har adlrig varit så glad, pigg och lycklig som nu :)

Två av våra hästar är i tävlingskondis och de går ute dygnet runt.... :bow:
De mår bra, och har aldrig varit sjuka! Jag upplever inte heller att de orkar mindre, tvärtom!! De får leva som de fria individer de är skapta till och vi har aldrig haft en dum eller elak häst här. Alla som kommer hit förändras ganksa omgående oavsett hur de varit innan, och det tror jag faktiskt beror på alla utevsitelse.....
De är fria att gå in och ut som de vill, men stallen ä'r de bara i om det är riktigt ruksväder eller mkt knott/mygg/broms....

När det blir längre int på vintern tar vi in bara tävlingshästarna för de inte ska få för mkt päls....men de går ändå ute till 22-23....
Jag kan inte förstå hur folk tänker när de knappt vill ha sina hästar ute???? Hur fan kul hade det varit som människa att bara sitta på en stol i ett rum och glo ini väggen från 15 på dagen till 9 dagen efter??? :eek: Det är ju faktiskt så man kan jämföra....EXAKT så!! :angel:

Mina går ute dygnet runt, ska prova att ha dom ute hela vintern i år nu när dom har tillgång till ligghall :)

Jag ger bara kraft en gång om dagen just nu, tar in dom vid 22.00 och ger dom kraften, visiterar osv, se få dom komma ut igen!

Funkar kanon!

Men nu har jag dom på bantning(100kg för mycket /häst) :angel:
Så vad som gäler för deras del är nerbetad hage och fri tillgång på halm hela dagarna och bete med munkorg :devil: från 16.00-22.00

sen är det iof inga tävlingshästar heller, men det pelar ingen roll tycker jag. Förstår inta hur man kan resonera att 1h ridnig kompenserar 12 till i västa fall 23 timmar i box :eek:

Inte alls, bara om det är riktigt uselt väder. Jag har inte upptäckt några nackdelar. :)
De har lösdrift, uppvärmd vattenbalja, alla har egen box, om det skulle behövas. De får tex kraftfoder där.

mina tävlar dressyr på la nivå tävlar ungefär varannan helg under säsong,
de går ute mellan 8-22 på sommaren
och 8-17 på vintern tycker det är ganska lagomt de går två och två i ganska stora hagar mycket träd och lite kuperat.

aldrig några skador på mina nuvarande hästar, men på unghästen jag hade förut.... han fick verkligen vara häst, med stora fina hagar ute mellan 8-19 på vintern och ute jämt på sommaren,tyvärr busade han så mycket i hagen och skadade sig så många gånger att jag var tvungen att ta bort han.... så jag förstår att folk är rädda att släppa ut sina hästar tillsammans med andra i steniga kuperade hagar och isället har dom i små sandhagar modell "box" behöver ju inte gå så illa som för mej,men helt riskfritt är det ju inte att "låta hästen vara häst"

Missförstå mig rätt nu, jag vill helst ha min häst ute längre så om det fanns möjlighet för henne att gå ut igen efter mellanmålet så skulle jag vara glad.

Helst av allt så skulle jag vilja som sagt ha en lösdrift med tidsstyrd utfodring, halmad ligghall med labyrintingång osv. När jag för ett tag sedan var och tittade på gård med f.d sambo så var tanken att göra så och om jag nångång (eller rättare sagt när..) skaffar mig en egen gård så kommer mina lösdriftplaner att gå i verket.

Men sen tror jag det är lite hur man vänjer hästen. Min Morrhoppa har visat stort tålamod med att stå inne, t.ex. när min gamla valack blev sjuk så fick hon vackert stå inne som sällskap dygnsvis med lite kortare avbrott för hagvistelse och det bekom henne inte nämnvärt. Men roligt i längden kan det inte vara. Fast man förstår en del tävlingsryttare, hade jag en häst värd 300 000 :- så skulle jag inte släppa ut den bland en massa andra hästar i en kuperad hage direkt.

Min häst är ute mellan ca 06.00 till 22.00. Han äter kraftfoder morgon och kväll , vilket är fullt tillräckligt för honom. Han äter morgonhö och lunchhö i hagen. När jag har ridit släpper jag ut honom igen, får då lite hö.
Hade honom tidigare i ett annat stall där han gick ute från 8.00 till ca 17.00, han blev galen av att stå inne så mycket, mycket lättare att hantera nu. OCH mycket gladare nu!!

Jag förstår om du inte har möjlighet, inte så kul att låta sin häst vara ute själv heller.
Ja man blir rädd om de när man har tävlingshästar. Jag hade en av mina ilag med andra förr, och vad händer....Jo men självklart blev han sparkad så illa att han fick en spricka i underarmsbenet.....
Det resulterade i boxvila 3månader!!!! Inte ens rasthage fick jag ha.....och dåååå såg jag verkligen hur hästar som får stå inne dygnet runt blev.....den alltid så trevliga häst blev såååå ledsen vad tiden led att HAN av alla tilloch med började hugga....och jag förstår honom....så vi sket i vad som kunde bringa hans framtid och tog helt enkelt ut honom ändå.....hans läktid må blivit längre, men han slapp lida.....

Nu är han frisk och glad och pga vad jag vet kan hända får han hellre gå själv, eller med gamlingarna som jag vet inte sparkas....så tävlingshästarna får inte gå med varandra....vill inte hamna i den situationen igen,,,,,och låta hästen genomlida det.... :(

Ponnyn tävlas och är inne två dagar före tävling, ev. dagen före träning. Annars går han ute dygnet runt från ca. maj-nov.

Hej!!

Under sommaren går de oftast ute dygnet runt, men om jag ska och tävla får de sova inne natten före (mest för att de inte ska skita ner sig)...

Under övriga året kommer de in innan det blir mörkt, så just nu kommer de in runt 18-18.30!

Min häst kommer ut ca 9 på morgonen och kommer in ca 17.

Liknande trådar

Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 752
Senast: lilstar
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 109
Senast: valpköpare
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 610
Senast: Snurrfian
·
Katthälsa Att avliva två älskade katter. När ingen enskild faktor är avgörande nog att definitivt ta det stora beslutet... men ackumulativet av...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 525
Senast: Murphy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka